Máte domluvené testery, připravená scénář, takže se můžete pustit do samotného testování. Kolik lidí u testu reálně potřebujete a na co nezapomenout?
Rozhodněte, kolik lidí u testování skutečně potřebujete. Pokud si váš tester bude připadat jako v zoo, protože testování přihlíží i vrátná, je pravděpodobné, že výsledky nebudou zrovna relevantní. Optimální počet je 2-3 přihlížející na 1 testera. Nejdůležitějším člověk je tzv. facilitátor. To je osoba, která přivítá testera, vysvětlí, co se od něj požaduje, zadává mu úkoly a komunikuje s ním.
Pokud máte pocit, že test musí vidět také celý vývojový tým a grafik, najděte vhodný kompromis. Pomocí sdílené obrazovky můžete například celé dění promítat na plátno v jiné místnosti. Testovací místnost pak vybavte mikrofonem. Pozorovatelé budou mít všechny potřebné informace – uvidí a uslyší, co se děje – a zároveň nebudou zbytečně stresovat testera.
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Testování si musíte nějakým způsobem zaznamenat. Zvažte, jaká forma je pro vás a vaše testery nejvhodnější. Dovolí vám nahrávat celé testování na kameru nebo diktafon? Je velice důležité, aby se testeři cítili komfortně. Pokud provádíte testování webu Hackernews, bude asi vašim uživatelům vadit, aby byli na záznamu. Vždy se s testery domluvte dopředu a nechte si od nich podepsat souhlas s nahráváním.
Pokud máte pocit, že by pro ně nahrávání byl problém, vezměte si prostě blok a tužku. V žádném případě nenahrávejte nic bez vědomí a souhlasů testerů.
Nejprve s kolegy, kteří budou přímo přítomní testování, projděte scénář a nastavte si pravidla:
S testerem bude mluvit jen facilitátor. Samozřejmě, že všechny představíte a podáte si ruce. Během testování, ale pozorovatelé nemluví, jen si píší poznámky. Na závěr testování bude prostor pro doplňující dotazy, pak se mohou zeptat a poznámky si doplnit.
Nikdo v testovací místnosti nesmí napovídat – ani slovy, ani gesty či překvapeným výrazem.
Vytvořte přátelskou atmosféru – je důležité, aby se tester cítil dobře a příjemně. Připravili jsme jednoduchou strukturu, jak postupovat. Vzoru se nemusíte držet striktně.
Přivítejte testera, představte mu všechny osoby v místnosti. Poučte testera, jak bude celý test probíhat, a ujistěte ho, že nemůže tedy udělat žádnou chybu, netestujete přeci jeho ale web. Požádejte jej, aby přemýšlel nahlas.
„Dobrý den, pane Nováku, děkujeme, že jste přišel. Dovolte mi nejprve představit náš tým. Mé jméno je Jan Dvořák, já vás budu dnešním testem provádět. Toto jsou mé kolegyně Michela a Dana, naše grafičky, které si budou dělat poznámky z celého testování.
Budeme testovat webové stránky muj-web.cz. Nebojte se, že byste mohl udělat jakoukoli chybu. Testujeme stránky a jakýkoli váš postřeh nám pomůže. Poprosím vás, abyste přemýšlel nahlas.
Máme pro vás připravený scénář a úkoly, na kterých si ověříme, jak můžeme webové stránky, vylepšit. Pokud by vám jakýkoli úkol nebyl jasný, neváhejte se mě kdykoli na cokoli zeptat. Testování bude trvat asi hodinu. Máte nějaké otázky? Tak můžeme začít. Představte si tuto situaci… (představte testerovi scénář.)
Postupujte podle připraveného scénáře. Facilitátor se primárně soustředí na testera, ostatní by si měli pečlivě zapisovat vše podstatné.
Během testu se může stát, že tester nebude schopen nějaký úkol splnit. Nezáleží na důvodu, pokud není schopný najít správné tlačítko, je chyba v designu stránek a vy jasně víte co opravit. V takovém případě testerovi zdvořile poděkujte a přesuňte se k dalšímu úkolu. I tak vám dal cennou zpětnou vazbu.
Nenechávejte testery úkoly plnit zbytečně dlouho, reálně by uživatel také nehledal půl hodiny kontaktní formulář, aby si mohl domluvit schůzku.
Na závěr se vyptejte na silné/slabé stránky, doplňte si poznámky. V tuto chvíli mohou položit dotazy i další přihlížející.
Na závěr testerovi poděkujte a zdůrazněte, že vám moc pomohl. Od dob, kdy Féničané vynalezli peníze, už poděkování nestačí, předejte tedy ještě odměnu, na které jste se předem domluvili.
Jakmile skončí veškeré testování, začněte vyhodnocovat. Snažte se odpovědi všech testerů zobecnit na pravidla, která můžete předat svým vývojářům a grafikům. Čím dříve po testování budete zpracovávat odpovědi, tím lépe. Budete totiž mít čerstvě hlavě i to, co jste si třeba zapomněli zapsat.
Nějak mě to popravdě nepřesvědčilo a o webové prezentaci nemluvě.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Před 1 dnem
Před 1 dnem
Před 5 dny
Před 5 dny
Před 1 týdnem
Před 1 týdnem
Před 4 týdny
Před 4 týdny
Před 2 měsíce
Před 2 měsíce
Jan Vašek
Před 7 roky
Pěkný den, Terezo. Máte zkušenost i s akvizicí testerů, pokud bude testování probíhat ryze inhouse? Resp. pokud chcete testovat nejen samotný web, ale i nákupní proces obecně daného testera ještě před vstupem na testovaný web? Zde je potřeba zachovat anonymitu testovaného webu. Konkrétní web by se tester dozvěděl až po 1. kroku testování, aby nedošlo ke zkreslení. Bohužel se mi nepodařilo najít online místo, kde by takovou poptávku bylo možné zadat. Máte nějaký tip? Děkuji :). JV
Odpovědět »
Tereza Malkusová
Před 7 roky
Dobrý den, Honzo,
celý nákupní proces před vstupem jsme jako takový netestovali. Nicméně se na nákupní proces alespoň částečně ptáme v rámci telefonických průzkumů. Případovou studii z takového telefonického průzkumu najdete například zde: http://www.aitom.cz/pripadova-studie-telefonicky-pruzkum-partnerske-vztahyeu
Při testování webů se nejprve ptáme na obecné otázky typu: „Řešíte problém, kde a jak budete hledat odpovědi.“ Poté testujeme konkurenční stránky – obvykle tester vidí 5 stránek, mezi nimi je i námi testovaný web. Dopředu testerům nikdy neříkáme, který web testují. A teprve v poslední části testujeme web klienta. Ukázkový scénář testování si můžete stáhnout na našich stránkách: http://www.aitom.cz/co-je-noveho/testovani-pouzitelnosti-dil-4
Snad jsem zodpověděla všechny Vaše dotaz :)
Tereza
Odpovědět »