Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak získat milionovou investici a vydělat mrtě peněz?

Jiří Rostecký
Před 10 roky

oliver-dlouhy-velkyUž v prvním roce své existence slavil úspěch. Když Oliver Dlouhý se svým projektem Skypicker obsadil žebříček 10 nejlepších webů pro cestování podle blogera deníku The New York Times Setha Kugela a dostal se na stránky několika světových i tuzemských zpravodajských serverů, začali mnozí diskutovat o tom, kam až to tento moderní vyhledávač letenek dotáhne. Před pár dny zažil obrovský úspěch, získal novou investici a otevřel si tak dveře k nové, lepší budoucnosti.

Loterie o pořádný ranec peněz

Projekt svým uživatelům pomáhá kombinovat lety aerolinek a hledá tak nejvýhodnější letecká spojení. Řeší vlastně problém, který pocítil sám Oliver, nadšený cestovatel a zakladatel Skypickeru. Na konci června se o svém vyhledávači rozpovídal v našem rozhovoru, kde mimo jiné nastínil své plány a ambice:  „Do budoucna určitě počítáme s přesunem. Ještě tento rok bych polovinu firmy rád přesunul do Londýna, kde máme lepší přístup k obchodním záležitostem a samozřejmě i více investičních peněz.“

Do Londýna se sice zatím nepřesunul, ale k investici se přeci jen dostal. Řádově desítky milionů korun do Skypickeru vložila společnost Touzimsky Airlines ze skupiny Touzimsky Kapital. Oliver se tak stal jedním z mála Čechů, který se svým online projektem zaujal investory a získal potřebný kapitál pro další rozvoj a vstup na mezinárodní trh, kterému sám přičítá největší investiční sílu: „Je to trh o velikosti více než 100 miliard € ročně. V případě úspěchu bude návratnost obrovská. Kdybych měl najít nějaké přirovnání této investice, pak je to poměrně levný lístek do loterie o pořádný ranec peněz.“

Takto vypadají kanceláře Skypickeru. Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého
Takto vypadají kanceláře Skypickeru.
Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého

Dva měsíce vyjednávání

Oliver nám sice odmítl sdělit, jak s investicí naloží a jaké má se Skypickerem plány, ale zato nás detailně seznámil s průběhem jednání s investory, které bývá mnohdy velmi komplikované: „U nás to bylo poměrně rychlé. Proběhla iniciační schůzka s investory, kde jsme představili svůj záměr, ukázali pár slajdů s čísly a odpověděli na otázky investorů. Nastínili jsme představu o podmínkách transakce a domluvili se, že zašleme dodatečné podklady. Investorům se záměr líbil a s podmínkami souhlasili. Následně jsme podepsali term sheet, což je taková již do jisté míry závazná dohoda o podobě budoucího dealu. Term sheet de facto říká, že pokud investoři nenajdou v investované firmě žádného kostlivce ve skříni, měli by deal dokončit.“

Inzerce

Oliver a Honza Liška. Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého
Oliver a Honza Liška.
Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého

Podmínky takového term sheetu nejsou sice právně vymahatelné, ale jsou „morálně závazné“. Oliver se se svým týmem rozhodl jednat exkluzivně pouze s jedním investorem, což není vždy pravidlem. „Bylo to trochu bolestivé  měli jsme rozehrány další 4 investiční partie a další term sheet mi přistál v mailu jen několik hodin poté, co jsme podepsali ten první,“ vzpomíná 25letý podnikatel z Jindřichova Hradce a pomalu se dostává k tzv. due diligence: „To je prozkoumání celé firmy od sklepa až po půdu a hledání zmíněných kostlivců. Následně přišli na řadu právníci, kteří sepsali smlouvy, a my mohli všechno podepsat. Celé to trvalo asi 2 měsíce.“

Byznys musí dávat smysl

Když jsem se Olivera zeptal, jak uspět při vyjednávání s investorem, odpověděl mi jednoznačně: „Tvůj byznys musí dávat smysl. Skypicker vznikl někdy v létě 2011 a od té doby se mu věnuji naplno. Měli jsme dobře zpracovaný byznys plán a získání investice nás příliš nepřekvapilo. Vždy je ale důležité, aby to, co děláš, dávalo smysl tobě i investorovi a aby sis to před ním dokázal obhájit. Pak můžeš uspět.“

Oliver a Jóžo. Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého
Oliver a Jóžo.
Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého

Nový investor získal funkci finančního ředitele a má tak kontrolu nad veškerými finančními otázkami. Oliver je dnes majitelem 32 % Skypickeru a v rukou drží manažerské kormidlo. Jak společně se svým kolegou a společníkem Jóžem Képesim říká: „Neděláme to pro peníze, ale pro mrtě peněz! Na soukromé účely půjdou peníze, které vyděláme. Vše, co nám investor dal, vložíme do projektu.“

Oliverovi a jeho týmu držíme palce a gratulujeme k velkému úspěchu!

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

David Petr

Před 10 roky

Konečně někdo s trochou upřímnosti, kdo dokáže říct přímo, že to dělá pro mrtě peněz :D

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing