Sociální sítě je téma, které se dá rozebírat hodiny a pořád bude zajímavé. Přestože u nás výrazně dominuje Facebook.com, který jsme si představili v minulém díle, tak tu máme i středně velké a malé brášky a sestřičky. V tomto druhém díle seriálu o sociálních sítích se podíváme na středně velké sítě – Google+ a Twitter.
Inzerce
Google PLUS
Google+ funguje podobně jako Facebook, ač toto přirovnání vývojáři, a potažmo celý Google slyšet nechtějí. Princip je jednoduše stejný – musíte si založit osobní profil, na který navážete firemní stránku. Stránka jako taková pak dostává od svých příznivců tzv. +1 (plus jedničku), která je analogií To se mi líbí. Pokud dal člověk vaší stránce +1, vyjadřuje jí podporu a říká, že jí fandí. Aby se mu však zobrazovaly příspěvky publikované na stránce, musí si vás přidat do tzv. kruhu. Kruhy jsou hlavní odlišností od Facebooku – znamená to, že si lidi a stránky třídíte do skupin (kruhů).
Ve chvíli, kdy publikujete nějaký příspěvek, si můžete nastavovat komu, nebo spíše kterému kruhu, se bude příspěvek zobrazovat. Po pár kliknutích myší tak vyloučíte ty, kterým jednoduše příspěvek na zeď nepatří a nemají se k němu dostat. Zbytek zůstává podobný jako u Facebooku – můžete příspěvek sdílet dál na svůj profil, můžete ho komentovat anebo mu dávat +1, což je obdoba lajku. Se zobrazováním příspěvků na zdech fanoušků je to zatím poměrně dobré, zobrazují se ještě skoro každému, komu mají, ale je asi jen otázkou času, kdy se to změní a bude se platit jako na Facebooku.
Proč by měl být G+ důležitý pro váš business?
Je nutné zmínit, že G+ vznikl sice jako sociální síť, ale jeho primárním záměrem bylo, stále je a určitě do budoucna bude zjišťovat, co lidé sdílejí, a promítat to do relevance vyhledávání. Všechny vyhledávače, včetně Google, totiž už několik let více či méně úspěšně zápasí s tím, jak z Facebooku dostávat údaje o tom, co lidé sdílí, a promítat tuto „sociální oblíbenost“ do vyhledávání. Dávno pryč jsou doby, kdy popularitu určoval počet odkazů na stránku. Dnes se skoro všichni snaží výsledky manipulovat a to, co je zatím „hlasem lidu“, který se snaží vyhledávače následovat, je sociální sdílení. Nikdo tím nechce říci, že si opět nejde zaplatit lidi na sociálních sítích, kteří vám budou něco sdílet, ale není to aktuálně tak jednoduché jako koupit nebo vybudovat pár odkazů.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Google tedy vytvořil síť G+ primárně jako nástroj pro získání informací, co lidé sdílejí. A toho je dobré využít! Není to nikde napsáno a Google to asi ani nikdy nepotvrdí, stejně jako zbylé taje svých vyhledávacích algoritmů, ale co se na Google sdílí, to se s největší pravděpodobností promítá do samotného vyhledávání, respektive do výsledků vyhledávání. Právě proto byla tato síť vyvinuta. Jednak každé sdílení odkazů na G+ pomáhá samotné stránce, ale i personalizované zobrazování výsledků Google může pomoci, a to když někdo z vašich přátel na síti G+ dal určité stránce +1 či sdílel její odkaz. Google totiž ví, že váš kamarád má danou stránku rád, a proto si myslí, že by se mohla líbit i vám, když jste přátelé. Díky tomu vám ji posune ve vyhledávání výše. Z těchto důvodů je potřeba „donutit“ co nejvíce lidí sdílet co nejvíce odkazů na vás na G+. Nejenže byste měli každý „šproch“ sdílet sami, ale navíc byste na svých stránkách měli nabízet tlačítko +1 pro vaše návštěvníky. Každé +1 vám pomáhá růst. Dokonce osobně zastávám názor, že jedno +1 na G+ má ve výsledku větší hodnotu než 1 lajk na Facebooku.
Přihlaste se k autorství, má to smysl
Další možností, jak svému projektu nebo firmě na Google pomoci, je přihlásit se k obsahu, který na internetu tvoříte. Máte-li profil na G+, tak stačí ke stránkám či článkům, které publikujete, přidat informaci pro Google, že jste autorem textu/stránky, a danou stránku si nastavit ve svém nastavení profilu. Jsou-li obě podmínky splněny, stačí už jen mít na svém profilu G+ fotku obličeje a Google začne ve vyhledávání k obsahu vypisovat, že jste jeho autorem. A obsah s autorem má daleko větší relevanci a zobrazuje se ve vyhledávání výše. Vrátím se k fotce na profilu G+ – není-li algoritmem G+ u profilové fotky nalezen obličej, např. máte-li nahraný jiný obrázek či logo, tak se autorství ve vyhledávání jednoduše nezobrazí a všechna snaha je k ničemu.
Závěrem o Google+
G+ není největší a velké množství profilů se na síti objevilo jen proto, že Google ve svém portfoliu služeb více či méně „donutil“ již registrované uživatele G+ vyzkoušet, a tak jim byl založen profil. Z hezkých čísel je tedy aktuálně aktivní velmi malé množství lidí, což je možná škoda. G+ je jednoduchý, pro marketing zatím levnější, ale počet uživatelů, které budete zajímat, je zatím relativně omezený. Přesto byste na Google+ neměli chybět, protože vám může značně pomoci posunout vaši pozici ve vyhledávání, a to směrem nahoru. Do budoucna se předpokládá, že sociální signály z G+ budou ještě více zohledňovány ve vyhledávání. Pokud tedy začnete s G+ už nyní, budete mít náskok před ostatními, a to značný!
Twitter
Twitter = text, tak by se dal jednoduše charakterizovat. Nenahrajete na něj jedinou fotku či video jako na G+ nebo Facebook. Jednoduše si na Twitteru založíte svůj účet, kde není důležité ani vlastní jméno, ale pouze nick name. Funguje na bázi sledování. Má tzv. followers = ti, co sledují vás a following = ty, které sledujete vy. Pokud někdo sleduje vás, zobrazují se mu vaše textové příspěvky, které nesmí být delší než 140 znaků. Díky tomu se Twitteru někdy říká také SMS internet – naučí vás být stručnými.
Důležitým prvkem jsou tzv. hashtagy. Ty začínají vždy # a následuje za nimi výraz, například #mladypodnikatel. Twitter takové hashtagy identifikuje a automaticky z nich udělá odkaz. Jeho prokliknutím se dostanete na výpis všech příspěvků, které daný hashtag obsahují. S hashtagy experimentuje i Google+, ale zatím spíše neúspěšně.
Twitter má svoji velmi specifickou komunitu, ten český je zaplněn převážně lidmi z IT, internetových technologií, konzultanty a všeobecně technicky zaměřenými lidmi. Pokud je takový člověk vaše cílová skupina, je pro vás Twitter tím pravým nástrojem, jak je oslovit. Pokud ovšem cílíte na zcela jiné lidi, tak se s Twitterem vůbec nezahazujte. Bude to totiž jen ztráta času.
Twitter je všeobecně velmi jednoduchý, ale kvůli jeho cílové skupině pro většinu marketingových činností, na rozdíl od Google+, nepoužitelný. V dalším, již třetím pokračování tohoto seriálu o sociálních sítích se podíváme na ty nejmenší, tedy alespoň u nás v Čechách. V zahraničí totiž zpravidla vynikají mnohem více, a proto stojí nejen za zmínku, ale i důkladnější prozkoumání…
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Působí jako konzultant e-shopů se zaměřením na UX, CRO a uživatelské testování. Vede e-shop SvětBot.cz, píše odborný blog, pořádá konference a napsal vlastní knihu.
Nenechte si ujít
Mentoring IT manažerů: Jak probíhá v praxi a komu se vyplatí? | Marián Kamenišťák
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.