Jste malá firma a chcete rozšířit svůj tým? Pak si položte 4 následující otázky. Autorkou článku je Magdaléna Divišová z Online people, která má více než 7leté zkušenosti s HR v e-commerce.
Podnikání malé firmy a její problémy týkající se financí, lidských kapacit či produktu jsou samostatnou disciplínou. Na začátek si aspoň řekněme, že „malá firma“ může představovat výsledek své promyšlené strategie nebo vcelku běžnou fázi vývoje většiny firem. Představme si tedy firmu, která na svůj bod zvratu teprve čeká a majorita jejích aktivit je každodenní exekutiva. Malá firma, která potřebuje rozšířit tým, protože její členové jsou zahlceni řešením úkolů „od vaření kávy až po strategický pohled“, by si měla položit několik základních otázek:
Nositeli klíčových aktivit by měli být ideálně sami zakladatelé. Ať už pro jejich pracovní zkušenosti související s core businessem dané společnosti, drive nebo tah na branku. Často ani podnikání stylem „dám někam kapitál“ není v žádném případě známka 100% úspěchu. Vždy je lepší, když zakladatelé zapojí vlastní znalosti, zkušenosti, supervizi a mentoring nebo alespoň kontakty.
DoporučujemePremium rozhovory exkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Existuje řada malých podniků, kterým např. technologická vychytávka nebo chytré outsourcování některých činností umožňují fungovat maximálně efektivně i v malém týmu či v několika lidech. Nikdy neoutsourcujte své klíčové kompetence, ale prověřte, zda zde nejsou činnosti, jejichž outsourcováním si můžete uvolnit ruce. Skutečně zde nejsou činnosti, které mohu levně zadat někomu jinému a svůj čas věnovat něčemu efektivnějšímu?
Peníze překvapivě nejsou jediným lákadlem, které pomáhá získat výborné kolegy. A konečně ani peníze nemusejí znamenat okamžitý cash, klíčovým kolegům můžete ve své firmě nabídnout i podíl. Dalšími a často spolehlivějšími lákadly jsou: výzva, vize, možnost podílet se na něčem, co má přidanou hodnotu pro koncové zákazníky, co zásadně obohacuje jejich život, ale i něco osobního pro nové kolegy, např. možnost pracovat s respektovanou osobností. To vše může i z malé firmy udělat lákavého zaměstnavatele.
Jestli tyto výhody a lákadla firma nedokáže jednoznačně zformulovat a nabídnout novým kolegům, měla by se smířit s tím, že si u ní nováčci budou podávat dveře – ale zejména při odcházení. Tato (malá) firma bude ztrácet čas při vyhledávání, zaškolování a předávání know-how, a jakmile se nový kolega dostane na úroveň, kdy může začít přinášet firmě benefity, pro které si ho vyhledala, neztotožní se s ní a z firmy odchází. Neméně důležité – kromě správného zformulování hlavních myšlenek – je dát o nich správně vědět, v rámci firmy, na sociálních sítích atd.
Jestliže má firma problémy jednoznačně zformulovat svou vizi a její přidanou hodnotu pro nové kolegy, dost pravděpodobně má problémy i s jasnou komunikací svého produktu směrem ke koncovým zákazníkům. Proto debata o nových posilách v (malém) týmu je vlastně debatou o produktu, který nabízí trhu, o jeho přidané hodnotě a celkové nosné myšlence podnikání této firmy. Sekundárně pak o finančních zdrojích, které do podnikání můžete vložit. Lidé, produkt a peníze jsou pomyslnými a spojenými vrcholy každého podnikání.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 1 měsíc
Před 1 měsíc
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce