Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Jak zaujmout investora a na co nezapomenout při jeho oslovování?

Většina začínajících menších i větších projektů potřebuje pro svůj rozjezd a rozvoj kapitál. Jednou z možností, jak ho získat, je „zajít si pro něj k investorovi“. Pokud podnikatel zvolí tuto možnost, musí se vyvarovat některých chyb, kterých se při jednání s investorem dopouští většina zájemců o investici.

Inzerce

Oslovení investora

Oslovení by mělo proběhnout nejdříve formou krátkého emailu, ve kterém stručně shrnete, jaký máte projekt a v jaké fázi jste. Popište, co od investora potřebujete a co může investorovi spolupráce přinést. Přímo do emailu neuvádějte přesnou částku ani nabízený podíl. Tyto údaje dejte do přílohy emailu. Ten totiž musí v investorovi vzbudit zájem přílohu otevřít. Pokud se tak nestane, je email špatně napsaný.

Šetřete s velikostí přiložených souborů. Velmi často se stává, že zájemce o investici pošle v prvním emailu přílohou celý podnikatelský záměr. Investor ale nemá zájem strávit několik hodin pročítáním toho, kolik peněz se chystáte utratit za marketing a propisky do kanceláře.

Také nemusí být prvním člověkem, který emaily kontroluje, právě investor. Investoři mají své týmy lidí, které se starají o jejich korespondenci, a velmi snadno se může stát, že projekt skončí v koši jenom kvůli velikosti přiložených souborů.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Šetřete investorovým časem. Pokud váš email zaujme a investor si ho dočte až do konce, je dobré investora „vyzvat k akci“ tak, abyste se dočkali odpovědi co nejdříve. Zároveň je dobré ušetřit trochu času tím, že se na konci emailu zeptáte, jestli byste mohl zavolat, optat se na telefonní číslo a hodinu, ve které ho bude telefonát nejméně obtěžovat. Vyhnete se tak minimálně jednomu emailu, ve kterém byste si domlouvali schůzku.

Investor má vždy pravdu

K investorovi se chovejte, jako by to byl váš zákazník. De facto mu prodáváte část svého projektu. Nechte investora mluvit. Většina investorů je zvyklá, že je lidé poslouchají, proto neodmlouvejte, neskákejte do řeči a slůvka jako je ale, nemyslím si a úplně vynechejte ze svého slovníku.

Nebuďte přeuctiví. K investorům patří velká ega, ale není to vždy pravidlem. Pokud se tedy budete chovat přehnaně uctivě, může to být bráno jako slabost. Stejné je to se zákazníkem. Jestliže jste k nim přehnaně uctiví, část z nich Vás začne považovat za svého sluhu.

Čísla nejsou to jediné

Nepřeceňujte svá čísla. U rizikových investic většinou investor nesleduje jenom tabulku se zisky. Velmi často je hlavním faktorem, který rozhoduje, zda investici získáte, vaše osoba a tým, který za projektem stojí. Proto čísla nepočítejte na koruny ani stokoruny, částky zaokrouhlujte na tisíce a desetitisíce, jinak si můžete vysloužit posměšný úšklebek. Je totiž nepravděpodobné, že kancelář nebo sklad seženete přesně za tu částku, kterou máte v rozpočtu. Jedinou výjimkou jsou vaše marže a zisky z produktu, tam buďte co nejpřesnější.

Je projekt pro investora zajímavý? Než se odhodláte napsat první email, zvažte, zda je projekt ve správné fázi a jestli je vhodné získat kapitál právě tímto způsobem. Investor Vám samozřejmě přinese zajímavé kontakty, zkušenosti a kapitál potřebný pro růst. Na oplátku dáváte investorovi nezanedbatelnou část zisku a ztrácíte absolutní moc v řízení projektu. Dobře proto promyslete, zda by pro vás nebylo výhodnější zajít si pro peníze do banky.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

samuel-hornek

Podnikání se věnuje od roku 2006. Momentálně vede několik online projektů. Na blogu se věnuje time managementu, efektivním formám reklamy, podnikání a seberealizaci. Poskytuje marketingové a osobní poradenství.

Nenechte si ujít

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

Právě vyšlo

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Premium
adam-kolesa-web

Jak hledat prostor pro další růst? Takhle to dělá Dáme jídlo | Adam Kolesa

Nejoblíbenější

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Premium
alex-mlatilik-web

Zľavomatu hrozilo zavření a musel se vybudovat skoro od nuly | Aleš Mlátilík

Komentáře

Luboš

Před 7 roky

No myslím si, že tie kontakty, kapitál a skúsenosti sú dosť podstatné. Človek vytrieska peniaze z banky ale nebude sa vedieť predať. Všetko zle!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
filip-drimalka-web

AI mění řízení firem. Co můžete vyzkoušet už nyní? | Filip Dřímalka

Premium
karel-novotny-web

Marketing ve firmě: Jak ho nastavit a řídit efektivně? | Karel Novotný

Premium
martina-horka-web

dm drogerie: Jak se řídí 4 tisíce zaměstnanců? | Martina Horká

Inzerce