Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Psychologie barev v marketingu a brandingu aneb Jak nás dokáží ovlivnit?

Možná znáte takové ty vágní a šarlatánské poučky, že „žlutá je nejveselejší barva spektra“ a „zelená znamená klid“. Ne – tak marketing skutečně nefunguje. Barvy, které nás obklopují, přesto mají jistý vliv na naše podvědomí a právě tyto vlivy lze v marketingu a budování značky využít v náš prospěch.

Většina dnešního marketingu se, když přijde na psychologii barev, omezuje právě na různé poučky a hesla, která nemají daleko k astrologickým předpovědím v nedělních novinách. Na téma vnímání barev lidskou myslí však proběhla řada výzkumů, které tento fascinující jev vysvětlují v jiném, použitelnějším světle.

Barvy vnímáme silně individuálně

V první řadě je nutné si uvědomit, že výklad barev a jejich spojování s emocemi či stavy mysli je velmi individuální, neboť význam barev je úzce spjat se sociokulturními vlivy, v nichž jedinec žije – s náboženstvím, tradicemi dané společnosti, osobními preferencemi nebo celkovým kontextem.

V marketingu a brandingu se ovšem jisté pověry drží stále a vznikla řada snah spojit konkrétní barvu s velmi specifickým emočním rozpoložením. Pravda je ale taková, že vnímání barev je příliš specifické na to, aby podobné kroky měly skutečný vliv.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Nicméně existují širší vzorce, podle nichž barvy působí na lidskou psychiku. Výzkum Vliv barev v marketingu například dokázal, že první dojem z produktu či značky bývá založen na barvě (v souvislosti s produktem). Další výzkumy pak ukazují, že vztah mezi barvou a produktem dále závisí na vnímání vhodnosti barvy pro konkrétní produkt (jinými slovy, zda barva „sedí“ prodávanému produktu).

Budujte osobitost značky – zákazník vás pozná podle barvy

Studie Vzrušující červená a Kompetentní modrá zase ukazuje, že úmysl nakupovat je ovlivněn efektem, který má barva na vnímání značky. Barvy ovlivňují zákazníkovo vnímání toho, jakou má značka „osobnost“. Další studie zase poukazuje na to, že lidský mozek preferuje rozpoznatelné značky. Takže barva je velmi významná při budování identity značky. Pro příklad: Pokud vaši konkurenti v oboru používají pro svou značku jako klíčovou barvu modrou, vyniknete, pokud si zvolíte fialovou a stanete se tak pro zákazníky zapamatovatelní.

Je důležité předvídat zákazníkovu reakci na barevnou škálu vašich výrobků a hlavně její vhodnost pro daný produkt. Lidé si asi nebudou kupovat růžové, třpytivé Harley Davidsony – s těmito stroji se pojí zcela jiné emoce, a tudíž i příčiny, proč si je lidé kupují.

Je pravda, že barvy se obvykle asociují se skupinou určitých emočních stavů. Studie ale prokazují, že pro značku je mnohem důležitější využít barvy pro budování specifické osobnosti než je pouze povrchně spojovat se stereotypními asociacemi.

Použijme neurčitého vyjádření „zelená znamená klid“ z našeho úvodu. Pro budování identity vaší značky je tato informace vágní a zbytečná. Mnohem důležitější může být fakt, že zelená se často používá jako symbol ekologie a environmentálních témat. Jindy zase jako barva peněz. Hnědá může být barvou, která navozuje pocit útulného a teplého domova, jindy má zase podpořit vaši chuť a apetit – vzpomeňte si na jakoukoliv reklamu na čokoládu.

Není možné nabídnout jednoznačného, jasného průvodce pro využití barev v marketingu. Je však jisté, že klíčovým aspektem je i celkový kontext, ve kterém pracujete. Jedná se spíše o náladu, pocit, image, které volbou barev vytváříte. Ujistěte se, že barvy, které volíte, pocitově zapadají do žádoucí identity značky. Bez tohoto kontextu výběr jedné barvy nedává příliš smysl a neexistuje důkaz, že by třeba oranžová univerzálně přiměla lidi nakupovat více než třeba stříbrná.

Preference barev podle pohlaví: muži milují výrazné, tmavší barvy, ženy pastely

Při výběru barev je nutné si uvědomit silné vlivy společnosti, ale třeba i pohlaví. Na téma vnímání barev oběma pohlavími byly  opět provedeny mnohé výzkumy, které zjistily zajímavá fakta.

Obě pohlaví mají nejradši modrou barvu, u žen dále převládá v oblibě fialová, zatímco u mužů fialová není oblíbená vůbec. Je zajímavé, že mezi nejméně populární barvy u obou pohlaví patří hnědá a oranžová. Muži upřednostňují spíše výrazné barvy, ženy pastelové. Silnější pohlaví také dává přednost tlumeným, šedavým odstínům, ženy jasnějším. Mějte toto na paměti, když budujete svou značku – značně to napomůže namíření produktu na správnou cílovou skupinu.

Dejte barvě „sexy“ jméno

Psychologický princip, známý jako Efekt izolace, říká, že si lidé mnohem lépe zapamatují prvek, který se výrazně odlišuje od okolí. Typickým příkladem jsou třeba červená tlačítka pro přihlášení nebo registraci na některé webové stránky nebo tlačítka pro nákup.

Překvapivé je zjištění, že nejen barva, nýbrž i její název se podílí na vytváření image značky. Když výzkumníci vyzvali účastníky experimentu, aby popsali barvy své oblíbené značky, lidé jednoznačně upřednostňovali módní, atraktivní názvy odstínů barev („magenta“ místo sytě růžové, „mocha“ místo hnědé).  Neobvyklá a zajímavá jména barev mohou dokonce zvýšit zájem o produkt. Takže, jakkoliv zvláštní se to zdá, i tvorba atraktivního a neobvyklého jména pro vámi zvolenou barvu se může na image vaší značky výrazně projevit.

Zdroj: https://www.helpscout.net/blog/psychology-of-color/

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Nenechte si ujít

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Premium
martin-stibor-web

Rebranding e-shopu Korálky.cz na Manumi | Martin Stibor

Právě vyšlo

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Nejoblíbenější

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
daniel-kral-web

Amazon. Takhle na něm prodává Dermacol | Daniel Král

Komentáře

Michal Dokoupil

Před 9 roky

Dobry clanek, zajimavou infografiku o barve log znamych firem v souvislosti s pusobenim na cloveka jsem vyhrabal tu : http://www.bleskove.eu/zajimavosti-2/jak-barva-loga-pusobi-na-emoce-lidi/

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
petr-janosik-web

SaaS byznys: Jak se buduje Smartlook? | Petr Jánošík

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

andrej-kiska-web

Andrej Kiska ml. (Credo Ventures): Jak uvažují investoři a čím je zaujmout?

Premium
michal-zelinka-web

Biano: Budování managementu a změna strategie firmy | Michal Zelinka

Inzerce