Vytvořit si vlastní reklamní banner se zdá být velmi snadné. Stačí zapnout grafický editor nebo poslat obecné zadání grafikovi a je hotovo. Máme co použít. Jenomže ono to tak snadné není a i banner si zaslouží naši pozornost. Jak tedy vytvořit efektivní reklamní banner?
Každý reklamní banner může mít několik cílů – mezi ty hlavní patří:
Základem tvorby efektivního banneru by mělo být jasné definování vlastních cílů. Některé firmy se do jednoho banneru, který je navíc relativně malý, snaží vtěsnat co nejvíce informací najednou.
Banner je prostředkem, který má divákovi předat určité sdělení a motivovat ho k akci. Není přehlídkou umění vašeho grafika. Tvořte proto jednoduché bannery, které nebudou obsahovat příliš textu a které budou dobře čitelné. Držte svého grafika na uzdě a lpějte na tom, aby vám odevzdal práci, z níž bude na první pohled jasné, co v ní sdělujete a proč to má diváka zajímat.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Tvůrci bannerů se dopouštějí i další chyby, která souvisí s čitelností. Je jí malé nebo nečitelné písmo. Bannery by měly mít takové písmo, které se snadno čte a které nemusí čtenář luštit. Máte jen malou chvíli na to, abyste mu předali sdělení. Pokud nebudete srozumitelní, v boji o pozornost neuspějete.
Zmínit musím i obrázky. Řada bannerů obsahuje ilustrace, které s promovaným produktem či službou vůbec nijak nesouvisí. Diváka následně může zaujmout více spoře oděná modelka než samotný produkt. Ji si možná pamatovat bude, vás ale nikoliv. Používejte proto obrázky s rozvahou. Nevkládejte text do nich, ale vedle, ať je lze dobře přečíst.
Položili jste si někdy otázku, co vlastně na vašem reklamním banneru má být? Určitě ano. A nejspíš jste si odpověděli tím, že tam musí být vaše logo (chcete přece zpropagovat vaši firmu) a hlavní sdělení (třeba informace o produktu či vaše konkurenční výhody). To je pravda, ale často se zapomíná na ještě jednu věc – tlačítko.
Není důležité, že bude odkazovat celý banner. Lidé jsou na tlačítka zvyklí a rádi na ně klikají. Tlačítko by navíc mělo obsahovat nějakou výzvu (např. „Koupit”, „Zaregistrovat”, „Přečíst” apod.). Podobný call-to-action prvek může efektivitu banneru značně zvýšit.
Častou chybou je vytvoření stejné série bannerů pro všechny webové stránky. V konečném důsledku jsou tak totožné bannery na odlišných webových stránkách, což ve výsledku může znamenat jejich nízkou viditelnost. Říká se sice, že nejlepší reklama je ta, která jako reklama vůbec nevypadá, v případě bannerů buďte ale velmi obezřetní.
Banner musí upoutat divákovu pozornost, a proto nesmí být přehlédnut. Nebojte se tedy zkoušet různé varianty vašich bannerů a zkoušejte je obměňovat. Vyhodnocujte jejich výsledky a zjišťujte, které jsou nejefektivnější.
Pokuste se také přizpůsobit stránkám, na kterých budete inzerovat. V minulosti se mi několikrát osvědčilo vyzkoušet nějakou netradiční velikost banneru, která přesně zapadala do určité části webu. Pozitivně se projevily i výsledky reklamy, která měla takřka totožný design jako celý web, ale přesto o sobě dávala vědět, že je reklamou a že se na ni dá kliknout. Podobnost s webem však budila v divácích větší důvěru a snáze na ni potom klikli.
Existuje spousta doporučení, proč je vhodné používat obrázky. To nejdůležitější zní – používejte je s rozvahou. Možná je ani nepotřebujete. Třeba vám stačí jednoduchá ilustrace, na níž rychle a jasně odprezentujete přínosy vašich služeb či produktů pro zákazníky. Možná si vystačíte jen s textem.
Bannery předávají určité sdělení, podobně je tomu třeba i v popiscích vašich produktů, v předmětech vašich e-mailů apod. Proto lze i zde uplatnit velmi podobná pravidla. Například můžete zkusit zatlačit na diváky omezenou nabídkou, mimořádnou slevou, něčím unikátním apod.
Nejspíš tím jdu sám proti sobě, ale často inzerentům říkám, že moje čtenáře nezajímají. Nechci totiž, aby na našem magazínu inzeroval někdo, kdo nemůže čtenářům nic nabídnout. Třeba taková autoškola by zde asi moc nepochodila a mým čtenářům by vadila. Ale třeba na Žena.cz může mít velký smysl a navíc je i vtipná.
To je trochu extrém, přesto se ale zamyslete nad tím, zda váš banner umisťujete tam, kde skutečně jsou vaši zákazníci. Zároveň přemýšlejte nad sdělením, kterém jim v tom banneru předložíte. S jakými potřebami na daný web chodí? Co zrovna řeší? Jak na to vy můžete reagovat? To vše reflektujte při tvorbě svého banneru i výběru míst, kam jej umístíte.
Spousta bannerů dělá chybu v tom, že neláká ke kliknutí. Nemyslím tím jen absenci jakékoliv výzvy k akci, ale i nějaké prodejní argumenty. Nepřemýšlejte nad bannerem jako nad obrázkem, ale jako nad vaším prodavačem. Co může potenciálním zákazníkům nabídnout a jakými argumenty to může podpořit? Můžete nabídnout třeba dopravu zdarma? Máte dodání do 90 minut jako Rohlík.cz apod.?
Co číst dál:
Štvou vás reklamní bannery? Jak na ně reagujete a co vás motivuje k tomu, abyste na banner klikli?
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 3 dny
Před 3 dny
Před 5 dny
Před 5 dny
Před 4 týdny
Před 4 týdny
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Před 7 měsíců
Před 7 měsíců
Před 4 týdny
Před 4 týdny