Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Kupujeme firemní auto: Na co si dát pozor?

Nákup firemního auta je v některých oborech nevyhnutelný. Potřebujete převážet materiál, zboží nebo příslušenství k poskytnutí služby a využít k tomu své osobní auto se často nevyplatí – výdaje spojené s jeho provozem si za těchto podmínek nemůžete dát do nákladů.

Jenže pokud jste doposud firemní auto nepotřebovali, nebo jste se spokojili s alternativním řešením, dost možná nevíte, jak vše zařídit. Nemusíte se však bát – základními náležitostmi vás v následujících řádcích pečlivě provedeme.

Pronájem, nebo koupě?

Základní rozhodnutí v rámci pořízení firemního auta se týká toho, zda si auto budete chtít skutečně koupit, nebo jen pronajímat. Obojí má svá pro a proti a je potřeba si ujasnit, jak moc se budete chtít v péči o něj angažovat a kolik kilometrů s ním ročně ujedete.

U pronájmu auta, který možná znáte pod názvem operativní leasing, se totiž nemusíte starat prakticky o nic. Leasingová společnost za vás auto koupí a posléze vás nechá ho využívat za předem stanovenou měsíční sumu. Smlouva se obvykle uzavírá na dobu určitou, která bývá podstatně kratší než životnost vozidla.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Součástí nájmu není jen používání vozidla, ale i náklady spojené s jeho bezpečným provozem – tedy povinné ručení, havarijní pojištění, servis či jiné poplatky, které musí společnost na provoz auta vynaložit. Pohonné hmoty si však nájemce platí sám.

Po skončení leasingové smlouvy získáte možnost auto odkoupit nebo si u společnosti sjednat novou smlouvu na jiný, zpravidla novější model.

Pokud se rozhodnete pro koupi, ať už „za hotové“ nebo na splátky, o všechny náležitosti se budete starat sami – od registrace přes pojištění až po pravidelnou údržbu. Na druhou stranu však s autem budete moci jezdit, jak budete chtít, a získáte možnost ho kdykoliv prodat.

Navíc se můžete spokojit i s ojetým modelem – stačí jen vědět, jak postupovat při koupi auta, a můžete svoje prvotní výdaje podstatně snížit.

Jak vyřešíte náklady?

Operativní leasing s sebou přináší i snadnější řešení evidence nákladů – pokud tedy v daňovém přiznání budete uvádět skutečné částky, které jste v souvislosti s podnikáním utratili. Podle odborníků jde o jediný scénář, kdy se provozování firemního auta skutečně vyplatí, jelikož tak snížíte svou daňovou povinnost. A nesejde na tom, jestli jste fyzická či právnická osoba.

Jestliže uplatňujete paušální výdaje, tak se vám provozování firemního auta vyplatit nemusí. Obzvlášť to platí pro plátce, jejichž silniční daň bude vyšší než odpočet DPH za pohonné hmoty. Neplátcům se obvykle nákup auta na firmu nevyplatí, obzvlášť pokud je nové.

A co silniční daň?

Jak už jsme zmínili v předchozí části, při provozování firemního vozidla musíte platit také silniční daň. Platíte ji buď jako vlastník vozidla nebo jako zaměstavatel osoby, která auto sice provozuje, ale odpovědnost za něj přebíráte vy.

Daň se platí pouze za ty měsíce, kdy bylo auto v rámci podnikání reálně použito – jestliže jste ho tedy používali například sezónně od jara do podzimu, za nevyužité měsíce daň platit nemusíte.

Zálohy na silniční daň se mohou platit na celý rok dopředu nebo kvartálně – vždy do 15. dne v měsíci, který následuje po skončení jednoho čtvrtletí. Za leden až březen je tedy třeba daň uhradit do 15. dubna a stejným způsobem to probíhá dále po celý rok.

Nyní už víte všechny základní informace o tom, na co myslet, když si chcete pořídit firemní vůz. Pokud si s finančními aspekty jeho nákupu a provozu nevíte rady, rozhodně se předem poraďte se svou účetní firmou. Lépe se tak připravíte na všechny budoucí povinnosti a ve finále můžete i ušetřit.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

martin-jares-web

Ponákupní marketing e-shopu. Jak se dělá? | Martin Jareš (Foxdeli)

petr-macek-web

Finanční řízení firmy v nepříznivé době | Petr Macek (Caflou)

milan-pichlik-web

Marketing bez cookies a měření na internetu | Milan Pichlík (eHub)

Právě vyšlo

lukas-hejtmanek-web

200 farmářů v Kambodži. Jak funguje byznys pepře pepperfield? | Lukáš Hejtmánek

Premium
milan-petr-web

Finanční zdraví firmy, potenciál růstu a kamenné prodejny | Milan Petr (McPen)

Premium
martin-penicka-web

Zažité metody nefungují. Řízení firmy je velmi komplexní | Martin Pěnička (TisknuLevně.cz)

Nejoblíbenější

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

Komentáře

TOP header

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
gabriel-simco-web

Strategie pro úspěšný e-shop krok za krokem | Gabriel Šimčo

Inzerce