Když bylo Leonardu Da Vinci 30 let, vytvořil pravděpodobně nejstarší životopis v dějinách lidstva. To bylo v roce 1482. Od té doby se z životopisů stal fenomén, měnil se jejich obsah, stejně jako jejich podoba. Dnes už je dokážou nahradit i některé sociální sítě, jenomže víme my vůbec, co do nich máme psát?
Inzerce
Do dnešního rozhovoru jsem si přizval Jarmilu Kacerlovou, majitelku projektu www.cvprofi.cz zaměřeného na psaní profesních životopisů a profilů na LinkedIn. Co odpověděla na moje otázky?
Jarmilo, hledám práci a sepisuji životopis. Jak v něm zaujmout? Nejdůležitější je první dojem. Někdy i malá chyba nebo nevhodně zvolený výraz mohou zkazit celkový dojem a při silné konkurenci můžete přijít o možnost pohovoru. Naštěstí v dnešní době se můžete obrátit na nás, portfolio vám zpracujeme do profesionální podoby, aby zaujalo mezi ostatními kandidáty.
Na internetu existuje řada šablon a vzorů životopisů. Máme je používat, nebo neexistují žádná pravidla a můžeme si je udělat podle sebe? Setkala jsem se s mnoha životopisy ve standardizovaných formách, u některých to bylo spíše
na škodu. Vždy je lepší sestavit životopis na míru, nevhodně zvolená šablona může působit nemoderně a zkazit celkový dojem.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Měly by podle vás mít všechny životopisy stejnou podobu? Písemné portfolio by vždy mělo být sestaveno na míru danému uchazeči. Jako specialisté v tomto oboru neškatulkujeme životopisy do standardizovaných formátů. Každý životopis není jen zformátován, ale sestaven na míru. Slovo od slova je v něm důkladně promyšleno tak, aby společně vytvářela vaši úspěšnou vizitku, která upoutá pozornost.
Co to v praxi znamená, že je životopis na míru uchazeči? Pracujeme individuálně s každým klientem na základě jeho zkušeností, schopností a vědomostí. To, co funguje u jednoho, nemusí fungovat u druhého, a proto se přizpůsobujeme danému člověku, v dané době, za určitých okolností. A samozřejmě pracovní pozici, o kterou má náš klient zájem.
Řada zaměstnavatelů požaduje určitý formát strukturovaného životopisu. Je podle vás vhodné popustit uzdu kreativitě a překvapit? Nemůže to mít negativní výsledek? Životopis by měl působit vždy důvěryhodně, proto kreativní prvky mohou být spíše na škodu.
I zde platí, že méně je někdy více. Výjimkou jsou práce v kreativním oboru, jako je grafika nebo design, i zde však nedoporučuji příliš experimentovat. Kreativitu je lepší dokázat odkazem na portfolio.
Co všechno bychom měli do životopisů zařadit? Vše, co případnému zaměstnavateli zdůrazní vaši hodnotu. Je důležité, co řekneme, ale také je důležité, jakým způsobem. Všechny informace by měly vyznít v náš prospěch.
A jakým informacím bychom se naopak měli vyhnout? Měli bychom se vyhnout všem negativním informacím, které nám nemohou pomoci, ale také všemu, co neumíme nebo neznáme. Místo v životopise je vzácné, proto není důvod uvádět ani neutrální fakta, která nepracují v náš prospěch a nepoukazují na naše profesní předpoklady.
Nebude nám ale pak zaměstnavatel vyčítat, že jsme tam něco neuvedli? Není nikde dané, co musí životopis obsahovat, proto se domnívám, že by k takovéto situaci nemělo dojít.
Zdroj fotky: Archiv Jarmily Kacerlové
Jak máme posuzovat informace, které ještě do životopisu dát a které už ne? Dobrý spisovatel pozná rozdíl mezi tím, co personalisté opravdu potřebují vědět a co je jen třešničkou na dortu. Do životopisu by měla patřit pouze fakta, která se vztahují ke konkrétní pracovní pozici.
Neměli bychom plýtvat zbytečnými informacemi. Můžeme si také pomoci kontrolní otázkou, zda může být uvedení daného bodu důvodem k přijetí. Pokud ano, rozhodně ho zařadíme. Každého uchazeče je ale potřeba posuzovat jednotlivě.
A máme zasílat všem stejný životopis, nebo jej nějak přizpůsobovat? Pro různé příležitosti se hodí různé styly, ideální je přizpůsobit se poptávané pozici. Náš život se vyvíjí a s ním i naše zkušenosti a dovednosti, stejně tak by se měl měnit i náš životopis. Je dobré přizpůsobit ho tak, aby vynikly schopnosti a zkušenosti, u nichž si myslíte, že jsou pro daného zaměstnavatele žádoucí.
Co jsou takové největší prohřešky, se kterými se v životopisech setkáváte? Mezi prohřešky patří například špatné formátování textu, pravopisné chyby, opakující se informace… Mnoho uchazečů také nedbá na detaily, ať už to je špatné rozvržení, nebo mezery mezi znaky. I takové věci mohou o uchazeči leccos napovědět.
Na svých stránkách píšete: „Potenciální zaměstnavatelé a personalisti mohou říci za pouhých 30 sekund, které životopisy splňují jejich požadovaná kritéria.“ To zní hodně tvrdě. O jaká kritéria se jedná a jak je splnit? Ano, nesmíme zapomenout, že zaměstnavatel bude mít vždy dostatek uchazečů k posouzení. Ve většině případů upřednostní ty, jejichž životopisy budou zahrnovat vše potřebné a které poskytnou dostatek informací pro posouzení. V opačném případě hrozí odmítnutí.
