Máte domluvené testery, připravená scénář, takže se můžete pustit do samotného testování. Kolik lidí u testu reálně potřebujete a na co nezapomenout?
Inzerce
Kolik je dost?
Rozhodněte, kolik lidí u testování skutečně potřebujete. Pokud si váš tester bude připadat jako v zoo, protože testování přihlíží i vrátná, je pravděpodobné, že výsledky nebudou zrovna relevantní. Optimální počet je 2-3 přihlížející na 1 testera. Nejdůležitějším člověk je tzv. facilitátor. To je osoba, která přivítá testera, vysvětlí, co se od něj požaduje, zadává mu úkoly a komunikuje s ním.
Pokud máte pocit, že test musí vidět také celý vývojový tým a grafik, najděte vhodný kompromis. Pomocí sdílené obrazovky můžete například celé dění promítat na plátno v jiné místnosti. Testovací místnost pak vybavte mikrofonem. Pozorovatelé budou mít všechny potřebné informace – uvidí a uslyší, co se děje – a zároveň nebudou zbytečně stresovat testera.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Testování si musíte nějakým způsobem zaznamenat. Zvažte, jaká forma je pro vás a vaše testery nejvhodnější. Dovolí vám nahrávat celé testování na kameru nebo diktafon? Je velice důležité, aby se testeři cítili komfortně. Pokud provádíte testování webu Hackernews, bude asi vašim uživatelům vadit, aby byli na záznamu. Vždy se s testery domluvte dopředu a nechte si od nich podepsat souhlas s nahráváním.
Pokud máte pocit, že by pro ně nahrávání byl problém, vezměte si prostě blok a tužku. V žádném případě nenahrávejte nic bez vědomí a souhlasů testerů.
Pravidla testování
Nejprve s kolegy, kteří budou přímo přítomní testování, projděte scénář a nastavte si pravidla:
S testerem budemluvit jen facilitátor. Samozřejmě, že všechny představíte a podáte si ruce. Během testování, ale pozorovatelé nemluví, jen si píší poznámky. Na závěr testování bude prostor pro doplňující dotazy, pak se mohou zeptat a poznámky si doplnit.
Nikdo v testovací místnosti nesmí napovídat – ani slovy, ani gesty či překvapeným výrazem.
Jak probíhá testování krok po kroku?
Vytvořte přátelskou atmosféru – je důležité, aby se tester cítil dobře a příjemně. Připravili jsme jednoduchou strukturu, jak postupovat. Vzoru se nemusíte držet striktně.
Informujte testera, jak bude test probíhat
Přivítejte testera, představte mu všechny osoby v místnosti. Poučte testera, jak bude celý test probíhat, a ujistěte ho, že nemůže tedy udělat žádnou chybu, netestujete přeci jeho ale web. Požádejte jej, aby přemýšlel nahlas.
„Dobrý den, pane Nováku, děkujeme, že jste přišel. Dovolte mi nejprve představit náš tým. Mé jméno je Jan Dvořák, já vás budu dnešním testem provádět. Toto jsou mé kolegyně Michela a Dana, naše grafičky, které si budou dělat poznámky z celého testování.
Budeme testovat webové stránky muj-web.cz. Nebojte se, že byste mohl udělat jakoukoli chybu. Testujeme stránky a jakýkoli váš postřeh nám pomůže. Poprosím vás, abyste přemýšlel nahlas.
Máme pro vás připravený scénář a úkoly, na kterých si ověříme, jak můžeme webové stránky, vylepšit. Pokud by vám jakýkoli úkol nebyl jasný, neváhejte se mě kdykoli na cokoli zeptat. Testování bude trvat asi hodinu. Máte nějaké otázky? Tak můžeme začít. Představte si tuto situaci… (představte testerovi scénář.)
Testování konkurence a vašich stránek
Postupujte podle připraveného scénáře. Facilitátor se primárně soustředí na testera, ostatní by si měli pečlivě zapisovat vše podstatné.
Během testu se může stát, že tester nebude schopen nějaký úkol splnit. Nezáleží na důvodu, pokud není schopný najít správné tlačítko, je chyba v designu stránek a vy jasně víte co opravit. V takovém případě testerovi zdvořile poděkujte a přesuňte se k dalšímu úkolu. I tak vám dal cennou zpětnou vazbu.
Nenechávejte testery úkoly plnit zbytečně dlouho, reálně by uživatel také nehledal půl hodiny kontaktní formulář, aby si mohl domluvit schůzku.
