Inzerce

Chyby v podnikání: Dopustí se jich každý, ale dá se jim vyhnout

V podnikání se každý dopustí mnoha chyb. Pokud se jich bojíte, musíte se s tímto rizikem smířit, nebo raději vůbec nepodnikat. V průběhu vaší podnikatelské kariéry se vám zcela určitě stane něco, čeho později budete litovat. Vždy se tomu ale dá vyhnout…

Inzerce

Poučte se z vlastních chyb

Chybami se člověk učí. To se říká už po staletí a je to pravda. Chyby nejsou jen špatné, byť nikdy nepřináší nic dobrého, ale můžete je zužitkovat. Jak, to je jen na vás.

Rozhodně byste se neměli chyb bát. Strach je největší nepřítel a v podnikání to platí dvojnásob. Začátky jsou vždy problematické a dopustíte se v nich nejvíce chyb. Postupem času se ale budete zlepšovat a už se vám stejné chyby nestanou. Poučíte se z nich a příště budete připraveni.

Mnoho začínajících podnikatelů se bojí. Mají strach z jakéhokoliv rozhodnutí, ale to se dá očekávat. Neznalost a hlavně nezkušenost je naprosto přirozená. Můžete se obrátit na někoho zkušenějšího, požádat ho o pomoc, o radu nebo jen o ponaučení.

Neničte si vlastní život a nezblázněte se

Podnikání přináší i dva nepříjemné zásahy do života člověka. Podnikatelé velmi často upřednostňují práci před soukromím. Vrcholoví manažeři přiznávají někdy i 15hodinovou pracovní dobu. Podnikání se může snadno stát závislostí, cesta za ziskem je strhující a člověku může jednoduše „hrábnout“.

Každý podnikatel by si měl uvědomit, co je pro něj důležitější. Úspěch i peníze jsou sice dvě krásné věci, které jdou ruku v ruce, ale jejich ztráta je daleko bezvýznamnější než ztráta jiných věcí. Rodina, přátelé, přítelkyně a další. Úspěch i peníze můžete za život získat teoreticky kdykoliv, rodinu a přátelé už stěží…

Mnoho podnikatelů také zasáhne druhý nepříjemný důsledek podnikání. Hlavně toho úspěšného. První vydělané peníze, obdivující lidé, úspěch a rostoucí ego. To vše může mít rovněž důsledky na soukromý život a připravit vás o své blízké. Věnujte tedy pozornost i tomu, abyste neztratili to, co má v životě daleko větší hodnotu než peníze

Mějte raději papír, znamená totiž jistotu

Písemné smlouvy jsou nesmírně důležité. Často si ale podnikatelé neuvědomují, že je tomu tak i v začátcích. Právě v nich je to dokonce nejdůležitější a na papíře by mělo být doopravdy úplně vše. Nezkušenost vás může zavést do nepříjemných situací, písemnými smlouvami můžete mnohým předejít.

Neplatí to ale jen pro cizí lidi. Papír byste měli mít i tehdy, kdy spolupracujete s někým blízkým. Nikdy nevíte, jaký bude váš vztah s rodinným příslušníkem za deset let. V té době můžete hodně litovat toho, že jste si tehdy smlouvou vše nepokryli.

Ve dvou se to lépe táhne… a je to pravda!

Podnikat s někým dalším má jednu nevýhodu – musíte se o zisk dělit. V začátcích není tolik peněz, abyste mohli realizovat vše, co chcete. Potřebujete něco udělat, ale nemáte na zaplacení, takže to zkoušíte sami. Udělejte ale něco lepšího, sežeňte si obchodního partnera, který vám s tím pomůže. Oslovte investory, dejte jim podíl ze zisku a rozjeďte to ve velkém…

Nemusí to však být hned obchodní partner. Pokud nepotřebujete peníze, ale stále nemáte potřebné zkušenosti, najděte si nějakého „pomocníka“. Oslovte úspěšné podnikatele, třeba vám poradí a pomohou vám se rozjet. Choďte si k nim pro rady, poslouchejte je, ptejte se na jejich názor. I tak předejte mnoha chybám.

Jednou budete nahoře, jindy zase dole

V podnikání je bohužel častým jevem tzv. „semafor“. Jednou vám svítí zelená, daří se, vše vychází, postupně rostete. Jindy však začne svítit červená a vše se dařit přestane, zisky začnou klesat, přestane vám to vycházet a vy panikaříte. Zachovejte klid, v podnikání jste jednou nahoře a jindy zase dole.

Pokud se vám přestane dařit, začněte hledat chyby, kterých jste se dopustili. Zjistěte, co vedlo k tomu, aby začala svítit červená. Pokuste se najít příčinu a té se příště vyvarovat. Vymyslete něco nového, co vaše podnikání opět nakopne. Donuťte zelenou rozsvítit se. Podobné chyby vás v budoucnu mohou dostat ještě dál, než v tuto chvíli čekáte…

Sdělte nám, jakých chyb jste se kdy dopustili? A jak to nakonec dopadlo?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 28 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Píše blog a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

max-kovar-web

Jak se staví sklad? | Max Kovář (Skladon)

pavla-arnoldova-web

Hledání nových zaměstnanců do digitální agentury | Pavla Arnoldová (Fragile)

vit-endler-web

Aktuálně v e-commerce: Na čem teď pracovat? | Vít Endler (finGOOD.cz)

Právě vyšlo

andrea-tesakova-web

Překlady a lokalizace webu. Jak to procesně zvládnout? | Andrea Tesáková (Expandeco)

adam-neuberger-web

Kryptoměny: Aktuální situace na trhu, regulace a postoj miliardářů | Adam Neuberger

jiri-mrazek-web

Finanční řízení a diverzifikace příjmů malé firmy | Jiří Mrázek (Nanovo)

Nejoblíbenější

zdenek-jahoda-web

30 let v byznysu, budování značky Emco, řízení lidí | Zdeněk Jahoda

miroslav-tesar-web

Stabilizace rozpadající se firmy | Miroslav Tesař (Astratex)

michal-koubek-web

Jak získat bankovní úvěr pro váš e-shop? | Michal Koubek

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

jaroslav-baier-web

Prodej firmy: Jak ho zvládnout? | Jaroslav Baier

andrej-kiska-web

Andrej Kiska ml. (Credo Ventures): Jak uvažují investoři a čím je zaujmout?

pavel-baudis-web

Pavel Baudiš (Avast): Jak se buduje firma se 400 milióny uživateli po celém světě?

simona-kijonkova-web

Simona Kijonková: Byznys Zásilkovny, budoucnost logistiky, úspěch v podnikání