Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Jak psát správně titul MBA

Inzerce

Inzerce

Relativně nedávno v českém jazyce zdomácněl titul MBA a jeho psaná podoba jako taková ještě nebyla stanovena. To může vést k nejasnostem, jak správně titul MBA uvádět. Psaní titulů se v našem jazyce řídí pravidly vydanými Ústavem pro jazyk český, pro zahraniční tituly však ve své jazykové příručce uvádí pouze doporučení, jak tyto tituly zapisovat. V prolinkovaném odkazu na to správně poukazoval i ředitel Ústavu práva a právní vědy JUDr. Luděk Lisse, Ph.D., LL.M., MPA.

Inzerce

Základní pravidla zápisu

Titul MBA se píše velkými písmeny a uvádí se vždy za jménem. Nebývá výjimkou setkat se i v oficiální korespondenci s titulem MBA psaným před jménem, tato forma se však zakládá pouze na omylu či chybné interpretaci doporučení jazykovědného ústavu.

S tečkou nebo bez?

Nejednotnost psaní titulu MBA vychází zejména z nejasností, zda ve zkratce MBA uvádět či neuvádět tečky mezi jednotlivými písmeny. Není výjimkou setkat se s formou zápisu Josef Novák, MBA., Josef Novák, M.B.A. či Josef Novák MBA. Podle obecně přijímaného pravidla se tečky v titulu MBA nepíší, a to ani na jeho konci. Pokud má držitel více titulů za jménem, oddělují se jednotlivé zkratky čárkou. Takový zápis by pak vypadal takto: Ing. Josef Novák, Ph.D., MBA.

Luděk Lisse
JUDr. Luděk Lisse, Ph.D., LL.M., MPA – Ředitel Ústavu práva a právní vědy, o.p.s.

Jak správně řadit mezi ostatní tituly

Spornou otázkou při psaní titulů za jménem je také pořadí, v jakém jsou tituly uváděny. Stejně jako pro psaní titulů před jménem doporučuje Ústav pro jazyk český pravidlo, že se tituly uvádějí v pořadí, v jakém byly získány. Je možné setkat se s doporučením řadit tituly podle pravidla, kterým mají akademické tituly přednost před profesními, toto doporučení ale není vydáno Ústavem pro jazyk český.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Oslovení držitele MBA

Vedle psané podoby titulu MBA může vyvolávat pochybnosti také otázka, jak oslovovat držitele titulu MBA. Titul MBA je anglickou zkratkou „Master od Business Administration“, v českém jazyce doslovný ekvivalent nemá, není tedy žádný jazykový základ, od kterého by bylo možné odvodit oslovení držitele takového titulu. Doporučuje se proto oslovovat držitele nejvyšším akademickým titulem, kterého dosáhl. Společensky přijatelným způsobem, jak se vyhnout chybnému oslovení titulem, je také oslovení příjmením nebo titulem funkce, kterou držitel vykonává („pane řediteli“).

„Od začátku 90. let se do České republiky dostává stále více výuka realizovaná v tzv. profesních programech, zaměřených zpravidla na praxi a zacílená co do cílové skupiny na manažery. Na konci úspěšně absolvovaných profesních programů bývají jejich absolventům udělovány tituly BBA (Bachelor of Business Administration), MBA (Master of Business Administration), LL.B. (Bachelor of Laws), LL.M. (Master of Laws), MSc. (Master of Science), MPA (Master of Public Administration), DBA (Doctor of  Business Administration) a další. Tyto tituly nejsou upraveny v zákoně o vysokých školách a podmínky jejich udělování si stanoví instituce, u kterých studium toho či onoho programu probíhá. Všechny tyto tituly se píší za jménem, resp. za příjmením jejich nositele“, uzavírá Luděk Lisse.

Vladimír Brodský

 

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

Premium
jan-herka-web

Wuders: Jak se buduje a řídí firma na nábytek? | Jan Herka

marek-odehnal-web

Co znamená přijetí Eura pro investory? | Marek Odehnal

pravdik-hlisnikovska-web

Jak se zachránila firma se ztrátou 37 milionů korun? | Elena Hlisnikovská a Michal Pravdík

Premium
dalibor-musil-web

Změna oboru na volné noze. Jak rozjet něco nového? | Dalibor Musil

Premium
michal-vodak-web

Heureka: E-commerce čekají obrovské změny. Co mají e-shopy dělat? | Michal Vodák

petr-macek-web

Průzkum: Jak vidí české firmy svou budoucnost? | Petr Macek (Caflou)

Premium
jan-moravcik-web

Jak zvýšit ziskovost e-shopu? Příklad GentlemanStore.cz | Jan Moravčík

jiri-rostecky-jiri-jemelka-web

Jirka Rostecký o řízení firem: Vytvořte si dobré majitelské zadání | Jiří Jemelka (JPF)

Komentáře

Vybraná témata

TOP header

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Premium
ondrej-klega

Hledáte investora pro váš e-shop? Takhle získáte eRockets | Ondřej Klega

Premium
vit-horky-web

Jak prodat firmu? Příběh Brand Embassy | Vít Horký

Premium
dalibor-dedek-web

Dalibor Dědek: Jak vybudoval Jablotron?

Inzerce