Na škodu může být i používání příliš mnoha odborných termínů.
Co tedy tito lidé posuzují jako první a na co bychom si měli dávat největší pozor? Důležitým kritériem je délka textu. Životopis by měl být věcný, avšak ne příliš stručný. V každém případě by měl vyznít v uchazečův prospěch.
Zdá se vám, že se potřeba některých informací v životopise pomalu mění? Ano, větší důraz se klade na praxi uchazečů. V dnešní době jsou pro zaměstnavatele důležité schopnosti jako vůdcovství, plánování a organizace, odborná způsobilost, strategické uvažování a další.
Tyto vlastnosti se dají využít napříč pracovními pozicemi a budou to právě ony, které vám mohou zajistit budoucí profesní uplatnění. Tím bych ale nechtěla podceňovat vzdělání a absolvovaná školení, protože ty zase ukazují na vaši adaptabilitu a snahu se vyvíjet.
Je podle vás tedy pro ty, co hledají práci, příhodné absolvovat třeba nějaké kurzy či školení dovedností, které jste zmínila?
Samozřejmě, každá nabytá vědomost nebo dovednost nám může pomoci s posunem v kariéře, ale i v rovině osobního růstu.
Jakou elektronickou formou je nejlepší novému zaměstnavateli životopis zasílat? Máte zkušenosti s tím, jaký je lepší formát, zda např. PDF a podobně? Viděl jsem i ty, co CV kopírují přímo do e-mailu. Životopis by měl být vždy poslán jako příloha, aby se při tisku neovlivnilo formátování. Doporučuji ho zasílat ve formátu PDF, u kterého se nezmění zobrazení ani při náhledu z tabletu nebo z mobilu. Formát Wordu je také akceptovatelný. Důležité je dbát i na pojmenování souboru, ideální je CV_jmeno.prijmeni.pdf. Působí to dobře a také to usnadňuje orientaci personalistovi.
Vy se specializujete i na LinkedIn. Lze místo životopisu zaslat odkaz na tuto profesní sociální síť nebo svůj profil nějak vytisknout? Jak roste počet uživatelů chytrých telefonů, může se časem dostávat do pozadí čtení životopisů v klasické podobě. Web LinkedIn je ale právě v tomto flexibilní a je již nyní formátován pro tento druh moderní komunikace. Pokud máte profil na LinkedIn dokončený, je dobré na něj zasílat odkaz spolu s CV.
Zdroj fotky: Archiv Jarmily Kacerlové
V čem je podle vás LinkedIn lepší než klasický životopis? Profil na LinkedIn je jiný, je to aktivní dokument, který může být pravidelně revidován, může přijímat a poskytovat doporučení a komunikovat s ostatními. Nejste limitováni tím, co se vejde na stránku, můžete nahrávat dokumenty nebo videa, sdílet odkazy atd.
Pokud jste zde již zaregistrováni, můžete se mimo jiné zapojit do aktivního vyhledávání pracovních míst, výzkumu či identifikaci osob, to vše vám může dopomoci k vhodnému zaměstnání. Také personalisté si zvykli LinkedIn čím dál tím více používat a vyhledávají vhodné uchazeče pomocí klíčových slov.
Je nějaký rozdíl mezi tím, co můžeme vložit na LinkedIn a co do klasického životopisu? Pokud je profil na LinkedIn neúplný, nemá fotku a chybí některé informace, není moc přesvědčivý. Naopak v životopisu je možné fotografii vynechat.
LinkedIn je postaven i na různých doporučeních. Lze i ta nějak vložit do klasického životopisu? Profil s doporučením na LinkedIn budí mnohem větší důvěru. U LinkedIn mají doporučení své místo, protože nejste omezeni délkou prezentace, u životopisu doporučuji uvádět reference až na vyžádání.
Může podobně posloužit i nějaká jiná sociální síť? Další profesní sítí, i když v Čechách nepříliš známou, je síť pro networking XING. Pro navazování kontaktů je vhodný také Facebook, i když ten funguje v osobnější rovině. Obecně platí, že čím více kontaktů máte, tím pro vás může být hledání zaměstnání snazší.
Jak se vůbec životopisy vyvíjejí? Dříve byl životopis často jediným dokumentem, který jste o sobě před pohovorem poskytli. Žijeme v informační době, proto se personalisté snaží o uchazeči dozvědět co nejvíce informací prostřednictvím dalších sítí a možností.
Tím se tradiční CV dostává trochu do pozadí, rozhodně ale nechci říci, že by pozbylo na důležitosti. Může se totiž stát, že personalista uvidí jako první on-line profil uchazeče a až v případě kladného dojmu si vyžádá životopis, jindy je to naopak.
O to více bychom měli dbát na pozitivní sebeprezentaci ve všech směrech. Pokud například profil na LinkedIn dotáhnete k dokonalosti a budete zde vystupovat velmi profesionálně, ale zapomenete to samé udělat i s profilem na Facebooku nebo jiné sociální síti, může vám to pokazit reputaci.
Dokážete odhadnout, jak budou životopisy vypadat například za deset dvacet let? Je pravděpodobné, že důraz bude kladen více a více na digitální podobu – takovou, jakou známe například z profesního profilu na LinkedIn. Ceněnou součástí prezentace budou interaktivní odkazy a videa.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.