„Reálná čísla ukazují, že jsme v TOP 10 % e-shopů v ČR. Průměrný konverzní poměr je 6 %,” tvrdí Michal Mervart o e-shopu parfums.cz (nově notino). Kde vidí největší UX slabiny českých e-shopů?
Inzerce
UX designer Michal Mervart se podílel na více jak 170 úspěšně realizovaných projektech pro mnoho úspěšných značek, jako je kiwi.com, Hyundai, HomeCredit, THULE, Bileto, Safetica, MORAVIA IT, Flatio a mnoho dalších. Aktuálně pracuje pro notino.
V rozhovoru odkrývá, jakým způsobem notino vyvíjí svoje weby, jak realizuje uživatelská testování, jaké nástroje používá pro A/B testy a jaké výsledky testování ho překvapily.
Jelikož notino působí ve 14 zemích světa, může Michal srovnat výsledky i se zahraničními e-shopy. „Zákazníci v Americe se chovají úplně jinak. Například chtějí nakupovat všechno se slevou,“ říká a dodává, že Češi nejsou v orientaci na cenu nejhorší.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Hotjar.com – nástroj, který monitoruje zákazníky a má takzvané heatmapy (tepelné mapy), které ukazují, na co lidé nejvíce klikají a jak na stránce scrollují atd.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Čau Michale, jak je vlastně možný pustit A/B na 100 000 uživatelů? Podobně tak u malých firem na 1000 uživatelů a u velkých pak na desetitisíce? Proč u malých firem stačí malý vzorek a u velkých velký vzorek? Řekl bych že ty vzorky musí být shodné abychom dostali výsledky stejné spolehlivé odpovědi – za předpokladů 100 % shodných webů (spíš je to otázka nákladů kdo si co může dovolit a kvalitu testu to snižuje).
Chybí mi tam u všechno naprosto klíčová informace a to čas. 100k uživatelů je něco jiného za týden a za rok, kde jsou i sezóní a mnohé další vlivy.
A jak můžeme vědět že oněch např. 1000 uživatelů projde daným cílem, který jsme si v A/B testu stanovili? Nebylo by teda lepší získat 1000 konverzí na měřeném objektu, nebo přesně to jsi tím myslel? Na to názvosloví bych si dal pozor.
S jakou hladinou významnosti nejčas pracuješ, když říkáš, že soft o něčem prohlásí – je to „relevantní“? Při nekonečném vzorku se test limitně blíží k relevacni. Pokud máme používat tohle krásné slovíčko, raděj bych se mu vyhnul.
Mimochodem firem, které se specializují na UX pro mobilní zařízení je dnes už poměrně dost.
Uf, tohle video nemělo vzniknout, je to fakt silný kafe! Co věta, to perla. Fakt! Michal svými odpověďmi nedělá příliš dobrou vizitku nikomu, kdo pracuje v oboru a snaží se věci dělat pořádně. Hezkej příklad toho, když se vaše fake it till you make it zasekne v té první fázi. Nějak se mi nechce věřit, že tento člověk má za sebou 170 úspěšných projektů. Moc si přeji, aby na tohle video nekoukali lidi, kteří by uvažovali o spolupráci s designerem nebo UXákem.
