Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Je o váš projekt opravdu zájem? A jak na PPC kampaně?

Tomáš Meisner
Před 12 roky

Poslední dobou potkávám řadu mladých lidí, kteří mají zajímavé nápady a relativně dost času na to, aby je realizovali. Dále je to už jen maličký krůček ke vzniku startupu a potenciálně zajímavé obchodní příležitosti. Ale kolik takových startupů je úspěšných a dokáže se transformovat ve vydělávající firmu? Samozřejmě jich není mnoho – v průměru cca 10 %. Úspěch totiž není jen o skvělém nápadu a dobré realizaci, ale především o znalosti trhu, obchodním modelu a správně cíleném marketingu.

Tyto tři klíčové faktory jsou důvodem krachu naprosté většiny startupů. Možná to bude znít divně, ale pojďme si ukázat postupy, které vám již ve fázi nápadu, či ne příliš nákladného startupu ukáží, zda kráčíte správnou cestou a není lepší to zabalit a poohlédnout se po lepším nápadu.

Víte, komu prodáváte?

Znalost trhu není samozřejmost a jen málo lidí má dost zkušeností na to, aby dokázalo správně odhadnout, jestli o váš produkt/službu bude zájem (ano, právě investoři, ke kterým plánujete se svojí skvělou myšlenkou jít, mají tento smysl vyvinutý velice dobře). Jak ale zjistit potenciál a využít ho ve vlastní prospěch před samotnou konfrontací s investorem?

Jistě jste již slyšeli o analýze klíčových slov (jak dělat analýzu klíčových slov zde popisovat nebudu, ale odkážu na skvělý článek Marka Prokopa o klasifikační analýze klíčových slov + se můžete podívat na náš videorozhovor), která vám dokáže z vyhledávačů vytáhnout velkou řadu důležitých informací. Počínaje správnou strukturou vašeho webu, přes priority návštěvníků, jejich filtrovací preference až po samotné objemy vyhledávání.

Inzerce

Při analýze klíčových slov využijte nástroje Návrh klíčových slov, který je obsažen v Skliku. Nástroj v Google Adwords je bohužel poslední dobou pro český trh v podstatě nepoužitelný. A jak tedy získat globální data o hledání, když máme jen čísla ze Seznamu? Podívejte se na globální statistiky Toplistu a pokuste se zatřídit svůj projekt do jedné z kategorií. Poté je to jen o pronásobení tržního podílu vyhledávačů a vámi zjištěných čísel z analýzy. Není to přesné, ale jako lehká aproximace to stačí.

A objemy vyhledávání jsou pro vás na začátku tím nejdůležitějším. Opravdu jste našli niku na trhu? Je zájem tak velký, jak jste čekali? Jak velkou část trhu jste schopni ukousnout (čísla samozřejmě musíte podělit konkurencí a také potenciální efektivností vašeho webu – tzv. konverzním poměrem)? Dává váš obchodní model nyní smysl?

Člověk míní a praxe mění

Ještě pořád váš obchodní model dává smysl, nebo už jste si ušetřili spoustu práce a peněz nad pravděpodobným neúspěchem? Čísla sedí? Gratuluji, udělali jste první krok. Ten ale nestačí, určitě nebude stačit investorům a neměl by stačit ani vám (však vy jste přece těmi prvními investory). Převeďme ho do praxe! Otestujte si reálný zájem!

Ve vaší marketingové strategii budete mít různé druhy cílení na potenciální návštěvníky a zákazníky vašeho webu. Jedním ze zdrojů návštěvnosti budou určitě vyhledávače. Zkuste tedy přivést první větší masu lidí na váš web pomocí PPC kampaní! Zdá se vám to drahé? Nemusí být! V případě úspěchu vás to nabije pozitivní energií a vše vám půjde rychleji, v případě neúspěchu ušetříte peníze či čas na další špatné kroky a můžete přehodnotit projekt.

Deset tipů pro PPC kampaně

Většina z vás asi bude s PPC kampaněmi pracovat poprvé, ale na Internetu najdete řadu zdrojů, které vám základy osvětlí. Pojďme si ale probrat pár tipů a triků, které vám ušetří čas a peníze.

Definujte si cíle, kterých chcete dosáhnout a měřte je pomocí Google Analytics. Pokročilejší weby zajímají objednávky, pro někoho jsou důležité registrace, někdo si vystačí se zhlédnutím kontaktní stránky, někdo měří dobu pobytu na webu, někdo kombinaci různých cílů. Je jedno, jaké jste si definovali cíle (pokud mají smysl), důležité je, abyste měřili!

Nezapomeňte si označkovat kampaně, abyste v Google Analytics věděli, že příchozí jsou z placených kampaní. Pokud nevíte jak, využijte nástroj URL Builder.

Necilte URL ve svých inzerátech pouze na homepage. Miřte na jednotlivé podstránky webu, které tematicky souvisí s klíčovými slovy, které máte v sestavách s těmito inzeráty zadané.

Rozmyslete si dobře strukturu kampaní. Měla by přesně odrážet výsledky, které jste zjistili z analýzy klíčových slov a také reálnou strukturu vašeho webu. Jedno klíčové slovo nemůžete použít ve více sestavách. Vzájemně by na sobě kanibalizovaly a výsledný efekt by byl špatný.

Používejte nástroj Google Adwords Editor. Tato desktopová aplikace vám kromě ergonomičtější správy kampaní umožní i exportovat a importovat kampaně. Vzhledem k tomu, že samotné Google Adwords nic takového neumí, je to jediný způsob, jak si ušetřit práci, když chcete mít stejné kampaně na Skliku (Sklik umožňuje import a export přímo) i Adwords – výhodné především při vytváření kampaní.

Text inzerátu je klíčový. Snažte se, ať obsahuje klíčové slovo, na které se má zobrazovat (proto je důležité mít správnou strukturu viz dříve) a především se ujistěte, že je z textu jasné, jakou službu nabízíte a jaká je vaše konkurenční výhoda.

Nenechte se zviklat doporučenými cenami za proklik. Doporučená cena je krásná funkce pro nováčka, ale reálná cena leží mnohem níž. Obzvláště ze začátku, kdy děláte průzkum zájmu o vaši službu – nepotřebujete konkurovat vysokou cenou – konkurujete přeci nápadem, tak ho zohledněte v textu inzerátu.

Nejdůležitější míra, kterou byste měli sledovat, je míra prokliku (CTR). Pokud tedy nemáte dost konverzí pro sledování míry konverze (CPA). Inzerát, na který se hodně kliká, je totiž společný cíl váš i poskytovatele reklamy. Rostoucí CTR je proto odměňována klesající cenou za proklik (CPC).

Pracujte s kampaněmi. Požírají vám některá klíčová slova či sestavy většinu peněz a nedostane se na ostatní? Rozdělte kampaně a nechte zbylé dýchat!  Víte, že většina relevantních návštěvníků k vám chodí v určité hodiny? Omezte zobrazování kampaní jen na tuto dobu!

Víte, že můžete inzerovat na Googlu zdarma? Sice jen do výše 1800 Kč, ale proč toho nevyužít. Stačí se zaregistrovat do systému Google Engage a nebo získat voucher přes agenturu, která v programu Google Engage zaregistrovaná je (mám ještě pár volných voucherů :) ).

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Tomáš Meisner

Tomáš se zabývá oblastí social enterprise a je specialistou na online marketing, který školí v rámci WebExpo Academy.

Komentáře

Peter

Před 12 roky

Ahoj, na rýchle značkovanie kampaní môžeš vyskúšať aj Simple Tag: http://www.foretaster.com/simpletag

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing