Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Inspirujte se a vytvořte úspěšnou strategii pro Váš byznys
Získejte ihned použitelné praktické tipy, jak zefektivnit Vaše podnikání
Učte se od Vašich nových mentorů- TOP byznysmenů
Zjistit více

Inzerce

Jak ovlivní Instant Articles Facebooku značky médií?

Instant Articles
Zdroj fotky: Fotolia.com | Autor: Sondem

Jedním z největších negativ facebookových Instant Articles je možná ztráta čtenářova vztahu s médiem. Jak se na to dívá specialista na branding?

Instant Articles jsou projektem Facebooku. Jeho cílem je nabídnout obsah médií přímo v rámci svých mobilních aplikací. JUživatelé tak články nebudou muset zobrazovat na zdrojových webech médií, díky čemuž se k obsahu dostanou rychleji, pohodlněji a zároveň i s lepším uživatelským zážitkem.

Právě ten je jedním z Facebookem prezentovaných důvodů, proč Instant Articles nabízí a proč jej také od 12. dubna otevře všem médiím.

Téma přebírání obsahu médií Facebookem je ale velmi kontroverzní. Nejčastějším důvodem je strach ze ztráty příjmů média, ačkoliv budou moci i v rámci aplikace Facebooku zobrazovat svoje reklamy, případně s 30% provizí nechat prodávat reklamy samotný Facebook.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Vydavatelé by si zároveň měli být schopni upravit podobu výsledných článků. Facebook dokonce sám píše: „Customize your articles and News Feed previews to match your brand identity.“ Přesto zde obava ze ztráty vztahu mezi médiem a čtenářem zůstává.

Zajímalo mne proto, jak se na toto téma dívá specialista na brand building Matez Jindra z firmy Lovebrand.

Matezi, když si čtenář přečte můj článek prostřednictvím aplikace Facebooku, nabude k mému magazínu stejného vztahu, jako kdyby si článek přečetl přímo na mém webu?
Nemyslím si, že by nabyl stejného dojmu (či zážitku). Jsou to podobná, ale přeci jenom v něčem jiná prostředí. Při čtení byť na responsivním webu může být čtenář naštvaný, že se stránka dlouho načítala, že je v článku moc reklamy anebo nefunguje použitelné načítání zvětšenin fotek. Naopak vezmu-li v potaz, že čtenáři jde především o to, aby se co nejpohodlněji dostal k obsahu, na který láká facebookový příspěvek, pak bude mít z Instant Articles radost. A bude třeba častěji otvírat články právě tohoto magazínu.

Facebook mi také nabízí možnost přizpůsobit si vzhled článků tak, aby více odpovídal mým potřebám. Pomůže to nějak ve vztahu k šíření mé značky?
To spíš ne. Zatím jsem samotný nástroj pro tvorbu článků neviděl, ale podle specifikace bude možné vybrat ze dvou fontů, nastavit barvu některým textovým elementům a přidal drobné logo. Z pohledu brandingu nic zajímavého – vzhled tedy zůstane dost uniformní.

I když ani na mobilním responsivním webu moc brandingové parády neuděláte, s Instant Articles to bude ještě slabší.

Mobilní verze webů

Co tedy v takových podmínkých mohu udělat pro to, aby čtenář se mnou vztah navázal?
Bude nejspíš potřeba bojovat především kvalitním a zajímavým obsahem. Takovým, který si jako čtenář nikde jen tak nepřečte. A když ho budete sdílet nebo dohledávat, narazíte na Facebook stránku magazínu. Nejspíš bude taky potřeba „procpat“ do textu více zmínek o vlastní značce ve stylu „to vypověděl svědek pro Hospodářské noviny“.

Jak vůbec média svoje značky budují?
To je různé. Standardní budování spočívá ve vytvoření povědomí o značce (magazín Echo měl billboardy u dálnic, Newsweek má reklamu v sesterském Forbesu), upoutání pozornosti (výrazné fotomontáže na obálce Týdne, které zahlédnete v trafice nebo promované příspěvky s odkazy na konkrétní články na Facebooku) přes budování vztahu a obousměrný kontakt (sbírání tipů na reportáže v Blesku, ankety nebo vyslechnutí podnětů pro zlepšení).

Podívejme se na příklad. Značka DVTV se stala velmi rychle jednou z nejoblíbenějších českých mediálních značek. Svou oblibu a tedy loajalitu mezi čtenáři si ověřila v crowdfundingu. Proč je tak oblíbená? Lidé chápou a věří poslání značky – tedy tomu, proč vznikla. Vedle toho přináší DVTV zajímavý a unikátní obsah a nadto velice aktivně komunikuje se svými diváky a čtenáři.

Vidíš Instant Articles jako hrozbu pro jejich branding?
Hrozba pro branding je to určitě vysoká, protože branding chápu čistě jenom jako přidávání grafiky k obsahu (tedy něco jako „označkování“), a to se zredukuje. Naopak pro brand building je to zajímavá výzva, protože z pohledu čtenářé přináší Facebook lepší zážitek ze čtení.

Každopádně bych neřekl, že Instant Articles leží vydavatelům a mediálním domům v žaludku právě kvůli brandingu. Mnohem větší hrozba pro ně bude možný propad příjmů ze zobrazené reklamy. Dočkáme se tedy ještě více nativních forem reklamy (tedy PR článků)?

TIP: Chcete se o brandingu dozvědět více? Už ve středu 24. února vyjde videorozhovor s Honzou Pávem o tom, jak budovat značku a jak se vyhnout nejčastějším chybám. Tady je ochutnávka:


Sledujte nás na Twitteru a nenechte si rozhovor ujít:

Co si o Instant Articles myslíte vy? Uvítáte jej jako uživatelé?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

muz-kafe-pocitac-web

Kdo v Česku provozuje e-shopy?

podnikatel-box-web

Jde to i bez Heureky? Možná jde. Alza.cz je první, kdo se přidá?

Konkurence Optimizely

Jak špehovat AB testování konkurence v Optimizely?

Právě vyšlo

vit-endler-web

Investice přes crowdfunding pohledem investora. Jak nad nimi přemýšlet? | Vít Endler (finGOOD)

Premium
pavel-voparil-web

Zvládání krize v e-commerce. Co pomohlo Bonami? | Pavel Vopařil

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Jak na ni najít nejlepší lidi? | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Nejoblíbenější

Premium
miroslav-udan-web

Vybudoval Shoptet. Díky čemu firma utekla konkurenci? | Miroslav Uďan

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
ruslan-skopal-web

Marketplaces. Jak na nich prodává Trenýrkárna? | Ruslan Skopal

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
piero-sestak-web

Strategie a řízení agentury: Jak firmu nastavit, aby rostla? | Piero Sestak

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Premium
jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Co brzdí růst firem v e-commerce?

Inzerce