Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Nepoužívejte pro své podnikání jen Facebook, zkuste i Twitter nebo Google+

Jan Kalianko
Před 11 roky

Sociální sítě je téma, které se dá rozebírat hodiny a pořád bude zajímavé. Přestože u nás výrazně dominuje Facebook.com, který jsme si představili v minulém díle, tak tu máme i středně velké a malé brášky a sestřičky. V tomto druhém díle seriálu o sociálních sítích se podíváme na středně velké sítě – Google+ a Twitter.

Google PLUS

Google+ funguje podobně jako Facebook, ač toto přirovnání vývojáři, a potažmo celý Google slyšet nechtějí. Princip je jednoduše stejný – musíte si založit osobní profil, na který navážete firemní stránku. Stránka jako taková pak dostává od svých příznivců tzv. +1 (plus jedničku), která je analogií To se mi líbí. Pokud dal člověk vaší stránce +1, vyjadřuje jí podporu a říká, že jí fandí. Aby se mu však zobrazovaly příspěvky publikované na stránce, musí si vás přidat do tzv. kruhu. Kruhy jsou hlavní odlišností od Facebooku – znamená to, že si lidi a stránky třídíte do skupin (kruhů).

Ve chvíli, kdy publikujete nějaký příspěvek, si můžete nastavovat komu, nebo spíše kterému kruhu, se bude příspěvek zobrazovat. Po pár kliknutích myší tak vyloučíte ty, kterým jednoduše příspěvek na zeď nepatří a nemají se k němu dostat. Zbytek zůstává podobný jako u Facebooku – můžete příspěvek sdílet dál na svůj profil, můžete ho komentovat anebo mu dávat +1, což je obdoba lajku. Se zobrazováním příspěvků na zdech fanoušků je to zatím poměrně dobré, zobrazují se ještě skoro každému, komu mají, ale je asi jen otázkou času, kdy se to změní a bude se platit jako na Facebooku.

Proč by měl být G+ důležitý pro váš business?

Je nutné zmínit, že G+ vznikl sice jako sociální síť, ale jeho primárním záměrem bylo, stále je a určitě do budoucna bude zjišťovat, co lidé sdílejí, a promítat to do relevance vyhledávání. Všechny vyhledávače, včetně Google, totiž už několik let více či méně úspěšně zápasí s tím, jak z Facebooku dostávat údaje o tom, co lidé sdílí, a promítat tuto „sociální oblíbenost“ do vyhledávání. Dávno pryč jsou doby, kdy popularitu určoval počet odkazů na stránku. Dnes se skoro všichni snaží výsledky manipulovat a to, co je zatím „hlasem lidu“, který se snaží vyhledávače následovat, je sociální sdílení. Nikdo tím nechce říci, že si opět nejde zaplatit lidi na sociálních sítích, kteří vám budou něco sdílet, ale není to aktuálně tak jednoduché jako koupit nebo vybudovat pár odkazů.

Inzerce

Google tedy vytvořil síť G+ primárně jako nástroj pro získání informací, co lidé sdílejí. A toho je dobré využít! Není to nikde napsáno a Google to asi ani nikdy nepotvrdí, stejně jako zbylé taje svých vyhledávacích algoritmů, ale co se na Google sdílí, to se s největší pravděpodobností promítá do samotného vyhledávání, respektive do výsledků vyhledávání. Právě proto byla tato síť vyvinuta. Jednak každé sdílení odkazů na G+ pomáhá samotné stránce, ale i personalizované zobrazování výsledků Google může pomoci, a to když někdo z vašich přátel na síti G+ dal určité stránce +1 či sdílel její odkaz. Google totiž ví, že váš kamarád má danou stránku rád, a proto si myslí, že by se mohla líbit i vám, když jste přátelé. Díky tomu vám ji posune ve vyhledávání výše. Z těchto důvodů je potřeba „donutit“ co nejvíce lidí sdílet co nejvíce odkazů na vás na G+. Nejenže byste měli každý „šproch“ sdílet sami, ale navíc byste na svých stránkách měli nabízet tlačítko +1 pro vaše návštěvníky. Každé +1 vám pomáhá růst. Dokonce osobně zastávám názor, že jedno +1 na G+ má ve výsledku větší hodnotu než 1 lajk na Facebooku.

Přihlaste se k autorství, má to smysl

Další možností, jak svému projektu nebo firmě na Google pomoci, je přihlásit se k obsahu, který na internetu tvoříte. Máte-li profil na G+, tak stačí ke stránkám či článkům, které publikujete, přidat informaci pro Google, že jste autorem textu/stránky, a danou stránku si nastavit ve svém nastavení profilu. Jsou-li obě podmínky splněny, stačí už jen mít na svém profilu G+ fotku obličeje a Google začne ve vyhledávání k obsahu vypisovat, že jste jeho autorem. A obsah s autorem má daleko větší relevanci a zobrazuje se ve vyhledávání výše. Vrátím se k fotce na profilu G+ – není-li algoritmem G+ u profilové fotky nalezen obličej, např. máte-li nahraný jiný obrázek či logo, tak se autorství ve vyhledávání jednoduše nezobrazí a všechna snaha je k ničemu.

Závěrem o Google+

G+ není největší a velké množství profilů se na síti objevilo jen proto, že Google ve svém portfoliu služeb více či méně „donutil“ již registrované uživatele G+ vyzkoušet, a tak jim byl založen profil. Z hezkých čísel je tedy aktuálně aktivní velmi malé množství lidí, což je možná škoda. G+ je jednoduchý, pro marketing zatím levnější, ale počet uživatelů, které budete zajímat, je zatím relativně omezený. Přesto byste na Google+ neměli chybět, protože vám může značně pomoci posunout vaši pozici ve vyhledávání, a to směrem nahoru. Do budoucna se předpokládá, že sociální signály z G+ budou ještě více zohledňovány ve vyhledávání. Pokud tedy začnete s G+ už nyní, budete mít náskok před ostatními, a to značný!

Twitter

Twitter = text, tak by se dal jednoduše charakterizovat. Nenahrajete na něj jedinou fotku či video jako na G+ nebo Facebook. Jednoduše si na Twitteru založíte svůj účet, kde není důležité ani vlastní jméno, ale pouze nick name. Funguje na bázi sledování. Má tzv. followers = ti, co sledují vás a following = ty, které sledujete vy. Pokud někdo sleduje vás, zobrazují se mu vaše textové příspěvky, které nesmí být delší než 140 znaků. Díky tomu se Twitteru někdy říká také SMS internet – naučí vás být stručnými.

Důležitým prvkem jsou tzv. hashtagy. Ty začínají vždy # a následuje za nimi výraz, například #mladypodnikatel. Twitter takové hashtagy identifikuje a automaticky z nich udělá odkaz. Jeho prokliknutím se dostanete na výpis všech příspěvků, které daný hashtag obsahují. S hashtagy experimentuje i Google+, ale zatím spíše neúspěšně.

Twitter má svoji velmi specifickou komunitu, ten český je zaplněn převážně lidmi z IT, internetových technologií, konzultanty a všeobecně technicky zaměřenými lidmi. Pokud je takový člověk vaše cílová skupina, je pro vás Twitter tím pravým nástrojem, jak je oslovit. Pokud ovšem cílíte na zcela jiné lidi, tak se s Twitterem vůbec nezahazujte. Bude to totiž jen ztráta času.

Twitter je všeobecně velmi jednoduchý, ale kvůli jeho cílové skupině pro většinu marketingových činností, na rozdíl od Google+, nepoužitelný. V dalším, již třetím pokračování tohoto seriálu o sociálních sítích se podíváme na ty nejmenší, tedy alespoň u nás v Čechách. V zahraničí totiž zpravidla vynikají mnohem více, a proto stojí nejen za zmínku, ale i důkladnější prozkoumání…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jan Kalianko

Působí jako konzultant e-shopů se zaměřením na UX, CRO a uživatelské testování. Vede e-shop SvětBot.cz, píše odborný blog, pořádá konference a napsal vlastní knihu.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
ondrej-machala-web

Ovečkárna se osamostatnila od zakladatele. Jak se změnila? | Ondřej Machala

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)