Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Výběrová řízení: Proč nesoutěžit o nejnižší cenu?

Výběrová řízení, hodnotící pouze cenu, jsou dnes velmi běžná. Hlavními argumenty je „boj proti korupci“ a „minimalizace nákladů“. Efekt je však přesně opačný a ve většině případů nemá smysl o takové zakázky soutěžit. Ve skutečnosti se u větších zakázek korupce zvyšuje a u většiny zakázek citelně klesá kvalita.

Jací klienti poptávají nejnižší cenu?

Tyto poptávky jsou specialitou pouze dvou druhů klientů – státní správy a lakomých zákazníků. Rozumný zákazník chápe, že vždy rozhoduje poměr ceny a kvality. Naopak státní správa a lakomí zákazníci nehledají primárně kvalitu, ale někoho, kdo to udělá co nejlevněji. Podobné soutěže mají mnoho podmínek, často zcela nesmyslných. Lakomí zákazníci jsou navíc velmi typičtí různými dodatečnými požadavky, změnami zadání, nesmyslnými požadavky, reklamacemi a také platební nekázní. Tomuto typu klientů je lépe se vyhnout.

Armádní veřejné zakázky SEPO - http://sepo.army.cz
Armádní veřejné zakázky SEPO – http://sepo.army.cz

Státní správa zase odůvodňuje kritérium nejnižší ceny úsporou a transparentností. Fakticky však je jakákoliv úspora vykoupena drastickým poklesem kvality. Popřípadě jsou často dodatečně účtovány nehorázné vícepráce, které pak ve výsledku učiní z levné zakázky předraženou.

Proč nechcete být nejlevnější?

Vždy se najde někdo zoufalejší, kdo cenu podsekne ještě více než vy. Nemá cenu soutěžit o zakázku, kde bude zisk neúměrný námaze vynaložené na vysoutěžení zakázky. Realizace pak probíhá ve stresu za tzv. minimalizace nákladů. Fakticky se prostě musí zakázka osekat a ošidit, jak to jen jde. Ve výsledku máte spoustu práce a stresu za málo peněz, zákazník obvykle neustále vymýšlí a pozdě platí. Navíc riskujete žalobu od méně úspěšné konkurence, zejména pokud práci ošidíte.

Inzerce

Veřejné zakázky Ministerstva pro místní rozvoj - http://ezak.mmr.cz/
Veřejné zakázky Ministerstva pro místní rozvoj – http://ezak.mmr.cz/

Nejnižší ceny zvyšují korupci a snižují kvalitu

Výběrová řízení o nejnižší cenu obvykle vedou k vyšší korupci. Práce se ošidí a podplácí se kontrola převzetí zakázky, popřípadě se podplácí odsouhlasení fiktivních víceprací. Pokud nejsou vícepráce možné,  vkládají se do zadání účelově nesmyslné podmínky, které vylučují nežádoucí konkurenci.

Shrnutí

Soutěžení o nejnižší cenu je nesmysl. Solidní zákazník si je vědom ceny práce a nesnaží se ušetřit za každou cenu. Naopak lakomý zákazník vybírá na základě ceny, zároveň si ale nejvíce vymýšlí a zpravidla pozdě platí. Obvykle se najde někdo ochotný slevit ještě více než vy. Soutěže o nejnižší cenu zpravidla napáchají víc škody než užitku. Málokdy dokážete být setrvale nejlevnější, proto raději investujte svůj čas do shánění kvalitních zákazníků.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Komentáře

Radek

Před 12 roky

Souhlasím. U těch úřadů to je bohužel tak, že kdyby náhodou vzali někoho dražšího, už jsou tam média a ptají se… Nějaký frikulín pak řekne, že to zase vyhrál kamarádšoft.

Odpovědět »

Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

kovar-bazala-web

Umělá inteligence: Jak mění logistiku? | Max Kovář a Jaroslav Bazala

Premium
ondrej-kratky-web

Vyměnil Liftago za novou firmu. Co ho naučilo 11 let podnikání? | Ondřej Krátký

daniel-musil-web

Revenue operations: Co to je a proč by to vaše firma měla řešit? | Daniel Musil (AITOM)

jiri-jemelka-web

Roste vám konkurence? Jak to na to reagovat? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
jiri-rostecky-topline3

TOP Line #3: Rostou ceny reklamy i tržby e-shopů | Petr Miklík (Grizly) a Ondřej Chvojka (Shoptet)

Premium Nyní zdarma
jirkovi-klienti-3

Jirkovi klienti #3: Úspěšné podnikání neexistuje

Premium
jiri-navratil-web

Dr. Max roste. Co ho odlišuje ve velmi konkurenčním prostředí? | Jiří Navrátil

jaroslav-pokorny-web

Růst malé firmy na miliardu. Co je potřeba změnit? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)