Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Jak vytvořit efektivní reklamní banner?

Návod

nakupovani2Vytvořit si vlastní reklamní banner se zdá být velmi snadné. Stačí zapnout grafický editor nebo poslat obecné zadání grafikovi a je hotovo. Máme co použít. Jenomže ono to tak snadné není a i banner si zaslouží naši pozornost. Jak tedy vytvořit efektivní reklamní banner?

Proč banner děláte?

Každý reklamní banner může mít několik cílů – mezi ty hlavní patří:

  • propagace konkrétního produktu (jaký je např. právě ve slevě, hitem na trhu, horkou novinkou atd.),
  • propagace naší obchodní značky jako celku (chceme zpropagovat svou firmu, naše konkurenční výhody, oslovit nové zákazníky).

Základem tvorby efektivního banneru by mělo být jasné definování vlastních cílů. Některé firmy se do jednoho banneru, který je navíc relativně malý, snaží vtěsnat co nejvíce informací najednou.

Nepřehánějte

Banner je prostředkem, který má divákovi předat určité sdělení a motivovat ho k akci. Není přehlídkou umění vašeho grafika. Tvořte proto jednoduché bannery, které nebudou obsahovat příliš textu a které budou dobře čitelné. Držte svého grafika na uzdě a lpějte na tom, aby vám odevzdal práci, z níž bude na první pohled jasné, co v ní sdělujete a proč to má diváka zajímat.

Tvůrci bannerů se dopouštějí i další chyby, která souvisí s čitelností. Je jí malé nebo nečitelné písmo. Bannery by měly mít takové písmo, které se snadno čte a které nemusí čtenář luštit. Máte jen malou chvíli na to, abyste mu předali sdělení. Pokud nebudete srozumitelní, v boji o pozornost neuspějete.

Zmínit musím i obrázky. Řada bannerů obsahuje ilustrace, které s promovaným produktem či službou vůbec nijak nesouvisí. Diváka následně může zaujmout více spoře oděná modelka než samotný produkt. Ji si možná pamatovat bude, vás ale nikoliv. Používejte proto obrázky s rozvahou. Nevkládejte text do nich, ale vedle, ať je lze dobře přečíst.

Vyzývejte k akci

Položili jste si někdy otázku, co vlastně na vašem reklamním banneru má být? Určitě ano. A nejspíš jste si odpověděli tím, že tam musí být vaše logo (chcete přece zpropagovat vaši firmu) a hlavní sdělení (třeba informace o produktu či vaše konkurenční výhody). To je pravda, ale často se zapomíná na ještě jednu věc – tlačítko.

reklamni-banner-1

Tento banner se zobrazoval na Aktuálně.cz. Podívejte se, jak je čistý, nepřeplácaný a jak hezky pracuje s CTA.

Není důležité, že bude odkazovat celý banner. Lidé jsou na tlačítka zvyklí a rádi na ně klikají. Tlačítko by navíc mělo obsahovat nějakou výzvu (např. „Koupit”, „Zaregistrovat”, „Přečíst” apod.). Podobný call-to-action prvek může efektivitu banneru značně zvýšit.

reklamni-banner-3

Ani LG se CTA nebojí. Málo textu, důraz na produkt a značku, jasná výzva.

Nebuďte neviditelní

Častou chybou je vytvoření stejné série bannerů pro všechny webové stránky. V konečném důsledku jsou tak totožné bannery na odlišných webových stránkách, což ve výsledku může znamenat jejich nízkou viditelnost. Říká se sice, že nejlepší reklama je ta, která jako reklama vůbec nevypadá, v případě bannerů buďte ale velmi obezřetní.

Banner musí upoutat divákovu pozornost, a proto nesmí být přehlédnut. Nebojte se tedy zkoušet různé varianty vašich bannerů a zkoušejte je obměňovat. Vyhodnocujte jejich výsledky a zjišťujte, které jsou nejefektivnější.

Pokuste se také přizpůsobit stránkám, na kterých budete inzerovat. V minulosti se mi několikrát osvědčilo vyzkoušet nějakou netradiční velikost banneru, která přesně zapadala do určité části webu. Pozitivně se projevily i výsledky reklamy, která měla takřka totožný design jako celý web, ale přesto o sobě dávala vědět, že je reklamou a že se na ni dá kliknout. Podobnost s webem však budila v divácích větší důvěru a snáze na ni potom klikli.

reklamni-banner-5

Všimli jste si enormně velkého banneru, který se náhle objeví na dolní straně úvodky Seznamu? To musí mít šílený proklik. A kolik lidí to vidí!

Šetřete s obrázky

Existuje spousta doporučení, proč je vhodné používat obrázky. To nejdůležitější zní – používejte je s rozvahou. Možná je ani nepotřebujete. Třeba vám stačí jednoduchá ilustrace, na níž rychle a jasně odprezentujete přínosy vašich služeb či produktů pro zákazníky. Možná si vystačíte jen s textem.

reklamni-banner-2

Potkali jste někdy chlapa s velkou lžičkou? Já ne.

Nebojte se zatlačit

Bannery předávají určité sdělení, podobně je tomu třeba i v popiscích vašich produktů, v předmětech vašich e-mailů apod. Proto lze i zde uplatnit velmi podobná pravidla. Například můžete zkusit zatlačit na diváky omezenou nabídkou, mimořádnou slevou, něčím unikátním apod.

reklamni-banner-4

Kdoví, zda UPC akci ukončí opravdu 14. června…

reklamni-banner-8

Další omezení, které je podpořeno i tím, že možná zrovna ve vašem městě bude mít CZC pobočku. Takže rychle a blízko.

Inzerujte tam, kde to má smysl

Nejspíš tím jdu sám proti sobě, ale často inzerentům říkám, že moje čtenáře nezajímají. Nechci totiž, aby na našem magazínu inzeroval někdo, kdo nemůže čtenářům nic nabídnout. Třeba taková autoškola by zde asi moc nepochodila a mým čtenářům by vadila. Ale třeba na Žena.cz může mít velký smysl a navíc je i vtipná.

reklamni-banner-6

Je to trochu kontroverzní. Vždyť špatně parkovat mohou i muži a nejsem si jist, zda se banner zobrazuje jen Pražákům. Určitě to ale zaujalo mou pozornost a možná to bude mít skvělé výsledky.

To je trochu extrém, přesto se ale zamyslete nad tím, zda váš banner umisťujete tam, kde skutečně jsou vaši zákazníci. Zároveň přemýšlejte nad sdělením, kterém jim v tom banneru předložíte. S jakými potřebami na daný web chodí? Co zrovna řeší? Jak na to vy můžete reagovat? To vše reflektujte při tvorbě svého banneru i výběru míst, kam jej umístíte.

Prodávejte

Spousta bannerů dělá chybu v tom, že neláká ke kliknutí. Nemyslím tím jen absenci jakékoliv výzvy k akci, ale i nějaké prodejní argumenty. Nepřemýšlejte nad bannerem jako nad obrázkem, ale jako nad vaším prodavačem. Co může potenciálním zákazníkům nabídnout a jakými argumenty to může podpořit? Můžete nabídnout třeba dopravu zdarma? Máte dodání do 90 minut jako Rohlík.cz apod.?

reklamni-banner-7

ZOOT krásně prezentuje produkt na čistém bílém pozadí. Nezapomíná ale ani na dopravu a vrácení zdarma.

Co číst dál:

Štvou vás reklamní bannery? Jak na ně reagujete a co vás motivuje k tomu, abyste na banner klikli?

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu