Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak zkrotit facebookovou reklamu, aby vydělávala?

Nicolas Vrba
Před 6 roky
Zdroj fotky: Archiv Nicolase Vrby

Pokud existuje nějaký web, kde jsou přítomni dnes skoro všichni lidé, pak je to rozhodně Facebook. Trávíme na něm spoustu času, ať už jsme kdekoli. Není divu, že tak láká inzerenty a podnikatele z celého světa. Je to místo, kde můžete velice jednoduše oslovit lidi kolem vás.

Těch výhod ovšem skýtá ještě víc:

  • Reklamy na Facebooku jsou velice levné. Oproti ostatním reklamním systémům určitě ano. Jeden návštěvník vás může přijít na tak málo jako 0,5 – 1 Kč. S pouhými pár stovkami můžete oslovit desítky tisíc lidí. Statisticky nás stálo 10 000 lidí, kteří shlédnou naši reklamu, pouhých 500 – 700 Kč.
  • Není ještě tolik využíván jako např. Adwords nebo Sklik. Díky tomu je zde stále hodně prostoru pro každého, kdo chce této příležitosti využít.
  • Obsah je tam virální. Tedy stačí být trochu zajímavý nebo mít atraktivní nabídku a díky tomu, že to lidé lajkují nebo sdílejí, se dostáváte mezi mnoho dalších lidí, za které už neplatíte. Není neobvyklé, že vaši reklamu vidí 2x tolik lidí, než za kolik platíte.
  • Tato reklama má velice lidskou tvář právě proto, že umožňuje přímou komunikaci s uživateli. Mohou s vámi diskutovat, psát vám nebo podobně, aniž by opustili svou zónu pohodlí (tedy Facebook).

Největší výhoda je ovšem v možnostech, které reklamní systém FB skýtá.

Všichni uživatelé Facebooku totiž dobrovolně poskytují mnoho informací o sobě nebo své rodině. A Facebook je naprostý genius ve využívání těchto dat. Podle vaší aktivity, podle toho, co odebíráte, čtete, na co reagujete a kde se pohybujete, si dělá dokonalou představu o tom, kdo jste. A tyto informace dává na dosah inzerentům.

Inzerce

Reklamu můžete cílit na uživatele podle:

  • pohlaví, věku nebo místa
  • vztahu či manželství
  • zaměstnání či oboru
  • vystudované školy
  • koníčků, volnočasových aktivit
  • nákupních zvyklostí
  • názorů nebo politického smýšlení
  • webů, které navštěvuje

A je toho ještě mnohem více. Můžete dokonce kombinovat všechny tyto faktory dohromady, nebo je navzájem vylučovat. Dají se s tím dělat opravdu obratné kousky.

Proč i přesto mnoho lidí dnes odsuzuje reklamu na Facebooku?

Důvody mohou být různé, nejčastěji se ovšem setkáte s následujícím problémem: uživatelé Facebooku nejsou v „nákupním módu“.

Co to znamená? V případě lidí, kteří vyhledávají na Googlu nebo Seznamu nové lyže nebo křeslo do obýváku, můžeme docela sebevědomě říct, že si ty nové lyže či křeslo chtějí koupit. Přinejmenším to zvažují. Co když ale propagujete lyže nebo křeslo na Facebooku? Ti lidé aktivně nehledají nic podobného. V tom je zásadní rozdíl mezi klasickou PPC reklamou a Facebookem.

Facebook není ideální místo pro agresivní prodej, je to zcela ideální místo pro navazování přátelství, vztahu a zábavu.

Jak tedy sakra na Facebooku prodávat a podnikat?

Máte především dvě univerzální možnosti:

  1. Budovat vztah dlouhodobě a postupně si návštěvníka přetavit v zákazníka.
  2. Proměnit návštěvníka okamžitě v zákazníka impulsivním (emočním) rozhodnutím.

První je osvědčená cesta, která vám bude fungovat vždy, a jakmile ji jednou celou ujdete, stane se pro vás Facebook nekonečným zdrojem zisku. Druhá metoda je rychlejší a méně pracná, ale bude mít krátkodobější účinek. Představíme si obě.

