Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Patent – co to je, proč si ho udělat a jak?

Patent, slovo, které často slýcháme. V televizi se o něm stále mluví. Společnosti si patentují svoje výrobky, jiné společnosti ty patenty porušují a my pak sledujeme dlouhé soudní pře. Co to patent je a co znamená, když se na nás někdo ochočí s tím, že máme patent na rozum?

Inzerce

Co to je patent?

Mnoho lidí by při hledání synonyma neváhalo použít slovo „jistota“. Není to tak zcela pravda. Patent je určitá ochrana vynálezů. V posledních dnech se nejvíce mluví o společnosti Apple, která si patentovala svoje odemykání displeje mobilního telefonu. V překladu to tedy znamená, že od této chvíle nikdo na světě nesmí takové odemykání použít. Patent je totiž chráněn zákonem a zajišťuje výhradní právo vlastníka k používání vynálezu. Vlastník může patent převést na někoho jiného nebo udělit souhlas s jeho používáním jiným osobám.

Co to ale ten vynález je? Je to věc, kterou její vynálezce vymyslel, tedy výsledek tvůrčí duševní činnosti. Takový vynález musí být zcela nový a musí se dát využít. Patent zahrnuje vynález samotný, zároveň ale i postup k jeho vytvoření. Vynález nesmí být tzv. součástí techniky, což znamená, že nesmí být součástí čehokoliv, co bylo zveřejněno před přihlášením patentu.

Patent je časově omezen. Jeho vlastník sice má výhradní právo na využívání vynálezu, ale to pouze na dobu dvaceti let. Patent je nutno prodlužovat a samozřejmě za tuto ochranu platit poplatky. Může se zdát nevýhodou i fakt, že patent se vždy vztahuje jen k jednomu státu. Patent přihlášený v České republice se bude vztahovat jen na české území. Pro každý stát je tedy nutno obstarat patent zvlášť.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Co se patentovat dá a co ne?

Patentovat si můžete jakékoliv nové výrobky a technologie. Zároveň ale i třeba léčiva a chemicky vyrobené látky, průmyslové produkční mikroorganismy, biotechnické postupy a produkty, které jste díky nim získali.

Patentovat však nelze například vědecké teorie, nové matematické metody, vnější úpravy již vytvořených výrobků, počítačové programy (software), nové odrůdy rostlin a plemena zvířat, způsoby jejich léčení, včetně léčení lidí, nebo pouhé uvedení nějaké prosté informace.

Tyto věci nelze patentovat a nepovažují se za vynález.

Patentování v České republice

V České republice uděluje patenty Úřad průmyslového vlastnictví. Žádost o patent se podáván formou přihlášky s přiloženou dokumentací o vynálezu. Ta prochází průzkumem a jsou zjištěny nedostatky vynálezu. V dnešní době lze přihlášku podat i elektronicky.

Poplatky za udržování patentu v platnosti jsou různé, liší se podle roku platnosti. Za první rok ode dne podání přihlášky vynálezu zaplatíte 1000 Kč, stejně tak i do roku čtvrtého. Pak se poplatky zvyšují a za dvacátý rok ode dne podání přihlášky je to už 24 000 Kč.

Kompletní seznam poplatků a nejen těch udržovacích naleznete na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Právě vyšlo

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
petr-kasa-web

Petr Kasa: Jak budujeme hodnotu Pilulka.cz?

Inzerce