Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Chybové stránky: Máte je správně nastavené po technické i obsahové stránce?

Jiří Rostecký
Před 9 roky

SEO 404

Představte si, že z webu smažete určitou podstránku. Co uděláte s její URL adresou? Přesměrujete ji na úvodní stránku? Ponecháte ji a zobrazíte na ní nějakou omluvnou hlášku? Nebo ji přesměrujete na připravenou podstránku domena.tld/404? Řada webů si na tuto otázku odpověděla nesprávně.

Stránka 404 obecně patří mezi nejpodceňovanější stránky na webu. Většina webů je nejen, že neřeší po grafické a obsahové stránce a nečerpá tak naplno jejich potenciál, ale oni je ani neumí pořešit správně technicky. V tomto článku se podíváme na obojí.

Jak správně přesměrovávat stránku 404?

Vraťme se tedy do naší hypotetické situace. Smazali jste z webu podstránku a teď nevíte, co s ní. „Je otázkou, proč jste ji smazali. Stránka 404 je legitimní odpovědí v případě, že ji na webu už nechcete a není pro ni žádná alternativa. Pokud alternativa existuje, mělo by dojít k přesměrování 301, říká SEO konzultant Pavel Ungr a dodává, že v případě, kdy na dané URL adrese už nikdy nic nebude, může lépe posloužit kód 410.

Inzerce

Jaký je rozdíl mezi kódem 404 a 410?

404 vyhledávačům říká, že stránka neexistuje. 410 říká totéž s tím, že už stránka nikdy nebude funkční. V případě 404 může jít třeba o dočasný výpadek apod.

Častou chybou je samotné přesměrovávání 404. Pokud jste z webu smazali podstránku a chcete odpovědět kódem 404, neměli byste URL měnit. Naopak zachovejte URL původní podstránky a vyhledávačům odpovídejte kódem 404. Správně to má nastavené například e-shop MT nábytek (zkuste si za lomítko v adresním řádku cokoliv napsat).

To, zda váš web odpovídá kódem 404, můžete zjistit např. použitím nějakého doplňku do prohlížeče. Používáte-li Google Chrome, může vám pomoci tento nebo tento.

Redirect Path
Takto vypadá plugin Redirect Path.

Řada webů řeší smazání podstránek přesměrováním na úvodní stranu. Tento postup je ale špatně. „To je zrůdnost nejvyššího kalibru. Zkuste si to převést na reálnou praxi. Jste na úřadě a jdete za konkrétním úřadníkem a oni vás hned pošlou zase ke vchodovým dveřím, aniž by vám řekli, že tam už dávno nepracuje. Jak byste se cítili?“ dodává Pavel Ungr.

Co by měla chybová stránka obsahovat?

Zobrazit uživatelům vašeho webu chybovou stránku není nic špatného. Obsah na webu se zkrátka vyvíjí a je běžné, že se některé stránky mohou dočasně či zcela odstranit. V případě e-shopů to může nastat např. v případě, kdy přestanou daný produkt nabízet.

I v takové chvíli ale můžete myslet na své uživatele a potěšit je.

Udělejte si z toho legraci

Zklamání uživatele poté, co nenašel to, co hledal, můžete rozptýlit např. vtipným obrázkem či humorným textem. „Stránka nenalezena“ je příliš ponurým popsáním něčeho evidentního. Pokud ale zobrazíte třeba „Ups, tohle se nepovedlo“, „Hledáme, hledáme… A nic jsme nenašli.“ nebo ještě lépe vymyslíte text, který nějak souvisí s vaší firmou, zapůsobí to ještě lépe.

Ukázkou může být třeba chybová stránka Zoot.cz:

Zoot.cz
Chybová stránka e-shopu ZOOT.cz.

Usnadněte uživateli další kroky

Jakmile se uživatel naskytne tam, kde nechce být, je to pro něj nepříjemné. Co si teď má počít? Zkuste mu jeho rozhodování usnadnit a nabídněte mu pomoc. Využít k tomu můžete např.:

  • vyhledávací pole
  • odkazy na relevantní existující stránky
  • kontaktní informace

Hezkou ukázkou může být chybová stránka již zmíněného MT Nábytku:

MT nábytek
I špatná zpráva lze říct hezky. Své o tom ví MT nábytek.

Uživatele můžete odkázat i na relevantní články na vašem blogu, ukázat mu vybrané produkty z vaší nabídky a mnoho dalšího. Zkrátka se pokuste udělat maximum pro to, abyste jeho nepříjemné překvapení obrátili ve svůj prospěch.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Petra Kalinová

Před 7 roky

tahle je taky dobrá http://www.czechtongue.cz/404

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

petr-macek-web

Vybudoval úspěšný nástroj od nuly a bez investora. Díky čemu Caflou vyrostlo? | Petr Macek

Premium
vladimir-kvas-web

650 milionů ročně. Přesto firma málem zkrachovala | Vladimír Kvaš (Geetoo)

jaroslav-pokorny-web

Jak řídit firmu přes čísla? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)

braverman-babinec-web

E-commerce: S čím se nyní potýkají české e-shopy? | Tomáš Braverman a Patrik Babinec

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing