Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Naučte se strategicky přemýšlet nad vaším byznysem.
Získejte praktické tipy, jak řídit vaši firmu chytřeji a efektivněji.
Poslechněte si zkušenosti TOP byznysmenů.
Zjistit více

Inzerce

Jak psát správně titul MBA

Relativně nedávno v českém jazyce zdomácněl titul MBA a jeho psaná podoba jako taková ještě nebyla stanovena. To může vést k nejasnostem, jak správně titul MBA uvádět. Psaní titulů se v našem jazyce řídí pravidly vydanými Ústavem pro jazyk český, pro zahraniční tituly však ve své jazykové příručce uvádí pouze doporučení, jak tyto tituly zapisovat. V prolinkovaném odkazu na to správně poukazoval i ředitel Ústavu práva a právní vědy JUDr. Luděk Lisse, Ph.D., LL.M., MPA.

Inzerce

Základní pravidla zápisu

Titul MBA se píše velkými písmeny a uvádí se vždy za jménem. Nebývá výjimkou setkat se i v oficiální korespondenci s titulem MBA psaným před jménem, tato forma se však zakládá pouze na omylu či chybné interpretaci doporučení jazykovědného ústavu.

S tečkou nebo bez?

Nejednotnost psaní titulu MBA vychází zejména z nejasností, zda ve zkratce MBA uvádět či neuvádět tečky mezi jednotlivými písmeny. Není výjimkou setkat se s formou zápisu Josef Novák, MBA., Josef Novák, M.B.A. či Josef Novák MBA. Podle obecně přijímaného pravidla se tečky v titulu MBA nepíší, a to ani na jeho konci. Pokud má držitel více titulů za jménem, oddělují se jednotlivé zkratky čárkou. Takový zápis by pak vypadal takto: Ing. Josef Novák, Ph.D., MBA.

Luděk Lisse
JUDr. Luděk Lisse, Ph.D., LL.M., MPA – Ředitel Ústavu práva a právní vědy, o.p.s.

Jak správně řadit mezi ostatní tituly

Spornou otázkou při psaní titulů za jménem je také pořadí, v jakém jsou tituly uváděny. Stejně jako pro psaní titulů před jménem doporučuje Ústav pro jazyk český pravidlo, že se tituly uvádějí v pořadí, v jakém byly získány. Je možné setkat se s doporučením řadit tituly podle pravidla, kterým mají akademické tituly přednost před profesními, toto doporučení ale není vydáno Ústavem pro jazyk český.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Oslovení držitele MBA

Vedle psané podoby titulu MBA může vyvolávat pochybnosti také otázka, jak oslovovat držitele titulu MBA. Titul MBA je anglickou zkratkou „Master od Business Administration“, v českém jazyce doslovný ekvivalent nemá, není tedy žádný jazykový základ, od kterého by bylo možné odvodit oslovení držitele takového titulu. Doporučuje se proto oslovovat držitele nejvyšším akademickým titulem, kterého dosáhl. Společensky přijatelným způsobem, jak se vyhnout chybnému oslovení titulem, je také oslovení příjmením nebo titulem funkce, kterou držitel vykonává („pane řediteli“).

„Od začátku 90. let se do České republiky dostává stále více výuka realizovaná v tzv. profesních programech, zaměřených zpravidla na praxi a zacílená co do cílové skupiny na manažery. Na konci úspěšně absolvovaných profesních programů bývají jejich absolventům udělovány tituly BBA (Bachelor of Business Administration), MBA (Master of Business Administration), LL.B. (Bachelor of Laws), LL.M. (Master of Laws), MSc. (Master of Science), MPA (Master of Public Administration), DBA (Doctor of  Business Administration) a další. Tyto tituly nejsou upraveny v zákoně o vysokých školách a podmínky jejich udělování si stanoví instituce, u kterých studium toho či onoho programu probíhá. Všechny tyto tituly se píší za jménem, resp. za příjmením jejich nositele“, uzavírá Luděk Lisse.

Vladimír Brodský

 

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

konstantin-margaretis-web

Technologie pro vaši logistiku | Konstantin Margaretis (Skladon)

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Nejčastější chyby a nevyužité příležitosti | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

jiri-jemelka-web

Jak budovat management ve firmě? | Jiří Jemelka (JPF)

Právě vyšlo

Premium
ladislav-dyntar-web

eSport: Co o něm musíte vědět pro váš byznys? | Ladislav Dyntar

Premium
martin-mikulenka-web

Vybudujte úspěšnou kamennou prodejnu | Martin Mikulenka

Premium
jiri-navratil-web

Ziskovost v e-commerce. Naučte vaši firmu počítat | Jiří Navrátil (Dr. Max)

Nejoblíbenější

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Komentáře

TOP obsah

Premium
eduard-mika-web

Seniorní management. Jak ho přivést a motivovat? | Eduard Míka (Reflex Capital, ex-MALL.cz)

Premium
lenka-oneill-web

Pietro Filipi: Příčiny pádu módní značky | Lenka O’Neill

Premium
jiri-hlavenka-web

Jiří Hlavenka: Jak vybudovat skutečně hodnotný e-shop?

Premium
michal-illich-web

Michal Illich: E-shopy prodejte. Nečeká je velký růst. Mnoho oborů ztratí svou hodnotu

Inzerce