Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Patent – co to je, proč si ho udělat a jak?

Patent, slovo, které často slýcháme. V televizi se o něm stále mluví. Společnosti si patentují svoje výrobky, jiné společnosti ty patenty porušují a my pak sledujeme dlouhé soudní pře. Co to patent je a co znamená, když se na nás někdo ochočí s tím, že máme patent na rozum?

Co to je patent?

Mnoho lidí by při hledání synonyma neváhalo použít slovo „jistota“. Není to tak zcela pravda. Patent je určitá ochrana vynálezů. V posledních dnech se nejvíce mluví o společnosti Apple, která si patentovala svoje odemykání displeje mobilního telefonu. V překladu to tedy znamená, že od této chvíle nikdo na světě nesmí takové odemykání použít. Patent je totiž chráněn zákonem a zajišťuje výhradní právo vlastníka k používání vynálezu. Vlastník může patent převést na někoho jiného nebo udělit souhlas s jeho používáním jiným osobám.

Co to ale ten vynález je? Je to věc, kterou její vynálezce vymyslel, tedy výsledek tvůrčí duševní činnosti. Takový vynález musí být zcela nový a musí se dát využít. Patent zahrnuje vynález samotný, zároveň ale i postup k jeho vytvoření. Vynález nesmí být tzv. součástí techniky, což znamená, že nesmí být součástí čehokoliv, co bylo zveřejněno před přihlášením patentu.

Patent je časově omezen. Jeho vlastník sice má výhradní právo na využívání vynálezu, ale to pouze na dobu dvaceti let. Patent je nutno prodlužovat a samozřejmě za tuto ochranu platit poplatky. Může se zdát nevýhodou i fakt, že patent se vždy vztahuje jen k jednomu státu. Patent přihlášený v České republice se bude vztahovat jen na české území. Pro každý stát je tedy nutno obstarat patent zvlášť.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Co se patentovat dá a co ne?

Patentovat si můžete jakékoliv nové výrobky a technologie. Zároveň ale i třeba léčiva a chemicky vyrobené látky, průmyslové produkční mikroorganismy, biotechnické postupy a produkty, které jste díky nim získali.

Patentovat však nelze například vědecké teorie, nové matematické metody, vnější úpravy již vytvořených výrobků, počítačové programy (software), nové odrůdy rostlin a plemena zvířat, způsoby jejich léčení, včetně léčení lidí, nebo pouhé uvedení nějaké prosté informace.

Tyto věci nelze patentovat a nepovažují se za vynález.

Patentování v České republice

V České republice uděluje patenty Úřad průmyslového vlastnictví. Žádost o patent se podáván formou přihlášky s přiloženou dokumentací o vynálezu. Ta prochází průzkumem a jsou zjištěny nedostatky vynálezu. V dnešní době lze přihlášku podat i elektronicky.

Poplatky za udržování patentu v platnosti jsou různé, liší se podle roku platnosti. Za první rok ode dne podání přihlášky vynálezu zaplatíte 1000 Kč, stejně tak i do roku čtvrtého. Pak se poplatky zvyšují a za dvacátý rok ode dne podání přihlášky je to už 24 000 Kč.

Kompletní seznam poplatků a nejen těch udržovacích naleznete na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

Premium
martin-mates-web

Rozpad managementu firmy a špatný výběr manažerů | Martin Mates (Econea)

jan-kodytek-web

Jak zanalyzovat stav jakékoliv firmy? Zkuste metodu 3S | Jan Kodytek (JPF)

Premium
vilem-minarik-web

Školil tisíce lidí na 5 kontinentech. Co se naučil? | Vilém Minařík

Právě vyšlo

lukas-chadraba-web

Budoucnost internetu: Co Immersive tech, Metaverse a web3 znamenají pro firmy? | Lukáš Chadraba (DesignDev)

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

michal-koubek-web

Aktuální stav české ekonomiky a výhled do budoucna | Michal Koubek

Premium
juraj-striezenec-web

Kiwi.com: Pád na nulu. Jak dostat firmu z existenční krize? | Juraj Strieženec

vit-endler-2-web

Vít Endler (finGOOD.cz): Jak si vybudovat finanční nezávislost?

martin-kasa-web

Martin Kasa: Investice do startupů, nemovitostí i bitcoinů, byznys s Pilulkou, ochrana spotřebitele

Inzerce