Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Podnikání u našich sousedů: Jaké podmínky čekají podnikatele v nedalekém zahraničí?

Mnozí podnikatelé chtějí rozšířit svoji výrobu nebo poskytovat služby i v blízkém zahraničí. Expandovat s úspěšným produktem je logickým krokem, a pokud je hranice nedaleko, znalost jazyka na dobré úrovni a když se vstup na nenasycený trh podaří, může podnikatel dosáhnout zajímavého obratu a zisku. Velkou výhodou je zrušení hranic a jednotná měna.

Podnikatel si může vybrat a založit novou firmu nebo si zřídit nové živnostenské oprávnění, stejně tak může pouze zapsat usazenou společnost jako organizační složku české společnosti nebo oznámit podnikání a provozovnu na příslušném zahraničním živnostenském úřadu.

Podnikání na Slovensku

Nejjednodušším a nejčastěji využívaným zahraničním teritoriem je Slovensko. Pro podnikání na Slovensku platí téměř shodné zákony a Obchodní zákoník, který schvaloval ještě společný parlament, má prakticky stejný obsah. Stejně tak Živnostenský zákon. Důležitá je znalost jazyka, protože rozumět formulářům a obchodním partnerům výrazně pomůže v začátcích.

Do Obchodního rejstříku si můžete zapsat organizační složku české společnosti. Tento zápis se provádí na jednotném formuláři. Pokud chcete založit novou společnost máte na výběr stejné právní formy společností jako v ČR. Tedy spoločnosť s ručením omezeným, akciová spoločnosť a další stejné formy společností. K založení je třeba 5.000 Eur u s.r.o. a akciová společnost vyžaduje 25.000 Eur.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Podnikání v Německu

Německo je největším obchodním partnerem českých podnikatelů. Německé firmy podnikají v České republice už od počátku 90. let a stejně tak mohou podnikat české firmy na německém trhu. Při založení společnosti v Německu platí obdoda české s.r.o., která se nazývá Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH). Základní kapitál činí 25.000 Eur, společnost může založit jeden společník a minimální výše vkladu každého společníka je 100 Eur.

Akciová společnost se jmenuje Aktiengesellschaft (AG), základní kapitál musí být minimálně 50.000 Eur a založit ji může také jeden akcionář. Zápis do obchodního rejstříku (Handelsregister) trvá po sepsání zápisu 10 dní a stojí 100 – 150 Eur. Společnosti musejí oznámit vznik veřejně v tisku. Podnik může také na živnostenském úřadu (Gewerbeamt) založit jednotlivec, a to žádostí o živnost. Podnik se od určitého obratu, například 50.000 Eur nezapisuje do rejstříku.

Podnikání v Rakousku

Také s Rakouskem pojí české podnikatele mnoho společných zvyků a tradic. Určitě z doby Rakouska-Uherska zůstal zachován přísný administrativní režim. V 90. letech mnoho podnikatelů za Rakouska začalo podnikat na Jižní Moravě a celkově jsou vztahy v příhraničních oblastech velice přátelské.

Založení společnosti v Rakousku znamená složení kapitálu ve výši 35.000 Eur pro GmbH a 70.000 Eur u AG a vždy musí být složeno alespoň 50 % základního jmění. Poněkud vyšší jsou poplatky, kdy se za sepsání notářského zápisu o založení společnosti platí 1.000 až 1.500 Eur a za návrh na vklad do Obchodního rejstříku kolem 200 Eur včetně zveřejnění. Pro živnostníky je ale registrace zdarma, takže tím je kompenzována vyšší částka za společnosti.

Podnikání v Polsku

Náš severní soused také dávno v příhraničních oblastech spolupracuje s českými podnikateli. Dlouhodobě dochází k výměně pracovních sil a se zrušením hranic se obchod ještě více zintenzivnil. Také silniční spojení se zlepšilo a znamená lepší přístup na velký a možná trochu opomíjený polský trh.

V Polsku je možné založit Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z o.o.) nebo Spółka akcyjna (S.A). První je obdobou české s.r.o. a musí mít kapitál 50.000 PLN (polský zlotý) a akciová společnost musí složit jako základní jmění 500.000 PLN. Jeden polský zlotý má hodnotu asi 6 českých korun. Částky pro založení společností jsou tak o dost vyšší než v ČR.

Za získání daňového identifikačního čísla (NIP), zápisu do rejstříku (Rejestr przedsiębiorców), zveřejnění do Monitor Sadowy i Gospodarczy a doložení údajů Daňovému úřadu (Urząd Skarbowy) se zaplatí cekově asi 1.700 PLN, což činí kolem 10.000 Kč. Částka na založení společnosti je tedy poměrně vysoká. Zápis podnikatele je také nutné provést do Obchodního rejstříku se všemi náležitostmi, jako je statistické číslo, sídlo, jméno, místo a předmět podnikání. Je zde také možnost pouhého zápisu do rejstříku Evidence hospodářské činnosti, která se podává na místmín úřadu, kde bude podnikatel provozovat svoji činnost.

Podmínky a počátky podnikání v sousedních zemích jsou velmi podobné. Liší se většinou pouze jazykově a výší počátečních vkladů u společností. Všechny materiály k podnikání lze získat při obchodních komorách v českém jazyce. Nicméně znalost místního jazyka je velmi důležitá. Kromě Slovenska je polština sice příbuzný jazyk, ale vyžaduje hlubší znalost. Němčina je potom bezpodmínečně nutná v Rakousku a Německu. Podmínky pro začátek podnikání nejsou omezeny ničím jiným, než penězi, dobrou myšlenkou a vlastní podnikatelskou aktivitou.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Ing. Jiří Knop

Jeden z hlavních redaktorů našeho magazínu, který nepíše jen o podnikání, ale také o právu a informačních technologiích.

Nenechte si ujít

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Právě vyšlo

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Jak na ni najít nejlepší lidi? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
jiri-hlavenka-web

Krize ve firmě nikoho nebaví. Jak z ní vzejít silnější? | Jiří Hlavenka

marco-marinucci-web

Udržitelnost v byznysu v praxi | Marco Marinucci (Generali Investments CEE)

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Marek Březina

Před 8 roky

Chtěl bych se zeptat, jak by to bylo s podnikáním současně v Česku i na Slovensku, jedná se o poskytování služeb v oblasti servis a opravy plynospotřebičů.

Odpovědět »

Monika Bierská

Před 6 roky

Podnikám v ČR stánkový prodej ovoce a zelenina a chtěla bych poskytovat tento prodej na Slovensku.
Jsem FO, nejsem plátce DPH.
Co včechno mám udělat: např.jaký postup při vyřizování dokumentů, jaký zákon ČR nebo SK,pokladny EET-zda je povinná.
Děkuji
Monika

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
miroslav-tesar-web

Astratex: Jak dobývá Evropu? | Miroslav Tesař

Premium
lukas-pitra-web

Lukáš Pítra: Jak si uklidit ve firmě?

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Inzerce