Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Chyby v podnikání: Dopustí se jich každý, ale dá se jim vyhnout

Jiří Rostecký
Před 12 roky

V podnikání se každý dopustí mnoha chyb. Pokud se jich bojíte, musíte se s tímto rizikem smířit, nebo raději vůbec nepodnikat. V průběhu vaší podnikatelské kariéry se vám zcela určitě stane něco, čeho později budete litovat. Vždy se tomu ale dá vyhnout…

Poučte se z vlastních chyb

Chybami se člověk učí. To se říká už po staletí a je to pravda. Chyby nejsou jen špatné, byť nikdy nepřináší nic dobrého, ale můžete je zužitkovat. Jak, to je jen na vás.

Rozhodně byste se neměli chyb bát. Strach je největší nepřítel a v podnikání to platí dvojnásob. Začátky jsou vždy problematické a dopustíte se v nich nejvíce chyb. Postupem času se ale budete zlepšovat a už se vám stejné chyby nestanou. Poučíte se z nich a příště budete připraveni.

Mnoho začínajících podnikatelů se bojí. Mají strach z jakéhokoliv rozhodnutí, ale to se dá očekávat. Neznalost a hlavně nezkušenost je naprosto přirozená. Můžete se obrátit na někoho zkušenějšího, požádat ho o pomoc, o radu nebo jen o ponaučení.

Inzerce

Neničte si vlastní život a nezblázněte se

Podnikání přináší i dva nepříjemné zásahy do života člověka. Podnikatelé velmi často upřednostňují práci před soukromím. Vrcholoví manažeři přiznávají někdy i 15hodinovou pracovní dobu. Podnikání se může snadno stát závislostí, cesta za ziskem je strhující a člověku může jednoduše „hrábnout“.

Každý podnikatel by si měl uvědomit, co je pro něj důležitější. Úspěch i peníze jsou sice dvě krásné věci, které jdou ruku v ruce, ale jejich ztráta je daleko bezvýznamnější než ztráta jiných věcí. Rodina, přátelé, přítelkyně a další. Úspěch i peníze můžete za život získat teoreticky kdykoliv, rodinu a přátelé už stěží…

Mnoho podnikatelů také zasáhne druhý nepříjemný důsledek podnikání. Hlavně toho úspěšného. První vydělané peníze, obdivující lidé, úspěch a rostoucí ego. To vše může mít rovněž důsledky na soukromý život a připravit vás o své blízké. Věnujte tedy pozornost i tomu, abyste neztratili to, co má v životě daleko větší hodnotu než peníze

Mějte raději papír, znamená totiž jistotu

Písemné smlouvy jsou nesmírně důležité. Často si ale podnikatelé neuvědomují, že je tomu tak i v začátcích. Právě v nich je to dokonce nejdůležitější a na papíře by mělo být doopravdy úplně vše. Nezkušenost vás může zavést do nepříjemných situací, písemnými smlouvami můžete mnohým předejít.

Neplatí to ale jen pro cizí lidi. Papír byste měli mít i tehdy, kdy spolupracujete s někým blízkým. Nikdy nevíte, jaký bude váš vztah s rodinným příslušníkem za deset let. V té době můžete hodně litovat toho, že jste si tehdy smlouvou vše nepokryli.

Ve dvou se to lépe táhne… a je to pravda!

Podnikat s někým dalším má jednu nevýhodu – musíte se o zisk dělit. V začátcích není tolik peněz, abyste mohli realizovat vše, co chcete. Potřebujete něco udělat, ale nemáte na zaplacení, takže to zkoušíte sami. Udělejte ale něco lepšího, sežeňte si obchodního partnera, který vám s tím pomůže. Oslovte investory, dejte jim podíl ze zisku a rozjeďte to ve velkém…

Nemusí to však být hned obchodní partner. Pokud nepotřebujete peníze, ale stále nemáte potřebné zkušenosti, najděte si nějakého „pomocníka“. Oslovte úspěšné podnikatele, třeba vám poradí a pomohou vám se rozjet. Choďte si k nim pro rady, poslouchejte je, ptejte se na jejich názor. I tak předejte mnoha chybám.

Jednou budete nahoře, jindy zase dole

V podnikání je bohužel častým jevem tzv. „semafor“. Jednou vám svítí zelená, daří se, vše vychází, postupně rostete. Jindy však začne svítit červená a vše se dařit přestane, zisky začnou klesat, přestane vám to vycházet a vy panikaříte. Zachovejte klid, v podnikání jste jednou nahoře a jindy zase dole.

Pokud se vám přestane dařit, začněte hledat chyby, kterých jste se dopustili. Zjistěte, co vedlo k tomu, aby začala svítit červená. Pokuste se najít příčinu a té se příště vyvarovat. Vymyslete něco nového, co vaše podnikání opět nakopne. Donuťte zelenou rozsvítit se. Podobné chyby vás v budoucnu mohou dostat ještě dál, než v tuto chvíli čekáte…

Sdělte nám, jakých chyb jste se kdy dopustili? A jak to nakonec dopadlo?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-komarek-web

Sklad pro rychle rostoucí e-shop. Jak ho buduje Grizly.cz? | Martin Komárek

marek-odehnal-web

Jak investuje největší hedge fond světa? | Marek Odehnal

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
gabriela-teissing-web

Expanze do zahraničí za 100 milionů. Jak Creative Dock dobývá svět? | Gabriela Teissing

jiri-jemelka-web

Do čeho ve firmě investovat peníze? | Jiří Jemelka (JPF)

jiri-rostecky-web

Jiří Rostecký: Jak růst na volné noze? | Marián Kamenišťák

Premium
marcel-klaus-web

1,5 miliardy ročně. Jak Marcel Klaus vybudoval největšího výrobce dřevěných palet v Česku?

kovar-gabco-web

Fulfillment: Je pro každého? A co firmy se specifickými produkty? | Max Kovář a Roman Gabčo (Skladon)