Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jak probíhá networking aneb Nepodceňte přípravu a nepřestaňte se vzdělávat!

Ing. Jan Kvasnička
Před 12 roky

Účastnil jsem se setkání na Vysoké škole Báňské s názvem Apple Juice meeting, kde byl hlavní náplní networking a popis toho, jak funguje v Americe. Hlavní přednášku vedl Aleš Vyka, student VŠB, který před nedávnem jel prezentovat svůj nápad právě do Ameriky.

Celé setkání začalo „tradičně netradičně“. Po příchodu každý dostal papírek s otázkou. Jeden po druhém jsme se představovali a měli jsme na danou otázku odpovědět. Právě odpověď na otázky už při prvním potkání člověka dopomohla k jeho lepšímu poznání. Otázky byly především z oblasti podnikání, nebo typu „coby, kdyby“. Zajímavě pojatý začátek setkání.

Průběh networkingu v Americe

Přednášející prezentoval čerstvě nabité zkušenosti a popisoval, co vše se mu přihodilo. Velice zajímavý byl postup přípravy a jeho hodnocení celého setkání s lidmi. Důležitý byl především přístup tamních lidí, kteří jsou více vstřícní a vnímají více faktorů než u nás.

Setkání v Americe probíhalo v místnosti, kde měl každý vyhrazen čas na prezentaci svého projektu nebo nápadu. Během tohoto času měl posluchače, mezi nimiž seděli investoři, lidé z oboru nebo zástupci velkých společností, co nejvíce oslovit. Poté probíhala samotná hlavní činnost networkingu, tedy seznamování a navazování nových vztahů pro budoucí spolupráce.

Inzerce

Aleš sestavil ihned po jeho příjezdu z prezentace na hotel několik faktorů, které jsou podle něj klíčem k úspěšné prezentaci projektu v zahraničí:

Příběh – připravit si příběh, kterým dokážete posluchače už od prvních minut oslovit. Aleš se motivoval svými začátky podnikání, kdy začínal s 5.000 Kč v kapse, což také na této prezentaci uvedl. Tímto faktem zaujal posluchače už při prvních minutách.

Popiš daný problém – připravit si popis funkcí daného projektu. Nezacházejte moc do hloubky, snažte se popsat to hlavní, co váš projekt přinese a jaký problém řeší. Snažte se popsat problém co nejjednodušeji a vyhýbejte se zbytečným detailům.

Ukázka řešení – připravte si také ukázku řešení, ať je na první pohled jasné, co váš projekt přinese. Tato část je mnohdy velice složitá, jelikož můžete mít projekt ve fázi konceptu, ale i tak se snažte se co nejvíce připravit.

Nabídky – nabídku na spolupráci, setkání nebo výpomoc byste měli řešit co nejrychleji, tedy ihned po prezentaci nebo po setkání. Aleš popisoval způsob jednání zdejších lidí jako ping-pong, kdy se diskuze plynule přesouvala od jednoho k druhému.

Kdo je kdo – po své prezentaci máte minimální časový prostor na jednání s lidmi, kteří se prezentace účastní. Proto si musíte sami vybrat, s kým se budete bavit, zda vám tento člověk může být prospěšný, nebo nikoli, a kolik času hovoru s ním strávíte. Aleš popisoval, jak „zahodil“ půl hodiny času bavením se slečnou, která tam dělala asistentku nebo podobnou práci. Tento čas mohl lépe využít, kdyby se věnoval někomu, koho daný projekt více zaujal. Sám si stanovil cíl získat deset kontaktů za hodinu, což je šest minut na jeden rozhovor, během kterého by měl získat kontakt a daného člověka zaujmout. Je dobré se na tyto situace předem připravit, jelikož dokážete během hodiny oslovit daleko více lidí, a to právě potřebujete.

Zájem – zjišťujte, zda ten, s kým se bavíte, má opravdu zájem o spolupráci, nebo je to „pouze zvídavý člověk“. Sám říkal, že ztratil hodně času s lidmi, kteří mu jeho projekt chválili, ale ve své podstatě mu nemohli jakkoliv pomoci s rozvojem, což je v dané chvíli opět ztracený čas.

Schůzky – když už jedete prezentovat projekt někam pryč, připravte si i další alternativy a nespoléhejte jen na tu jednu možnost prezentace. Aleš sám říkal, že toho nikdy nestihl více, jak za těch pět dní, které tam strávil. Domluvil si co nejvíce schůzek tak, aby vše řešil v době, kdy je ještě informace a pocit lidí z projektu čerstvý.

Uzavření obchodu nebo spolupráce – snažte se směřovat schůzku k uzavření potřebného obchodu nebo spolupráce, jelikož to je váš cíl. Opět je každý čas velice drahocenný a vy musíte vědět, zda na dané schůzce ztrácíte čas, nebo nikoli.

Identifikuj si kontakty – pokud budete mít vše zdárně za sebou, nezapomeňte si identifikovat kontakty. Popisujte si vizitky, dělejte si poznámky, hlavně nesmíte zapomenout, kdo je kdo a koho máte kontaktovat jako první.

Doporučené praktiky

V rámci další komunikace na tomto setkání se řešily i nejlepší praktiky networkingu. Mezi ně patří:

  • Důležitý je výběr události, na které budete nápad nebo projekt prezentovat.
  • Dobře zvládnutá příprava nejen prezentace, ale i vystupování a připravení odpovědí na možné dotazy.
  • Vybírejte si lidi pro komunikaci opravdu takové, kteří vám mají co nabídnout a vidíte u nich možnost spolupráce.
  • Neztrácet čas.
  • Stanovte si cíl pro danou prezentaci v daný den, ať se jedná o počet získaných kontaktů, nebo jiné cíle.
  • Spoléhejte na sebe a buďte v tom sami, zvýší se vám výkonnost a získáte obrovské množství zkušeností.
  • Navštěvujte události a vzdělávejte se.

Pokud podnikáte, snažte se navštěvovat co nejvíce možných událostí a získávejte kontakty, zkušenosti a především pokračujte v osobním rozvoji.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Ing. Jan Kvasnička

Svou pracovní činnost soustředí na UX, použitelnost, zvyšování konverzních poměrů, návrh, tvorbu a testování webových aplikací. Spolupracuje s předními společnostmi především v oblasti ecommerce. Je zastánce a propagátor myšlenky „Nenuťte uživatele přemýšlet“. Aktivní blogger, blázen do sportu a stálého vzdělávání.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
ondrej-machala-web

Ovečkárna se osamostatnila od zakladatele. Jak se změnila? | Ondřej Machala

jiri-jemelka-web

Loni řídili 113 firem s tržbami 21 miliard. Jak se dostávají z krizí? | Jiří Jemelka (JPF)

juraj-harkabuzik-web

Outsourcing v podnikání: Kdy dává smysl? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero)