Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Když dobrý nápad nestačí. Kde a jak sehnat peníze na podnikání?

Inzerce

Inzerce

Mít vlastní “business” je pro mnoho lidí synonymem svobodného života. Žádná pevná pracovní doba, hodně volného času a samozřejmě dost peněz na všechno. Stačí mít nápad, rozjet podnikání a hurá skvělý živote! Jaká je realita? A kde vůbec takový mladý a nadějný podnikatel sežene peníze?

Inzerce

Buďme upřímní. Realita není tak jednoduchá, ani tak zářivá. Běžní zaměstnanci často vidí jen pozlátko. Že jejich kámoš-podnikatel nemusí každý den vstávat v sedm ráno. Že na obědě klidně stráví dvě hodiny. Že si vezme dovolenou kdykoliv potřebuje.

Už se však nepodívá dál. Že ten samý kámoš maká i po večerech, protože musí dodržet termíny. Že když nesežene klienty, nebude mít práci a tudíž ani výplatu. Že nemá placenou dovolenou, ani nemocenskou. Že život podnikatele není o štěstí, ale o vůli a dřině. Mladí podnikatelé se musí sakra ohánět, aby si svůj sen o svobodném životě splnili.

Bez peněz do podnikání nelez

Domnívat se, že dobrý nápad stačí, se dost často ukáže jako chyba. A poměrně zásadní. Dobrých nápadů je kolem nás spousta, stačí se pořádně dívat. Ale takový dobrý nápad je nutné zrealizovat, vyrobit, nabídnout a prodat. Tím, že o něm budete mluvit s přáteli, kteří vás za to budou plácat po zádech, z vás podnikatele neudělá.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Bez čeho se jako začínající podnikatel tedy neobejdete? Odpověď je jednoduchá. Bez peněz. Jsou otravné a nikdy jich není dost. Podnikání však vyžaduje nemalé investice, jejichž výše závisí na mnoha faktorech. Pokud nemáte dostatek vlastních peněz ani štědré příbuzné, pravděpodobně si budete vzít nějakou tu půjčku.

Nečekejte, že si banka sedne na zadek

Ve chvíli, kdy už máte svůj vlastní “dobrý nápad”, proveďte důkladnou analýzu. Zjistěte, co vše potřebujete, abyste podnikání mohli úspěšně rozjet. A počítejte. Jakmile budete vědět, kolik peněz potřebujte, vyražte vyzbrojeni úsměvem a velkou dávkou trpělivost do bank. Sebou si rovnou přibalte následující dokumenty, které po vás s velkou pravděpodobností budou chtít.

  • 1 až 2 doklady totožnosti (občanský průkaz + řidičský průkaz, pas, rodný list)
  • aktuální doklad opravňující k podnikání (výpis z živnostenského rejstříku)
  • daňové přiznání s přílohami za poslední rok či dva (máte-li)
  • doklad o zaplacení daně z příjmu
  • účel úvěru

Banky se rádi a často prezentují jako ti, kteří pomáhají podnikatelům v jejich nesnadných začátcích. Pravdou však je, že většina z nich neposkytne půjčku podnikateli, který nemá “odpracovaný” alespoň jeden rok. Obvykle banky nabízí půjčky již “podnikajícím” podnikatelům, který může doložit daňové přiznání nejméně za dvě období. Podnikatel, který stojí na samém počátku své kariéry, tak snadno získá pocit beznaděje.

Pokud si nebudete jisti jakou banku zvolit, doporučujeme navštívit např. portál Úspory.cz, kde si můžete širokou nabídku půjček porovnat najednou. Případně si zde můžete konkrétní půjčku online rovnou vybrat a započít celý proces žádosti.

Může se zdát, že větší šanci uspět mají začínající podnikatelé u mladších a moderních bank, které se snaží získat nové klienty. Ale ani to není pravidlem. Je potřeba podívat se na nabídky jednotlivých bank detailněji. Zjistěte, jaké možnosti vám banky nabízí, a za jakých podmínek.

Některé banky úvěry pro začínající banky nemají v oficiálních nabídkách, jiné ano. Vystačit si můžete také s kontokorentním úvěrem, který získáte spíše než klasickou půjčku. Některé banky dokonce nabízí začínajícím podnikatelům podporu ve formě tzv. crowdfundingu. Možností, jak potřebné peníze získat, existuje vícero.

Jedna schůzka nestačí

Je možné, že budete mít šťastný den a hned na poprvé narazíte na banku, která vám půjčku ochotně poskytne. Spíše však počítejte s tím, že podobných schůzek absolvujete výrazně více. Větší šanci na půjčku si proto pojistěte důkladnou přípravou. Její součástí by měl být podrobný a hlavně realistický podnikatelský plán.

Uvědomte si, že banky nejsou charita, a chtějí vydělat. Banka vám půjčí pouze tehdy, bude-li si jistá, že se jí její investice vrátí. Čím nadějněji a profesionálněji tedy budete působit, tím spíše svou půjčku obdržíte.

Jako první navštivte banku či banky, u kterých máte vedený běžný účet. Banka vás zná a především má podrobný přehled o vašich aktivitách na účtu. I díky tomu si dokáže udělat lepší obrázek o “společné” budoucnosti. Člověk, který chce získat peníze, musí být připraven na dlouhá, nepříjemná a často odmítavá jednání. Bankovní úředníci se budou vyptávat, budou chtít všechny možné doklady a pak vám pošlou e-mail se zamítavou odpovědí.

V žádném případě se nenechte zviklat po první či druhé neúspěšné schůzce. Zatněte zuby, vydržte a hledejte dál. Za svoji snahu budete odměněni úspěchem.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

ondrej-buben-web

Shoptet a financování e-shopů. Proč to dává smysl? | Ondřej Buben

martin-nedved-web

Obchod je základní kompetence každého podnikatele. Jak se ho naučit? | Martin Nedvěd

petra-kotalova-web

Z juniorky manažerkou. Jak rozjet kariéru? | Petra Kotalová

Premium
petr-pouchly-web

Podnikat je stále těžší, lídři firem jsou vyčerpaní. Jak v náročné době řídit firmu? | Petr Pouchlý

andrea-horniczka-web

Umělá inteligence a Meta. Jak se mění reklamy na Facebooku? | Andrea Horniczká (Dexfinity)

Premium
jan-panek-web

Jak rozvíjet a profesionalizovat malou firmu? | Jan Pánek (Via Tempia)

juraj-harkabuzik-web

E-shopy prodělávají na zákaznické podpoře, aniž by o tom věděly | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

jakub-alt-web

130 tisíc podnikatelů fakturuje přes SuperFakturu. Jak se jí to povedlo? | Jakub Alt

Komentáře

Vybraná témata

TOP header

Premium
lukas-antos-web

Lukáš Antoš (Rohlík.cz): Zaměřte firmu na zákazníka

Premium
petr-janosik-web

Takhle se za víc jak miliardu prodal Smartlook | Petr Janošík

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Premium
lukas-uhl-web

Jak řešit krize firem? Příběh Pietro Filipi a Zootu | Lukáš Uhl

Inzerce