Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Nomen omen: 3 klíčové zásady pro výběr názvu e-shopu

Václav Papeš
Před 7 roky
brand-web
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Bits and Splits

Elektrometal.cz, Kovoslužba Praha, Obchůdeček.eu… Ano, to jsou skutečně názvy online obchodů, které prodávají elektro zboží. Napadlo by vás koupit u Kovoslužby Praha ledničku? Mě tedy ne – očekával bych spíš firmu na válcování plechů. Jak vymyslet název e-shopu, který za něco stojí?

Jestliže je založení životaschopného e-shopu válka, vymyšlením skvělého obchodního jména vyhrajete jednu ze zlomových bitev. Stal by se Google nejnavštěvovanější stránkou, kdyby se jmenoval „Hledač věcí“? Byl by Twitter natolik úspěšný, pokud by vyšel do světa s názvem „Krátké zprávy“?

Podívejme se třeba na Heuréku. Když vybírám ženě parfém k výročí, tak mě samozřejmě zaujme cena. Jenže jak člověk přejíždí očima jednotlivé e-shopy, neuniknou mu dost šílené názvy obchodů. Tím pádem se do hry dostávají další faktory ovlivňující nákupní rozhodování.

Možná to je pouze profesionální deformací, ale parfém bych např. v Jedenklik.cz zkrátka nekoupil.

nazev-eshopu-03

To znamená, že dobře padnoucí název e-shopu dělá na potencionální zákazníky prvotní dojem o vaší značce – definuje vaši identitu.

Jaký by měl název e-shop v každém případě být?

Originální a konkurenceschopný

V české e-commerci je více jak 35 tisíc e-shopů = 35 tisíc názvů. Neskutečné číslo. Teď si představte, že každý nový e-shop se s tímto číslem musí vypořádat. Vypadá to skoro beznadějně, ale prostor k originalitě tu stále je.

Vždycky.

Krásně je to vidět na dvou případech z jedné kategorie – týká se to zřejmě dvou nejsilnějších prodejců parfémů, Elnino a Notino.

Konkurence je zde velice „silná“: Parfemy, Megaparfemy, Profiparfemy, Prodejparfemu, Parfum, Parfumstar… Takhle bychom mohli pokračovat dál a s podobným názvem bychom našli dejme tomu 30 e-shopů.

Jak se mám v e-shopech vyznat? Vždyť jsou si názvy podobné jako vejce vejci.

Elnino. Cítíte ten náboj, originalitu a sílu? Dobře. Když slyšíte poprvé o e-shopu Elnino, nespojíte si ho s parfémy. Jakmile to ale zjistíte, vryje se vám Elnino do paměti takovým způsobem, že ho z hlavy nedostanete. Brand jako blázen. Geniální.

nazev-eshopu-05

Nedávno to pochopil i Parfums, který expanduje. Jakou šanci asi má v zahraničí s názvem Parfums?

nazev-eshopu-04

Krok k přejmenování na Notino je proto logickým a skvělým krokem, který výrazně posílí značku.

Krátký a jednoduchý

Teď k obchodu ElektroMetal eShop. Koupili byste tady televizi? Mě by netrklo, že se jedná o e-shop s elektronikou. I kdyby jo, stejně bych k němu hned od začátku přistupoval s nedůvěrou. Proč takový komplikovaný název?

nazev-eshopu-07

Sice nejsem odborník přes elektro, ale jedno vím jistě. Radši bych nakoupil třeba v Electro Worldu – jednoduché, snadno zapamatovatelné a vystihující. Když se to jmenuje „svět elektra“, tak tam asi budou mít moře elektroniky…

nazev-eshopu-06

Mít krátký a jednoduchý název je skvělé hned z několika důvodů: Nakupující si ho snadno zapamatují, lehce vysloví jeho jméno, takže ho při doporučení známým nezkomolí, a i do celkové vizuální identity lépe zapadne.

Vezměte v úvahu doménu

Při uvažování nad názvem e-shopu vás napadne určitě více než jedna varianta. Žádnou z nich hned z kraje nezatracujte. Nejdříve si zkontrolujte, jestli najdete vhodnou a volnou doménu.

Pokud zplodíte vskutku jedinečný název, neměl by to být problém. Jenže vše je možné a nikdy nevíte, koho napadne podobná myšlenka. Ono vymyslet super název e-shopu a pak ho „zabít“ doménou s jiným jménem není úplně to pravé ořechové.

Nevíte si rady s výběrem? Možná vás popostrčí 3 rychlé tipy:

1. Kombinujte

Zkuste brainstorming. Stoprocentně na vás vypadnou ingredience, ze kterých sestavíte skvělé menu. Kombinací dvou až tří „obyčejných“ slov může vzniknout perfektní název.

Např. Prázdná Miska. Dvě obyčejná slova, která dohromady tvoří pěkný název.

nazev-eshopu-01

2. Fantazírujte a komolte

No a co, že dotyčné slovo neexistuje? Novotvary Google, Skype, Alza také nic neznamenají a uchytily se. Hrajte si s písmenky, vymýšlejte slova, přesmýkejte.

I když umí být Alza hodně otravná, má to vychytané:

nazev-eshopu-00

3. Využijte osobní slovo

Máte nějakou přezdívku nebo zajímavé jméno? Jak se jmenuje vaše kočka? Inspirace je všude kolem vás, jenom se jí nebát.

Martin Kasa si se jméno e-shopu poradil také bravurně:

nazev-eshopu-02

Název obchodu je podstatnou součástí identity – neberte jeho výběr na lehkou váhu. Buďte víc Elnino a Prázdná Miska než Kovoslužby Praha. V konečném účtování na tom vyděláte.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Václav Papeš

Václav bydlí schovaný na dědině, kde má absolutní klid na psaní textů pro klienty i svůj blog. Když ho přestane bavit dřepění za počítačem, rozběhne se do kraje. Nejlepší copywriterské nápady se totiž rodí na čerstvém vzduchu.

Komentáře

Michal Podolec

Před 7 roky

Dne 16.02.2017
Dobrý den,
Vaše rozhovory poslouchám v autě jako Podcast. Za toto a za vše co okolo e-commerc tvoříte bych Vám tímto velice rád poděkoval.
Velice si vážím Vaší práce a přeji mnoho úspěchu do budoucna.
Ještě jednou děkuji za cenné rady a přeji hezký den.
S pozdravem Podolec Michal

Odpovědět »

honza

Před 7 roky

Jen faktická připomínka – Alza je zkratka jména zakladatele a majitele – ALeše ZAvorala ;)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

demanova-rezort-web

Jak se dělá marketing populárního slovenského rezortu? | Jozef Droppa a Ondřej Lipták

Premium
martina-bechynova-web

Platí na sítích „náš zákazník, náš pán“? Nastavte komunikaci jako Liftago | Martina Bechyňová

Premium
pavel-ungr-web

SEO se hodně změní, Google zaspal, texty z ChatGPT může penalizovat, říká Pavel Ungr

martin-jares-web

Ponákupní marketing e-shopu. Jak se dělá? | Martin Jareš (Foxdeli)

Premium
karel-parizek-web

Jak řídit marketingový tým? | Karel Pařízek

Premium
juraj-slesar-web

Knihkupectví Martinus: Nic jako lovebrand neexistuje | Juraj Šlesar

Premium
marek-dobry-web

Jak se buduje značka e-shopu? Takhle to dělají Vasky, Heureka a další | Marek Dobrý

jan-kocenda-web

Trezor. Světově unikátní byznys s kořeny v Česku | Jan Kočenda