Inspirace pro vaše podnikání a marketing

VIDEO: Jenda Perla: Jak vytvořit vlastní online kurz a proč ten jeho neuspěl?

Spustili vlastní kurz a snesla se na ně vlna negativní kritiky. A navíc neuspěli. Proč?

Nenech si ujít další videa:

Jejich smyslem je předat ti inspiraci a know-how od zkušených lidí a podpořit tě tak v podnikání či kariéře. Využij toho a dej lajk:

MarketingVideo

Mají know-how, zkušenosti a chuť se o ně dělit. Proto založili vlastní online kurz. Pohořeli. A k tomu narazili na spoustu negativní kritiky a označení „infopodnikatelé“. Proč jim to vadilo a proč kurz neuspěl, o tom povídal Jenda Perla.

Jenda je specialista na sociální sítě, stejně jako Jana Leitnerová, s níž rozjel placený online kurz Social Media Školení. Ten se věnoval jak jinak než využití sociálních médií v marketingu.

Překvapení pro fanoušky MladýPodnikatel.cz

Kurz měl celkem 19 lekcí, které dohromady obsahovaly 2,5 hodiny videa. Dnes je již uzavřen.

Jenda se však společně s Janou rozhodl kurz zpřístupnit všem zdarma. A my jsme první, kde tuto novinku zveřejnili. Veškerá videa proto najdete zde.

Co se ve videu dozvíte?

  • Co je to infopodnikání a proč je v odborné komunitě nepopulární?
  • Co se může stát, když spustíte vlastní kurz? Odsoudí vás ostatní a označí za infopodnikatele?
  • V čem jsou největší nevýhody online kurzů z pohledu jejich tvůrců?
  • V čem udělal Jenda s Janou největší chyby?
  • Jak si svůj vlastní online kurz připravit?
  • S jakým cílem jej připravovat?
  • Jak jej propagovat a jak oslovit potenciální zákazníky?
  • Je lepší využít nějaké online platformy pro prodej online kurzů, nebo si kurz vytvořit sám na vlastním webu?
  • Chodí na online školení stejní lidé jako na ty offline?
  • Vyplatí se tvorba online kurzu skutečným expertům?
  • Kdy přijde doba, kdy mohu sám sebe označit za experta a vytvořit vlastní kurz?
  • A mnoho dalšího.

Statistiky kurzu:

  • Webové stránky kurzu navštívilo kolem 10 300 uživatelů.
  • Na webu strávili průměrně (jen) 1:12 minuty.
  • Vysoký byl také bounce rate: 77,24 %.
  • Nasbíráno bylo celkem 219 odběratelů newsletteru.
  • Vydáno bylo 20 blogpostů.
  • Blog vygeneroval 45 % zobrazení stránek, přičemž 83 % těchto uživatelů web okamžitě opustili. Na webu strávili v průměru 2 a půl minuty.
  • Celkem bylo registrováno 27 uživatelů.
  • Ani jeden za kurz nezaplatil. (Jenda to odůvodňuje takto: „Někteří proto, že to byli naši známí, které jsme požádali o zhodnocení a následně o propagaci, někteří proto, že jsme několika přátelům z neziskovek v pozdější fázi projektu dali přístup zdarma, no a několik proto, že šlo o běžné zákazníky, kteří nakonec nezaplatili fakturu a účet jim pak byl uzavřen.“)

Jak vidíte, je to fail-story. Poslechněte si videorozhovor s Jendou a zjistěte, co by příště udělal jinak a zda je vůbec infopodnikání pro skutečné odborníky.

Použitá melodie: Steve Combs – Zero (CC BY 4.0)
Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 7

  1. Miroslav Hora

    -

    Není cena spíše otázkou marketingu a psychologie než uživatelského výzkumu? Je pravděpodobné, že člověk, který neví, co mu produkt přinese, ho ani vysoko neocení. S čímž nepomůže ani dotazování po školení, kdy ti lidé ještě nemají zkušenosti s aplikací – neznají přínos pro ně. Řekl bych, že k vyššímu ocenění produktu povedou příklady úspěchů lidí dříve proškolených. A pak, člověk v otázce ceny, kterou nedokáže odvodit, bude porovnávat, když uvidí něco jako offline školení za 5000,- a totéž za 2500,- a bude mu řádně vysvětleno, proč je cena nižší, že nebude „ošizen“, tak bych řekl, že získá při koupi online verze pocit „výhodné koupě“, kdy za polovinu dostal produkt v hodnotě 5000,-. S porovnáním velmi dobře a často pracují regály supermarketu, ceny se odpichují od produktu privátní značky a málokdy jde nějaký pod ni. Velmi známé značky zas jsou nejdražší v regálu a spolu s privátní tvoří cenové rozpětí pro hodnocení „kvality“ zákazníkem, který z valné většiny bude hodnotit kvalitu právě podle ceny. A pokud koupí příliš levně, nebude mít pocit, že koupil kvalitní produkt. A na pocitech záleží ;), nikoli na faktické hodnotě. To je možná i důvod úspěchu lidí kolem DK. Hrátky s cenou „proti zákazníkovi“ popisuje http://knihy.cpress.cz/protivna-blondyna-radi-jak-prokouknout-triky-obchodniku.html a mnoho jiných knih, ale tato patří k tm čtivým beletrstičtějším. Ale zase bych vše spjaté s DK paušálně neodsuzoval, třeba rétoriku od Jitky Sedláčové nebo „Radost z prodeje“ od P. Fary patří k tomu lepšímu.

    Odpovědět
  2. Jan Novotný

    -

    Neshlédnul jsem všechna videa, ale jakmile se přiblížili k něčemu, co by pro mě mělo cenu (snad pro kohokoliv) zazněla hláška: „ozvěte se nám, rádi Vám pomůže.“ Myslím, že přínos tohoto školení = 0.

    Odpovědět
    • Miroslav Hora

      -

      A je to tu :), nulová cena a „zákazník“ má pocit nulové hodnoty. Myslím, že je dostatečně popsané i řečené, pro koho to je. Pro lidi, kteří si třeba doposud nevšimli, že něco jako facebook existuje. A asi by to bez problémů mohlo být prodávané za „baťovských“ 990,-. Zkuste zajít na školení do „české“ H1 a zjistíte, co dostanete za 5000,-, to se budete divit ;). Ale je pravda, že obdobné kurzy podceňují analytiku a výběr KPI, na základě kterých by uživatel mohl smysluplně rozhodovat o svém podnikání, marketingu. Na druhé straně, u některých podnikatelů je dobře, že na to mají agenturu či poradce, ale musí mít dobrého ;).

      K redakci: omluva za nějaké chybky – chybí editace příspěvku a oprava podstatné drobnosti Sedláčová ne -> J. Sedláčková. A ta videa jsem původně ani neviděl, nebýt příspěvku J.N., možná by si podstatné detaily zasloužily jinou barvičku, hold „slepota“ a scanování pracuje… A to reagování na diskuzi, to tu chybí ;)

      Odpovědět
  3. Tomáš Koudelka

    -

    Dobrý den,

    velice zajímavý článek včetně videa. Myslím, že dnes velice aktuální. Jen jestli není dvě a půl hodinu dost málo?

    Tvořím webové stránky a musím říct, že základní povědomí o facebooku je velice malé.

    Tomáš Koudelka
    webové stránky Chrudim
    http://www.web-provas.cz

    Odpovědět
  4. Dagmar

    -

    Video mě velice zaujalo. A nedalo mi, abych se nesnažila přijít na to, proč zmiňovaný kurz mohl být neúspěšný.
    Řeším přítomnost na sociálních sítích cca 2,5 roku. Proč jsem šla na FB – abych se mohla účastnit diskuzí u „pomlouvaných“ on-line kurzů. Nic ve zlém.
    V čem vidím největší problém využívání sociálních sítí – anglické názvosloví, které používané v češtině začátečníkovi nic neříká. Pokud by říkalo-koupí si on-line kurz rovnou v angličtině a nebude chodit na školení v Česku. Autoři se nejspíše pohybují ve firemním prostředí a tam je zvykem kupovat živá školení …
    Ve videu se moc skloňuje pojem odborník – je úplně jedno jak moc něco umím, hlavní je „umět se prodat“. Výše zmíněná firma DK to umí a učí to i jiné a mnozí z nich se díky tomu stali odborníky v tom co dělali.
    Na online kurzy bývá běžně záruka vrácení peněz, kdežto u offline kurzu, tam kupuji zajíce v pytli, tam se peníze nevrací a zažila jsem jich takových mnoho. Z mého pohledu si nejdříve koupím online kurz, e-book, čtu články autora a potom jdu na živý kurz na speciální téma. Abych se poznala s lidmi, které toto také zajímá a mohla i po kurzu s nimi vyměňovat zkušenosti.
    Proč bych si nekoupila kurz socialmediaskoleni?
    Připomíná vysokoškolskou přednášku z minulého století, do 47 vteřiny prvního videa 5 cizích slov, která bych hledala na internetu i nyní. V každém dalším videu cizí slova bez vysvětlení. Kde jsou grafy, vizuální prvky-běžně lze snímat prezentaci z počítače.
    A hlavně od on-line kurzu očekávám, že si podle něj přesně nastavím profil na vybrané sociální síti – podle mého oboru, uvidím mnoho příkladů takového nastavení. Takže ne jen co nám poskytují sociální sítě, ale hlavně jak a proč s nimi pracovat – to očekávám. Po té osobní zpětnou vazbu, která bývá běžně součástí online kurzů. Od roku 2013 – co to sleduji.

    Odpovědět
  5. Milan Třasoň

    -

    Možná by bylo vhodnější zvát ty úspěšné. To by bylo asi více inspirující než někoho kdo se ze svého neúspěchu vymlouvá na ty úspěšné před ním, kteří znehodnotili trh. Což zjevně není pravda.
    David Kirš naučil infomarketing zjevně fůru lidí(Pavel Říha, Pavel Hrdlička, Jiří Mazur, Stáňa Mrázková…) kvalitně a to daleko kvalitněji než je tento pán tak proč zde dochází k takovým excesům? To už bych tu mohl jít pokecat i já a mělo by to myslím větší přínos :-) Jsem rád k dispozici :-)

    Odpovědět
    • Josef Bobok

      -

      Naprosto souhlasím s komentářem od Milana Třasoňa. A vůbec, co by mělo být špatně na tom, že o mě trh doposud neví. Pokud mám co nabídnou a chystám se prodat online kurz v jakémkoliv oboru, tak si mě cílová skupina najde…tak jako já jsem si našel ty správné infopodnikatele a to jsem před tím o nich neslyšel. Kupuji co mě zajímá a pokud jsem nespokojený, tak ti opravdový infopodnikatelé vracejí peníze.

      Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Křišťálová Lupa 2017

Skrýt reklamu