Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Nezvládnete nabídnout lákavý plat? Existují jiná řešení!

Guestpost

Hledáte do firmy nové posily, ale nedokážete jim nabídnout lákavý plat? Magda Divišová z OnlinePeople.cz se ve svém guestpostu rozepsala, jaká existují jiná řešení.

Zaujměte je!

Dobrou zprávou je, že plat není jediné lákadlo při rozhodování kandidáta mezi dvěma konkurenčními firmami. To, co může hrát ve váš prospěch, je myšlenka, prostředí či sympatický kolektiv. Tím zaujmete i zkušeného seniora. Pro celou řadu kandidátů může být také lákavé, když jim prostě nabídnete šanci naučit se něco nového a získat praxi, a to zejména pro juniory.

Pro zapáleného juniora může být velmi motivující, když ucítí, že se s ním počítá, že má kam růst a firma ho v růstu podporuje. Skvěle funguje, když mu nastavíte vzdělávací či kariérní plán. To nemusí být nic složitého, stačí jednoduchá domluva (ideálně písemná) s kolegou o tom, kde chce být za půl roku, za rok. Ujasněte si, co je pro to ochoten on sám udělat a co pro to uděláte vy jako jeho zaměstnavatel. Je dobré mít jasnou startovní linii a jednoduché postupné kroky, které směřují ke společnému cíli.

Benefity, které nic nestojí

Zatímco postupné zaškolování, vychovávání a růst jedné skupiny kandidátů je jistě relevantní cestou k rozvoji vašeho týmu, je zároveň velmi zdlouhavou. Pokud potřebujete posílit tým rychle a především o zkušenější posily, musíte sáhnout jinam. Do hry se tak dostává nabídka dalších benefitů, které vás nemusí vůbec nic stát, a jejich nabídka začíná být zvolna standardem. Jedním z nich je např. volnější pracovní doba, možnost práce home office atd. Toto řešení bude zpočátku náročnější na organizaci – je dobré nastavit určité kontrolní procesy, které budou transparentní pro obě strany, ale vynaložená námaha se určitě vyplatí.

Jak mít pod kontrolou home office?

Kontrolní procesy mohou mít nejrůznější podoby, od prostého a efektivního reportu činností provedených během dne přes výsledek celodenní aktivity až po ty méně vhodné – např. „kontrolní“ vyrušování kolegy. Home office je také otázkou důvěry a zkušeností s každým jednotlivým zaměstnancem. Za důvěru a možnost přizpůsobit si pracovní den vlastnímu tempu se poctiví zaměstnanci odmění loajalitou a výbornými výsledky. Možnost home office  či volnější pracovní doby má také další sympatický přínos, rozšiřuje možnost potenciálních kolegů o nové skupiny kandidátů – např. matky na mateřské.

A máte „reason why“?

Home office a flexibilnější úvazky nejsou jedinými lákadly moderního zaměstnavatele. Tím největším tahákem je podle našeho nedávného průzkumu jednoduše smysluplnost celé zaměstnancovy práce. V krátkodobém měřítku mohou peníze sehrát v jeho rozhodování klíčovou roli, ovšem v tom dlouhodobém hraje smysl jednoznačně prim. Jak dát zaměstnancům smysl (či takzvaný „reason why“), když je jejich práce dlouhodobý proces, který začíná na samém počátku vašeho podnikání?

Pocit smysluplnosti práce a sounáležitosti s firmou, myšlenkou či produktem se skládá ze spousty aspektů. Odpovědi, ke kterým dojdete po následujících otázkách, jsou některými z nich.

  • Je váš samotný produkt smysluplný?
  • Přináší skutečně přidanou hodnotu do života vašich zákazníků?
  • Dokážete definovat základní rozdíly mezi svým podnikem a konkurencí?
  • Je tím rozdílem lepší služba pro zákazníka?
  • Cítíte se i vy, jako vůdčí osobnost vašeho podnikání, ve vlastní firmě dobře?
  • Sledujete dlouhodobě spokojenost lidí ve firmě?
  • Mluvíte o nich jako o zaměstnancích nebo kolezích?

Nabídněte příběh

Jestli zněly vaše odpovědi převážně kladně, gratulujeme vám! Je zde velká pravděpodobnost, že získáte zaměstnance i bez násobků platu, který nabízí vaše konkurence!

Uvědomte si silná místa vašeho podnikání, vašeho produktu, stávajícího týmu, ale třeba i mimopracovních aktivit, a komunikujte je navenek. Využijte je při získávání dalších kolegů. Uvědomte si odlišnosti a nabídněte je zájemcům o práci jako výhody. Nabídněte potenciálním zájemcům o práci příběh, kterého budou chtít být součástí. Jestli věříte vlastní podnikatelské myšlence a začíná se vám – byť třeba pomalu dařit, tak vůbec nemáte tak prázdné ruce, jak si myslíte.

Podívejte se na video

S Magdou jsme natočili video, ve kterém se dozvíte, jak je na tom HR v e-commerce a jak můžete k náboru nových zaměstnanců přistupovat. Celé video najdete zde.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Magdaléna Divišová

Magda zastupuje pozici Head of Business Development v personální agentuře OnlinePeople.cz. S hledáním nových zaměstnanců má více jak 7leté zkušenosti.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Křišťálová Lupa 2017

    Skrýt reklamu