Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Jdeme v nich mnohem více do hloubky. Žádná teorie, pouze praxe.
Zpovídáme špičkové hosty z řad TOP podnikatelů a manažerů.
Cenné know-how pro majitele a šéfy malých i velkých firem.
Zjistit více

Inzerce

On-line podnikání: Jak na něj?

Jiří Rostecký
Autor fotky: Jirka Chomát

On-line podnikání je v posledních letech stále populárnější. Současně je ale nutné přiznat, že mnoho jeho oborů je již obsazeno a konkurence je v nich obrovská. Přesto dává i nadále smysl zkusit štěstí a rozjet vlastní podnikání na internetu, které bude úspěšné a prosperující.

Na našem webu už řadu let zpovídáme úspěšné české a slovenské podnikatele, kteří vybudovali firmy a internetové projekty, z nichž mnohé znáte. Jejich příběhy a praktické zkušenosti můžete poslouchat v našich rozhovorech a získat tak kvalitní know-how pro vaše vlastní podnikání.

Teď se ale pojďme podívat, jak to podle mojí zkušenosti s on-line podnikáním v této době je a jak nad ním můžete přemýšlet i vy.

V čem rozjet on-line podnikání?

Podnikání na internetu nemusí být tak „internetové“, jak se na první pohled zdá a jak si někteří začátečníci představují. Většina on-line byznysů je závislá i na off-line aktivitách. Firmy podnikající on-line mívají kanceláře, sklady, pobočky a mnoho dalšího. Pro jejich zakladatele tak podnikání představuje spoustu off-line činností, jako je například výběr zaměstnanců, jejich řízení a mnoho dalšího.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Většina podnikatelů, které ve společnosti označujeme za internetové, podniká zejména v těchto oblastech:

Tyto případy on-line podnikatelů bývají nejčastější. V posledních letech mezi ně můžeme zařadit ještě influencery na sociálních sítích, kteří vydělávají skrze tvorbu obsahu a prodej reklamy na svých profilech.

Obecně jde zkrátka o podnikatele, kteří ke své činnosti využívají výhod internetu a něco na něm vytváří. Může to být vlastní web, e-shop, profil na sociální síti, služba či cokoliv dalšího.

Jak podnikat on-line?

Každý typ podnikání na internetu se liší podle toho, co děláte. Například:

  • Provozovatelé e-shopů vytváří vlastní webové stránky, ale především se zabývají tím, jak na ně přivést co nejvíce relevantních návštěvníků a jak je přeměnit v zákazníky. Ve své práci musí řešit i logistiku zbožífinanční řízení firmypersonální záležitosti a mnoho dalšího.
  • Tvůrci webových stránek zdaleka nejsou jen programátoři a kodéři. Vlastní web si dneska dokáže vytvořit takřka každý, ale největší výzvou je zvýšit návštěvnost webu, přivést na něj správné publikum a umět ho motivovat k nějaké akci (například k nákupu, využití služeb či kliknutí na reklamu).
  • Startupy a další technologické projekty jsou tématem sami o sobě. Často za nimi stojí tvůrci nějaké technologie, která jejich zákazníkům přináší přidanou hodnotu. Zakladatelé startupů musí kromě vývoje této technologie řešit i její prodej zákazníkům, řízení týmu, financování vývoje a mnoho dalšího.
  • Experti na volné noze jsou většinou lidé, kteří mají praktické zkušenosti v nějaké oblasti, ve které dokáží pomoci ostatním. Často mají vlastní webové stránky, kde se prezentují. Jejich práce poté spočívá především v samotné práci pro klienty, ale i v sebepropagaci, plnění každodenních úkolů, řízení vlastních financí a podobně.
  • Další podnikatelé mohou tvořit různé digitální produkty, jako jsou třeba elektronické knihy, on-line kurzy a mnoho dalšího. Kromě jejich výroby se zabývají i hledáním způsobu, jak je co nejefektivněji prodávat a rozvíjet.

Podnikání na internetu není jednoduché, ale to není žádné podnikání. Je relativně snadné něco nového vytvořit, ale mnohem těžší je se s tím prosadit a dokázat to dlouhodobě rozvíjet a vydělávat na tom peníze. Právě proto se internetoví podnikatelé musí hodně vzdělávat.

Jak se naučit podnikat na internetu?

Pro každého podnikatele jsou důležité jiné dovednosti, které si musí osvojit, aby na internetu uspěl. Něco jiného se budete učit, pokud chcete prodávat módu skrze e-shop, a něco jiného, pokud chcete prorazit s vlastním startupem. Jinak postupuje podnikatel, který chce vybudovat velkou a úspěšnou firmu, a jinak freelancer, který chce podnikat sám na volné noze.

Všechny podnikatele ale spojuje několik oblastí, které jsou zásadní a ve kterých se musí rozvíjet. Které to jsou?

  1. Zákazník. Ať už vytvoříte jakékoliv podnikání, nebudete mít šanci na úspěch, pokud nebudete rozumět svým zákazníkům. Právě jejich znalost je klíčovou dovedností, kterou si musíte osvojit. Naučte se, jak pochopit potřeby svých zákazníků, jak s nimi komunikovat a čím je zaujmout.
  2. Marketing. Cílem marketingu v tomto pojetí je dostat vás do povědomí zákazníků a prodat jim. Proto se musíte naučit, jak svoje produkty či služby dostat k co nejvíce lidem, kteří se zákazníky mohou stát. K tomu vám může posloužit široká škála on-line marketingových nástrojů, ale stejně tak i mnoho možností mimo internet.
  3. Projektové řízení. Ať už budete podnikat sami na volné noze, nebo se pokusíte vybudovat vlastní firmu, budete řídit projekty. Těmi může být tvorba webu, spuštění e-shopu, nastavení marketingu, otevření skladu či cokoliv dalšího. Naučte se proto základy projektového řízení a najděte aplikace, které vám v tom pomohou.
  4. Finance. Podnikání je o generování zisku. Děláte ho proto, abyste vydělali peníze. Pokud je nevyděláte, nebudete v něm moci pokračovat. Proto se naučte, jak prodávat se ziskem. Zjistěte, jak se stanovují ceny produktů a služeb, jak se počítají marže a jak prodávat se ziskem, i když musíte platit náklady na marketing, sklad, lidi a mnoho dalšího.
  5. Prostředí internetu. Pro všechny on-line podnikatele je samozřejmě nezbytné chápat, jak funguje internet a obsah, který na něm lidé konzumují. Profesionálové vědí, proč lidé nečtou dlouhé texty, proč se některé weby zobrazují ve vyhledávání Googlu a jiné ne, proč na některých webech nenakupují a na jiných ano a mnoho dalšího.

Pokud se rozhodnete budovat firmu či projekt, na kterém se bude podílet více lidí, bude pro vás klíčové se rozvíjet v oblasti jejich hledání, výběru a řízení. Budete-li hledat investora, doporučuji se vzdělávat v tom, jak ho vybírat, oslovit a jak s ním následně spolupracovat. Pro e-shopaře jsou zásadní témata jako logistika nebo finanční řízení firmy.

Vedle „technických dovedností“ je velmi důležité, abyste se rozvíjeli i ve způsobu, jakým nad byznysem přemýšlíte. Vyzpovídal jsem celou řadu zkušených podnikatelů, od kterých se právě ve způsobu přemýšlení nad věcmi a příležitostmi můžete inspirovat. Bude to pro vás obrovská zkratka při cestě za úspěchem a řešením vašich výzev. Neváhejte se proto podívat na můj premium obsah.

Na co se v on-line podnikání připravit?

Mnoho lidí vstupuje do on-line podnikání s tím, že to bude jednoduché a rychlé. Stačí mít přeci počítač a ono to nějak půjde. Jenomže to tak nebývá. Obrovská konkurence, rostoucí ceny marketingu a mnoho dalšího nedělají podnikání na internetu jednodušším, ale naopak mnohem komplexnějším a náročnějším.

Připravte se proto na to, že se vaše podnikání nemusí rozbíhat tak rychle, jak byste si přáli. Budete se toho muset spoustu naučit a osvojit si dovednosti, které vám pomohou tvořit kvalitní věci, přivádět na ně správné publikum a efektivně ho zmonetizovat. I když vaše podnikání vypadá jednoduše, určitě narazíte na spoustu překážek a výzev, které budete muset překonat.

Doporučuji vám si proto na začátku najít nějakého mentora či poradce, který vás základy podnikání na internetu provede a pomůže vám zaměřit správně vaši pozornost.

Současně doporučuji, abyste do nového podnikání investovali peníze s rozmyslem a opatrně. Rozhodně do něj ihned nevkládejte prostředky, které jsou pro vás zásadní. Obecně se doporučuje investovat pouze tolik, kolik si můžete dovolit ztratit, kdyby to nevyšlo. Jako první ověřte, že o váš nápad na podnikání budou mít lidé zájem, dokážete na něm vydělávat peníze a baví vás to. Teprve poté investujte dál, ale stále doporučuji opatrnost.

Držím vám palce a přeji, aby vaše podnikání na internetu uspělo, prosperovalo a splnilo vám všechny sny.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

Jiří Rostecký

Jak rozjet úspěšný e-shop?

jiri-rostecky-web

Každý má způsob prodeje, ve kterém je dobrý

Jiří Rostecký

Když se v podnikání nedostavují výsledky

Právě vyšlo

Premium
vojtech-boril-web

SaaS byznys: Jak s ním růst? | Vojtěch Bořil (Kentico)

jakub-kaderavek-web

WordPress: Vyplatí se na něm vytvářet e-shop? | Jakub Kadeřávek

Premium
lenka-oneill-web

Pietro Filipi: Příčiny pádu módní značky | Lenka O’Neill

Nejoblíbenější

Premium
pavel-hrstka-web

Jak si spočítat investice do firmy? | Pavel Hrstka (CityZen)

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
jan-simkanic-web

Deník N: Cesta ze ztráty k provoznímu zisku | Ján Simkanič

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?

jan-rezac-web

Jan Řezáč: Založení agentury, finanční řízení firmy, růst v podnikání

janka-chudlikova-web

Janka Chudlíková: Byznys lektorky na volné noze, tvorba on-line produktů, dva neúspěšné starty podnikání

Premium
dominik-pichal-web

Privátní značky: Jak je vytvořit? | Dominik Píchal (Grizly.cz)

Inzerce