1) Budování dlouhodobého vztahu a postupné přetavení návštěvníka v zákazníka.

Podívejme se na následující schéma.

Nejdříve ze všeho musíte přitáhnout pozornost vašeho cílového návštěvníka. Kdo je vaším typickým zákazníkem? Žena ve věku 18-25 let se zájmem o fotografování, nebo starší muž 40-50 let se zájmem o cestování? To víte nejlépe vy, nicméně v první fázi musíte ze všech uživatelů Facebooku přivést na váš web právě tyto lidi, tedy uzpůsobit tomu tón a podobu vaší propagace.

Pokud byste místo své cílové skupiny oslovovali širší masy a ve svých inzerátech byli „obecnější“, zbytečně byste přitahovali pozornost nežádoucích lidí, kteří u vás nenakoupí, a zbytečně vám také budou „vyžírat rozpočet“ na reklamu.

Ve druhé fázi musíte návštěvníka seznámit – ať už s produktem, vaší činností nebo obecně s vaší firmou. Jak bylo ale řečeno, typický uživatel Facebooku není v tuto chvíli pravděpodobně připraven hned nakupovat. Nejlepší cestou, jak to tedy provést, je dát mu především najevo, co mu váš produkt může přinést, jak ho daná věc může obohatit nebo jak vyřeší jeho problém.

Zcela klíčové je dodat člověku už v této úvodní části něco, co ho nadchne, nebo co mu může reálně pomoci s určitým problémem, aniž by hned něco musel objednávat.  Určitou hodnotu. Něco, co zapříčiní, že si vás jako osobnost či značku oblíbí a bude vás vnímat jako autoritu nebo důvěryhodný či oblíbený zdroj.

Zkrátka vaším úkolem je odlišit se od ostatních a navázat s člověkem vztah.

Váš postup se samozřejmě bude lišit podle toho, jaký typ podnikání máte. Zda propagujete služby nebo produkt a podobně.

(Pokud byste chtěli pomoci vymyslet tento postup, můžete využít naší konzultace zdarma. Pomůžeme vám navrhnout vhodnou strategii.)

Např. firma, která odstraňuje graffiti z domu, může zdarma publikovat články o tom, jak se takové odstraňování provádí krok po kroku, na co si dát při tomto procesu pozor a další podobné tipy a triky.

Tím, že to udělá, najednou vystoupí z řady stovek podobných firem, které nabízí sice stejné služby, ale na webu u nich nenajdete kromě ceny a kontaktu nic. Jakmile k vám potenciální zájemce chová větší důvěru a respekt, protože jste mu umožnili nahlédnout trochu do zákulisí, v některých případech můžete být klidně dražší než konkurence a stejně si zvolí vás.

Pokud by firma z tohoto příkladu ke všem marketingovým trikům přihodila ještě případové studie a fotogalerii před/po úspěšných projektů, získala by okamžitě výhodu vůči ostatním.

Nezapomínejte vzít si kontakt. Pokud si na vašeho cílového návštěvníka nevezmete email, nebo ho alespoň „nedokopete“ k tomu, aby sledoval vaše profily na sociálních sítích, vyhazujete nejspíš většinu peněz za reklamu z okna. 90 až 99% návštěvníků z vašeho webu odejde, aniž by něco nakoupili.

Což je důvod, proč tak často vidíte ostatní firmy sdílet a publikovat ebooky, videa nebo semináře zdarma výměnou za email. Berou si tak kontakt na potenciální zákazníky, se kterými následně komunikují dále. Dodávají jim další hodnotné informace zdarma společně s produktovými informacemi nebo nabídkami služeb.

Pokud dokážete takto vztah s vaším cílovým uživatelem vybudovat, nebude pro vás problém proměnit vaše reklamní kampaně ve vysoce ziskové zdroje zakázek a objednávek. Díky budovanému vztahu stoupne mnohonásobně počet lidí, kteří si produkt opravdu koupí.

A co jakmile proměníte návštěvníka v zákazníka?

Pak mu musíte prodat ještě více!

Protože jakmile jednou návštěvník urazí tuto dalekou cestu od neznámého cizince k ochotnému fanouškovi a zákazníkovi, nabízí se vám jedinečná příležitost vytěžit z toho maximum. Když už jste si dali takovou práci, proč končit u jednoho produktu?

Zřídkakdy člověk vyřeší veškeré své problémy jediným produktem. Koupí si televizi, takže teď potřebuje kabelovku. Nebo si koupí hamburger ale chce k tomu ještě hranolky a kolu. Jakmile naleznete navazující produkty, co můžete nabídnout dále, váš zisk vyroste raketově.

Hlavním důvodem, proč vždy zahrnout i navazující produkt, je ten, že jakmile si člověk u vás jednou něco koupí, je asi 10x taková pravděpodobnost, že ho přesvědčíte k další koupi, než kdybyste přesvědčovali zase úplně cizího člověka.

2) Okamžité přesvědčení zákazníka impulsivní cestou

Určitě chápete, proč jsou slevy tolik oblíbenou taktikou. Heureka rozdává zdarma kredity, DameJidlo.cz také rozesílá „peníze“ ve formě kreditů do mailu, případně podobně jako u Slevomatu můžete o kredity zdarma losovat v kole štěstí. Soutěžemi se také internet jen hemží. Na každém rohu prostě můžete narazit na nějakou akci nebo omezenou nabídku.

Primární účel je zřejmý – donutit vás, abyste se nechali unést emocemi, okamžitě rozhodli něco koupit a vyndali peněženku.

Málokdo si ale uvědomuje, co se odehrává v pozadí této „hry“.

Všechny tyto akční nabídky jsou tak časté, protože fungují. Je tu však velké ALE. Kvůli nepochopení této taktiky obrovské množství firem přichází o peníze. Často, jakmile se podnikatel rozhodne propagovat na internetu a lidé na jeho nabídku nereagují tak, jak by si přál, sáhne po jediném „řešení“, které ho napadá – zlevní. Nabídne slevu, ukrojí si část zisku a tuto nabídku prezentuje lidem.

A ono to většinou zafunguje, lidé začnou více nakupovat. Podnikatel si však trhá vlasy. Proč?

Výroba produktu nebo výkon služby něco stojí. Čas a peníze. Propagovat to mezi lidi také stojí čas a peníze. Nehledě na to, že určití lidé, kteří jdou pouze po slevách, bývají často neodbytnější a nepříjemnější než ti, kteří nejsou tak pozorní na své peníze.

Sečtěte toto všechno dohromady a zkombinujte to s tím, že původní zisk je snížený o slevu, a máte holé neštěstí.

Proč to tedy všichni ti obři jako Heureka, Slevomat, Alza a jiní dělají?

Protože chápou, že sleva nebo akční nabídka je pouze vstupní branou. Rozdíl mezi ztrátovým podnikáním a opravdu ziskovým podnikem je v chápání účelu slevy.

Průměrný podnikatel, který prodělává, si myslí, že sleva je způsob, jak více vydělat. Jak přitáhnout více lidí, zvýšit zájem, navýšit obraty a tím i více vydělávat. Ačkoli se mu to může někdy podařit, většinou to dopadá špatně nebo, jak se říká, „od nuly k nule“.

Zkušený podnikatel, který vydělává, ví, že na slevě pravděpodobně nic nevydělá, nebo jen málo. Velice si ovšem cení psychologického přínosu této slevy nebo akční nabídky. Získá díky ní dalšího „kupce“. Tedy platícího zákazníka, kterého může dále využít.

Podívejte se na schéma.

Logika za tímto schématem je velice jednoduchá a jakmile ji pochopíte, dokážete rychle i vy proměnit slevy a akční nabídky v ziskový marketingový model.

Nejtěžším úkolem, který se pro vás v podnikání na internetu ukrývá, je přesvědčit uživatele, aby vám dal své peníze. Na tom se zakládá vše ostatní. Čím dříve to dokážete, tím méně peněz utratíte – ať už za reklamu či jiné výdaje – a o to více zisku vám přibude.