Už slovní projev hlavního aktéra je opravdu otřesný. Že o UX nic neví je ještě smutnější. Ještě štěstí, že většinu věcí dělá jen „jakoby“, takže mnoho škody nenapáchá :-)
Ale no tak :) Na druhou stranu si kazdy muze rikat co chce a kde chce. Take neresim, ze 70 % veskerych informaci jsou opravdu zakladni, ktere naleznete vsude. Na konci jsou vzdy cisla, papir a internet znese vsechno, ale cisla nikdy nelzou. To je stejne jako s tim konverznim pomerem, co to vlastne oznacuje? Nebo navstevnost. Vysoka muze znamenat, ze ji moc redime. Nebo, ze chceme rust. Stejne je to u konverzniho pomeru, take jsem si pred lety myslel, ze na nem zalezi. Omyl. Muzete mit eshop, ktery ma konv. pomer 2 % a toci 10tky mil. s PNO 5 %. Na druhou stranu mate eshop s konv. pom 10 % ale s nizkym obratem – neroste dost rychle / nebo „jakoze“ nechce. Nebo ze zakaznici necekaji vsude, ale jisteze cekaji, jenom je musite co nejpresneji segmentovat jeste pred tim, nez vlezou na vas eshop…. Nebo co je dulezitejsi, first nebo last klik? Ted uz vim ze first, ale zalezi na tom, jakym zpusobem je provedeny. Takto testujeme nakupni strategie – co lide vlastne chteji – ne co si my myslime (na 80% to vzdy bylo jinak) Kdyz uz jsou na vasem webu, jsou tam z nejakeho duvodu a to se da zmenit ihned na zacatku. Jenom muj nazor…
Tedy věta „ta logistika a věci pro zákazníka navíc neřešíme, ty nemají takovou hodnotu“ snad ani neměla zaznít. A to jsem v šesté minutě, skoro se bojím, co ještě přijde.
Tak tento člověk by nikdy neměl do praxe může udělat více škody jak užitku.Nezbývá než doufat, že v Parfums (notinu) pracuji lide, kteří ho k ničemu nepustí a nechají ho hrát jen v rovině jakoby. Toto je klasicky konferencni UXak , který bude hodiny vykládat o formuláři aniž by přidal jakoukoliv myšlenku. to je i důvod proč nema na konference smysl jezdit teda pokud tam neni dobre jidlo a pití.
Ten auditeshop.cz je web plnej „lorem ipsum“ stránek s nějakym obsahem pro prezentaci web šablony, přijde mi jako těžkej joke. Pouze ta první stránka má nějakej obsah, jakmile se prokliknu někam dál, tak už jsou to jenom nesmysly, navíc se tam změní text loga na seosight.
Předpokládám, že proklik kamkoliv jinam nebyl záměrem, ale je tam asi 6 aktivních odkazů, včetně checkoutu… To někdo šil pekelně horkou jehlou. Radši ruce pryč.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Radek Svoboda
Před 7 roky
Čau Michale, jak je vlastně možný pustit A/B na 100 000 uživatelů? Podobně tak u malých firem na 1000 uživatelů a u velkých pak na desetitisíce? Proč u malých firem stačí malý vzorek a u velkých velký vzorek? Řekl bych že ty vzorky musí být shodné abychom dostali výsledky stejné spolehlivé odpovědi – za předpokladů 100 % shodných webů (spíš je to otázka nákladů kdo si co může dovolit a kvalitu testu to snižuje).
Chybí mi tam u všechno naprosto klíčová informace a to čas. 100k uživatelů je něco jiného za týden a za rok, kde jsou i sezóní a mnohé další vlivy.
A jak můžeme vědět že oněch např. 1000 uživatelů projde daným cílem, který jsme si v A/B testu stanovili? Nebylo by teda lepší získat 1000 konverzí na měřeném objektu, nebo přesně to jsi tím myslel? Na to názvosloví bych si dal pozor.
S jakou hladinou významnosti nejčas pracuješ, když říkáš, že soft o něčem prohlásí – je to „relevantní“? Při nekonečném vzorku se test limitně blíží k relevacni. Pokud máme používat tohle krásné slovíčko, raděj bych se mu vyhnul.
Mimochodem firem, které se specializují na UX pro mobilní zařízení je dnes už poměrně dost.
Dík za odpověď.
Odpovědět »
Jirka
Před 7 roky
U malých firem stačí malý vzorek, protože velký vzorek nemají :-) Jinak čím víc, tím líp.
Odpovědět »
Radek
Před 7 roky
To jde přeci řešit.
