Výběrová řízení, hodnotící pouze cenu, jsou dnes velmi běžná. Hlavními argumenty je „boj proti korupci“ a „minimalizace nákladů“. Efekt je však přesně opačný a ve většině případů nemá smysl o takové zakázky soutěžit. Ve skutečnosti se u větších zakázek korupce zvyšuje a u většiny zakázek citelně klesá kvalita.
Tyto poptávky jsou specialitou pouze dvou druhů klientů – státní správy a lakomých zákazníků. Rozumný zákazník chápe, že vždy rozhoduje poměr ceny a kvality. Naopak státní správa a lakomí zákazníci nehledají primárně kvalitu, ale někoho, kdo to udělá co nejlevněji. Podobné soutěže mají mnoho podmínek, často zcela nesmyslných. Lakomí zákazníci jsou navíc velmi typičtí různými dodatečnými požadavky, změnami zadání, nesmyslnými požadavky, reklamacemi a také platební nekázní. Tomuto typu klientů je lépe se vyhnout.
Státní správa zase odůvodňuje kritérium nejnižší ceny úsporou a transparentností. Fakticky však je jakákoliv úspora vykoupena drastickým poklesem kvality. Popřípadě jsou často dodatečně účtovány nehorázné vícepráce, které pak ve výsledku učiní z levné zakázky předraženou.
Vždy se najde někdo zoufalejší, kdo cenu podsekne ještě více než vy. Nemá cenu soutěžit o zakázku, kde bude zisk neúměrný námaze vynaložené na vysoutěžení zakázky. Realizace pak probíhá ve stresu za tzv. minimalizace nákladů. Fakticky se prostě musí zakázka osekat a ošidit, jak to jen jde. Ve výsledku máte spoustu práce a stresu za málo peněz, zákazník obvykle neustále vymýšlí a pozdě platí. Navíc riskujete žalobu od méně úspěšné konkurence, zejména pokud práci ošidíte.
Výběrová řízení o nejnižší cenu obvykle vedou k vyšší korupci. Práce se ošidí a podplácí se kontrola převzetí zakázky, popřípadě se podplácí odsouhlasení fiktivních víceprací. Pokud nejsou vícepráce možné, vkládají se do zadání účelově nesmyslné podmínky, které vylučují nežádoucí konkurenci.
Soutěžení o nejnižší cenu je nesmysl. Solidní zákazník si je vědom ceny práce a nesnaží se ušetřit za každou cenu. Naopak lakomý zákazník vybírá na základě ceny, zároveň si ale nejvíce vymýšlí a zpravidla pozdě platí. Obvykle se najde někdo ochotný slevit ještě více než vy. Soutěže o nejnižší cenu zpravidla napáchají víc škody než užitku. Málokdy dokážete být setrvale nejlevnější, proto raději investujte svůj čas do shánění kvalitních zákazníků.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Radek
Před 12 roky
Souhlasím. U těch úřadů to je bohužel tak, že kdyby náhodou vzali někoho dražšího, už jsou tam média a ptají se… Nějaký frikulín pak řekne, že to zase vyhrál kamarádšoft.
Odpovědět »