Cílem většiny majitelů webových stránek, kteří budují web s kvalitním obsahem, je tento obsah zpeněžit. Způsobů, jak tak učinit, je nepřeberné množství – PR články, reklamní plochy, prodej zpětných odkazů, placená brána na prémiový obsah, video reklama, v ČR nově flattr atd. V tomto článku se podíváme na další formu výdělku, a to na PPC reklamu.
Rozhodnete-li se pro implementaci PPC reklamy na váš web, nejprve budete muset vyřešit samotný výběr reklamního systému. Kromě Googlu, jehož systém pro publishery nese název AdSense, si ostatní systémy drží své názvy, pouze je potřeba přihlásit se jako majitel webu, webmaster, publisher – zkrátka tak, jak vás na vybraném místě zrovna nazývají.
Co by mělo být kritériem při výběru PPC systému? Logicky především zisky, které je takový systém schopen generovat. Následuje výše provize a podmínky pro vyplácení. Nejlepší způsob, jak si vybrat co nejefektivnější systém, je osobně si všechny vyzkoušet. Pokud trochu zabrouzdáte po internetových fórech, obecně nejchválenější je AdSense od Googlu.
Samozřejmě aby byl váš web unikátní, je důležité, jakým způsobem k PPC daný publisher přistupuje či přistupoval. Každý systém si nejlépe osaháte právě tím, že si jej vyzkoušíte, proto to vřele doporučuji. Udělat si malý průzkum konkurence, vám dá prostor pro srovnání. Navíc každý reklamní systém má jiné zadavatele, tedy jiné obsahové sdělení. Vašim uživatelům se může třeba nejvíc líbit reklama zadavatelů v Skliku a budou na ni nejlépe reagovat. Proto bude pravděpodobně nejzajímavější i pro vás.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Musím vás upozornit, že zavedení systému Google AdSense je poměrně časově náročná záležitost. Zatímco např. u Etargetu se registrujete a za „pár minut“ můžete mít reklamu na webu, u AdSense čekáte na ověření webu a korespondenční adresy, korespondenční lístek s potvrzovacím kódem. Pokud se tedy rozhodnete pro AdSense, doporučuji definitivně se rozhodnout tak 14 dní dopředu.
Důležitý je fakt, že není možné kombinovat více reklamních systémů na jednom webu. Všechny systémy mají toto pravidlo zakomponováno v obchodních podmínkách, jejichž porušení je v lepším případě potrestáno dočasným odstavením účtu s podmínkou nápravy, v horším případě trvalou blokací účtu a stornováním vašich provizí.
Dle mého názoru by každý publisher měl k PPC reklamě přistupovat s rozumem. Extrémními případy jsou reklamou přeplácané weby, které mají pro zadavatele ve vztahu k uživatelům nulovou hodnotu. Ale tyto weby těží z návštěvnosti. Jedná se například o weby zprostředkovávající seriály. Takové weby parazitují na jiných, de facto pouze stahují videa odjinud. Pokud se však jedná o plnohodnotný web s jasně definovanou cílovou skupinou, jehož obsahu je věnována daleko větší péče, je pro vás mnohem zajímavější, a především efektivnější prodej bannerových ploch.
Pokud chcete k reklamě přistupovat rozumně, jak má tedy PPC na webu vypadat? Osobně se rád inspiruji těmi největšími a nejlepšími v oboru, jelikož si myslím, že dělají řadu věcí správně. Jedním z nejlepších publisherů, kteří podle mého názoru tvoří zajímavý obsah, je www.ihned.cz. Ihned.cz vydělává na řadě reklamních prvků, má vyhrazené bannerové plochy, některé články jsou schovány za placenou bránou. Za každým článkem však narazíme také na PPC reklamu od Seznamu.
Podoba a umístění reklamy tak, aby uživatele neobtěžovala, ale aby na ni dobrovolně klikali, je velice spekulativní. Z řady pokusů a omylů se tak vyselektovala známá podoba pod článkem. V reklamním systému www.etarget.cz naleznete tato doporučení:
„Dlouho jsme experimentovali s barvou odkazů Etarget. Doposud nejlepší výkon mají plochy, ve kterých má titulek stejnou barvu jako nadpisy článků na našich www stránkách.“
Berényi Konrád, Onlinemarketing.hu Kft
„Jako první nás napadlo dát odkazy Etarget do ploch, kde zobrazujeme bannery. Po čase jsme odkazy umístily pod články, tedy na místa, které máme nevyužitá. Tato změna zvýšila zisk o desítky procent.“
Krešimir Drvar, MojBlog.hr
„Jak umístit odkazy pod článek? Za nás mohu říct, že odkazy seřazené pod sebou fungují mnohem lépe než odkazy vedle sebe.“
Martin Čelikovský, webgarden.cz
„Na jednu podstránku jsme si vyrobili více ploch a rotujeme je. Jednou zobrazíme odkazy na boku, podruhé pod textem, potom zase nad textem. Pro náš typ stránky 100% zlepšení.“
Nikola Švigir, www.zbrka.com
„Zvětšením písma v odkazech Etarget jsme dosáhli několikanásobně vyšší výnosy. Doporučuji každému.“
Martin Botťánek, ConsultOne.sk
Kromě správné podoby a umístění je důležitá také identifikace zákazníka. Na svůj web můžete vložit skript, který sleduje pohyb uživatelů na webu, identifikuje je a díky této znalosti jim dokáže zobrazovat relevantnější reklamy, tudíž se zvyšuje pravděpodobnost zásahu.
Záleží především na vás, zda chcete udělat z PPC stroj na peníze, nebo pouze doplněk k dalším reklamním prvkům. Určitě má smysl využívat nejmodernější technologie sledování, pokud už máte na webu PPC reklamu umístěnou. Ovšem podle mého názoru by její použití mělo být nenásilné.
Pokud nemáte tisíce návštěv denně, obecně vám PPC nevydělá takové peníze, abyste si každý měsíc mohli dovolit nový Mercedes. Ostatně to sami zjistíte, jakmile ji na svém webu vyzkoušíte. Má tedy PPC na webu vůbec smysl? Podle mě ano, ale opět chytře.
PPC systémy standardně umožňují přelít naspořené peníze do kreditu pro inzerci. Tímto způsobem se můžeme dostat do stadia, kdy do propagace vašeho webu nejdou žádné náklady, uživatelé živí propagaci formou PPC a díky zvyšování návštěvnosti vám roste hodnota bannerových ploch a dalších propagačních nástrojů, které na webu nabízíte. Navíc ušetříte za administrativní náklady spojené s PPC.
Odkazy na informace k jednotlivým PPC systémům:
Partnerský program Sklik: http://napoveda.sklik.cz/cz/partner/
Etarget partner: http://www.etarget.cz/partner/index.php
Google Adsense: www.google.com/adsense/
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 4 dny
Před 4 dny
Před 7 dny
Před 7 dny
Před 2 týdny
Před 2 týdny
Josef P.
Před 10 roky
Ta duplicita systémů není správně, například Sklik to v podmínkách vůbec nemá http://napoveda.sklik.cz/cz/partner/smluvni-podminky-partnera/ u Etargetu jsem to taky nenašel, u Adsense to na některých webech mám a podpora tvrdí, že to nevadí, no a u mClick který tu úplně chybí to také není.
Odpovědět »
Jan Kodl
Před 10 roky
Zdravím, omlouvám se za mystifikaci. Máte pravdu, systémy se mohou volně kombinovat.
Odpovědět »