Odpovědět »
Michal Acler Sledovat @agilek
Před 7 roky
Uf, tohle video nemělo vzniknout, je to fakt silný kafe! Co věta, to perla. Fakt! Michal svými odpověďmi nedělá příliš dobrou vizitku nikomu, kdo pracuje v oboru a snaží se věci dělat pořádně. Hezkej příklad toho, když se vaše fake it till you make it zasekne v té první fázi. Nějak se mi nechce věřit, že tento člověk má za sebou 170 úspěšných projektů. Moc si přeji, aby na tohle video nekoukali lidi, kteří by uvažovali o spolupráci s designerem nebo UXákem.
Odpovědět »
xyz
Před 7 roky
muzete byt konkretnejsi? Co je spatne?
Odpovědět »
Michal Acler Sledovat @agilek
Před 7 roky
Kazda druha veta. Klidne nejakou vytahnete a ja vam reknu proc :D
Odpovědět »
Vláďa
Před 7 roky
Už slovní projev hlavního aktéra je opravdu otřesný. Že o UX nic neví je ještě smutnější. Ještě štěstí, že většinu věcí dělá jen „jakoby“, takže mnoho škody nenapáchá :-)
Odpovědět »
aldik Sledovat @aldik7
Před 7 roky
Není v plánu i textový přepis rozhovorů? Opravdu mě nebaví si to pouštět a poslouchat :-/
Odpovědět »
Milos
Před 7 roky
Ale no tak :) Na druhou stranu si kazdy muze rikat co chce a kde chce. Take neresim, ze 70 % veskerych informaci jsou opravdu zakladni, ktere naleznete vsude. Na konci jsou vzdy cisla, papir a internet znese vsechno, ale cisla nikdy nelzou. To je stejne jako s tim konverznim pomerem, co to vlastne oznacuje? Nebo navstevnost. Vysoka muze znamenat, ze ji moc redime. Nebo, ze chceme rust. Stejne je to u konverzniho pomeru, take jsem si pred lety myslel, ze na nem zalezi. Omyl. Muzete mit eshop, ktery ma konv. pomer 2 % a toci 10tky mil. s PNO 5 %. Na druhou stranu mate eshop s konv. pom 10 % ale s nizkym obratem – neroste dost rychle / nebo „jakoze“ nechce. Nebo ze zakaznici necekaji vsude, ale jisteze cekaji, jenom je musite co nejpresneji segmentovat jeste pred tim, nez vlezou na vas eshop…. Nebo co je dulezitejsi, first nebo last klik? Ted uz vim ze first, ale zalezi na tom, jakym zpusobem je provedeny. Takto testujeme nakupni strategie – co lide vlastne chteji – ne co si my myslime (na 80% to vzdy bylo jinak) Kdyz uz jsou na vasem webu, jsou tam z nejakeho duvodu a to se da zmenit ihned na zacatku. Jenom muj nazor…
Odpovědět »
Jan Nachtigal
Před 7 roky
Tedy věta „ta logistika a věci pro zákazníka navíc neřešíme, ty nemají takovou hodnotu“ snad ani neměla zaznít. A to jsem v šesté minutě, skoro se bojím, co ještě přijde.
Odpovědět »
Petr
Před 7 roky
Tak tento člověk by nikdy neměl do praxe může udělat více škody jak užitku.Nezbývá než doufat, že v Parfums (notinu) pracuji lide, kteří ho k ničemu nepustí a nechají ho hrát jen v rovině jakoby. Toto je klasicky konferencni UXak , který bude hodiny vykládat o formuláři aniž by přidal jakoukoliv myšlenku. to je i důvod proč nema na konference smysl jezdit teda pokud tam neni dobre jidlo a pití.
Odpovědět »
LP
Před 7 roky
Ten auditeshop.cz je web plnej „lorem ipsum“ stránek s nějakym obsahem pro prezentaci web šablony, přijde mi jako těžkej joke. Pouze ta první stránka má nějakej obsah, jakmile se prokliknu někam dál, tak už jsou to jenom nesmysly, navíc se tam změní text loga na seosight.
Předpokládám, že proklik kamkoliv jinam nebyl záměrem, ale je tam asi 6 aktivních odkazů, včetně checkoutu… To někdo šil pekelně horkou jehlou. Radši ruce pryč.
Odpovědět »