Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

10 kroků, které vás naučí, jak správně získávat kontakty

Je pro nás navazování kontaktů přirozené, jako např. pro Američany? Máme radost z toho, když nás cizí člověk osloví v metru? Pravděpodobně nikoliv. Většina z nás má smíšené nebo spíše negativní pocity, když je někdo cizí osloví. První otázka, který nás napadne je: „Co ode mě potřebuje?“ Myšlenka, že si člověk s námi chce jen tak popovídat, nás zcela mine. Ptáte se proč? Protože již od malička máme zakořeněno, že se nemáme bavit s cizími lidmi. 

Inzerce

Proč je ale tak důležité navazovat nové kontakty? Nabízí se hned několik benefitů. Jednak poznáte nové lidi, nejen ty, se kterými jste právě navázali kontakt, ale i jejich obchodní partnery, klienty, kamarády či kolegy. Máte také jedinečnou možnost vytvářet nové obchodní příležitosti, které by se vám za normálních okolností nenaskytly. Také získáte užitečné informace, díky širokému záběru lidí, se kterými jste se seznámili. Umožní vám to se dozvědět např. informace o vaší konkurenci. Co dělá dobře, v čem má mezery, nebo jaké novinky se chystá uvést na trhu. A samozřejmě vám to také pomůže v osobním rozvoji. Naučíte se komunikovat se všemi typy lidí, od introvertů po extroverty, od arogantních po zakřiknuté, zkrátka s kýmkoliv. A zajisté vám to ušetří energii, čas i peníze, budete-li chtít využít některé ze služeb, které vám kontakt nabízí.

Jak ale nové kontakty správně získat?

Mějte cíl

Stanovte si, s jakými lidmi se chcete seznámit. Jsou to potenciální zákazníci, obchodní partneři, noví zaměstnanci, odborníci na určitou tématiku nebo jen noví kamarádi? Pokud neznáte konkrétní jména, použijte názvy společností a pozice.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Nezískávejte pouze kontakty, získávejte přátele

Soustřeďte se na budování dobrých a kvalitních vztahů, nikoliv pouze získávání kontaktů do vašeho mailing listu. Cílem je také se zajímat nejdřív a zejména o lidi, pak o business nebo pozice. Lidé poznají, pokud s nimi navazujete kontakt jen z toho důvodu, že jsou pro vás užiteční. Zajímá-li vás pouze pozice např. generální ředitel, nikoliv Adam Novák, generální ředitel. Důvěru pana Nováka si příliš nezískáte.

Seznamte se s konektory

Seznamte se s lidmi, kteří jsou aktivní v seznamování, navazování nových kontaktů a jejich propojování. Od těchto lidí se můžete nejen lecčemu přiučit, ale i díky nim poznat zajímavé lidi, které oni již dobře znají. Mezi konektory patří např. organizátoři akcí, majitelé/ředitelé různých klubů, zájmových skupin, žurnalisti, lobbisti, nebo headhunteři.

Buďte vždy otevření networkingu

Buďte příjemní na kohokoliv, kdo vás osloví. Přátelský přístup je nezbytný. Pokud je to člověk, se kterým se nechcete bavit, ukončete přátelsky rozhovor po pár minutách s výmluvou, že se musíte také věnovat dalším hostům.

Před nikým se nepovyšujte ani neponižujte

Každý člověk je něčím výjimečný. Všichni si proto zaslouží být bráni s respektem.

Vždy chtějte porozumět

Snažte se pochopit, co vám ostatní říkají o sobě, o svém businessu a osobním životě. Věnujte jim veškerou pozornost. Nečekejte pouze na příležitost, kdy budete moci mluvit vy. Pokud nerozumíte, co říká, požádejte o vysvětlení. Ukážete mu, že ho skutečně posloucháte a že vás zajímá, co říká. Následně vám i on dá dostatečný prostor, abyste se představili. A jsem si jistá, že vás bude poslouchat se stejným nadšením, ne-li větším.

Dávejte důraz na důvěru

Aby váš kontakt měl nějakou váhu, snažte se získat maximální důvěru od ostatních. Máte-li jejich důvěru, přidaná hodnota z kontaktu bude o to větší.

Buďte vidět a buďte aktivní

Snažíte-li se být neviditelný když jdete na nějakou akci, moc kontaktů nezískáte, lidé si vás nevšimnou. Máte-li příležitost, dejte o sobě vědět. Jedna vychytávka – položte dotaz na konferenci. Postavit se před celým sálem, říci své jméno, název společnosti nebo čím se zabýváte a vznést dotaz, to je reklama k nezaplacení. Uvidíte, kolik lidí za vámi během přestávky přijde se seznámit.

Vždy buďte sami sebou, příjemní, přátelští. Nepřetvařujte se

Nemáte-li smysl pro humor, nepoužívejte ho. Nejste-li extrovert, nesnažte se být výrazný. Lidé vám vaši „novou“ tvář neuvěří a bude to mít negativní dopad na jejich důvěru ve vás. Buďte přirození. Vždyť i jako introvert můžete být skvělými networkery.

Vždy se soustřeďte na „win-win“ strategii

Nesnažte se pouze vytěžit maximum pro sebe. Chtějte maximum také pro druhou stranu. Navázání kontaktu a uzavření spolupráce bude o to snazší, pokud ze spolupráce bude mít užitek i druhá strana.

Začněte s navazováním kontaktů teď hned, protože již včera bylo pozdě. Necháte-li to na poslední chvíli, vaše šance, že vám daný člověk pomůže, když něco potřebujete, se razantně zmenšuje.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Lenka Schánová

Lenka Schánová působí jako průvodce světem networkingu. Založila školu networkingu, organizuje netradiční networkingové akce Business & Pleasure Networking nebo poskytuje poradenství týkajícíc se business networkingu. Napsala knihu o networkingu. Aktuální informace o networkingu můžete sledovat na Facebooku nebo Twitteru.

Nenechte si ujít

jak-vytvorit-web-PkS

5 nejzásadnějších chyb, kterým se vyhnout při tvorbě webu

alexander-fryc-1

Založení SRO nejlevněji a nejrychleji.

martin-chytry-web

Přehledně: Formáty venkovní reklamy, které byste měli znát

Právě vyšlo

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Premium
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

Inzerce