Inzerce

Inzerce

Jak vytvořit efektivní reklamní banner?

Vytvořit si vlastní reklamní banner se zdá být velmi snadné. Stačí zapnout grafický editor nebo poslat obecné zadání grafikovi a je hotovo. Máme co použít. Jenomže ono to tak snadné není a i banner si zaslouží naši pozornost. Jak tedy vytvořit efektivní reklamní banner?

Proč banner děláte?

Každý reklamní banner může mít několik cílů – mezi ty hlavní patří:

  • propagace konkrétního produktu (jaký je např. právě ve slevě, hitem na trhu, horkou novinkou atd.),
  • propagace naší obchodní značky jako celku (chceme zpropagovat svou firmu, naše konkurenční výhody, oslovit nové zákazníky).

Základem tvorby efektivního banneru by mělo být jasné definování vlastních cílů. Některé firmy se do jednoho banneru, který je navíc relativně malý, snaží vtěsnat co nejvíce informací najednou.

Nepřehánějte

Banner je prostředkem, který má divákovi předat určité sdělení a motivovat ho k akci. Není přehlídkou umění vašeho grafika. Tvořte proto jednoduché bannery, které nebudou obsahovat příliš textu a které budou dobře čitelné. Držte svého grafika na uzdě a lpějte na tom, aby vám odevzdal práci, z níž bude na první pohled jasné, co v ní sdělujete a proč to má diváka zajímat.

Tvůrci bannerů se dopouštějí i další chyby, která souvisí s čitelností. Je jí malé nebo nečitelné písmo. Bannery by měly mít takové písmo, které se snadno čte a které nemusí čtenář luštit. Máte jen malou chvíli na to, abyste mu předali sdělení. Pokud nebudete srozumitelní, v boji o pozornost neuspějete.

Zmínit musím i obrázky. Řada bannerů obsahuje ilustrace, které s promovaným produktem či službou vůbec nijak nesouvisí. Diváka následně může zaujmout více spoře oděná modelka než samotný produkt. Ji si možná pamatovat bude, vás ale nikoliv. Používejte proto obrázky s rozvahou. Nevkládejte text do nich, ale vedle, ať je lze dobře přečíst.

Vyzývejte k akci

Položili jste si někdy otázku, co vlastně na vašem reklamním banneru má být? Určitě ano. A nejspíš jste si odpověděli tím, že tam musí být vaše logo (chcete přece zpropagovat vaši firmu) a hlavní sdělení (třeba informace o produktu či vaše konkurenční výhody). To je pravda, ale často se zapomíná na ještě jednu věc – tlačítko.

reklamni-banner-1
Tento banner se zobrazoval na Aktuálně.cz. Podívejte se, jak je čistý, nepřeplácaný a jak hezky pracuje s CTA.

Není důležité, že bude odkazovat celý banner. Lidé jsou na tlačítka zvyklí a rádi na ně klikají. Tlačítko by navíc mělo obsahovat nějakou výzvu (např. „Koupit”, „Zaregistrovat”, „Přečíst” apod.). Podobný call-to-action prvek může efektivitu banneru značně zvýšit.

reklamni-banner-3
Ani LG se CTA nebojí. Málo textu, důraz na produkt a značku, jasná výzva.

Nebuďte neviditelní

Častou chybou je vytvoření stejné série bannerů pro všechny webové stránky. V konečném důsledku jsou tak totožné bannery na odlišných webových stránkách, což ve výsledku může znamenat jejich nízkou viditelnost. Říká se sice, že nejlepší reklama je ta, která jako reklama vůbec nevypadá, v případě bannerů buďte ale velmi obezřetní.

Banner musí upoutat divákovu pozornost, a proto nesmí být přehlédnut. Nebojte se tedy zkoušet různé varianty vašich bannerů a zkoušejte je obměňovat. Vyhodnocujte jejich výsledky a zjišťujte, které jsou nejefektivnější.

Pokuste se také přizpůsobit stránkám, na kterých budete inzerovat. V minulosti se mi několikrát osvědčilo vyzkoušet nějakou netradiční velikost banneru, která přesně zapadala do určité části webu. Pozitivně se projevily i výsledky reklamy, která měla takřka totožný design jako celý web, ale přesto o sobě dávala vědět, že je reklamou a že se na ni dá kliknout. Podobnost s webem však budila v divácích větší důvěru a snáze na ni potom klikli.

reklamni-banner-5
Všimli jste si enormně velkého banneru, který se náhle objeví na dolní straně úvodky Seznamu? To musí mít šílený proklik. A kolik lidí to vidí!

Šetřete s obrázky

Existuje spousta doporučení, proč je vhodné používat obrázky. To nejdůležitější zní – používejte je s rozvahou. Možná je ani nepotřebujete. Třeba vám stačí jednoduchá ilustrace, na níž rychle a jasně odprezentujete přínosy vašich služeb či produktů pro zákazníky. Možná si vystačíte jen s textem.

reklamni-banner-2
Potkali jste někdy chlapa s velkou lžičkou? Já ne.

Nebojte se zatlačit

Bannery předávají určité sdělení, podobně je tomu třeba i v popiscích vašich produktů, v předmětech vašich e-mailů apod. Proto lze i zde uplatnit velmi podobná pravidla. Například můžete zkusit zatlačit na diváky omezenou nabídkou, mimořádnou slevou, něčím unikátním apod.

reklamni-banner-4
Kdoví, zda UPC akci ukončí opravdu 14. června…
reklamni-banner-8
Další omezení, které je podpořeno i tím, že možná zrovna ve vašem městě bude mít CZC pobočku. Takže rychle a blízko.

Inzerujte tam, kde to má smysl

Nejspíš tím jdu sám proti sobě, ale často inzerentům říkám, že moje čtenáře nezajímají. Nechci totiž, aby na našem magazínu inzeroval někdo, kdo nemůže čtenářům nic nabídnout. Třeba taková autoškola by zde asi moc nepochodila a mým čtenářům by vadila. Ale třeba na Žena.cz může mít velký smysl a navíc je i vtipná.

reklamni-banner-6
Je to trochu kontroverzní. Vždyť špatně parkovat mohou i muži a nejsem si jist, zda se banner zobrazuje jen Pražákům. Určitě to ale zaujalo mou pozornost a možná to bude mít skvělé výsledky.

To je trochu extrém, přesto se ale zamyslete nad tím, zda váš banner umisťujete tam, kde skutečně jsou vaši zákazníci. Zároveň přemýšlejte nad sdělením, kterém jim v tom banneru předložíte. S jakými potřebami na daný web chodí? Co zrovna řeší? Jak na to vy můžete reagovat? To vše reflektujte při tvorbě svého banneru i výběru míst, kam jej umístíte.

Prodávejte

Spousta bannerů dělá chybu v tom, že neláká ke kliknutí. Nemyslím tím jen absenci jakékoliv výzvy k akci, ale i nějaké prodejní argumenty. Nepřemýšlejte nad bannerem jako nad obrázkem, ale jako nad vaším prodavačem. Co může potenciálním zákazníkům nabídnout a jakými argumenty to může podpořit? Můžete nabídnout třeba dopravu zdarma? Máte dodání do 90 minut jako Rohlík.cz apod.?

reklamni-banner-7
ZOOT krásně prezentuje produkt na čistém bílém pozadí. Nezapomíná ale ani na dopravu a vrácení zdarma.

Štvou vás reklamní bannery? Jak na ně reagujete a co vás motivuje k tomu, abyste na banner klikli?

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 27 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 7 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku.

Nenechte si ujít

daniel-docekal-2-web

Daniel Dočekal: Jak vytvořit úspěšný blog?

ondrej-hajek-web

Jak měřit a vyhodnocovat affiliate marketing e-shopu?

daniel-docekal-web

Daniel Dočekal: Jak uspět na Twitteru?

Právě vyšlo

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

Nejoblíbenější

andrej-kiska-web

Jak získat investora a vybudovat úspěšný startup? | Andrej Kiska (Credo Ventures)

petr-bena-web

Budoucnost e-commerce a role marketplaces | Petr Bena z Alza.cz

margareta-krizova-web

Margareta Křížová: Rozjezd podnikání, ženy a kariéra, podnikání ve vyšším věku

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Doporučené články

Linkbuilding

Jan Bělohradský: Jak může malý e-shop budovat zpětné odkazy?

filip-drimalka-vanoce-web

Rok 2017 Filipa Dřímalky: Nahrazování sebe sama, spouštění a zavírání projektů, zdokonalování přednášek

vit-mistina

VIDEO: Vít Miština o budování značky a archetypech

tomas-rehor-web

Tomáš Řehoř (Pipedrive): Jak správně přemýšlet nad prací vývojářů?

Inzerce