Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Michal Hantl: Jak využít mastermind skupiny pro svoje podnikání?

Jiří Rostecký
Před 8 roky
Master mind skupiny
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Mimi Potter (popisek přidán)

Sdílení know-how. Vzájemná podpora. Podobné zapálení. Tak se dají charakterizovat tzv. mastermind skupiny. S Michalem Hantlem si o nich povíme více.

Mastermind skupiny v našem rozhovoru doporučoval Mário Roženský. Sám je využívá a získává díky nim přístup k cenným zkušenostem lidí, kteří se pohybují v podobném byznysu jako on. Může s nimi sdílet svoje problémy a třeba i najít řešení snáze, než by k němu došel sám. Na video se podívejte.

Michal Hantl je zakladatelem facebookové skupiny Masterminder CZ/SK, kde sdružuje lidi se zájmem o masterminding. Sám je jeho propagátorem a uživatelem. Snaží se lidem vysvětlovat, jak mastermind skupiny fungují, jaký mají přínos a proč by je měl vyzkoušet každý. Pojďme zjistit, jak si poradil s mými otázkami.

Michale, jsou Češi nakloněni ke sdílení vlastního know-how?
Učitě ano, dokazuje to mimo jiné velmi slušné množství konferencí i nekonferencí, jako jsou Barcampy, kde se sdílejí informace zadarmo a se širokou veřejností.

Inzerce

A vyhledávají sami příležitosti, kde jej sdílet?
Nevím, jestli přímo vyhledávají, ale jsou tomu nakloněni. Pro každého je důležité si taky něco odnést na oplátku, ať už to jsou znalosti těch ostatních nebo kontakty.

Sdílení know-how je jednou z podstatných součástí mastermindingu. Jaké jsou jeho další přínosy pro účastníky?
Jak jsem už zmínil, jsou to i kontakty. Správný kontakt může hodně posunout byznys kupředu, zvláště pokud vyrážíte na trh s něčím novým. Pokud jste v mastermind skupině čtyři, máte dohromady čtyřikrát tolik kontaktů.

Velkou výhodou je pravidelnost těchto setkání. Aniž byste si sjednávali schůzku, máte každý týden vyhrazený prostor, kdy mluvíte s lidmi, kteří jsou z vašeho oboru o tom, co právě řeší, a tak získáte nejen pravidelnou zpětnou vazbu, ale poučíte se i z chyb, nebo úspěchů ostatních.

Jak je masterminding v Česku rozšířený?
Záleží, kdo je váš vzor a jaká je skupina, ve které se pohybujete. Pokud se budeme bavit o úspěšných lidech, tak si troufnu říct, že nenajdete nikoho, kdo se nestýká s ostatními úspěšnými lidmi, aby s nimi probral, co je nového a navzájem probrali, jaké mají před sebou výzvy.

Mastermind je v podstatě zjednodušení tohoto procesu s důrazem na efektivitu, pravidelnost a vybudování dlouhodobé skupiny, která je schopná odhalit slepá místa, kam si sami nevidíme.

Když jako e-shopař půjdu na kafe se dvěma dalšími e-shopaři, jsme mastermind skupina?
Ano i ne. Pokud proberete, na čem pracujete, jaké jsou před vámi výzvy a na čem budete pracovat příště, tak z části splníte náplň jednoho sezení.

Oproti náhodným setkáním jednou za čas pocítíte velký rozdíl, když se budete scházet pravidelně a vyzkoušíte si round-table a hot-seat formát.

Místo kávičky na odpoledne jednou za čas si dejte jasný termín každý týden na hodinu až hodinu a půl a budou se dít věci.

Co to je round-table a hot-seat formát?
Jsou to dva nejvíce používané formáty pro mastermind setkání. U obou dochází k rekapitulaci toho, co každý za poslední týden zvládnul ze svých cílů, a nastavení cílů napříště. Rozdíl je v tom, jak často se dostane každý ke slovu a na jak dlouho.

U round-table se účastníci jednoduše střídají po patnácti minutách a kromě zmíněného se v daném čase může každý podělit o nějaký probém, nebo získat zpětnou vazbu. Je ale omezen 15 minutami.

Narozdíl od round-table je hot-seat zaměřen pokaždé na jednoho člena, takže je možné jít více do hloubky, ale každý si musí počkat, až na něj dojde řada. Na začátku je rychlá rekapitulace během deseti minut, následuje čtyřicet minut hot-seatu a zakončuje se deseti minutami stanovování cílů.

Obě verze mají něco do sebe. Většinou se střídáme po patnácti minutách a když zjistíme, že někdo má hlubší téma, domluvíme se, že příště bude na hot-seatu a přípraví si konkrétní věci, se kterými chce pomoct.

Může být mastermind skupina na jakékoliv téma?
Ano, ale téma může být trochu zavádějící slovo. Členové mastermind skupiny by měli mít v první řadě cíle. Čím jsou vaše cíle a cesta k nim podobnější, tím je skupina více prospěšná.

Jak tedy vypadá ideální mastermind skupina?
Pro začátek bych doporučil dát dohromady čtyři lidi se společným cílem. Například pokud si chci vydělávat jako podcaster, dám se dohromady s dalšími třemi, jako jsem já. Čím jsou vaše cesty podobnější, tím více budete všichni z vašich setkání benefitovat.

Najdu na českém internetu nějaký seznam již existujících mastermind skupin, které mohu navštívit?
Když jsem zakládal skupinu Masterminder CZ / SK, hledal jsem a našel dvě další snahy dát dohromady skupiny. Jedna byla od Radima Hasalíka, který v té době dával dohromady setkání na živo a druhou si už nepamatuji.

Nicméně existující skupiny by měly mít stabilní členy, takže bych se spíš snažil vytvořit novou pro sebe a našel další tři lidi, se kterými mám společné cíle.

Co mám udělat proto, aby mě členové existující mastermind skupiny přijal mezi sebe?
Pokud někomu chybí člen do skupiny, je možné se přidat. Jinak by fluktuace mezi členy v podstatě neměla existovat, protože musíte důvěřovat ostatním, abyste mohli mluvit otevřeně.

Když se tedy přidáte, neměli byste se bát říct, co vám teď dře a s čím potřebujete pomoct, nebo co vám funguje a můžete doporučit. Jako v každém vztahu je třeba brát i dávat.

Já právě myslel, že členové skupiny jsou jejími členy právě proto, aby sdíleli svoje zkušenosti a cíle s ostatními, takže budou naopak vyhledávat nové členy. Pletu se?
Jsou i jiné “příchutě” mastermind skupin, kde může být jeden, nebo několik odborníků a zbytek tvoří členové, kteří si přicházejí pro radu, nebo se jen seznámit. Přijde mi ale, že se to hodně podobá už placeným konzultacím, nebo think tankům.

Jaký smysl má tvoje skupina na Facebooku a snaha „dát skupiny dohromady“, jak si sám řekl, když by skupiny měly mít stabilní členy?
Je za tím hned několik důvodu.

A co, když tedy mastermind skupina na moje téma ještě neexistuje?
Jsou i mastermind skupiny, které jsou otevřené, ale já bych doporučil ty uzavřené s malým počtem členů, které mi přijdou i více rozšířené ve světě.

Základ je si najít tři lidi se společným cílem, nastavit pravidelný termín a zkusit to. Můžete napsat do skupin, které se věnují přímo vašemu tématu, nebo přímo do Masterminder CZ / SK.

Michal Hantl
Michal Hantl. Zdroj obrázku: Google Plus

Teď tomu nerozumím. Když tedy čtu tento rozhovor a chci masterminding vyzkoušet, mám hledat již existující skupiny a napsat do nich, nebo mám rovnou založit skupinu vlastní?
Určitě založ vlastní, uzavřenou. Otevřené a uzavřené skupiny fungují úplně jinak a nemám s nimi zkušenost. Pokud najdeš otevřenou skupinu, na téma, které potřebuješ, můžeš být samozřejmě v obou a vyzkoušet si, jaké benefity ti dávají.

Proč doporučuješ, že by skupina měla mít minimálně 3 členy? 2 nestačí?
Stačí i dva členové, ale víc hlav více ví.

Jak to vlastně uvnitř mastermind skupiny probíhá? Sejít se s podobně zapálenými lidmi a začít na ně chrlit svoje problémy asi nebude to, v čem spočívá kouzlo mastermindingu, ne?
Záleží, jak se domluvíte, většinou se používají a mezi sebou střídají dva formáty.

Nejčastěji vidím a používám round-table, kdy má každý prostor 15 minut na to aby řekl, co právě řeší a získal zpětnou vazbu a na konci setkání se nastavují cíle napříště. Výborně se kombinuje s formátem hot-seat, kdy se během 10 minut zmíní, kdo co dělá, 40 minut se věnuje člověku, který má tzv. “Hot seat” a probírá se do hloubky co dělá a co potřebuje a pak je 10 minut stanovování cílů.

Proč tato pravidla vůbec existují? Proč to není prostě jen pokec mezi pár lidmi?
Jednoduše, pro dosahování cílů a vzájemného respektování časového rámce. Jelikož jsou pravidelné, musí být krátké, aby nenarušovaly program na celé odpoledne.

Neodradí tato pravidla lidi, kteří jsou třeba introvertní povahy apod.?

Sám jsem introvert a další ve skupině taky a nemáme s tím problém. Po několika setkáních se seznámíte a zůstává stejná sestava lidí, takže to introvertům podle mě spíš vyhovuje.

Jak masterminding využíváš ty?
Já jsem teď asi přes půl roku ve třech skupinách, dvou českých a jedné zahraniční. Má to výhodu v tom, že získám více zpětné vazby a tipů a když něco zapomenu probrat, nebo už během týdne zjistím nové skutečnosti, můžu to hned probrat s tou další skupinou.

Takže mám každý týden více monžostí probrat co potřebuju a zároveň se “nachytřit” tím, co probírají ostatní.

Jaké problémy se ti díky tomu povedlo vyřešit?
Hodně mi už několikrát pomohlo, když jsem byl na vážkách, získat perspektivu ostatních. To je přesně ten moment, kdy oni odhalí něco, co já nevidím. Tím, že se v mastermind skupině už dobře známe si dokážeme poradit “na míru”.

Jiní zase díky našim setkáním v zárodku zrušili předem odepsaný projekt a začali se věnovat jinému jen díky tomu, že svůj záměr probrali s někým, kdo má bohaté zkušenosti v daném oboru a řekl jim na rovinu, jaká jsou čísla.

Sdělil bys čtenářům nějaká pravidla pro zakládání vlastních skupin?
Pokud bych zakládal novou skupinu, zavolal bych si s každým, kdo se přihlásí, že má zájem a vybral bych ty správné lidi, abychom měli společný cíl.

Může se stát, že pro někoho skupina není vhodná, nebo to chce jenom vyzkoušet a pak zmizí, nebo chodí jen občas. To se moc nehodí, protože ostatní to ucítí a budou to flákat. Nebo se vám skupina může klidně rozpadnout.

A nakonec bych si stanovil moderátora a alespoň zhruba dodržoval oficiální dobu trvání. Ze začátku je tendence setkání prodlužovat, takže doporučuju dodržet oficiální část a pak si udělat “after party”.

Jak poznám, že to někdo myslí se skupinou vážně?
Všecho se odvíjí od docházky. Kdo chodí na čas a dělá všechno pro to, aby si uspořádal program tak, aby se mohl účastnit má většinou tah na branku. Ostatní bu’d chodí jako do houslí a je třeba se s nimi domluvit, aby chodili pravidelně, nebo se ozvali, až to budou myslet vážně.

V rozhovoru s Máriem toho padlo více. Podívejte se na něj

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Pavel Ovesný Sledovat @PunkPodnikani

Před 7 roky

V mastermind skupinách se pohybuju nepřetržitě čtyři roky a rozhodně je můžu každému jenom doporučit. Osobně mám zkušenost se setkáními naživo, ve skupince okolo 6 lidí. Svoje zkušenosti a tipy, jak ji založit a vést jsem sepsal do článku http://www.punkovepodnikani.cz/nemuzu-bez-ni-zit-mas-uz-ty-svoji-mastermind-skupinu/.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
jiri-rostecky-web

Jak růst na volné noze? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
martin-kucera-web

Jak se řídí letiště, kterým ročně projde 14 milionů pasažérů? | Martin Kučera (Letiště Praha)

marek-odehnal-web

Zlatá horečka umělé inteligence. Co znamená pro investory do akcií? | Marek Odehnal

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého