Inzerce

Prodej zavedené firmy

Zjistěte, jak probíhá prodej firmy a jak firmu úspěšně prodat

Prodej zavedené firmy není jednoduchý proces, ale můžete ho zvládnout. Většina podnikatelů bohužel na prodej firmy spěchá, a tudíž se dopouští mnoha častých chyb, které mají za následek horší podmínky prodeje, nižší prodejní cenu a špatný výběr kupce.

Připravili jsme pro vás několik návodů od zkušených odborníků a podnikatelů, kteří se s vámi podělili o své zkušenosti s prodejem firmy. Zjistíte, jak firmu na prodej připravit, jak vyjednat co nejlepší cenu a jak vybrat správného kupce. Všechny rozhovory si můžete přehrát i v našem podcastu o podnikání.

Jak prodat firmu?

Dříve, než se rozhodnete fungující firmu prodat, musíte promyslet spoustu důležitých okolností. Například, z jakých důvodů vůbec firmu chcete prodávat a jak si představujete její budoucnost. Pro některé podnikatele je důležité, aby jejich firma dále rostla a uvědomují si, že jí sami v růstu brání. Jiní podnikatelé už jsou vyčerpaní a chtějí se ve svém životě začít věnovat něčemu jinému.

Motivace k prodeji může být i tržní. Například můžete cítit, že vám roste konkurence a vy jí přestáváte stíhat. Nebo potřebujete peníze na další podnikání, případně dokonce zaujmout investora.

Málokterý podnikatel ví, jak prodej společnosti probíhá. Proto je důležité požádat o pomoc odborníky, kteří se na prodej firem specializují. Mezi ty nejdůležitější patří:

  • Právník, který vás provede celým procesem prodeje firmy a pomůže vám připravit právní podklady a vyjednat podmínky transakce.
  • M&A poradce / investiční poradce, který vám na základě analýzy vaší firmy a trhu pomůže najít vhodné kupce.
  • Daňový poradce, který zase nastaví celou transakci tak, aby byla daňově co nejvýhodnější.
  • Případně další specifičtí poradci se znalostí vašeho oboru (například se specializací na e-shopy, výrobní firmy, startupy apod.).

Poradce vám doporučujeme vybírat skutečně pečlivě. Ne každý právník nebo daňový poradce má praktické zkušenosti s prodejem firem, případně s prodejem firem vaší velikosti. Proto si od něj první vyžádejte jeho reference a zeptejte se, kolik firem už pomáhal prodávat, na co se firmy zaměřovaly a jak tyto prodeje dopadly.

Inzerce

Proces prodeje firmy

Samotný proces prodeje firmy zahrnuje spoustu dílčích kroků, které je zapotřebí zvládnout. Od analýzy samotné společnosti, zjištění jejího skutečného stavu a její finanční situace, je také nutné zanalyzovat „právní připravenost“ firmy na změnu vlastníka a samozřejmě určit i její největší kostlivce ve skříni. Nebojte, každá firma má ty svoje.

Doporučujeme vám být už od začátku maximálně transparentní, co se případných rizik koupě vaší firmy týče. Čím dříve přiznáte vaše kostlivce ve skříni, tím dříve s nimi budeme moci i správně naložit a najdete také dříve potenciální kupce, a to i v případě, že se jedná o prodej zadlužené firmy.

Proces zahrnuje i oslovení potenciálních kupců a vytvoření co nejlepší prezentace, ve které jim bude vaše firma atraktivně představena.

Už tento krok vyžaduje dohled právníka, jelikož by měl zahrnovat podpisy dohod o mlčenlivosti, případně i dalších právních dokumentů.

Poslechněte si zkušeného advokáta, který vám proces prodeje firmy představí detailně a napoví vám, jak byste měli postupovat i vy.

Co po prodeji firmy?

Ačkoliv se vám to nyní nemusí zdát, velkou výzvou pro podnikatele bývá i to, co nastane po prodeji firmy. Pokud většinu svého profesního života budujete firmu, kterou nyní prodáte, můžete snadno propadnout do existenciální úzkosti. Co budete dělat? Jak naložíte s vaším časem? Co bude vaším dalším životním posláním?

Užívat si peněz zvládne člověk jen chvíli. Zejména, pokud je zvyklý pracovat a být aktivní.

Z naší zkušenosti většina podnikatelů začne jako první cestovat, případně si koupí něco drahého, čím si udělají radost a splní sen. To jim vydrží pár týdnů nebo měsíců. Jenomže co potom?

Řada podnikatelů začne investovat peníze, ale mnohdy investování vůbec nerozumí. Nikdy neinvestovali do jiných firem, cenných papírů, virtuálních měn, nemovitostí apod. Proto bohužel nezřídka své peníze rychle prodělají. Proto vám doporučujeme zacházet s vašimi penězi co nejobezřetněji a s rozvahou.

Pokud vás zajímá, kam investovat peníze, můžete sledovat i naši rubriku Investice, kde vám zkušení odborníci a investoři předávají své zkušenosti. Najdete tady také spoustu rad od samotných investorů a zjistíte, podle čeho vybírají své investice a jak nad nimi přemýšlí.

Jak prodat firmu?

Poslechněte si příběhy a zkušenosti podnikatelů, kteří prodejem firmy prošli, a odborníků, kteří se na prodej firem specializují:

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

michal-koubek-web

Jak si vybrat svého investora?

jakub-nesetril-web

Jakub Nešetřil (Apiary): Růst startupu, obchodní model, začátky v Americe

jiri-fabian-web

Jiří Fabián: Tvorba podcastu CZpodcast, prodej firmy za desítky milionů, rozjezd startupu

pavel-voparil-web

Pavel Vopařil: Prodej Slevomatu jsem majitelům rozmlouval, Skrz.cz se prodal v balíku

martin-molcan-web

Martin Molčan: Prodej Feedo.cz, investor pro e-shop, expanze do zahraničí

tomas-potesil-web

Tomáš Potěšil: Jak připravit firmu na změnu vlastníka?

ondrej-slama-web

Ondřej Sláma o prodeji INBORN. Kdy prodat vlastní firmu?

martin-rozhon-web

VIDEO: Martin Rozhoň: Jak vybudoval síť e-shopů Vivantis?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

TOP obsah

miroslav-udan-web

Miroslav Uďan: Budování Shoptetu, z korporátu do firmy, přístup k podnikání

jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Začátky podnikání na českém internetu, (ne)úspěch inovací, nápady na podnikání

michal-koubek-10-web

Michal Koubek: Služby pro zákazníky e-shopů jako nový zdroj příjmu firmy

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz