On-line podnikání je v posledních letech stále populárnější. Současně je ale nutné přiznat, že mnoho jeho oborů je již obsazeno a konkurence je v nich obrovská. Přesto dává i nadále smysl zkusit štěstí a rozjet vlastní podnikání na internetu, které bude úspěšné a prosperující.
Inzerce
Na našem webu už řadu let zpovídáme úspěšné české a slovenské podnikatele, kteří vybudovali firmy a internetové projekty, z nichž mnohé znáte. Jejich příběhy a praktické zkušenosti můžete poslouchat v našich rozhovorech a získat tak kvalitní know-how pro vaše vlastní podnikání.
Teď se ale pojďme podívat, jak to podle mojí zkušenosti s on-line podnikáním v této době je a jak nad ním můžete přemýšlet i vy.
V čem rozjet on-line podnikání?
Podnikání na internetu nemusí být tak „internetové“, jak se na první pohled zdá a jak si někteří začátečníci představují. Většina on-line byznysů je závislá i na off-line aktivitách. Firmy podnikající on-line mívají kanceláře, sklady, pobočky a mnoho dalšího. Pro jejich zakladatele tak podnikání představuje spoustu off-line činností, jako je například výběr zaměstnanců, jejich řízení a mnoho dalšího.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Tyto případy on-line podnikatelů bývají nejčastější. V posledních letech mezi ně můžeme zařadit ještě influencery na sociálních sítích, kteří vydělávají skrze tvorbu obsahu a prodej reklamy na svých profilech.
Obecně jde zkrátka o podnikatele, kteří ke své činnosti využívají výhod internetu a něco na něm vytváří. Může to být vlastní web, e-shop, profil na sociální síti, služba či cokoliv dalšího.
Jak podnikat on-line?
Každý typ podnikání na internetu se liší podle toho, co děláte. Například:
Tvůrci webových stránek zdaleka nejsou jen programátoři a kodéři. Vlastní web si dneska dokáže vytvořit takřka každý, ale největší výzvou je zvýšit návštěvnost webu, přivést na něj správné publikum a umět ho motivovat k nějaké akci (například k nákupu, využití služeb či kliknutí na reklamu).
Startupy a další technologické projekty jsou tématem sami o sobě. Často za nimi stojí tvůrci nějaké technologie, která jejich zákazníkům přináší přidanou hodnotu. Zakladatelé startupů musí kromě vývoje této technologie řešit i její prodej zákazníkům, řízení týmu, financování vývoje a mnoho dalšího.
Experti na volné noze jsou většinou lidé, kteří mají praktické zkušenosti v nějaké oblasti, ve které dokáží pomoci ostatním. Často mají vlastní webové stránky, kde se prezentují. Jejich práce poté spočívá především v samotné práci pro klienty, ale i v sebepropagaci, plnění každodenních úkolů, řízení vlastních financí a podobně.
Další podnikatelé mohou tvořit různé digitální produkty, jako jsou třeba elektronické knihy, on-line kurzy a mnoho dalšího. Kromě jejich výroby se zabývají i hledáním způsobu, jak je co nejefektivněji prodávat a rozvíjet.
Podnikání na internetu není jednoduché, ale to není žádné podnikání. Je relativně snadné něco nového vytvořit, ale mnohem těžší je se s tím prosadit a dokázat to dlouhodobě rozvíjet a vydělávat na tom peníze. Právě proto se internetoví podnikatelé musí hodně vzdělávat.
Jak se naučit podnikat na internetu?
Pro každého podnikatele jsou důležité jiné dovednosti, které si musí osvojit, aby na internetu uspěl. Něco jiného se budete učit, pokud chcete prodávat módu skrze e-shop, a něco jiného, pokud chcete prorazit s vlastním startupem. Jinak postupuje podnikatel, který chce vybudovat velkou a úspěšnou firmu, a jinak freelancer, který chce podnikat sám na volné noze.
Všechny podnikatele ale spojuje několik oblastí, které jsou zásadní a ve kterých se musí rozvíjet. Které to jsou?