Ono to ale často není příliš jednoduché a ve většině případů váš finanční výdaj na získání 1 platícího zákazníka bude docela vysoký. Tuto cestu si však lze velice významně zkrátit právě akční nabídkou či slevou.

Díky tomu, že uživateli nabídnete slevu, rychleji z něj vytvoříte platícího zákazníka. A jak už jsme psali výše, platícího zákazníka je asi 10x jednodušší přesvědčit, aby u vás nakoupil opakovaně.

Zapamatujte si prosím nejdůležitější a hlavní pravidlo akčních nabídek či slev: Jakmile se středem vaší propagace stane sleva nebo jiná akční nabídka, vždy mějte za cíl prodat uživateli ještě něco dalšího.

Prvotní nákup bude pouze vstupní branou do „komunity vašich zákazníků“. Nemusíte na něm nutně vydělat, dokonce na něm můžete i trochu tratit. Ale je nezbytně nutné mít k tomu nějaký navazující prodej.

Tento navazující prodej může uživateli být nabídnut okamžitě po „přidání do košíku“ nebo „odeslání formuláře“. Stejně tak mu může být nabídnut v delším časovém horizontu, například pomocí již zmiňovaného email marketingu.

Pravidlo č. 2 této metody je ovšem také důležité: Dávejte si pozor na zneužívání slev. Neustálé zlevňování může mít negativní vliv na nákupní morálku vašich odběratelů z dlouhodobého hlediska, stejně tak jako může snižovat psychologický účinek. Úkolem slevy je zvýšit krátkodobě zájem nad standardní průměr. Bude-li sleva však běžet příliš dlouho nebo často, tento efekt zmizí a vám zůstane produkt cenově nastavený s nižším ziskem, na což už si lidé zvykli.

Kombinace 1) a 2) metody

V ideálním případě budete pravděpodobně využívat zdravou kombinaci obou těchto metod. Nicméně je vážně důležité držet se výše zmíněných pravidel a nikdy nezapomínat na budování vztahu s vaší komunitou, odběrateli, zákazníky. V tom totiž spočívá váš „zlatý důl“.

Již dávno skončila doba, kdy bylo možné zákazníky pouze bombardovat nabídkami. Dnes si doba žádá lidštější a propracovanější přístup. Zkuste to a sami uvidíte, že vaše výsledky budou zcela a nesrovnatelně odlišné.

TIP na závěr: Pokud vás zajímá, jak by se dal využít marketing na Facebooku pro vaši firmu, kontaktujte digitální agenturu fresh, která nyní nabízí úvodní konzultaci online strategie zdarma.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Nicolas Vrba

Nicolas Vrba již přes 4 roky konzultuje v digitální agentuře Fresh Services, s.r.o. a pomáhá malým i středním podnikatelům využívat efektivně různorodé online kanály k stabilnímu získávání nových zákazníků. Mezi nejvýznamnější klienty, na jejichž projektech pracoval, patří Metrostav Development a.s. nebo ERGO Pojišťovna a.s.

Komentáře

Juraj

Před 6 roky

Výborné zhrnutie metód a nastavenie „mindsetu“ pri zľavách a stratégii, díky Nikolas :)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

andrea-horniczka-web

Umělá inteligence a Meta. Jak se mění reklamy na Facebooku? | Andrea Horniczká (Dexfinity)

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

dan-nytra-web

Umělá inteligence v marketingu. Co už dnes funguje a kde ušetřit peníze? | Dan Nytra

matej-astary-web

Retenční marketing e-shopu: Jak ho dělat správně? | Matej Aštary (Dexfinity)

demanova-rezort-web

Jak se dělá marketing populárního slovenského rezortu? | Jozef Droppa a Ondřej Lipták

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

martin-jares-web

Ponákupní marketing e-shopu. Jak se dělá? | Martin Jareš (Foxdeli)

milan-pichlik-web

Marketing bez cookies a měření na internetu | Milan Pichlík (eHub)