Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Obsah zadarmo: Proč jej vytvářet a jak?

Jiří Rostecký
Před 9 roky

V posledních letech je toho doslova plný internet. Tu si můžete stáhnout e-book se zázračnými tipy, jak rychle zhubnout, a tamhle zase e-book o tom, jak zvýšit návštěvnost webu nebo rovnou jak vydělat hodně peněz. Obsah zadarmo je fenomén a jak je tomu v Čechách zvykem, děláme ho hodně, ale možná bez rozmyslu.

Přiznám se, že mám všech těch e-booků plné zuby. Měl jsem zprvu radost, když jsem narazil na několik bezplatných kousků se zajímavým tématem. Očekával jsem od nich kvalitní obsah, spoustu přínosných rad a postřehů, ale místo toho jsem se dočkal jen povrchního balastu, co mi vůbec nic nedal.

Vždy jsem si při čtení takového e-booku v duchu říkal, proč mi ho autor nabídl? Proč mě jej nechal přečíst a proč mi předal něco, co spíš než jeho kvalifikovanost a profesionalitu dokazuje neschopnost a amatérství? A také mě zajímalo, jak to udělat lépe…

Sdílet znamená získávat

„Obsah zadarmo může být otevřenými dveřmi do vašeho podnikání. Přiláká totiž daleko více lidí, kteří by se k vám jinak vůbec nedostali,“ říká copywriter Otto Bohuš, který sám vytvořil bezplatnou trilogii Pište jako copywriter. Jeho e-booky mu přinesly asi desetkrát více zakázek, než kolik jich měl dříve. Dohromady si je stáhlo přes 4 600 lidí.

Inzerce

Sdílení obsahu zadarmo může vaše podnikání ovlivnit mnoha způsoby:

  • Pomůže vám sdílet vaše myšlenky, nápady a názory, díky nimž se můžete zviditelnit a odlišit.
  • Můžete sdílet svůj příběh. A jak víte, příběh prodává.
  • Bezplatný obsah přitáhne více lidí se stejnými nebo alespoň podobnými zájmy.
  • Díky svému obsahu můžete snáze prezentovat své zkušenosti a výsledky a ukázat tak světu hodnotu svých služeb.
  • Odlišíte se od konkurence, která obsah zadarmo nesdílí.
  • Nerozhodnuté zákazníky dokážete snáze přesvědčit. Můžete jim zodpovědět spoustu otázek a nabídnout další prodejní argumenty.

Odběratelé vašeho bezplatného obsahu budou dále zvědaví a budou ho chtít více. Díky tomu se mohou stát vašimi followery na sociálních sítích, odběrateli vašeho newsletteru či čtenáři vašeho blogu. A samozřejmě – později i vašimi zákazníky.

Nemusí to být nutně e-book

Ačkoliv se na internetu v posledních letech objevila spousta e-booků ke stažení, nepřinesly snad kromě záplavy bezcenného obsahu nic moc nového. Obsah totiž můžete sdílet mnoha způsoby. „Nejsou zde žádné limity. Může to být opravdu cokoliv, třeba audio nahrávky, video, tištěný materiál, webinář, online kurz či nabídka letu horkovzdušným balónem,” dodává Bohuš.

On se pro formu e-booku rozhodl proto, že je mezi lidmi velmi oblíbená, dá se snadno stáhnout a konzumovat. Přemýšlel i o videu, které je snad ještě populárnější, ale nákladově by se dostal někam zcela jinam, proto upřednostnil e-book, který později vydal i jako audioknihu.

Ať už zvolíte jakoukoliv formu, měli byste v ní vydat to nejlepší z vás. „Odběratel musí být nadšený a musí najít nějakou přidanou hodnotu. Nedávejte tam téměř žádné prodejní informace, ale to nejlepší know-how,” radí Otto Bohuš s tím, že samozřejmě nemáme všechno rozvádět až do detailu, ale zato v kostce, přehledně a strukturovaně.

Dobrý obsah se prodává sám

Způsob, jakým tento obsah nabídnete, se může lišit. V módě je stáhnutí obsahu výměnou za e-mail. Někteří dokonce vyžadují sdílení na sociálních sítích nebo registraci do nějakého programu. Podle Bohuše se dobrý obsah prodává sám, i když je zadarmo. Pokud ne a nikdo o něj nemá zájem, stala se někde chyba. Třeba už při jeho přípravě.

„Já svoje e-booky psal s těmi nejlepšími úmysly. Chtěl jsem lidem poskytnout cenné rady, jak přistupovat k tvorbě textů na webových stránkách. Chtěl jsem se zkrátka blýsknout, a tak jsem si dal záležet,“ vzpomíná copywriter a dodává, že hodně peněz investoval i do grafické podoby e-booků – a to proto, aby se odlišil a jeho práce vypadala lákavě.