Zákazník. Ať už vytvoříte jakékoliv podnikání, nebudete mít šanci na úspěch, pokud nebudete rozumět svým zákazníkům. Právě jejich znalost je klíčovou dovedností, kterou si musíte osvojit. Naučte se, jak pochopit potřeby svých zákazníků, jak s nimi komunikovat a čím je zaujmout.
Marketing. Cílem marketingu v tomto pojetí je dostat vás do povědomí zákazníků a prodat jim. Proto se musíte naučit, jak svoje produkty či služby dostat k co nejvíce lidem, kteří se zákazníky mohou stát. K tomu vám může posloužit široká škála on-line marketingových nástrojů, ale stejně tak i mnoho možností mimo internet.
Projektové řízení. Ať už budete podnikat sami na volné noze, nebo se pokusíte vybudovat vlastní firmu, budete řídit projekty. Těmi může být tvorba webu, spuštění e-shopu, nastavení marketingu, otevření skladu či cokoliv dalšího. Naučte se proto základy projektového řízení a najděte aplikace, které vám v tom pomohou.
Finance. Podnikání je o generování zisku. Děláte ho proto, abyste vydělali peníze. Pokud je nevyděláte, nebudete v něm moci pokračovat. Proto se naučte, jak prodávat se ziskem. Zjistěte, jak se stanovují ceny produktů a služeb, jak se počítají marže a jak prodávat se ziskem, i když musíte platit náklady na marketing, sklad, lidi a mnoho dalšího.
Prostředí internetu. Pro všechny on-line podnikatele je samozřejmě nezbytné chápat, jak funguje internet a obsah, který na něm lidé konzumují. Profesionálové vědí, proč lidé nečtou dlouhé texty, proč se některé weby zobrazují ve vyhledávání Googlu a jiné ne, proč na některých webech nenakupují a na jiných ano a mnoho dalšího.
Vedle „technických dovedností“ je velmi důležité, abyste se rozvíjeli i ve způsobu, jakým nad byznysem přemýšlíte. Vyzpovídal jsem celou řadu zkušených podnikatelů, od kterých se právě ve způsobu přemýšlení nad věcmi a příležitostmi můžete inspirovat. Bude to pro vás obrovská zkratka při cestě za úspěchem a řešením vašich výzev. Neváhejte se proto podívat na můj premium obsah.
Na co se v on-line podnikání připravit?
Mnoho lidí vstupuje do on-line podnikání s tím, že to bude jednoduché a rychlé. Stačí mít přeci počítač a ono to nějak půjde. Jenomže to tak nebývá. Obrovská konkurence, rostoucí ceny marketingu a mnoho dalšího nedělají podnikání na internetu jednodušším, ale naopak mnohem komplexnějším a náročnějším.
Připravte se proto na to, že se vaše podnikání nemusí rozbíhat tak rychle, jak byste si přáli. Budete se toho muset spoustu naučit a osvojit si dovednosti, které vám pomohou tvořit kvalitní věci, přivádět na ně správné publikum a efektivně ho zmonetizovat. I když vaše podnikání vypadá jednoduše, určitě narazíte na spoustu překážek a výzev, které budete muset překonat.
Doporučuji vám si proto na začátku najít nějakého mentora či poradce, který vás základy podnikání na internetu provede a pomůže vám zaměřit správně vaši pozornost.
Současně doporučuji, abyste do nového podnikání investovali peníze s rozmyslem a opatrně. Rozhodně do něj ihned nevkládejte prostředky, které jsou pro vás zásadní. Obecně se doporučuje investovat pouze tolik, kolik si můžete dovolit ztratit, kdyby to nevyšlo. Jako první ověřte, že o váš nápad na podnikání budou mít lidé zájem, dokážete na něm vydělávat peníze a baví vás to. Teprve poté investujte dál, ale stále doporučuji opatrnost.
Držím vám palce a přeji, aby vaše podnikání na internetu uspělo, prosperovalo a splnilo vám všechny sny.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
Zkušená networkerka: Jak v byznysu budovat kvalitní vztahy? | Gabriela Mrkvicová (Smart Network)
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.