Prostor na doplňující dotazy
Na závěr se vyptejte na silné/slabé stránky, doplňte si poznámky. V tuto chvíli mohou položit dotazy i další přihlížející.
Poděkování a odměna
Na závěr testerovi poděkujte a zdůrazněte, že vám moc pomohl. Od dob, kdy Féničané vynalezli peníze, už poděkování nestačí, předejte tedy ještě odměnu, na které jste se předem domluvili.
Vyhodnocení testování
Jakmile skončí veškeré testování, začněte vyhodnocovat. Snažte se odpovědi všech testerů zobecnit na pravidla, která můžete předat svým vývojářům a grafikům. Čím dříve po testování budete zpracovávat odpovědi, tím lépe. Budete totiž mít čerstvě hlavě i to, co jste si třeba zapomněli zapsat.
Nějak mě to popravdě nepřesvědčilo a o webové prezentaci nemluvě.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Tereza se věnuje copywritingu už 7 let. Aktuálně píše texty a newslettery pro digitální agenturu AITOM. Tereza tvrdí, že krom čtení a psaní nic pořádně neumí. Takže, když nepíše, tak aspoň čte o tom, jak psát, nebo čte fantasy knihy nejlépe od Terryho Pratchetta.
Nenechte si ujít
Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka
Pěkný den, Terezo. Máte zkušenost i s akvizicí testerů, pokud bude testování probíhat ryze inhouse? Resp. pokud chcete testovat nejen samotný web, ale i nákupní proces obecně daného testera ještě před vstupem na testovaný web? Zde je potřeba zachovat anonymitu testovaného webu. Konkrétní web by se tester dozvěděl až po 1. kroku testování, aby nedošlo ke zkreslení. Bohužel se mi nepodařilo najít online místo, kde by takovou poptávku bylo možné zadat. Máte nějaký tip? Děkuji :). JV
Dobrý den, Honzo,
celý nákupní proces před vstupem jsme jako takový netestovali. Nicméně se na nákupní proces alespoň částečně ptáme v rámci telefonických průzkumů. Případovou studii z takového telefonického průzkumu najdete například zde: http://www.aitom.cz/pripadova-studie-telefonicky-pruzkum-partnerske-vztahyeu
Při testování webů se nejprve ptáme na obecné otázky typu: „Řešíte problém, kde a jak budete hledat odpovědi.“ Poté testujeme konkurenční stránky – obvykle tester vidí 5 stránek, mezi nimi je i námi testovaný web. Dopředu testerům nikdy neříkáme, který web testují. A teprve v poslední části testujeme web klienta. Ukázkový scénář testování si můžete stáhnout na našich stránkách: http://www.aitom.cz/co-je-noveho/testovani-pouzitelnosti-dil-4
Snad jsem zodpověděla všechny Vaše dotaz :)
Tereza
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Jan Vašek
Před 7 roky
Pěkný den, Terezo. Máte zkušenost i s akvizicí testerů, pokud bude testování probíhat ryze inhouse? Resp. pokud chcete testovat nejen samotný web, ale i nákupní proces obecně daného testera ještě před vstupem na testovaný web? Zde je potřeba zachovat anonymitu testovaného webu. Konkrétní web by se tester dozvěděl až po 1. kroku testování, aby nedošlo ke zkreslení. Bohužel se mi nepodařilo najít online místo, kde by takovou poptávku bylo možné zadat. Máte nějaký tip? Děkuji :). JV
Odpovědět »
Tereza Malkusová
Před 7 roky
Dobrý den, Honzo,
celý nákupní proces před vstupem jsme jako takový netestovali. Nicméně se na nákupní proces alespoň částečně ptáme v rámci telefonických průzkumů. Případovou studii z takového telefonického průzkumu najdete například zde: http://www.aitom.cz/pripadova-studie-telefonicky-pruzkum-partnerske-vztahyeu
Při testování webů se nejprve ptáme na obecné otázky typu: „Řešíte problém, kde a jak budete hledat odpovědi.“ Poté testujeme konkurenční stránky – obvykle tester vidí 5 stránek, mezi nimi je i námi testovaný web. Dopředu testerům nikdy neříkáme, který web testují. A teprve v poslední části testujeme web klienta. Ukázkový scénář testování si můžete stáhnout na našich stránkách: http://www.aitom.cz/co-je-noveho/testovani-pouzitelnosti-dil-4
Snad jsem zodpověděla všechny Vaše dotaz :)
Tereza
Odpovědět »