Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jakub Olexa: SMS posunuly kupředu mobilní komunikaci, e-mail posunul internet k běžným uživatelům

inzerce
Před 9 roky

Jakub Olexa byl aktivní ještě v dobách BBS. Patři tedy mezi první Čechy, kteří se připojili k internetu díky terminálu ANNEX. Tehdy ještě neexistovaly webové stránky, přesto pro něj byl internet něčím, co ho pohltilo. Později se podílel i na projektech, jako je mobil.cz, nebo xChat.cz, a dnes provozuje vlastní mailingový nástroj Mailkit.

Jakube, kdy jste poprvé přišel k internetu?
K internetu jsem přičichl jako jeden z prvních na počátku devadesátých let. V té době se do ČR zavedla první internetová linka z Vídně na ČVUT a já jsem díky svým kontaktům z BBS získal přístup na jeden terminál Annex, na který byl připojený modem a mohl tak mezi prvními zkusit internet.

Jak tehdy vypadal?
Velice nepřístupně. Vzhledem k tomu, že se jednalo primárně o akademickou síť, tak nebyl z dnešního pohledu přiliš použitelný pro „lidi“. Jak jsem zmiňoval, přístup byl přes modem na terminál, díky kterému jste viděl konzoli a bylo na vás, jak s tím naložíte. Z příkazové řádky jste pak mohl spustit klienta pro gopher, což byl předchůdce webu, ftp klienta, nebo poslat mail.

Mluvíme tady ale o době kdy bežné počítače používali DOS a Norton Commander byl vrcholem v oblasti pohodlné správy souborů. Mail se posílal tak, že jste spustili příkaz mail, který se vás zeptal na adresu příjemce, následně na předmět a pak už následoval text zprávy, který jste zakončil tečkou na prázdný řádek pro odeslání. Web neexistoval a gopher byl sice hypertextový systém, ale provázanost dokumentů byla minimální, takže něco najít si žádalo dost práce a času.

Inzerce

Co to je BBS?
BBS nebo-li Bulletin Board System byly v dobách modemů sítě pro komunikaci a výměnu souborů. Nejednalo se o sítě v dnešní podobě, kdy je všechno se vším spojené, ale o stanici na kterou se pomocí modemu mohlo připojit jeden nebo více uživatelů (podle počtu modemů), kteří spolu mohli komunikovat na diskuzních fórech, přenášet soubory, atd.

Ze své podstaty šlo o poměrně uzavřenou komunitu, byť např. diskuzní fóra se synchronizovala mezi více BBS v rámci sítě FIDO. Pokud jste tedy hledali něco konkrétního, znamenalo to najít si telefonní číslo konkrétní BBS, připojit se a hledat. Pamatuji si, že jsem v té době provozoval vlastní BBS s modemem o rychlosti 2400 baudů a sám se často připojoval do celého světa.

Jakou to má souvislost s internetem?
BBS byl svým způsobem předchůdcem dnešních diskuzních fór a sítě AOL, která v Americe přinesla propojení do internetu pomocí jednoduchého rozhraní a v podstatě zpřístupnila tehdy akademický internet běžným uživatelům, ale především propojila uživatele mezi sebou. Už nebylo nutné se připojovat na jednotlivé BBS, ale stačilo se připojit na centrální bod AOL. V první fázi to bylo primárně pro e-mailovou komunikaci, ale s nárustem uživatelů došlo k vývoji webu.

Existovaly již tehdy nějaké webové stránky?
V době kdy jsem začínal ještě web vůbec neexistoval a první prohlížeč Netscape Mosaic později přejmenovaný na dnes již zapomenutý Netscape přišel až o několik let později. To neznamená, že by na internetu nic nebylo, ale hypertextové propojení bylo zcela minimální.

Co se vůbec dalo na internetu dělat?
Pro mě to byl v té době internet velice zajimavý. Byla to síť která vás mnohem více učila než dnes. K získání jedné informace, jste byl nucen se naučit mnoho dalších maličkostí, což vás v důsledku mnohem více rozvíjelo.

Samozřejmě dnešní internet vám dodá informace rychleji, celistvě a snadno, takže si dokáže najít kdokoliv cokoliv, ale pro mě bylo kouzlo právě v tom objevování.

Co všechno jste na něm dělal vy?
Počínaje brouzdáním pomocí gopheru, přes newsnet až po možnost objevování nových programů stažených přes FTP. V té době také přišla první verze Linuxu o které jsem se dočetl v časopise Chip a musel jsem to za každou cenu zkusit. Oněch tuším 28 disket s Linuxem jsem stahoval snad 2 týdny.

Na internetu pak bylo mnohem snadnější se dostat i k věcem, kterými v té době žili BBSky – MOD soubory s elektronickou hudbou, DEMO souborům s úžasnými animacemi, diskuzím s lidmi, atd.

Existoval tehdy e-mail?
Samozřejmě – e-mail byl v té době v podstatě tím základním prvkem internetu a podle mě i hlavním hybatelem rozvoje internetu směrem k masovému užívání. Do doby než přišel web, byl e-mail tím hlavním důvodem k pořízení internetu. Dával vám možnost snadné komunikace aniž by bylo nutné se trefit do správného času, kdy vás druhá strana vnímá.

Tak jako SMS posunuly kupředu mobilní komunikaci, tak i e-mail posunul internet k běžným uživatelům a dal mu uchopitelný význam.

Vím, že jste se pohyboval kolem serveru mobil.cz v době jeho začátků. Co jste tam dělal?
To bylo zcela v začatcích mobilních sítí GSM v Čechách a já jsem stejně jako mnoho dalších netrpělivě čekal kdy se rozjede první síť.

Měl jsem v té době telefon NMT a GSM bylo velkým krokem kupředu a tak jsem začal připravovat své stránky o mobilních telefonech pro síť GSM, o různých variantách GSM, atd. Díky tomu jsem se seznámil s lidmi co měli podobné zájmy a zrovna zakládali mobil.cz. Tam jsem pak pomáhal s čim šlo – od fulltextového vyhledávání až po psaní článků.

Také jste se podílel na tvorbě Xchat.cz. Jakou funkci jste plnil zde?
K Xchatu jsem se dostal v době kdy se internet stával obecně přístupným pro domácnosti. Seznámil jsem se s autory xchatu v Liberci a následně jsme společně pracovali na jeho komercionalizaci.

Bohužel krátce poté naši dva společníci v zájmu rychlých peněz připravili firmu o doménu a ochrannou známku, které získal portál Centrum.cz a know-how následně odnesli do Seznamu. Byť byla tehdy komunita velice loajální a provedli jsme změnu názvu na Xko.cz, nebylo možné konkurovat síle Seznamu a tak jsme po pár letech provoz Xka ukončili.

Jak jste se později dostal k Mailkitu?
Ještě v době kdy jsme provozovali Xko.cz jsme museli hodně bojovat o přežití a hledat nové příjmy a vrhli jsme se na vývoj webů a B2B aplikací na zakázku. Jeden z mých obchodních partnerů jehož společnost v té době koupila majoritní podíl v americké PR firmě se mě tenkrát ptal na řešení, které by této agentuře mohlo pomoci vyřešit automatizované rozesílání e-mailu tak, aby nemuseli nic hlídat a systém za ně podle definovaných pravidel maily generoval z dat v mnoha různých datových zdrojích, z RSS kanálů atd.

Původně jsem si myslel, že mu jen doporučím nějaké existující řešení, ale brzy jsem zjistil, že žádné takto sofistikované řešení neexistuje. Tak přišla myšlenka na vývoj e-mail marketingové aplikace – Mailkit

Co to vůbec Mailkit je?
Mailkit je e-mail marketingový nástroj určený pro správu příjemců a rozesílání vyžádaných obchodních sdělení, transakčních zpráv, newsletterů a SMS s velkým důrazem na personalizaci, automatizaci rozesílání a dynamický obsah.

Od počátku se řídíme tím, že nástroj musí práci s kampaněmi uživatelům co nejvíce zjednušit a umožnit jim realizovat maximálně efektivní kampaně při vynaložení minimálního úsilí.

Proč jste se ho rozhodl založit?
Narazili jsme na výraznou mezeru na trhu v oblasti e-mailové komunikace. Řešení která by dokázala zajistit úroveň automatizace, kterou v té době poptával můj obchodní partner byla v řádech desítek tisíc dolarů za zcela základní verzi a jednalo se o jednoúčelové řešení „na míru“.

My jsme chtěli vytvořit nástroj, který bude maximálně univerzální a tím pádem použitelný pro široké spektrum zákazníků.

Kdy jste tak učinili?
S vývojem jsme začali někdy na jaře nebo v létě 2004 a první verzi pod názvem Mailkit jsme uvedli na trh v roce 2005.

Byla tehdy na trhu nějaká konkurence?
Byla, ale zcela odlišná od té dnešní. V té době byla většina nástrojů buď ve formě programu, který si nainstalujete na Váš počítač, nebo se jednalo o velmi jednoduché hostované řešení většinou vycházející z některých opensource programů pro správu mailing-listů.

V podstatě se jednalo o „rozesílátka“, která nebyla určena pro e-mailový marketing a výstupy z těchto systémů neodpovídali marketingovým potřebám.

Dnes konkurence je, například MailChimp, jak se vám daří soupeřit s ním?
MailChimp existoval už v době kdy jsme začínali, ale nejedná se o naši přímou konkurenci, neboť máme rozdílné cílové skupiny. Od počátku jsme náš nástroj cílili na náročné zákazníky, kteří mají nároky, které nemohou konkurenční nástroje naplnit a to se nám i daří.

V čem je vaše řešení jiné – lepší?
Od jiných systémů se odlišujeme především důrazem na automatizaci, personalizaci a dynamický obsah. Tam kde ostatní systémy v případě personalizace hovoří o personalizovaném oslovení, nebo maximálně rozdílných blocích obsahu pro různé příjemce, v našem případě se jedná o možnosti kompletní personalizace veškerého obsahu zprávy na základě všech dostupných údajů o příjemcích a datech které lze vložit do obsahu.

Pro lepší představu uvedu příklad – velkoobchod potřebuje svým dealerům zasílat akční produkty. Mailkit pak využívá informační systém velkoobchodu jako datový zdroj a produkty, které jsou označené jako akční vkládá automaticky do obsahu. Zároveň ale podle stanovených pravidel dynamicky mění cenu uvedenou u produktu, podle toho do které dealerské kategorie příjemce spadá.

Takto každý dealer dostane newsletter s akčním zbožím a má zde uvedené své nákupní ceny a tudíž je zde větší motivace a úspěšnost, než když distributor zasílal nabídky bez cen, případně jen s uvedením koncové ceny.

U samozřejmě těch možností personalizace je mnohem více, např. pokud se bude jednat o maloobchod s prodejmami po celé republice, je možné personalizovat např. nabídku zboží podle vzdálenosti příjemce k jeho nejbližší pobočce a nabídnout mu např. zboží, které je ve výprodeji skladem na konkrétní pobočce v jeho blízkosti a naopak mu nenabízet zboží, které na prodejně není.

Smozřejmě máme konkureční výhody, které pocítí i drobný zákazník a to především v úrovni míry doručení do Inboxu, která vychází z reputace naší služby a mezinárodních akreditací a vztahů s poskytovateli freemailových služeb.

Kdo Mailkit nejčastěji využívá?
Mezi naše zákazníky patří společnosti všech velikostí. E-mailový marketing už není specialitou pro e-shopy, ale má uplatnění v každém oboru. Je to nástroj pro komunikaci a podporu vztahů se zákazníkem stejně jako nástroj ke zvýšení prodejů.

Jak tyto zákazníky oslovujete?
Máme tým obchodních zástupců, kteří vyhledávají potenciální zákazníky, využíváme internetové reklamy PPC a věnujeme se dlouhodobě vzdělávání a osvětě, kterou se snažíme e-mailový marketing jako takový představit veřejnosti a jasně ho odlišit od spamu, proti kterému se snažíme bojovat.

Proč by měli emailingu věnovat pozornost?
E-mailový marketing je bezkonkurenčně nejúčinnější metodou pro budování loayality zákazníků, up-selling a cross-selling. Účinnost je zde nesrovnatelně vyšší v porovnání s klasickými metodami přímé komunikace a zároveň jsou náklady na e-mailový marketing výrazně nižší.

Tam kde doposud obchodníci používali dopisy, letáky či katalogy a mohli pouze odhadovat jejich účinnost jim e-mailový marketing poskytne nesrovnatelně vyšší úspěšnost, zcela přesné měření účinnosti a to za zlomek ceny.

Co vše mohou s Mailkitem dělat? Jaké má funkce?
S Mailkitem můžete kompletně realizovat všechny druhy e-mailových a SMS kampaní a to jak pomocí WYSIWYG editoru, tak pomocí šablon které vám umožní vaše kampaně automatizovat a sjednotit. Samozřejmostí je i rozsáhlá správa příjemců, jejich filtrování, slučování nebo segmentace seznamů příjemců a samozřejmě vyhodnocování vašich kampaní.

Právě reporting je jednou z nejdůležitějších součástí e-mailového marketingu a naší filozofií je, že se jedná o data našeho zákazníka a má tudíž právo na veškeré detailní informace, které jsme o jeho příjemcích získali. Narozdíl od konkurečních systémů tak neposkytujeme pouze hrubá čísla, ale umožňujeme se dostat vždy až na úroveň jednotlivce a data nikdy nemažeme.

Samozřejmostí je už zmiňovaný důraz na automatizaci a personalizaci, což znamená mimo jiné, že nemusíte provádět segmentaci vašich seznamů příjemců ručně, ale nastavit u kampaní podmínky doručení a tak mít např. kampaň nastavenou, že se má rozeslat každý den, ale pouze na příjemce odpovídající zadaným kriteriím.

Takto můžete např. realizovat e-mailové kampaně s blahopřáním k narozeninám, motivační kampaně na zákazníky, kteří již dlouho neprovedli žádný nákup na vašem e-shopu atp. Rozsah funkcí je opravdu dlouhý.

Kolik lidí se na tvorbě podílí?
V tuto chvíli je v našem teamu celkem 10 lidí, kteří se starají o vývoj, podporu zákazníků a prodej. Velký důraz klademe právě na podporu zákazníků, protože jsme si vědomi, že ne každý z našich zákazníků má ve svých řadách odborníky ne e-mailový marketing a proto děláme maximum pro realizaci efektivních kampaní – od úvodního školení, přes po podporu při práci s Mailkitem, až po pomoc s přípravou šablon a kampaní.

Vyhýbáme se však poradenským službám, protože jsme přesvědčeni, že toto je úkol pro specializované digitální agentury, které máme mezi našimi partnery a nám jako provozovateli technického řešení tato role nepřísluší a podkopávala by důvěryhodnost našeho řešení.

Máme zde více českých aplikací pro emailing?
Samozřejmě, že se na trhu za ty roky objevilo mnoho různých nástrojů pro e-mailing, ale valná většina se snaží cílit na ty nejméně náročné a konkuruje si tak především s MailChimpem.

Bohužel existuje stále velké množstí služeb, které poskytují služby na hraně, nebo vyloženě za hranou zákona a lákají na databáze příjemců a nízké ceny. To je nejen že neefektivní, ale často vyloženě nelegální a uživatelé těchto služeb si výrazně poškozují své jméno a ohrožují si tak doručitelnost svých e-mailových kampaní, které by v budoucnu realizovali již pomocí profesionálních nástrojů i na adresáty jež jim poskytli souhlas.

Jak se jej chystáte do budoucna rozvíjet?
V současné době intenzivně pracujeme na kompletním redesignu našeho uživatelského rozhraní, kterým chceme přiblížit Mailkit méně náročným uživatelům, kteří však hledají nástroj, který jim poskytne dostatečně perspektivní platformu i do budoucna.

Chystáme však i mnoho zásadních novinek v oblasti sledování chování příjemců, které naopak umožní jednodušší segmentaci a poskytne reporting, který bude snadněji uchopitelný pro marketéry a umožní jim lépe vyhodnocovat kampaně.

Chystáme i několik změn v oblasti integrace Mailkitu se systémy třetích stran a e-shopy aby mohli naši zákazníci snadno a rychle implementovat a využívat pokročilé funkce Mailkitu bez nutnosti zásahu do svých existujících informačních systémů.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing