Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Odhalte význam tajemného Lorem Ipsum

Narazili jste už někdy na webové stránky nebo potištěné listy papíru obsahující tajuplný text začínající slovy Lorem Ipsum? Na první pohled by se vám mohlo zdát, že se jedná o nějakou šifru nebo zaklínadlo. S magií má sice tato formule společného pramálo, o to zajímavější je však její příběh.

Stránky, na kterých jste narazili na tento nesrozumitelný text, totiž ještě nejsou hotové. Text začínající slovy Lorem Ipsum slouží grafikům a typografům pouze k vyladění finální vizuální stránky textu. Pomáhá jim zvolit správný font, velikost i zarovnání písma. Tento postup se používá jak v digitálních, tak v tištěných médiích. Byla by zkrátka škoda vypotřebovat celý toner do tiskárny a pak zjistit, že vytištěný text nevypadá hezky, je špatně uspořádán nebo je dokonce nečitelný.

Proč právě záhadná formule?

Důvodů, proč grafici používají právě Lorem Ipsum, je několik. V první řadě je to právě jeho nesrozumitelnost a nesmyslnost. Text sice silně připomíná latinu, jedná se ale o její zkomolenou verzi (tzv. pseudolatinu), pro jejíž tvorbu byly použity úryvky Ciceronových básní. Proto význam slov neodvádí pozornost od formy, což umožňuje plně se soustředit na vyladění žádoucí podoby textu.

Dalším důvodem je přirozená délka slov a distribuce znaků. Pokud by byly použity náhodné, ale opakující se znaky, pravidelnost by neodpovídala přirozenému jazyku a byla by rušivá na pohled. Zřejmou nevýhodou pseudolatinské formy textu Lorem Ipsum je pak absence znaků a diakritiky jiných jazyků, včetně češtiny. Proto vznikají jeho lokální mutace, zohledňující specifika jednotlivých národních jazyků.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Kdo s tím začal?

Vznik Lorem Ipsum lze vystopovat do poloviny 80. let, kdy jej jako první začala používat americká společnost Aldus. S rostoucím počtem textů určených k publikaci a s masovým rozmachem laserových tiskáren společností jako HP nebo Canon začal růst i důraz na výslednou podobu vytištěného textu. Z toho důvodu se stalo Lorem Ipsum všeobecně užívaným nástrojem.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

jiri-kawulok-web

E-commerce v Česku: Co ji čeká a jak se připravit? | Jiří Kawulok (Lemonero)

jiri-peslar-web

Jak dosáhnout svých snů? | Jiří Peslar

patrik-babinec-web

Balení zboží e-shopů: Jak se v něm odlišit od konkurence? | Patrik Babinec (Skladon)

Právě vyšlo

Premium
petr-cernansky-web

Má prý zákaznickou podporu lepší než většina e-shopů. Jak ji Rybízák dělá? | Petr Čerňanský

ruslan-skopal-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? | Ruslan Skopal (Trenýrkárna.cz)

Premium
viktor-kustein-web

Z mladých talentů budoucí hvězdy firmy. Takhle to dělá Vivantis nebo Rockaway | Viktor Kustein

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

TOP header

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Premium
jan-simkanic-web

Deník N: Cesta ze ztráty k provoznímu zisku | Ján Simkanič

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Inzerce