Blog si firmy zakládají jako nástroj pro budování vztahu se svými zákazníky, prostor pro vzdělávání komunity i jako prostředek k dokazování své kvalifikovanosti a informování o novinkách. Jednotlivci jsou na tom podobně, někteří svůj blog ale provozují čistě proto, že je to baví. Jak na něm lze vydělat?
Blogování se na našem webu věnujeme poměrně často. Je to pro vás populární téma. Blog jako nástroj je na jednu stranu přeceňovaným marketingovým nástrojem (založme si blog, určitě nás všichni budou číst!), na druhou ale i velmi podceňovaným (založit si ho je snadné, má ho každý, nefunguje to). Krásou tvorby vlastního blogu je možnost propojit spoustu činností v jednu – můžete podpořit svou obchodní značku, dělit se o své know-how a třeba se dostat i do velkých médií.
Řada autorů neumí svůj blog vůbec zpeněžit. Firmy jej často používají jako podporu svých dalších aktivit, u jednotlivců to tak ale vůbec nemusí být. Pojďme se tedy podívat, jak můžete na vlastním blogu vydělat více peněz.
Snem každého vývojáře je pozitivní recenze na blogu nějakého blogera. Ti totiž dokážou snadno rozšířit povědomí o jejich aplikaci mezi širší publikum. Není také tajemstvím, že fanoušci blogu svému blogerovi věří, a proto jsou jeho rady a doporučení přijímány s větší důvěrou.
Toho můžete využít i v rámci monetizace blogu. Sepište recenzi inzerentovy aplikace či okomentujte jeho služby. Dejte si ovšem pozor na to, abyste neklamali své čtenáře. Je velký risk jim lhát a chválit něco, co se vám ve skutečnosti vůbec nelíbí. V sázce je vaše jméno, proto označte tyto recenze jako komerční, přiznejte barvu a snažte se i přesto čtenářům přinést zajímavé informace. Ze zkušenosti vím, že i označené články lidé rádi čtou, pokud se z nich dozví něco nového a přínosného.
Oblíbeným způsobem monetizace je v poslední době i vytváření vlastních produktů. Může jít o cokoliv – e-book, audio nahrávku, video nebo třeba vlastní kurz. Mezi ty nejpopulárnější formy patří rozhodně e-book, kterých ale vzniká velké kvantum, a to často i na úkor kvality. Jak vytvářet obsah efektivně si můžete přečíst v tomto našem článku.
Bloger Petr Jeník v roce 2013 přišel se zajímavou myšlenkou. Umožnil svým čtenářům nakupovat odkazy pod články. Každý tak mohl prostřednictvím jednoduchého formuláře zakoupit odkaz pod konkrétním článkem a zaplatit přes PayPal. Myšlenka se velice líbila, Petr má pod články prodané odkazy dodnes a programátor Jan Paluska dokonce vyvinul plugin EasyAd, který tento způsob monetizace snadno umožní i dalším blogerům.
Prodej odkazů pod články má několik výhod. Reklama nezasahuje do obsahu, neruší čtenáře a nevyvolává v nich nevoli. Inzerenti navíc mohou odkaz zakoupit přímo pod článkem, takže nemusíte zdlouhavě nic řešit. Nevýhodou však zůstává, že čeští inzerenti nejsou na podobný způsob monetizace zvyklí, takže jej ani neočekávají a nevyhledávají. Přesto to můžete zkusit a vymyslet i způsob, jak jejich pozornost přitáhnout.
Vyšší dívčí je vlastní placený obsah. Ten totiž nemusí být doménou jen velkých médií, ale i úzce zaměřených blogerů. Příkladem je Michal Majgot, který na svém blogu o affiliate nabízí za poplatek prémiové články, nebo populární novinář Miroslav Motejlek.
„Když se podíváte kolem sebe, tak zjistíte, že prostory pro obdobný projekt jsou nekonečné, záleží na invenci a tahu na branku každého z vás,“ odpověděl Motejlek v našem rozhovoru na otázku, co by doporučil těm, kteří chtějí vybudovat také úspěšný projekt jako Motejlek.com.
Problémem inzerce na webových stránkách je obecně to, že ji čtenáři nemají rádi. U blogů to platí dvojnásob. Dejte si tedy pozor na to, kolik reklamních sdělení čtenářům předkládáte a v jaké formě. Pokuste se najít způsob, jak jim reklamu sdělovat pohodlně, nebudit v nich negativní emoce a snažit se jim i prostřednictvím inzerce přinést nějakou přidanou hodnotu – zajímavé články, relevantní informace, užitečné nástroje atd.
Nezapomínejte na to, že nejlepší reklama je ta, která jako reklama vůbec nevypadá. To ocení nejen čtenáři, ale i inzerenti.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.