Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Konkrétní a praktické tipy pro řízení malé i velké firmy.
TOP podnikatelé, manažeři a další specialisté na byznys.
Témata, o kterých se jinde nemluví. Důležité pro každého podnikatele.
Zjistit více

Inzerce

Výběrová řízení: Proč nesoutěžit o nejnižší cenu?

Výběrová řízení, hodnotící pouze cenu, jsou dnes velmi běžná. Hlavními argumenty je „boj proti korupci“ a „minimalizace nákladů“. Efekt je však přesně opačný a ve většině případů nemá smysl o takové zakázky soutěžit. Ve skutečnosti se u větších zakázek korupce zvyšuje a u většiny zakázek citelně klesá kvalita.

Jací klienti poptávají nejnižší cenu?

Tyto poptávky jsou specialitou pouze dvou druhů klientů – státní správy a lakomých zákazníků. Rozumný zákazník chápe, že vždy rozhoduje poměr ceny a kvality. Naopak státní správa a lakomí zákazníci nehledají primárně kvalitu, ale někoho, kdo to udělá co nejlevněji. Podobné soutěže mají mnoho podmínek, často zcela nesmyslných. Lakomí zákazníci jsou navíc velmi typičtí různými dodatečnými požadavky, změnami zadání, nesmyslnými požadavky, reklamacemi a také platební nekázní. Tomuto typu klientů je lépe se vyhnout.

Armádní veřejné zakázky SEPO - http://sepo.army.cz
Armádní veřejné zakázky SEPO – http://sepo.army.cz

Státní správa zase odůvodňuje kritérium nejnižší ceny úsporou a transparentností. Fakticky však je jakákoliv úspora vykoupena drastickým poklesem kvality. Popřípadě jsou často dodatečně účtovány nehorázné vícepráce, které pak ve výsledku učiní z levné zakázky předraženou.

Proč nechcete být nejlevnější?

Vždy se najde někdo zoufalejší, kdo cenu podsekne ještě více než vy. Nemá cenu soutěžit o zakázku, kde bude zisk neúměrný námaze vynaložené na vysoutěžení zakázky. Realizace pak probíhá ve stresu za tzv. minimalizace nákladů. Fakticky se prostě musí zakázka osekat a ošidit, jak to jen jde. Ve výsledku máte spoustu práce a stresu za málo peněz, zákazník obvykle neustále vymýšlí a pozdě platí. Navíc riskujete žalobu od méně úspěšné konkurence, zejména pokud práci ošidíte.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Veřejné zakázky Ministerstva pro místní rozvoj - http://ezak.mmr.cz/
Veřejné zakázky Ministerstva pro místní rozvoj – http://ezak.mmr.cz/

Nejnižší ceny zvyšují korupci a snižují kvalitu

Výběrová řízení o nejnižší cenu obvykle vedou k vyšší korupci. Práce se ošidí a podplácí se kontrola převzetí zakázky, popřípadě se podplácí odsouhlasení fiktivních víceprací. Pokud nejsou vícepráce možné,  vkládají se do zadání účelově nesmyslné podmínky, které vylučují nežádoucí konkurenci.

Shrnutí

Soutěžení o nejnižší cenu je nesmysl. Solidní zákazník si je vědom ceny práce a nesnaží se ušetřit za každou cenu. Naopak lakomý zákazník vybírá na základě ceny, zároveň si ale nejvíce vymýšlí a zpravidla pozdě platí. Obvykle se najde někdo ochotný slevit ještě více než vy. Soutěže o nejnižší cenu zpravidla napáchají víc škody než užitku. Málokdy dokážete být setrvale nejlevnější, proto raději investujte svůj čas do shánění kvalitních zákazníků.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Práce na dálku. Budoucnost, nebo jen dočasný trend? | Petr Macek (Caflou.cz)

jiri-jemelka-web

Firma neroste. Co s tím? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Mladí podnikatelé. Tvoří vlastní svět a dávají šanci nápadům

Právě vyšlo

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

adam-neuberger-web

Začátek recese kryptoměn? | Adam Neuberger (Probinex)

jiri-peslar-web

Podnikatel na cestách. Proč myslet na pojištění? | Jiří Peslar

Nejoblíbenější

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
karol-gulas-web

Marketing Astratexu | Karol Guláš

Premium
vojtech-boril-web

SaaS byznys: Jak s ním růst? | Vojtěch Bořil (Kentico)

Komentáře

Radek

Před 10 roky

Souhlasím. U těch úřadů to je bohužel tak, že kdyby náhodou vzali někoho dražšího, už jsou tam média a ptají se… Nějaký frikulín pak řekne, že to zase vyhrál kamarádšoft.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
vit-horky-web

Jak prodat firmu? Příběh Brand Embassy | Vít Horký

Premium
martin-bernatek-web

Prodej firmy: Jak značkou zvýšit její hodnotu? | Martin Bernátek (Ovečkárna)

michal-koubek-jaroslav-baier-web

Finanční potíže firmy: Jak je řešit? | Michal Koubek a Jaroslav Baier

Premium
pavel-milan-cerny-web

Jak nastavit firmu a žít plnohodnotný život? | Pavel Milan Černý (Econea.cz)

Inzerce