Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak vybrat doménu pro váš web a proč (ne)řešit klíčová slova?

Tomáš Zahálka
Před 6 roky

„Kámen? Zde! Kámen? Zde! Kámen? Zde! Kámen? (ticho) Kámen? (ticho) Jasně, zas nepřítomen. A kámen je určitě taky nepřítomen.“

Všichni prodáváme mobily, a tak nás napadlo, že se všichni budeme jmenovat stejně. Proč tolik majitelů volí domény na základě klíčových slov a jaký to má vliv na výsledky vyhledávání – odpoví vám SEO konzultant – Tomáš Zahálka.

Téměř identické názvy domén prodávající mobily.

Nebuďte už Kameni, buďte trochu originální!

Jste-li postaveni před výběr domény, zapomeňte na staré SEO poučky z internetu, které hovoří o klíčovém slovu. To vám sice může trochu pomoci na jednu frázi, ale e-shopy obvykle nestavíte jen s jedním druhem zbožím, odpovídající na jedno klíčové slovo. Proto se nesnažte za přemrštěné částky kupovat domény od překupníků a raději si vymyslete originální název, který se bude dobře vyslovovat, je zapamatovatelný a ideálně i vystihuje prodávaný sortiment.

Podle čeho volit správný název domény?

Máte volnou ruku, ale přesto bych volbu domény nepodceňoval. Při výběru se zamyslete nad několika faktory, které mohou ovlivnit budoucnost vašeho podnikání.

Inzerce

1) Vyhněte se názvům, které vás mohou obchodně omezovat

Klasickým příkladem jsou domény typu levnezbozi.cz. Takový brand je dobrý pro lowcostové zákazníky, ale limituje vás pro získání prémiových značek, které nechtějí být se slovy levné, či laciné spojovány.

2) Vyhněte se názvům, které vás blokují při expanzi do zahraničí

Na začátku podnikání jste rádi, když uděláte pár objednávek pro české zákazníky, časem však možná budete chtít expandovat do zahraničí. Proto se ujistěte, že doména prvního řádu není obsazená v cizině (například .com, .uk, .fr, .de) a ideálně si všechny varianty registrujte.

Vysvětlivka:

  • Doména prvního řádu = .cz | .eu | .com
  • Doména druhého řádu = tomaszahalka.cz (slovo: tomaszahalka)
  • Doména třetího řádu = www | www1 (ale může být i seo.tomaszahalka.cz)

3) Poslouchejte své zákazníky, to oni šíří vaše jméno

Pamatujete si ještě na e-shop s komponenty Alzasoft? Dnes je z něj gigant Alza, který velmi rychle podobně jako CZC (czechcomputer.cz) přišel na to, že zákazníci raději používají kratší a jednodušší názvy, které se lépe zapamatují a snadněji napíší.

4) Snažte se název domény spojit s tím, co prodáváte

Mezi úspěšné e-shopy, které dokázaly vybrat originální název a elegantně ho spojit s nabízeným produktem je tu třeba Megapixel.cz (fotoaparáty), Pilulka.cz (léky), Hanibal.cz (outdoorové zboží), Ruzovyslon.cz (sexshop) a Rohlik.cz (potraviny). Představme si tyto silné brandy s doménou tipu: Mamefotaky.cz, Levneleky.cz, Outdoorova-vybava.cz, Sexualnipomucky.cz a Dovezemejidlo.cz – osobně bych zůstal u původních názvů.

5) Doporučuji se vyhnout výrazům, které jsou obecně používané pro něco jiného

Příkladem může být e-shop DivokeOpice.cz, kde doména jen velmi těžko bojuje s články o divokých opicích v Kongu, Indonésii, Thajsku a dalších zmínkách na silných doménách. Podobně však jako Hanibal.cz, který bojoval s jmény Hannibal Lecter či Hannibal Barkas se všechno dá časem přeskákat a obsadit první pozice.

Úspěšné e-shopy, které nemají v URL klíčové slovo.

