Inspirace pro vaše podnikání a marketing

10 otázek o SEO, na které vám prozradím odpověď

Už několik měsíců pravidelně kontroluji různá česká fóra o optimalizaci pro vyhledávače a pokud objevím dotaz, na který znám odpověď, a tazateli zatím nikdo neporadil s jeho problémem, zkusím mu pomoct.

Po čase jsem zjistil, že se některé dotazy často opakují. Dnes jsem proto ze všech otázek, které mám v hlavě, vybral 10 takových, které čtu opravdu často. V následujícím článku se pokusím na všechny odpovědět. Až uvidíte, že se někdo ptá na jednu z nich, můžete ho rovnou  nasměrovat na tento článek. Možná mu ušetříte dalších 9 dotazů…

1. Proč jsou stránky s nižším rankem ve výsledcích vyhledávání přede mnou?

Jedním z faktorů, které hrají roli při určování pozice vaší stránky ve výsledcích vyhledávání, je hodnota PageRanku a SRanku. Tyto dvě hodnoty algoritmus, který výsledky řadí, sice nějak ovlivňují, ale zdaleka se nejedná o nejdůležitější faktor. Proto mohou být stránky s nižším rankem před vaším webem. Na tuto otázku jsem narazil například zde.

2. Jak mohu ve výsledcích vyhledávání ovlivnit popisek u mojí stránky?

Pod titulkem ve výsledcích vyhledávání se zobrazuje popisek, který vyhledávač může vzít z několika míst podle toho, co se mu zdá nejvhodnější. Buď vezme část obsahu stránky a tu jako popisek zobrazí, nebo využije informace ve zdrojovém kódu, takzvaný meta description, kam mu každý majitel webu může napsat vhodný text, který by si přál ve výsledcích vyhledávání vidět. Existují i jiné zdroje popisků, ale toto jsou ty nejdůležitější. Vyhledávači nelze přikázat, jakou variantu má zvolit a jestli má váš popisek použít, či nikoliv. Pokud ale meta záznam nevyplníte nebo vyplníte špatně, ochudíte se o možnost vylepšit svůj výsledek vyhledávání. Na to se někdo nedávno ptal na těchto stránkách.

3. Jak poznám, kolik mých podstránek webu vyhledávač indexuje?

Vědět, kolik stránek vyhledávač indexuje, je důležité, protože pokud by jich indexoval mnohem méně, než jich na webu je, přicházeli byste zbytečně o návštěvníky. První možnost, jak zjistit počet indexovaných stránek, je použití jednoduchého příkazu “site:”. Do vyhledávacího formuláře vyhledávače zadáte například “site:mladypodnikatel.cz”. V případě Google si můžete tuto informaci přečíst v Nástrojích pro webmastery, pokud v něm máte váš web zaregistrovaný. Takový dotaz jsem před časem viděl zde.

4. Jak optimalizovat hlavní stránku webu pro mých 20 klíčových slov?

V praxi je téměř nemožné optimalizovat vaši stránku na všech 20 klíčových slov. Zacílit určitou část webu můžete na několik málo klíčových slov a spojení. Pokud byste zacílili na příliš mnoho z nich, cílení by nebylo konkrétní a vy byste tak mohli skončit se stránkou, která se neumisťuje na žádné slovo. Vyhledávač by byl zmatený příliš mnoha různými frázemi a tématy a nevěděl by, o čem vlastně píšete.

5. Jak dostanu svoji stránku na první pozici ve výsledcích vyhledávání?

Jednoduchá otázka, ale složitá odpověď. I s konkrétními daty se bez zkušeností s webem poměrně špatně odhaduje, co přesně musíte udělat, abyste se začali zobrazovat na první pozici ve výsledcích vyhledávání. Všeobecný postup asi znáte a konkrétně je třeba rozsáhlé analýzy a zkoušení různých postupů.

6. Získám vyšší pozice na Seznam.cz, když si zaplatím placený zápis na Firmy.cz nebo dobiji kredit v Sklik.cz?

Výsledky vyhledávání vznikají přirozeně. Největší přidanou hodnotou vyhledávače oproti katalogům je to, že se uživatelům snaží předložit ty nejkvalitnější výsledky vyhledávání. A nejkvalitnější weby nemají vždy firmy, které by investovaly spousty peněz do reklamy. Na druhou stranu je pravda, že například placený zápis na Firmy.cz vám přinese nový cenný zpětný odkaz, který vám nějak ve výsledcích vyhledávání pomoci může. Ale obecně to není pravda.

7. Kolik potřebuji zpětných odkazů, abych se dostal na první místo?

Nelze přesně určit, kolik zpětných odkazů potřebujete. A kdo říká, že to ví, nemluví pravdu. Každý zpětný odkaz má různou kvalitu a některé mohou vašim stránkám dokonce i uškodit. Navíc zpětné odkazy nejsou jediným faktorem, který rozhoduje o vašem umístění ve výsledcích vyhledávání.

8. Mám nízké hodnocení v SEO analyzátoru. Vadí to?

Na internetu narazíte na různé analyzátory, kam zadáte adresu vašeho webu a ony vám řeknou, jak kvalitní máte SEO. Získali jste v některém z nich nízké hodnocení? Nepanikařte. Tyto systémy na základě subjektivního vzorce autora (nikoli vyhledávače) hodnotí jen malou část faktorů, které mohou mít vliv na pozici ve výsledcích vyhledávání. Většina důležitých faktorů do rovnice zařazena není a podobné analyzátory jsou tak spíš hračkou pro zkušené správce stránek. A také bubákem pro nezkušené majitele webů, což vy po přečtení této odpovědi nejste. Pro uklidnění můžete zkontrolovat nízké skóre největšího vyhledávače na světě, pouze 51 %!

9. Web mi ve vyhledávačích klesl. Jak odstraním penalizaci?

To, že se pozice a viditelnost vašeho webu ve výsledcích vyhledávání na různá klíčová slova v čase mění, je normální a přirozené. Spolu s tím, jak se mění obsah jiných stránek a působí několik set faktorů na každou podstránku na internetu, může klesat i pozice vašeho webu. Důležité je zjistit, proč se tak děje, a ne hned tvrdit, že jde o penalizaci. Penalizace se většinou projevuje náhlým vyřazením stránek z výsledků vyhledávání, například po nějaké výraznější změně v algoritmu vyhledávače. Ve většině případů tedy nejde o penalizaci a je třeba hledat problém jinde.

10. Jak jinak dělat SEO než se registrovat do katalogů a psát PR články?

Získávat zpětné odkazy lze mnoha způsoby, nejen z katalogů a PR webů. Pro začátek se můžete zamyslet, kde na internetu se vaši zákazníci pohybují a jak dosáhnout toho, aby na váš web ostatní stránky odkázaly. Nebo můžete zkusit projít naše školení linkbuildingu či si nechat poradit od odborníků, kteří vymyslí strategii získávání zpětných odkazů za vás.

Další otázky?

Máte vy nějakou otázku ohledně SEO? Buď takovou, na kterou neznáte odpověď, nebo tu, kterou slýcháváte často kolem sebe? Napište mi ji do komentáře, zkusím vám odpovědět.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Josef Řezníček

Josef Řezníček vede marketingovou agenturu Včeliště.cz specializovanou na obsahový a inbound marketing. Pomáhá firmám a webovým projektům získávat zákazníky a návštěvníky pomocí obsahu. Kromě toho vede online trénink optimalizace pro vyhledávače na SEOŠkola.cz, kam se můžete zapsat i vy, a to zdarma.

Komentáře čtenářů: 8

  1. bunak

    -

    ukázka toho, jak 10x nic neříci a dostat za to autorský honorář :-)

    Odpovědět
  2. Roman K

    -

    bunak: o tom je cela seoškola…

    Odpovědět
    • Bunak

      -

      No nejsem si jistý, slyšel si něco o bezešlemovacích růčovičkách? Tam se SEO opravdu dělalo.

      Odpovědět
    • bunak

      -

      jinak samo web seoškola je opravdu o tom co jsem napsal :-) Ale vydělává :-)

      Odpovědět
  3. Kali

    -

    Nechce bejt rejpal, ale v článku je mnoho nepřesností, které se mi zcela nelíbí… Připomíná mi to včeliště :(

    Odpovědět
    • Josef Řezníček

      -

      Zdravím. Jaké nepřesnosti máte na mysli?

      Odpovědět
  4. Johny B

    -

    Ne honořář, ale zpětný odkaz na seoškolu :-)

    Odpovědět
  5. Ladislav Dvořák

    -

    Josefe, jako odborník na SEO určitě nemůžete myslet vážně např. tuto odpověď:

    V praxi je téměř nemožné optimalizovat vaši stránku na všech 20 klíčových slov. Zacílit určitou část webu můžete na několik málo klíčových slov a spojení. Pokud byste zacílili na příliš mnoho z nich, cílení by nebylo konkrétní a vy byste tak mohli skončit se stránkou, která se neumisťuje na žádné slovo. Vyhledávač by byl zmatený příliš mnoha různými frázemi a tématy a nevěděl by, o čem vlastně píšete.

    A já vám říkám, že to je mýtus, spíše blábol. Záleží přece na spoustě věcí, ale za určitých okolností jde optimalizovat JEDNU STRÁNKU I NA STOVKY DOTAZŮ.

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu