Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Jaroslav Kaucký (ACOMWARE): Jak připravit e-shop na zahraniční expanzi?

Získat premium obsah

Přidejte se
mezi předplatitele

Poslouchejte
neomezeně
Rozhovory
více do hloubky
Exkluzivní
hosté
Audio podcast
na cesty
VYBRAT TARIF

V médiích se občas dočteme o tom, že nějaký český obchod sebral odvahu a expandoval na nový zahraniční trh. Co ale taková expanze obnáší, kdy je na ni e-shop připraven a v jakých trzích se skrývá velký potenciál? Přesně o tom byl rozhovor s Jardou Kauckým z ACOMWARE.

Expanze na zahraniční trhy je jedním z nástrojů k zajištění rychlejšího růstu e-shopu. Každé rozhodování o potenciální expanzi by mělo začínat u zvážení přínosů a rizik. Rozhodnutí, zda a na kterém ze zahraničních trhů otevřít pobočku, by mělo předcházet několik základních kroků.

V prvé řadě je potřeba provést analýzu trhu a konkurence, ze které zjistíte, jestli se e-shopu vůbec na nový trh vstoupit vyplatí. V další fázi je potřeba připravit obchodní a marketingový plán, tedy vytyčení konkurenčních výhod, kterými lze potenciální zákazníky přesvědčit, a strategie všech typů kampaní, do nichž budete po vstupu na trh investovat.

Ve chvíli, kdy je jasné, že expanze dává smysl, je potřeba se zaměřit na zajištění logistiky a dalších služeb, jako je kvalitní zákaznický servis.

Ať už vstupujete na trh anglický, německý nebo slovenský, od kterého vás dělí jen pár desítek kilometrů, budete čelit několika bariérám a rozdílnostem. Nákupní chování zákazníků se od sebe v různých zemích velmi liší. Například v zemích západní Evropy je úroveň zákaznické podpory na významně vyšší úrovni než u nás. Ve východní Evropě zase velmi záleží na ceně.

E-shopy také často podceňují problematiku odlišné legislativy a požadavků na e-commerce prodej v různých zemích. Před expanzí je vhodné si nastudovat legislativu daného státu a seznámit se s veškerými administrativními nároky, které na vás budou kladeny.

Expanze prakticky

Pro e-shopy, které o expanzi do zahraničí uvažují, vznikl nový unikátní projekt Ecommerce akademie. Jedná se o nový vzdělávací program z dílny Google, Asociace pro elektronickou komerci a ACOMWARE zaměřený na e-shopy, které se aktivně zajímají o vstup nebo další expanzi na zahraničních trzích. Program je rozdělen do 11 školících dnů, ve kterých nabídne komplexní informace a praktické rady, jak takovou expanzi úspěšně zvládnout.

Další tipy pro e-shopaře:

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Adam Kurzok Sledovat @admku

Před 7 roky

Dobrý den,

jelikož podnikáme v tom, že pomáháme prodejcům expandovat na světová tržiště (Amazon, eBay), rád bych se vyjádřil k několika zavádějícím informacím ohledně Amazonu…

„Eshopista by si měl říct, proč budu lepší než Amazon“.

– neosobní přístup – ok, beru, na druhou stranu úroveň zákaznické podpory, kterou vyžaduje Amazon se pro některé české eshopy až nedosažitelná, a pozor – konkrétní zákaznickou podporu poskytuje opět prodejce, tzn. prostor pro osobní přístup tady je, Amazon pouze hlídá standardy.

– je to moloch, který nechci podporovat – proto budu lepší než Amazon? Tenhle argument nechápu.
– větší jistota v případě problémů s nákupu – je to přesně naopak, miliony lidí nakupují na Amazonu, protože poskytují 100% jistotu, že v případě problémů, refunduje objednávku. Nevím, jak český eshop např. v Německu vyvolá větší pocit jistoty.

„Amazon jako prodejní kanál není vhodný, protože …“

– okrádá to eshopistu o vlastní brand – pokud chce český eshop expadovat do zahraničí, tak tam žádný brand nemá, takže nejde ukrást něco, co neexistuje.

– stane se otrokem a bude prodávat 60% přes jeden kanál – obrat se nezískává skrz Amazon, ale na Amazonu. Amazon je vlastní tržiště a ekosystém a jeho zákaznicí jsou mu loajální, pokud zboží nenajdou tam – budou ho hledat u jiného prodejce a určitě ne na webové stránce. Pokud tedy prodává eshop za 100k a na Amazonu za 200k, tak vypnutím Amazonu nechává obrat 200k konkurenci. 52% lidí ve světě začíná hledat produkty právě na Amazon, ne na vyhledávači – http://take.ms/m742L

– Amazon si vezme vyšší provizi – ok, zatím nikdy provizi nezvyšoval – bere si 10-15% … s jakým PNO prodává eshop přes PPC, jehož důležitost se rozebírá dále v diskusi?

Prodej na Amazonu nejde brát tak, že já přenáším část svého obratu na toto tržiště, ale naopak já urvu něco z tržiště svým konkurentům a nutno říct, že poslední odhad velikosti Amazonu je kolem 130 miliard USD.

Dále bych ještě podotkl, že prodej přes Amazon je naopak ideální start expanze
– netrvá to dlouho (1-2 týdny)
– není třeba překládat produkty
– dá se tím validovat rychle trhy jako Německo, Anglie, USA, Španělsko nebo Francie
– dá se zjistit, jak lidi reagují na dané produkty
– nikdo neříká, že zákazníkovi nemůže přijít zboží v psí boudě nebo s kuponem na 10% slevu na eshopu

V případě zájmu budu rád pokračovat v této diskusi :)

Odpovědět »

milos

Před 7 roky

To je stejne, jako by si „eshopista“ v nasich podminkach mel rict, proc bude lepsi jako Heureka. Brand je soucasti vnitrniho eko systemu eshopu – jisteze ne kazdeho. Brand je dle meho nejdulezitejsi. Provize 10-15%? Je mnohem levnejsi a do budoucna efektivnejsi vytezit multichannel – hlavne ho spravne vyhodnocovat. Pokud je dobre vytvoreni eko system, tak jste na PNO 3-6 % – jisteze se lisi dle rustu – pokud je XXX % mezirocne. S jakym PNO prodava eshop – za to si muze kazdy eshop sam. Refundovat objednavku je snad normalni. Az se Amazon zacne chovat jako Heureka a vy budete ze 40-50% na nem zavisly, tak to uz bude pozde. Zatim je porad kde ukrajovat a jeste dlouho bude. Na konci jsou i tak vzdy cisla, ty nelzou :) Jenom muj nazor…

Odpovědět »

Martin Rosák

Před 7 roky

Amazon si bere provizi až 20% + dokonce i 20% z poštovného i z DPH, prostě z celé částky, takže amazon se vyplatí pouze dovozcům a importérům. Pokud máte marži 35% tak zbude 0%, pokud máte 100% tak zbude 35%, pokud máte 200% tak zbude 74%… prostě fakt naprd… navíc amazon a amazon zákazník má vždycky pravdu a prodejce zaplatí všechno, co kdo chce.. třeba vrácení peněz za zboží, které zákazník nevrátil.

Odpovědět »

Martin Rosák

Před 7 roky

Je tu nějaký fond, někdo, kdo skupuje už expandované eshopy? jakéhokoliv sortimentu? …komu by bylo možné firmu exitovat? díky.

Odpovědět »

Tomáš Vrtík

Před 7 roky

Dobrý večer, skúste Miton…

Odpovědět »

Ondro

Před 7 roky

Expanzia je za mňa „must have“ každého eshopu, ktorý chce prežiť.
Je otázka ako na to ?

Máme nejaké reálne case study stredných eshopov, nie veľkých hráčov, ktorých financujú investičné skupiny.

Ako sa im darí, ako si riešia marketing, odosielani balíkov a hlavne customer services.
Ak nerátam expando, ktoré pomáha na Amazone, vnimam tu zatiaľ expandeco.com . Máte s nimi reálnu skúsenosť ?

Ďakujem

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

martin-jares-web

Zákaznická spokojenost: Co ji nejvíce ovlivňuje? | Martin Jareš (Foxdeli)

demanova-rezort-web

Jak se dělá marketing populárního slovenského rezortu? | Jozef Droppa a Ondřej Lipták

patrik-babinec-web

Balení zboží e-shopů: Jak se v něm odlišit od konkurence? | Patrik Babinec (Skladon)

ondrej-jirovec-web

Polohovací stoly Liftor rostou v zahraničí. Míří i do Skandinávie | Ondřej Jirovec

martin-jares-web

Ponákupní marketing e-shopu. Jak se dělá? | Martin Jareš (Foxdeli)

jan-lastuvka-web

Expanze Lemonera do zahraničí | Jan Laštůvka

ondrej-pavelek-web

Expanze do zahraničí a sociální sítě. Co vás překvapí? | Ondřej Pavelek (Httpool)

jiri-simonides-web

Influencer marketing: Jak ho může dělat menší firma? | Jiří Simonides (Fragile)