SEO není o tom vlastnit domény s klíčovým slovem, ale o tom, jaký máte na webu obsah, nadpisy, jak dobře máte popsané kategorie, produkty, kolik stránek na vás odkazuje, jak rychle se stránka načte, jestli máte e-shop na HTTPS a zda-li je responzivní. Hnát se za nákupem domény jen pro jedno klíčové slovo je přežitek, který ve většině případů nestojí za peníze. Raději investujte do kvalitního redakčního systému, který umí správně pracovat s obsahem a vy si budete moci vytvářet efektivní landing page, ale o tom až v příštím díle …

Na závěr, několik nejčastějších dotazů

Q: Několik let provozuji doménu s pomlčkou, mám ji přesměrovat na bez pomlčky?
A: Nemusíte, i domény s pomlčkou můžou být jedničky na trhu. Důležité je, že máte registrovanou verzi i bez pomlčky a všechny možné překlepy přesměrujete na jednu doménu.

Q: Je lepší používat česká slova, anglická nebo kombinovat?
A: Je lepší mít originální slovo, které nemusíte překládat. Pokud to ale musí být, zamyslete se nad cílovou skupinou, výslovností a pojistěte se proti překlepům v doméně.

Q: Kupuji už registrovanou a dříve provozovanou doménu, může být problém?
A: Jen zřídka vidím důvod k odkupu domény, ale když už se to děje, nechte si vypracovat audit off-page faktorů a zjistěte si její historii. Může se snadno stát, že koupíte doménu plnou veřejně negativních recenzích, stejně tak, jako e-shop s uměle generovaným trafficem.

Q: Je dobrý nápad do domény dávat číslice, třeba jako www.1-2televize.cz
A: Zkuste si vzít telefon a pokusit se někomu doménu nadiktovat, to je nejlepší zkouška.

Q: Četl jsem, že klíčové slovo v doméně pomáhá, když na vás třetí strana odkazuje v textu?
A: Ano, pokud celý váš web je postavený na 1 klíčovém slovu, tak to berme jako výhodu. Osobně však doporučuji při linkbuilingu pracovat s více slovy a tomu uzpůsobit odkazy.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Tomáš Zahálka

Tomáš pracuje jako SEO konzultant se zaměřením na e-commerce. E-shopům se věnuje od roku 2011 a svým klientům pomáhá s optimalizací pro vyhledávače, volbou správných požadavků na redakční systémy a SEO-UX poradenstvím při redesignech webů.

Komentáře

Petr Komárek

Před 4 roky

Nevím jak je myšleno, ale podle mne je toto blbost: „Proto se ujistěte, že doména prvního řádu není obsazená v cizině…“
Domény 1. řádu nemohou být obsazené ;)

Odpovědět »

Tomáš Zahálka

Před 4 roky

Dobrý den Petře,

je to myšleno samozřejmě jako kombinace domény prvního řádu s druhým řádem.

Tedy pokud chci udělat e-shop Dudlu.cz a jednou je mým snem expandovat na Slovensko, tak je dobré si ověřit i jestli je volná doména Dudlu.sk. Tak to bylo a je myšleno, možná jen trochu nešikovná formulace. :)

Děkuji za postřeh.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

andrea-horniczka-web

Umělá inteligence a Meta. Jak se mění reklamy na Facebooku? | Andrea Horniczká (Dexfinity)

Premium
karel-parizek-web

Jak vybrat šéfa marketingu firmy? | Karel Pařízek

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

dan-nytra-web

Umělá inteligence v marketingu. Co už dnes funguje a kde ušetřit peníze? | Dan Nytra

matej-astary-web

Retenční marketing e-shopu: Jak ho dělat správně? | Matej Aštary (Dexfinity)

demanova-rezort-web

Jak se dělá marketing populárního slovenského rezortu? | Jozef Droppa a Ondřej Lipták

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
martina-bechynova-web

Platí na sítích „náš zákazník, náš pán“? Nastavte komunikaci jako Liftago | Martina Bechyňová