Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Výběrová řízení: Proč nesoutěžit o nejnižší cenu?

Inzerce

Inzerce

Výběrová řízení, hodnotící pouze cenu, jsou dnes velmi běžná. Hlavními argumenty je „boj proti korupci“ a „minimalizace nákladů“. Efekt je však přesně opačný a ve většině případů nemá smysl o takové zakázky soutěžit. Ve skutečnosti se u větších zakázek korupce zvyšuje a u většiny zakázek citelně klesá kvalita.

Inzerce

Jací klienti poptávají nejnižší cenu?

Tyto poptávky jsou specialitou pouze dvou druhů klientů – státní správy a lakomých zákazníků. Rozumný zákazník chápe, že vždy rozhoduje poměr ceny a kvality. Naopak státní správa a lakomí zákazníci nehledají primárně kvalitu, ale někoho, kdo to udělá co nejlevněji. Podobné soutěže mají mnoho podmínek, často zcela nesmyslných. Lakomí zákazníci jsou navíc velmi typičtí různými dodatečnými požadavky, změnami zadání, nesmyslnými požadavky, reklamacemi a také platební nekázní. Tomuto typu klientů je lépe se vyhnout.

Armádní veřejné zakázky SEPO - http://sepo.army.cz
Armádní veřejné zakázky SEPO – http://sepo.army.cz

Státní správa zase odůvodňuje kritérium nejnižší ceny úsporou a transparentností. Fakticky však je jakákoliv úspora vykoupena drastickým poklesem kvality. Popřípadě jsou často dodatečně účtovány nehorázné vícepráce, které pak ve výsledku učiní z levné zakázky předraženou.

Proč nechcete být nejlevnější?

Vždy se najde někdo zoufalejší, kdo cenu podsekne ještě více než vy. Nemá cenu soutěžit o zakázku, kde bude zisk neúměrný námaze vynaložené na vysoutěžení zakázky. Realizace pak probíhá ve stresu za tzv. minimalizace nákladů. Fakticky se prostě musí zakázka osekat a ošidit, jak to jen jde. Ve výsledku máte spoustu práce a stresu za málo peněz, zákazník obvykle neustále vymýšlí a pozdě platí. Navíc riskujete žalobu od méně úspěšné konkurence, zejména pokud práci ošidíte.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Veřejné zakázky Ministerstva pro místní rozvoj - http://ezak.mmr.cz/
Veřejné zakázky Ministerstva pro místní rozvoj – http://ezak.mmr.cz/

Nejnižší ceny zvyšují korupci a snižují kvalitu

Výběrová řízení o nejnižší cenu obvykle vedou k vyšší korupci. Práce se ošidí a podplácí se kontrola převzetí zakázky, popřípadě se podplácí odsouhlasení fiktivních víceprací. Pokud nejsou vícepráce možné,  vkládají se do zadání účelově nesmyslné podmínky, které vylučují nežádoucí konkurenci.

Shrnutí

Soutěžení o nejnižší cenu je nesmysl. Solidní zákazník si je vědom ceny práce a nesnaží se ušetřit za každou cenu. Naopak lakomý zákazník vybírá na základě ceny, zároveň si ale nejvíce vymýšlí a zpravidla pozdě platí. Obvykle se najde někdo ochotný slevit ještě více než vy. Soutěže o nejnižší cenu zpravidla napáchají víc škody než užitku. Málokdy dokážete být setrvale nejlevnější, proto raději investujte svůj čas do shánění kvalitních zákazníků.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Mgr. Zbyněk Buřival

Nadšený fotograf a cestovatel specializovaný na prodej přes fotobanky. Příležitostný tvůrce webových projektů.

Nenechte si ujít

pravdik-hlisnikovska-web

Jak se zachránila firma se ztrátou 37 milionů korun? | Elena Hlisnikovská a Michal Pravdík

Premium
dalibor-musil-web

Změna oboru na volné noze. Jak rozjet něco nového? | Dalibor Musil

Premium
michal-vodak-web

Heureka: E-commerce čekají obrovské změny. Co mají e-shopy dělat? | Michal Vodák

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Premium
jan-moravcik-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? Příklad GentlemanStore.cz | Jan Moravčík

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
ondrej-vanek-web

Proč jsou malé firmy tak křehké? A jak to změnit? | Ondřej Vaněk (Blindspot)

gabriela-mrkvicova-web

Zkušená networkerka: Jak v byznysu budovat kvalitní vztahy? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)

Komentáře

Radek

Před 11 roky

Souhlasím. U těch úřadů to je bohužel tak, že kdyby náhodou vzali někoho dražšího, už jsou tam média a ptají se… Nějaký frikulín pak řekne, že to zase vyhrál kamarádšoft.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
martina-svadbikova-web

Firma nezávislá na zakladateli. Jak to udělat? | Martina Svadbíková (Bella Rose)

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
tomas-budnik-web

Udělejte z nuly jedničku. Bývalý ředitel O2 Tomáš Budník o řízení firem

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Inzerce