Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Naučte se strategicky přemýšlet nad vaším byznysem.
Získejte praktické tipy, jak řídit vaši firmu chytřeji a efektivněji.
Poslechněte si zkušenosti TOP byznysmenů.
Zjistit více

Inzerce

Patent – co to je, proč si ho udělat a jak?

Patent, slovo, které často slýcháme. V televizi se o něm stále mluví. Společnosti si patentují svoje výrobky, jiné společnosti ty patenty porušují a my pak sledujeme dlouhé soudní pře. Co to patent je a co znamená, když se na nás někdo ochočí s tím, že máme patent na rozum?

Co to je patent?

Mnoho lidí by při hledání synonyma neváhalo použít slovo „jistota“. Není to tak zcela pravda. Patent je určitá ochrana vynálezů. V posledních dnech se nejvíce mluví o společnosti Apple, která si patentovala svoje odemykání displeje mobilního telefonu. V překladu to tedy znamená, že od této chvíle nikdo na světě nesmí takové odemykání použít. Patent je totiž chráněn zákonem a zajišťuje výhradní právo vlastníka k používání vynálezu. Vlastník může patent převést na někoho jiného nebo udělit souhlas s jeho používáním jiným osobám.

Co to ale ten vynález je? Je to věc, kterou její vynálezce vymyslel, tedy výsledek tvůrčí duševní činnosti. Takový vynález musí být zcela nový a musí se dát využít. Patent zahrnuje vynález samotný, zároveň ale i postup k jeho vytvoření. Vynález nesmí být tzv. součástí techniky, což znamená, že nesmí být součástí čehokoliv, co bylo zveřejněno před přihlášením patentu.

Patent je časově omezen. Jeho vlastník sice má výhradní právo na využívání vynálezu, ale to pouze na dobu dvaceti let. Patent je nutno prodlužovat a samozřejmě za tuto ochranu platit poplatky. Může se zdát nevýhodou i fakt, že patent se vždy vztahuje jen k jednomu státu. Patent přihlášený v České republice se bude vztahovat jen na české území. Pro každý stát je tedy nutno obstarat patent zvlášť.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Co se patentovat dá a co ne?

Patentovat si můžete jakékoliv nové výrobky a technologie. Zároveň ale i třeba léčiva a chemicky vyrobené látky, průmyslové produkční mikroorganismy, biotechnické postupy a produkty, které jste díky nim získali.

Patentovat však nelze například vědecké teorie, nové matematické metody, vnější úpravy již vytvořených výrobků, počítačové programy (software), nové odrůdy rostlin a plemena zvířat, způsoby jejich léčení, včetně léčení lidí, nebo pouhé uvedení nějaké prosté informace.

Tyto věci nelze patentovat a nepovažují se za vynález.

Patentování v České republice

V České republice uděluje patenty Úřad průmyslového vlastnictví. Žádost o patent se podáván formou přihlášky s přiloženou dokumentací o vynálezu. Ta prochází průzkumem a jsou zjištěny nedostatky vynálezu. V dnešní době lze přihlášku podat i elektronicky.

Poplatky za udržování patentu v platnosti jsou různé, liší se podle roku platnosti. Za první rok ode dne podání přihlášky vynálezu zaplatíte 1000 Kč, stejně tak i do roku čtvrtého. Pak se poplatky zvyšují a za dvacátý rok ode dne podání přihlášky je to už 24 000 Kč.

Kompletní seznam poplatků a nejen těch udržovacích naleznete na stránkách Úřadu průmyslového vlastnictví.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

kovary-kovar-web

Logistika e-shopů. Alza a Skladon sdílí své zkušenosti | Miroslav Kövary a Maxim Kovář

Premium
ladislav-dyntar-web

eSport: Co o něm musíte vědět pro váš byznys? | Ladislav Dyntar

Premium
martin-mikulenka-web

Vybudujte úspěšnou kamennou prodejnu | Martin Mikulenka

Právě vyšlo

konstantin-margaretis-web

Technologie pro vaši logistiku | Konstantin Margaretis (Skladon)

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Nejčastější chyby a nevyužité příležitosti | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
jiri-navratil-web

Ziskovost v e-commerce. Naučte vaši firmu počítat | Jiří Navrátil (Dr. Max)

Nejoblíbenější

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

Premium
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý

Premium
martin-hausenblas-web

Martin Hausenblas: Jak předat firmu nástupci a posunout se do role majitele?

Inzerce