Svou pozornost přenesl přímo na čtenáře, a proto dnes jeho e-booky slaví takový úspěch. „Cítím to na všech frontách. Najednou jsem vnímán jako větší autorita pro copywriting, lidé to sdílejí dál mezi sebou, dávají doporučení a já dostávám stále více pozvánek na různá vystoupení,“ popisuje benefity, které mu vlastní e-booky přinesly.

Podle něj ale nestačí svůj e-book či jiný obsah sdílet pouze v rámci webových stránek: „Dejte si na něj odkaz do e-mailového podpisu, udělejte pořádnou kampaň, rozešlete newsletter, na Facebooku si vytvořte call-to-action tlačítko, hledejte různé seznamy e-booků a snažte se, abyste byli skutečně vidět. Pokud jste si ale dali opravdu záležet a váš obsah je kvalitní, jeho odběratelé odvedou velký kus práce za vás,“ doplňuje Bohuš.
[poll id=“4″]

Tipy, jak se vyvarovat chyb

Pokud se chystáte napsat vlastní e-book, pokuste se vyvarovat častých chyb, které u některých e-booků můžeme vidět.

  • Pište e-book jen tehdy, pokud máte skutečně co říct a můžete čtenářům předat užitečné know-how. Pokud nebude čtenář po přečtení e-booku nadšený, udělali jste chybu a pravděpodobně i ztratili jeho důvěru.
  • Neměřte kvalitu délkou. Zbytečně se nerozepisujte. Řada lidí má problém se čtením příliš dlouhých textů. Pokuste se svůj e-book napsat jen tak dlouhý, jak má skutečně být. Zbytečně jej nenatahujte.
  • Netlačte na prodej. Není nic horšího, než když se z e-booku stane reklamní leták. Vzpomeňte si na e-book od Otto Bohuše a jeho záměr – psát pro čtenáře.
  • Přizpůsobte svou práci pohodlnému čtení. Nepište dlouhé odstavce, nepoužívejte titěrné písmo, zkuste využít obrázky, formátujte a strukturujte.
  • Proveďte jazykovou korekturu. Chyby v textu mohou čtenáře odradit od dalšího čtení. Pokuste se jich odstranit co nejvíce.
  • Dejte si záležet na celkové image e-booku. Zapracujte na podobě jeho titulní stránky, celkovém designu a způsobu, jak jej nabídnete. Neviditelná zmínka někde v patičce na webu nestačí.

Stahujete si bezplatné e-booky, na které na internetu narazíte? Pokud ano, co vám na nich vadilo nejvíce a čím jste byli naopak mile překvapeni?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Anima Noira

Před 9 roky

Skvělý článek. Po něm už se vize vlastního ebooku zdá o něco hmotnější. I když, audio by možná mohlo být ještě lepší — díky za inspiraci.

Odpovědět »

Radka Pavlová

Před 9 roky

Stahuju si eBooky. Většinou mi vadí, když jsou plné pravopisných chyb. A hlavně, když jsou o ničem. Protože eBook s názvem 7 tipů, jak propagovat na Facebooku, kde se člověk dočte převratnou informaci, že má na firemní profil dávat pravidelně příspěvky, načež je tam krásný dovětek, že na to, v kterou dobu dávat ty příspěvky, si musí čtenář už přijít sám, je celkem k ničemu.
Mile mě ale překvapily některé eBooky, podle kterých opravdu člověk může něco konkrétního udělat a vylepšit.
Pár eBooků jsem už napsala a tak vidím i pohled z druhé strany. První eBook jsem psala pro účastníky mého kurzu k tématu, které poněkud zdržovalo a nemuselo se přitom tolik probírat, spíš si žádalo hodně poznámek. Takže jsem tím prostě ušetřila čas. :)

Odpovědět »

Honza

Před 8 roky

Ebooků zdarma jsem viděl hodně, ale ten Ottův (vlastně tři) byl myslím jediný, za který bych i zaplatil.

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

john-vanhara-web

John Vanhara a Jirka Rostecký: Vzdělávejte se a nebojte si říct o pomoc

Premium
marketa-jinochova-web

Budování malé značky, prodej po Instagramu, růst nákladů | Markéta Jinochová (MANKAI Paper)

Premium
jan-simkanic-web

Deník N: Cesta ze ztráty k provoznímu zisku | Ján Simkanič

Premium
jan-kvasnicka-web

Jan Kvasnička: Podrobný průvodce začátky podnikání na volné noze

Premium
michal-molcan-web

Řízení a byznys magazínu v 70 zemích světa | Michal Molčan

igor-kibrik-web

Jak se odlišit od konkurence? Strategie webu s recepty | Igor Kibrik

Premium
bronislav-soborka-web

Broňa Sobotka: Tvorba produktů a marketing na volné noze

Premium
rene-nekuda-web

Jak se naučit (dlouhodobě a konzistentně) psát? | René Nekuda