Inzerce

Jak získat milionovou investici a vydělat mrtě peněz?

oliver-dlouhy-velkyUž v prvním roce své existence slavil úspěch. Když Oliver Dlouhý se svým projektem Skypicker obsadil žebříček 10 nejlepších webů pro cestování podle blogera deníku The New York Times Setha Kugela a dostal se na stránky několika světových i tuzemských zpravodajských serverů, začali mnozí diskutovat o tom, kam až to tento moderní vyhledávač letenek dotáhne. Před pár dny zažil obrovský úspěch, získal novou investici a otevřel si tak dveře k nové, lepší budoucnosti.

Inzerce

Loterie o pořádný ranec peněz

Projekt svým uživatelům pomáhá kombinovat lety aerolinek a hledá tak nejvýhodnější letecká spojení. Řeší vlastně problém, který pocítil sám Oliver, nadšený cestovatel a zakladatel Skypickeru. Na konci června se o svém vyhledávači rozpovídal v našem rozhovoru, kde mimo jiné nastínil své plány a ambice:  „Do budoucna určitě počítáme s přesunem. Ještě tento rok bych polovinu firmy rád přesunul do Londýna, kde máme lepší přístup k obchodním záležitostem a samozřejmě i více investičních peněz.“

Do Londýna se sice zatím nepřesunul, ale k investici se přeci jen dostal. Řádově desítky milionů korun do Skypickeru vložila společnost Touzimsky Airlines ze skupiny Touzimsky Kapital. Oliver se tak stal jedním z mála Čechů, který se svým online projektem zaujal investory a získal potřebný kapitál pro další rozvoj a vstup na mezinárodní trh, kterému sám přičítá největší investiční sílu: „Je to trh o velikosti více než 100 miliard € ročně. V případě úspěchu bude návratnost obrovská. Kdybych měl najít nějaké přirovnání této investice, pak je to poměrně levný lístek do loterie o pořádný ranec peněz.“

Takto vypadají kanceláře Skypickeru. Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého
Takto vypadají kanceláře Skypickeru.
Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého

Dva měsíce vyjednávání

Oliver nám sice odmítl sdělit, jak s investicí naloží a jaké má se Skypickerem plány, ale zato nás detailně seznámil s průběhem jednání s investory, které bývá mnohdy velmi komplikované: „U nás to bylo poměrně rychlé. Proběhla iniciační schůzka s investory, kde jsme představili svůj záměr, ukázali pár slajdů s čísly a odpověděli na otázky investorů. Nastínili jsme představu o podmínkách transakce a domluvili se, že zašleme dodatečné podklady. Investorům se záměr líbil a s podmínkami souhlasili. Následně jsme podepsali term sheet, což je taková již do jisté míry závazná dohoda o podobě budoucího dealu. Term sheet de facto říká, že pokud investoři nenajdou v investované firmě žádného kostlivce ve skříni, měli by deal dokončit.“

Oliver a Honza Liška. Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého
Oliver a Honza Liška.
Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého

Podmínky takového term sheetu nejsou sice právně vymahatelné, ale jsou „morálně závazné“. Oliver se se svým týmem rozhodl jednat exkluzivně pouze s jedním investorem, což není vždy pravidlem. „Bylo to trochu bolestivé  měli jsme rozehrány další 4 investiční partie a další term sheet mi přistál v mailu jen několik hodin poté, co jsme podepsali ten první,“ vzpomíná 25letý podnikatel z Jindřichova Hradce a pomalu se dostává k tzv. due diligence: „To je prozkoumání celé firmy od sklepa až po půdu a hledání zmíněných kostlivců. Následně přišli na řadu právníci, kteří sepsali smlouvy, a my mohli všechno podepsat. Celé to trvalo asi 2 měsíce.“

Byznys musí dávat smysl

Když jsem se Olivera zeptal, jak uspět při vyjednávání s investorem, odpověděl mi jednoznačně: „Tvůj byznys musí dávat smysl. Skypicker vznikl někdy v létě 2011 a od té doby se mu věnuji naplno. Měli jsme dobře zpracovaný byznys plán a získání investice nás příliš nepřekvapilo. Vždy je ale důležité, aby to, co děláš, dávalo smysl tobě i investorovi a aby sis to před ním dokázal obhájit. Pak můžeš uspět.“

Oliver a Jóžo. Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého
Oliver a Jóžo.
Zdroj: Archiv Olivera Dlouhého

Nový investor získal funkci finančního ředitele a má tak kontrolu nad veškerými finančními otázkami. Oliver je dnes majitelem 32 % Skypickeru a v rukou drží manažerské kormidlo. Jak společně se svým kolegou a společníkem Jóžem Képesim říká: „Neděláme to pro peníze, ale pro mrtě peněz! Na soukromé účely půjdou peníze, které vyděláme. Vše, co nám investor dal, vložíme do projektu.“

Oliverovi a jeho týmu držíme palce a gratulujeme k velkému úspěchu!

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

Pro předplatitele
vit-horky-web

Jak prodat firmu? Příběh Brand Embassy | Vít Horký

Pro předplatitele
daniel-hejl-web

Úspěch Productboardu: Jak vytvořit produkt s miliardovou hodnotou? | Daniel Hejl

Pro předplatitele
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý

Právě vyšlo

pavel-pajkrt-web

Jak nastavit spolupráci s freelancery? | Pavel Pajkrt (Skillminers)

jiri-rostecky

Ještě lepší rozhovory. Spouštíme předplatné

Pro předplatitele
pavel-milan-cerny-web

Jak nastavit firmu a žít plnohodnotný život? | Pavel Milan Černý (Econea.cz)

Nejoblíbenější

Pro předplatitele
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

Komentáře

David Petr

Před 8 roky

Konečně někdo s trochou upřímnosti, kdo dokáže říct přímo, že to dělá pro mrtě peněz :D

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Finanční řízení CZC.cz, zdroje růstu do budoucna, manažerské myšlení

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce

Pro předplatitele
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý