Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Miroslav Dobeš (Vidello): Naší devízou je vedle dynamického marketingu a A/B testování videa také zajímavá cena

Komerční sděleníRozhovor

Zdroj fotky: Archiv Miroslava Dobeše

Mají zatím jen 1500 uživatelů, přesto chtějí překonat konkurenty jako Youtube, Vimeo nebo Wistia. Proč byste měli video na svém webu přehrávat prostřednictvím Vidella? A jak chce startup s českými kořeny změnit svět videa? Na otázky odpovídal spoluzakladatel firmy Miroslav Dobeš.

Miroslave, jaký dává v době Youtube, Vimea nebo Wistie smysl spouštět další podobnou platformu?

Asi použiji trochu klišé, ale videa byla součástí každého z našich předchozích projektů a otázka, kde je hostovat, padla několikrát. Žádná současná platforma nám úplně nevyhovovala, tak jsme vytvořili vlastní řešení.

Jako většina firem jsme ze začátku používali YouTube, ale vizuálně kazil dojem webů, působil na nás trochu neprofesionálně a měl další mouchy. Vimeo nás drobně iritovalo ohledně prodlevy při načítání videa a vizuálně nás taky neoslnilo, podobně jako Youtube, byť je o něco lepší.

Dlouho jsme používali Wistia. Nicméně v základním balíčku se platí $99/měsíčně za 200 GB bandwidthu měsíčně, při překročení cena dále roste. Za kvalitu se platí, ale spatřili jsme v těchto faktech příležitost.

Hádám, že máte informace i o tom, jak si zmiňovaní hráči vedle silného konkurenta v podobě Youtube vedou. Jak se jim daří?

Wistia je jasný lídr s téměř milionem registrovaných uživatelů, byť mnozí využívají free verzi s Wistia brandingem.

Drobná zajímavost… Vidello jsme spustili v červnu letošního roku a hned dva týdny po uvedení do chodu nám přišel dopis právě od Wistie. Hrozili žalobou za kopírování některých jejich funkcí a grafiky. Nicméně výtky byly spíše úsměvné – typu, že používáme onu ikonku play (trojúhelníček) na náhledu videa nebo umožňujeme měnit barvu přehrávací lišty, apod.

Jak to nakonec dopadlo? Řešili jste to nějak?

Najmuli jsme si odborníky na tuto právní záležitost v USA, kteří nám potvrdili, že jejich výzva je bezpředmětná a spíše se jedná o jakési bububu. V dopise jsme vysvětlili náš postoj za pomoci výtažků z paragrafů, a tím se celá situace uzavřela.

Jaké největší přidané hodnoty tedy zákazníkům oproti konkurenci nabízíte?

V tomto průmyslu s trochou nadsázky platí, že co můžeme mít my, to mohou mít i oni. A naopak. Naší devízou je dynamický marketing, A/B testování videa, možnost přidání různých rámečků (vložení videa do Mac, iPhonu, atd.), různé CTA šablony, a také zajímavá cena.

A nic z toho vaši konkurenti nenabízejí?

Do dnešního dne ne. Pokud si někdo čte rozhovor trochu později od data vydání, tak to již nemusí být pravda, ale zase může přibýt do výčtu jiná funkce. Na druhou stranu musím sportovně přiznat, že trochu pokulháváme v analytice videí. Nabízíme spíše základní data, pouze u A/B testování jsou naše data o něco detailnější. To je způsobenou i tlakem na udržení nižší ceny.

Nedokáže si tohle všechno klient snadno naprogramovat sám? Hodně webů nevyužívá přehrávače videí třetích stran…

Nejedná se o úplně jednoduchý projekt a se samotným provozem jsou spojeny vysoké náklady, takže se asi málo komu vyplatí investovat několik tisíc až desetitisíc dolarů do vývoje vlastního řešení.

Ze všech stran se ozývají hlasy ohledně toho, jak je video cool, trendy, nezbytné. Ve chvíli, kdy firmy platí za kvalitní video spoty, je nutné řešit i profesionální hosting. Věříme, že lidé postupně pochopí, že YouTube není úplně ideální řešení pro využívání přímo na webech. Očekáváme, a nejen my, větší poptávku po kvalitním video hostingu obecně.

Vysvětlete mi ale, proč Youtube není ideální?

Jak jsem zmínil, nevypadá to profesionálně. Na videu bude vždy vidět logo YouTube a potencionálním proklikem může návštěvník zabřednout do víru zábavy či dokonce v pravém sloupku shlédnout videa konkurence. Je zde tedy hned několik rušivých elementů. možnosti pro vlastní branding sice jsou, ale velmi omezené. Taktéž zabezpečení videí není vysoké. Ano, žádné video nelze ochránit před stáhnutím a zneužitím, ale u YouTube je to otázka tří kliků.

Pokud mám ale prodejní stránku a potřebuji na ni vložit video, proč nemám jednoduše využít Youtube nebo Vimeo? Fungovat to bude…

Ano, účel bude splněn. V případě Youtube bych si místo dalšího vysvětlování dovolil použít video, kde jsme se nad touto otázku v pár minutách zamysleli.

Není tohle, co nabízíte, budoucnost i na Youtube a u dalších konkurentů? Nebudou za rok nabízet totéž?

Je to možné. Nicméně, kdo má čas čekat den, natož rok. Video-hostingových platforem je několik, panuje zdravá konkurence a každá platforma má své výhody a nevýhody. Předjímat, kdo se kam posune, je těžké.

Určitě ale interně nějak predikujete budoucnost. Máte plán, jak se odlišit, když se některý z vašich konkurentů zaměří na vaše služby a pokusí se nabídnout totéž? Konec konců sám jste zmínil, že se vaše konkurence začala rychle po vašem vzniku bránit…

Chceme udržet cenu na stávající úrovni a také maximální jednoduchost aplikace. Orientujeme se na uživatele, kteří chtějí jednoduché, elegantní řešení za dobré peníze, které jim dodá spolehlivý video-hosting a možnost upravit si přehrávač dle obrazu svého, s drobnými marketingovými doplňky. To je naše motto. Samozřejmě na aplikaci i nadále pracujeme.

Máte nějakou strategii, jak přetáhnout zákazníky zavedeným konkurentům?

V našem případě se asi jedná o populární otázku za $10,000,000. Teď vážně, stále hledáme tu správnou cestu za udržení jakési konkurenční etiky. Cena sama o sobě není nejzásadnější. Hodně nám pomohli affiliate partneři, kteří sami Vidello začali používat místo Youtube nebo Vimeo a doporučili tak i svým sledujícím.

Jak funguje A/B testování, které nabízíte?

Jedná se o jednoduchou pomůcku ve chvíli, kdy je potřeba otestovat, zda-li návštěvníci raději sledují video A či B. Uživatelé vidí, na které video lidé lépe reagují, jak dlouhou část videa přehráli, případně míru zapojení, kdy je ve videu použita aplikace pro sběr e-mailů.

Také jste zmínil dynamický marketing ve videích. To funguje jak?

Tlak na personalizaci je veliký, protože funguje. Jednoduše lze vytvořit vlastní link za použití obvyklých tagů z e-mailové aplikace a vložením do Vidello aplikací dle vlastní volby. Z popisu to nezní jednoduše, ale opak je pravdou. Avšak musím dodat, že prozatím běží Vidello aplikace pouze na desktopech, nikoliv na mobilech, kde se kvůli nejrůznějším typům omezení nemohou zobrazit. Stejně jako třeba na mobilních telefonech nelze využít automatické přehrávání videa.

Co je ale výsledkem? Každému se ukáže jiné video?

Nejspíše bych doporučil vyzkoušet si funkci na vlastní kůži na našem webu http://vidello.com/sign-up. Video se ukáže stejné, ale s různým oslovením na základě zvolení tagů.

Vidello

Lze využít podle toho, co vlastní fantazie a nasbírané informace dovolí.

Vidello

Jak na tom momentálně jste? Jaká máte čísla a v jakém stavu váš produkt je?

Jsme stále na relativním začátku cesty. Po prvním měsíci spuštění a launchi v naší komunitě s dlouhodobými affiliate partnery jsme nabrali bezmála 1 500 uživatelů. Někteří si zaplatili roční předplatné a drtivá většina se vydala formou měsíčních poplatků. Produkt se stále snažíme citlivě rozvíjet. Hlavním cílem je ovšem prozatím zachování jednoduchosti produktu a nezvyšovat cenu.

Co vás teď nejvíce trápí?

Rozhodně bychom potřebovali více nových uživatelů. Zde jsme si malovali mnohem snažší cestu, ale chce to být trpělivý a pracovat. Postupně hledáme partnery z řad jiných aplikací a vlastně kolegů na trhu, kde bychom si mohli vzájemně vypomoci. Máme i vlastní API pro integraci s dalšími aplikacemi. Máme také rezervy v marketingu produktu, na čemž se snažíme pracovat.

Máte investora?

V tuto chvíli ne. Začátek jsme ufinancovali z vlastních zdrojů a předchozích projektů, ale popravdě jsme ve fázi, kdy by se nám někdo nový na palubu hodil a přinesl zkušenosti z této oblasti. Pokud tedy někdo takový dočetl rozhovor až sem, tak nechť se mi klidně ozve:). Dveře máme otevřené.

Jaké máte do budoucna ambice?

Líbí se mi příběh Leadpages, kde spatřuji jistou podobnost. Nicméně to bych byl příliš velkým optimistou, uvidíme, těžko předjímat.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu