Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak docílit větší aktivity fanoušků na Facebooku?

Jiří Rostecký
Před 9 roky

Být na Facebooku se dnes považuje za samozřejmost. Řada lidí si také myslí, že je zapotřebí mít co nejvíce fanoušků. Další se zase zabývají otázkou, jak své fanoušky probudit a přinutit je k nějaké aktivitě. A touto otázkou jsme se zabývali i my v našem článku.

Komentování fotografií, odpovídání na otázky, sdílení odkazů, lajkování a jakákoliv další reakce na náš obsah: to vše mohou naši fanoušci dělat, jak popisuje specialistka na sociální sítě Eliška Vyhnánková (rozhovor s ní najdete zde). Aktivní fanoušci pomáhají šířit váš obsah a výrazně tak urychlují organický růst stránky a tím i nových zákazníků. Sama přitom dodává, že neaktivní fanoušci jsou jen číslem navíc, které sice může vypadat dobře, ale nijak nám neprospívá. „Pokud váš obsah tvoříte pro neaktivní fanoušky, vlastně ho tvoříte pro sebe.”

Motivujte svoje publikum

Z toho důvodu je při vytváření obsahu na sociální sítě třeba myslet na několik důležitých faktorů, které odezvu fanoušků značně ovlivňují. Jedním z nich je například potřeba publikovat takový obsah, který fanoušky ke sdílení motivuje. Uživatel bude obsah sdílet pouze v případě, že vnímá ze sdílení užitek – pro sebe či pro své okolí. Ať už půjde o přínosnou informaci, zábavný příspěvek nebo produkt, o který má uživatel velký zájem a věří, že zaujme i jeho přátele,“ dodává Vyhnánková.

Na svém školení Vyhnánková dává za příklad příspěvek stránky ŽENY s.r.o., který si můžete prohlédnout zde. Během několika dní si jej bez jakékoliv propagace prohlédlo přes půl milionu lidí, což Vyhnánková odůvodňuje zejména jeho chytlavostí, zábavností a schopností přesvědčit uživatele ke sdílení. Sama nám také v nedávném rozhovoru přiznala, že důležité nejsou jen počty sdílení, ale především konverze uživatelů na zákazníky.

Inzerce

Podle Jana Bartoše, který se stará o několik firemních facebook stránek, patří mezi nejpoužívanější způsoby, jak aktivitu fanoušků vyvolat, pořádání soutěží. „Soutěže ale nemohou být jen o počtu lajkování, musí být kreativní a mít jasný cíl. Každý soutěžící by měl pro výhru něco udělat,” připomíná Bartoš a jako příklad dává hádanku Lékárna.cz, hledání rozdílů na obrázku FITNESS4U.cz a posílání fotek od MiaBella.

Jako skvělý prostředek k vyvolání zájmu Bartoš zmiňuje i otázky, a to třeba i na kontroverzní témata (Apple vs. Samsung, lyže vs. snowboard). Vždy ale musí být nějak spjaty se značkou firmy. Velkou budoucnost vidí i ve videích a kvalitním obsahu obecně. „Příspěvek by měl být vtipný, kontroverzní, nápaditý nebo něco, s čím se fanoušci ztotožní. Hodně nám fungují i tzv. motivačky, ale není to o tom napsat na Facebook nějaký citát a dát k tomu kýčovitou fotografii. Mělo by to mít smysl a spojitost s tématem stránky.“

Celý rozhovor s Honzou sledujte zde.

Co fanoušky zajímá?

Mezi nejtěžší úkoly při budování vlastní facebookové stránky patří právě zodpovězení otázky, co naše fanoušky vůbec zajímá. Podle Vyhnánkové bychom to ale vědět měli. „Jak chceme dělat jakýkoliv marketing, když netušíme, jak oslovit cílové zákazníky?” ptá se a jako záchrannou možnost nabízí dlouhodobé pozorování úspěšnosti jednotlivých příspěvků, které se od sebe liší tématicky, formátově a časově.

Bartoš zní pozitivněji, podle něj můžeme inspiraci najít všude kolem nás. „Je to například aktuální dění spojené s tématem, nejprodávanější zboží či služba apod. Také můžeš hledat na podobně zaměřených stránkách (doporučuji zahraniční). Stačí najít příspěvky, na které lidé reagují, a vytvořit podobný styl. Proč vymýšlet kolo?”

Zajímavou možností je i zapojení fanoušků do dění ve firmě. Třeba na MiaBella se ptají, jak se fanouškům líbí právě připravované šaty. Příspěvek má přes 1000 lajků, skoro 30 sdílení a více než 100 komentářů.

Zabijáci růstu

Řada firem ke svým facebookovým stránkám přistupuje ze špatného konce. Jsme tak svědky publikování nezajímavého obsahu, který v konečném důsledku nemá vůbec žádný obsah.

Jan Bartoš
S Honzou Bartošem se dá o Facebooku bavit hodiny. Připravujeme toho spolu už více.

Podle Bartoše jsou největším zabijákem organického růstu stránky sami marketéři, tedy správci stránek. Odmítají si přiznat, že sociální sítě jsou něco jiného než klasický marketing. Místo toho, aby fanouškům říkali, co je zajímá a co chtějí slyšet, doslova jim cpou to, co zajímá je samotné. Dokud si toto neuvědomí a nepřijmou pravidla sociálních sítí, nemají šanci na nich uspět.“

Jako příklad nezajímavého obsahu uvádí třeba dlouhé příspěvky, které lidé nechtějí číst. Stejně tak se mu nelíbí kradení obsahu z cizích facebookových stránek, kterého si v poslední době všímá stále častěji.

Jak nepřestřelit?

Facebooková stránka se může velmi rychle změnit i v naši noční můru. Stačí přitom málo. Není to tak dlouho, co jsme popisovali příběh kladrubské cukrárny, která nepředvedla zrovna ukázkovou komunikaci se zákazníkem. Přitom není třeba příliš. Podle Vyhnánkové je zapotřebí dodržovat základní pravidla. Hlavně musíte používat selský rozum, chovat se k zákazníkům s respektem a samozřejmě poskytovat kvalitní služby a produkty, abyste se nemuseli potýkat s kritikou zákazníků.”

I podle Bartoše patří mezi nejčastější chyby správců stránek špatná komunikace a nesmyslné mazání příspěvků. „Pokud si lidé na něco stěžují a je to oprávněné, je potřeba postavit se k tomu čelem a reagovat. A samozřejmě dlouhá reakční doba.“

TIP: Honza Bartoš s Davidem Lörinczem pořádají školení Nastartujte propagaci vaší firmy na Facebooku., pokud se s nimi chcete setkat, můžete tak učinit již 10. 6. v Brně a 11. 6. v Praze.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Kamil Faist

Před 9 roky

Dobrý den,

jak mám chápat „…poskytnout dlouhou reakční dobu“? Nějak nerozumím tomu sdělení.

Odpovědět »

Honza Bartoš

Před 9 roky

Dobrý den Kamile, to bude nějaký překlep :-)
Má tam být: A samozřejmě dlouhá reakční doba (myšleno jako chyba při reakci na komentáře).

Odpovědět »

Jiří Rostecký Sledovat @jirirostecky

Před 9 roky

Kamile, chyba po konzultaci s Honzou upravena. Díky za nahlášení. :-)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing