Začíná být v těch pojmech kolem content marketingu docela docela guláš. Věděli jste třeba, kdy poptat copywritera a kdy zase obsahového stratéga?
Inzerce
Profesí, které jsou spjaty s obsahovým marketingem, je skutečně mnoho. Pojem copywriter již je poměrně zaběhlý a setkáte se s ním vcelku běžně. Jenomže nám na scénu vstoupil i jakýsi obsahový stratég, content manažer, contet strategist a podobně. Není divu, že mnoho lidí má v těchto pojmech zmatek a neví, co konkrétně si pod nimi představit.
Zeptal jsem se proto Michaely Kurtaničové z Včeliště.cz, co si pod těmito pojmy představit.
Michaelo, co dělá obsahový stratég? Když se řekne obsahový stratég, je to vlastně zkrácený výraz (už tak je sám o sobě poměrně dlouhý). V plném znění by název této pozice zněl „stratég obsahového marketingu“.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Úkolem takového člověka je, aby prostřednictvím obsahu pomáhal plnit marketingové cíle společnosti, značky nebo produktu. Obsahem je myšleno jakékoliv sdělení, které firma vysílá směrem ke své cílové skupině. A zdaleka se nejedná jenom o texty. Mohou to být videa, inforgrafiky, tiskové zprávy, tištěné magazíny, fotografie nebo třeba zážitky.
Úkolem obsahového stratéga je navrhnout plán kuminikace s cílovou skupinou tak, aby bylo dosaženo stanovených cílů (co si budeme povídat, nejčastěji jsou to prodeje). Obsahový stratég určuje směr, tvoří strategii. Ta definuje například:
kdo je cílem sdělení (persony nebo cílové skupiny)
tón komunikace (jak má sdělení působit, jaké volit termíny…atd)
vhodné formy sdělení (tištěný magazín, newsletter, video)
vhodné komunikační kanály (e-mail, blog, poštovní schránka, Facebook)
cíle obsahového marketingu a jak měřit jejich dosahování apod.
Práce obsahového stratéga, to ale není jenom plánování, podílí se značnou měrou i na realizaci dílčí kampaně nebo celého obsahového marketingu společnosti. To potom koordinuje tvůrce obsahu, kontroluje jejich práci a zodpovídá za konečnou podobu daného obsahu.
A jak se to liší od práce copywritera? Copywriter se narozdíl od obsahového stratéga zaměřuje hlavně na texty. Přichází do procesu obsahového marketingu později než obsahový stratég až ve fázi, kdy se začíná tvořit obsah. Copywriter už má k dispozici jakýsi komunikační manuál (obsahovou strategii), podle kterého se snaží poskládat slova tak, aby v konečné podobě text splnil co nejlépe svůj cíl.
Opravdu dobrý copywriter, zvláště ten, který pracuje na volné noze, musí zvládat hodně činností, které má jinak na starosti obsahový stratég. Stejně tak obsahový stratég pracuje se slovy a s textem poměrně intenzivně, zvláště pokud zodpovídá za konečnou podobu obsahu. Pak by měl být i skvělým copywriterem, nebo minimálně poznat dobrý text.
Často se tak stává, že copywriter a obsahový stratég se spojují v jedné osobě. Zvlášť v menších agenturách a společnostech. Nebo v případě freelancerů.
Existují i jiné pojmy jako content strategist, content manager, obsahový manažer apod. Co znamenají? Kdybychom měli práci obsahového stratéga rozdělit, dala by se část plánování zastřešit pozicí obsahového stratéga a samotnou exekuci by měl na starosti obsahový manažer. Něco takového je ale reálné jenom v opravdu velkém obsahovém týmu. U nás si myslím, že takto striktně snad ani v žádné společnosti tyto pozice nerozdělují. Chápala bych je tedy spíše jako synonyma. Další výrazy jsou pouze anglickými ekvivalenty k těm, které jsem právě jmenovala.
Názvy jednotlivých pozic se samozřejmě mohou lišit v různých společnostech nebo obsahových týmech. Podle mě nejužívanější u nás je pojem obsahový stratég. Ještě mě napadá, že obsahový manažer by mohl být projektový manažer obsahového týmu. Ten by pak měl na starosti tým stratégů, copywriterů, grafiků, programátorů… Zkrátka všech, kteří se na tvorbě obsahu podílí.
Kdy bych tedy měl poptat obsahového stratéga a kdy copywritera? Obsahového stratéga budete potřebovat ve chvíli, kdy se rozhodnete začít s obsahovým marketingem. Ideální je přizvat jej k projektu už v jeho přípravné fázi. Pomůže s ukotvením značky na trhu a dá vaší komunikaci tvář.
Copywriter se vám bude hodit v případě, že máte promyšlenou obsahovou strategii – tedy víte co chcete tvořit, pro koho a s jakým cílem. Copywriter pak vymyslí sdělení tak, aby jej příjemce vstřebal, pochopil a ideálně i udělal to, co se po něm žádá.
Jak náročné je najít kvalitního obsahového stratéga a jak copywritera? Liší se to nějak? Popravdě nevím, jestli najít šikovného obsahového stratéga je náročnější, než najít schopného copywritera, nebo naopak. Obsahový stratég musí mít širší záběr vědomostí, navíc má mnohem větší zodpovědnost.
Už samotný fakt, že někdo sám sebe označí za obsahového stratéga naznačuje, že alespoň nějaké povědomí o obsahovém marketingu má. Proto je obsahových stratégů mnohem méně než copywriterů.
Oproti tomu copywriter je u nás už poměrně zaužívaný výraz a v závislosti na poptávce po textech se jako copywriteři označují i pisálci, kteří toho o reklamním psaní vědí velmi málo, mnohdy vůbec nic. Schválně si vygooglete pojmy copywriter (pouze výsledky v češtině) a obsahový stratég. První jmenovaná profese vítězí v počtu výsledků ve vyhledávání poměrem 199:1!
Abych to shrnula: Obsahových stratégů je jako šafránu, najít nějakého, který má zrovna volnou kapacitu nebude snadné a pro zaplacení jeho služeb budete muset sáhnout hlouběji do kapsy. Na druhou stranu za copywritera se dneska považuje každý začínající pisálek. Najít takového, který svou práci odvede kvalitně a za přijatelný peníz, to bude asi větší fuška.
Jak by následně měla spolupráce mezi obsahovým stratégem a copywriterem vypadat? To je věc rozdělení úkolů v týmu. Odvíjí se hlavně od toho, jak rozsáhlý obsahový tým je. Již jsem zmínila, že obsahový stratég a copywriter může být jeden člověk. V případě, že tomu tak není, pak obsahový stratég má zodpovědnost za konečnou podobu obsahu, tedy i za práci copywritera. Měl by mu proto být schopný poskytnout dostatek informací o tom, jak by měl text vypadat a co by měl splňovat. Copywriter se pak může soustředit hlavně na shánění podkladů a psaní.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Pěkně napsáno. Nevidím ale žádný problém v tom, aby jedna osoba zastávala činnost obsahového stratéga a copywritera naráz. V podstatě jde jen o um člověka a rozsah práce. Dokonce si myslím, že v mnoha případech je lepší, když je pisálek a stratég právě jedna osoba. Jedna hlava. Pokud je samozřejmě schopný v obou těchto směrech.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Michal Šiška Sledovat @digitocz
Před 7 roky
Pěkně napsáno. Nevidím ale žádný problém v tom, aby jedna osoba zastávala činnost obsahového stratéga a copywritera naráz. V podstatě jde jen o um člověka a rozsah práce. Dokonce si myslím, že v mnoha případech je lepší, když je pisálek a stratég právě jedna osoba. Jedna hlava. Pokud je samozřejmě schopný v obou těchto směrech.
Odpovědět »