Stále častěji vídám e-shopy, které neumí budovat svou vlastní důvěryhodnost. Jako jejich potenciální zákazník si nejsem jistý, zda mi zboží dodají v pořádku, zda se nemusím bát o své peníze a zda jim zkrátka mohu důvěřovat. Proto jsem prošel několik českých e-shopů a hledal pozitivní příklady toho, jak důvěryhodnost se svými zákazníky na webových stránkách budovat. Inspirujte se.
Inzerce
Co všechno ovlivňuje důvěryhodnost e-shopu?
Ondřej Klega
Business Development Director, ACOMWARE
Faktorů, které ovlivňují důvěryhodnost konkrétního e-shopu, je samozřejmě celá řada. Prodejci by přitom měli začít už u samotného technologického řešení e-shopu – myslet je třeba na jeho zabezpečení, ochranu uživatelských údajů nebo bezpečné platební modely. Důvěryhodnosti pomáhá i to, pokud se stanete certifikovaným e-shopem APEK nebo využíváte program Ověřeno zákazníky od Heureka.cz.
Dlouhodobě je pak potřeba budovat důvěru přímo u zákazníků, která se pak vrátí ve formě pozitivních recenzí a doporučení vašeho e-shopu. Spokojenost lidí přitom může každý prodejce ovlivnit řadou způsobů. Základem je samozřejmě úspěšné vyřízení objednávky, tzn. její expedice a následné doručení v přislíbeném termínu.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Pokud ale chcete být dlouhodobě úspěšní, musíte toho poskytovat mnohem víc. Kupříkladu kvalitní zákaznický servis (výměna a reklamace zboží, věrnostní programy aj.) nebo více možností platby a doručení (včetně osobního odběru ideálně ve vlastní kamenné prodejně). Důležitý je i multichannel marketing, v rámci něhož využíváte všechny výhody různých komunikačních a prodejních kanálů.
V tomto článku se zaměříme na to, jak svou důvěryhodnost budovat přímo na webových stránkách e-shopu. Jak dát vašemu zákazníkovi najevo, že se při nákupu na vašem webu může cítit bezpečně, může vám důvěřovat a nemusí se strachovat, že se dostane do nepříjemné situace. Informací, které by na vašem e-shopu měly být jasně viditelné a které vám mohou pomoci získat přízeň návštěvníků, je mnoho:
jasně viditelné kontaktní informace
statistiky (např. počet spokojených zákazníků)
zázemí e-shopu (prodejna, provozovatelé, klidně i příběh e-shopu)
přístup k zákazníkovi (možnost vrácení zboží, rychlá výměna, servis apod.)
platby (doprava zdarma)
zákaznická data (recenze, hodnocení, statistiky)
a ostatní (kvalita zboží, použitý materiál, poradenství a mnoho dalšího)
Pro každý e-shop je důležitého něco jiného. Proto je vždy na provozovateli e-shopu, aby zjistil, jaké potřeby mají jeho zákazníci a co nejvíce jejich nákupní rozhodnutí ovlivňuje. Co řeší za otázky, když prochází váš e-shop? Čeho se nejvíce bojí, když nakupují z internetu? Jsou nějaké bariéry, které jim v nákupu brání?
Všechny tyto informace pomáhají nejen v rámci budování důvěryhodnosti e-shopu, ale zároveň i v jeho odlišení se od konkurence. Při procházení dvou konkurenčních e-shopů si proto můžete snadno všimnout rozdílu mezi tím, co zákazníkovi nabízí a jakým způsobem.
E-shop CZC.cz hodně prezentuje svůj přístup k zákazníkovi. Garantuje mu nejen upřímnost a otevřenost, ale i servis a pomocnou ruku.Zato Alza.cz svoje výhody vidí hlavně v dostupnosti – rychlost dodání, množství poboček, skvělé ceny a spolehlivost. Oba e-shopy mají podobný (ne-li stejný) sortiment, přesto jsou jejich strategie odlišné.
Všimněte si, co tyto informace říkají zákazníkovi. Nemusí se bát skrytých poplatků. Pokud je laik, pomůže mu možnost montáže zdarma. E-shop vyzkoušelo už mnoho dalších zákazníků, kteří mají pozitivní zkušenosti. Spolehlivost, skvělé ceny, rychlé dodání, mnoho poboček.
Představte si e-shop, který na svém webu nemá nic. Jen suché informace o svém zboží. Který na vás pak působí důvěryhodněji a který zároveň uspěje před konkurencí? Zákazníky zkrátka zajímá, proč mají nakoupit zrovna u vás, jaký jim garantujete přístup a proč by vám měli věřit. Je jen na vás, jakým způsobem jim na tyto otázky dokážete odpovědět. A dále podíváme i na to, kde konkrétně na webu by vaše odpovědi měly zaznít.
Úvodní stránka e-shopu
Oba dva výše uvedené příklady pochází z úvodních stránek zmíněných e-shopů. Alza i CZC vybraly 4 konkurenční výhody, které zákazníkům ukazují na stejné stránce, přesto se ale liší jejich viditelnost. CZC svůj modrý pruh zobrazuje v první polovině stránky, Alza až v nad patičkou úplně na konci stránky. Z tohoto přístupu se možná dá usoudit, že se CZC nachází v situaci, kdy je pro něj viditelná prezentace konkurenčních výhod důležitější než pro Alzu, která je jedničkou na trhu.
Podívejme se ale na jiné příklady českých e-shopů:
Konkurenční výhody e-shopu SvětBot.cz se mi zobrazily hned po načtení webu. Je z nich patrné, že e-shop reaguje na jednu ze základních obav zákazníka, který si kupuje boty přes internet: „Co, když mi nebudou?“VašeČočky.cz předvádí nejen svoje čísla, ale i důvody, proč si nakoupit zrovna u nich a jak je hodnotí zákazníci. Panel se ukazuje hned na úvodní straně.Levý posuvný panel + vysoký pruh v zápatí. Tak prezentuje svoje výhody Mall.cz. Poukazuje nejen na šíři svého sortimentu a sítě prodejen, ale i na komfort registrovaných zákazníků a jejich aktivní informovanost o stavu objednávky. Přímo tak říká, že zákazník bude mít vše pod kontrolou.
Detail produktu
Detail produktu je velmi často první stránkou vašeho e-shopu, kterou zákazník navštíví. Nemusí to nutně být úvodní strana, přesto však řada e-shopů zapomíná důvěryhodnost budovat i na stránkách, kde představuje svoje produkty.
Velmi dobře důvěryhodnost buduje e-shop ZOOT. Zákazníky informuje, že „ručí za originalitu, kvalitu a radost z každého kousku“. Vedle toho ale nabízí i vrácení zboží zdarma do 90 dnů a po straně informuje o dopravě zdarma, vrácení zdarma a možnosti navštívit kamenné prodejny.Na správném místě buduje důvěryhodnost i e-shop SUPER ZOO. Čtyři vybrané výhody nákupu na jejich e-shopu a k tomu jasně viditelné telefonní číslo, možnost rychlého odeslání a dopravy zdarma. Škoda jen toho hodnocení – nehodnotil nikdo, přesto má produkt 4,5 hvězdičky.Mistrem v budování vlastní důvěryhodnosti je Alza. Dobře pracuje se zákaznickým hodnocením, počty nákupů i s recenzemi. Řekněte, má vůbec důvod o nich pochybovat?Další skvělá prezentace z e-shopu BONAMI. Jednoduchý a přehledný seznam výhod můžete vidět v detailu produktu. Dávají vám dokonce možnost zaplatit až po vyzkoušení a jistotu, že veškeré produkty jsou originální.
Zamyslete se nad tím, jaké informace mohou pozitivně ovlivnit pocit zákazníka, který si prochází zboží na vašem e-shopu. Pro každý e-shop mohou být vhodné jiné informace, stačí se pouze zamyslet nad tím, jaké strachy v sobě zákazníci skrývají, jaké otázky jim běží v hlavě a co nejvíce podpoří jejich rozhodnutí nakoupit.
Napříč celým webem
Všechny výše zméněné informace můžete prezentovat napříč celým e-shopem. V rámci budování vaší důvěryhodnosti mohou ale ruku k dílu přiložit i podstránky, které mnoho e-shopů podceňuje. Máte například na webu tyto podstránky?
O nás – informace, díky kterým zákazník zjistí, od koho si může něco koupit, kdo s ním bude vyřizovat objednávku, jaké máte hodnoty, příběh apod. (příklady: VašeČočky, BONAMI, ZOOT, CZC, Čerstvá káva)
Náš tým – zejména v případě malých e-shopů může být cennou konkurenční výhodou prezentování tváří pracovníků e-shopů a pokusit se díky nim navázat užší vztah se zákazníky (příklad: VašeČočky)
Proč nakoupit u nás – stránka, na které přehledně rozvedete důvody, proč by zákazník měl nakoupit zrovna na vašem e-shopu a v čem jste jedineční (příklady: VašeČočky, ZOOT, Ovečkárna, Čerstvá káva)
Kontakt – přehledné informace s kontakty, na které se má zákazník obrátit v případě dotazů či reklamací
Zuzana Veselá
copywriterka
Na řadě e-shopů se na tyto stránky nepodívá ani celé 1 % návštěvníků. Ale já přesto říkám, že důležité jsou. Nedá se totiž dívat jen na čísla. Je třeba sledovat, jak se tito uživatelé dále na e-shopu chovají. Víme, že u lidí, kteří navštívili například stránku Kontakt, je následně cca 3x větší šance, že nakoupí. Hodnota jejich objednávek bývá zároveň o čtvrtinu až polovinu vyšší než průměr celého e-shopu. Provozovatelé e-shopů už určitě zaznamenali aktuální trend zvyšující se poptávky po osobním odběru: i proto nyní přichází na stránku Kontakty víc lidí, aby se podívali na možná odběrná místa.
Stránky O nás a Náš tým, představující ideu a konkrétní zaměstnance, zvyšují důvěryhodnost celého obchodu a nákupu na něm. Na tyto stránky přicházejí lidé, kteří jsou už téměř rozhodnuti, že na e-shopu nakoupí, a pokud tam najdou dostatečné argumenty, je ruka v rukávě. Celý rozhovor čtete zde.
Shrnutí:
Přemýšlejte nad tím, co se honí návštěvníkům vašeho e-shopu předtím, než nakoupí. Můžete jejich obavy vyvrátit?
Kde se tito zákazníci na webu nachází? Budujete s nimi důvěru i jinde než jen na úvodní straně?
Budujete důvěru viditelně, nebo podstatné informace prezentuje někde, kde jsou vidět?
Dáváte jasně najevo, proč vám mohou zákazníci věřit a proč si mají nakoupit zrovna u vás?
Zkusili jste vytvořit podstránky, které vám s budováním důvěryhodnosti mohou pomoci?
Je všechno, co říkáte, skutečně pravda? Pokud slibujete vstřícný přístup, garantujete jej všem zákazníkům?
Pokuste se vžít do vašich zákazníků a předejít jejich obavám ještě dříve, než je pocítí. Možná i jedna malá ikonka nebo podstránka, od které byste to nečekali, rozhodne o tom, zda u vás zákazník nakoupí.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Alenka Divová
Před 8 roky
Sranda – na jednu stranu elaborovat e-shop x eshop – na stranu druhou nezvládat zvratná zájmena }:)
Odpovědět »