Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Matez Jindra: Jak může e-shop budovat značku?

Získat premium obsah

Přidejte se
mezi předplatitele

Poslouchejte
neomezeně
Rozhovory
více do hloubky
Exkluzivní
hosté
Audio podcast
na cesty
VYBRAT TARIF

Nebuďte závislí na srovnávačích, vyhledávačích ani na jiných zdrojích vašeho obratu. Budujte brand. Tvořte vlastní značku. Radí vám to mnoho marketingových specialistů, ale jak se k tomu postavit prakticky?

Brandbuilding je disciplína, na kterou spousta e-shopařů nemá čas. Ten investují do marketingových kanálů, které jim přinesou rychlejší zisk. Jenomže ne vždy to musí být to nejlepší řešení a v rozhovoru s Matezem Jindrou jsme rozebrali, kdy má smysl značku budovat a kdy zase ne.

Matez není jen teoretik. Vybudoval několik značek, z nichž za nejsilnější považuje svůj e-shop Bastard.cz. Je také spoluzakladatelem agentury Lovebrand, jejímž posláním je klientům budování značky usnadňovat.

Co se v rozhovoru dozvíte?

  • Je brandbuilding i pro malé a střední e-shopy?
  • Jak mohou svou značku budovat v praxi?
  • Co si předem uvědomit?
  • Kdy upřednostnit jiné kanály?
  • Z čeho se jejich brand vlastně skládá a co ho ovlivňuje?
  • Je pro brandbuilding důležitý příběh?
  • Jak zvolit správný název pro e-shop?
  • Co musí umět brandbuilder?
  • Jak brandbuilding vyhodnocovat?

Desatero tipů, jak bez velkých rozpočtů budovat značku středně velkých e-shopů

  • Zvolte dobrý název, který vás odliší
  • Zákazníci se chtějí ztotožnit s posláním značky. Předejte jim ho
  • Naslouchejte svým zákazníkům
  • Udržte jednotný styl / tonalitu značky
  • Ukažte lidskou tvář za e-shopem
  • Buďte vidět i off-line
  • Ať je nakupování alespoň trochu zážitek, ať potěší
  • Dejte něco i těm, kteří nic nenakupují
  • Spojte se s trendem nebo komunitou
  • Podpořte vlastní šuškandu kolem značky

10tipu-grafika

Další materiály k pročtení:

Must-have věci pro základní nastavení značky

Poslání firmy jsou důvody, proč jste začali podnikat (a peníze do toho teď netahejte). Zahrnuje popis toho, jak díky vaší službě nebo produktům pomůžete společnosti (vize), způsoby, jak se do tohoto stavu dopracovat (mise) a řešení – co konkrétně pro to děláte. Jak se dostat k poslání firmy a jak ho pak využít v marketingu se dozvíte v tomhle článku.

Pilíře značky jsou základními kameny značky. Na jakých tématech stojí a co si pod ní mají lidé představovat. Najděte tři okruhy témat a výstižně je pojmenujte. Ukažte příklady, jak se budou konkrétně projevovat třeba v marketingu. Tady je článek, jak na to.

Ideální asociace je jeden z mnohým konstruktů, jak stavět značku. V Lovebrandu nastavujeme ideální stav a k tomu se snažíme dostat. Co si mají lidé spojovat s vaší značkou, co se jim má vybavit v hlavě. Řekněte si, co to bude, a snažte se je v lidech vzbuzovat.

Název značky je klíčová věc. Nevděčný úkol musíte vyřešit ještě dřív než začnete podnikat. Zkuste to tedy pořádně promyslet, abyste měli jistotu, že vás název v budoucnu nebude omezovat. Tady je sedm kritérií, podle kterých si srovnat vaše nápady na název firmy. A k tomu přidejte pravidla pro používání názvu – má se skloňovat, podle jakého vzoru atp.

Logo a základní vizuál potřebujete hlavně proto, aby vás lidi rozeznali a zapamatovali si vás. I proto je potřeba být v téhle otázce konzistentní a používat nejenom jedno logo, ale i jedny barvy nebo písma. Zkrátka jak vám to jednou grafik nastaví, držte se toho. Tady zjistíte, jak zadat práci na logu grafikovi.

Tonalita komunikace je nedílnou součástí nastavení značky. I tím, jak mluvíte, se můžete odlišovat. A zase platí pravidlo, že byste měli i v různých kanálech mluvit stejně. Nemůžete zákazníkům v obchodě vykat a na Facebooku jim tykat. Tady je návod, jak si tonalitu komunikace nastavit.

Co dalšího jsme pro vás připravili?

Použitá melodie: Steve Combs – Zero (CC BY 4.0)

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Miroslav Hora

Před 8 roky

Sečteno podtrženo, být jiný ale užitečný pro (dostatečně velkou) cílovou skupinu. Heuréka! :D. S tím asi tak nějak i souvisí, že ten kdo je odlišný, se nemusí s nikým srovnávat cenou… Pořád mi vrtá hlavou zda „LoveBrand“ je a nebo není „SEO“ název? Viz drobný příběh o konkurenci mezi „Seobook“ a „Seomoz“, kdy autor v knize „SEO profesionálně“ přiznal, že „SeoBook“ byl svého času na tom díky dvěma slovům s významem lépe než tehdejší „Seomoz“ dnes „Moz“. A mimo to, „lovebrand“ český ÚPV nepovažuje za obecné slovní spojení? Jak se to dělá, mně se na něco podobného tvářili zamítavě, a to šlo a latinské a české slovo :)?

Odpovědět »

Matez Jindra Sledovat @matez_jindra

Před 8 roky

Název Lovebrand jsme určitě nevybírali s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače. Můžete si ověřit, že to nikdo moc nehledá ;) Na ÚPV nám zápis o ochrannou známku prošel. Najdete ji v registru. ÚPV moc neřeší konflikty nebo obecná označení. Jediné, co je zajímá, je to, zda není v registru již naprosto schodný název.

Odpovědět »

Miloš

Před 8 roky

Pekne… To si piste, ze je to drahe, proto tady muze byt 40 000 shopu :) Znacka se da vytvorit za 2 roky. 1. rok vyhodnocovani a opravy. 2. vice-mene 50% toho, co to realne ma byt. Protoze to co si myslime, vetsinou tak neni. Vse se da napsat do cisel., ale realne je to drahe. Da se vytvorit znacka z „0“ aby mela obrat v 10tkach milionu (jisteze v zelenych cislech) ale stoji to 100vky tisicu (spise miliony)… Vicemene je jedno, jaka kategorie. V CR je trh dost silny na to, aby bylo porad co ukrajovat… To co rika, je pravda tak na 50%. Zjednodusene, aby to fungovalo, tak to neco stoji (hodne) a v CR to nikdo neda (nezaplati), proto je to tak, jak to je… A je to tak dobre :) Jinak tady to jsou vseobecne zname veci, nic vic. Preprodejci maji obrat v miliardach, to bylo trochu mimo :) Znacka je nejvic!

Odpovědět »

David Lipold

Před 8 roky

Dobré rady ovšem bylo by dobré si před mluvením trošku promyslet co řeknu , jak můžu rozjet eshop 2-3 roky dát do toho vše (myslím čas,peníze,duši) a nemít zisk,zároveň výpověď v práci to znamená jako přejít na pránu a poustevnictví vobchoďáku využít wifi? :-D myslím že branding je důležitej ale je dobré se doplnit i něčím co přinese zisk,nebo to jako doporučujeme jen těm co mají peníze?kteří si můžou dovolit nemít příjem ale potom zase nedává smysl jmenovat to ambicema :-)
David

Odpovědět »

miloš

Před 8 roky

Ano, ano…. duse, cas, proste vse. Znacka vas odlisi od konkurence. Tvoreni zisku je pak jenom na tom, jak „levne“ nebo draze dokazete nakupovat traffic – bez toho to prvni 2 roky proste nejde. Pokud se dostanete na podil obratu na nakladech na cca 3,5-4% tak mate vyhrano (teoreticky)… Znacka vam pak dovoluje nejen se odlisit, ale treba prodavat i draz, jako konkurence. Po 2 letech vas znacka podrzi a posune dal. Protoze lide pak nekupuji produk od no-name shopu (90%) ale ten stejny produkt od znacky…. Znacka musi byt tvorena max. 3ma piliry, na kterych pevne stoji. Kazdy z nich znamena 1dnu spec vlastnost – muze to byt napr proc od vas a ne od jinych… To vse se da zmerit, jsou reseni, ktere realne ukazi spravnou cestu… Nakupni proces pak ma jiz jenom 1 cyklus – tzn ten prvni. Prave ta znacka a jednotna komunikace obchazeji 2 nakupni cyklus. A ano, toto vse je realne drahe (grafika, vlastni texty, reklamni texty, BI reseni apod.) Proto to bez penez nejde.

Odpovědět »

Tom

Před 8 roky

díky Jirko!!! Tohle mi pomohlo se rozhodnout, že tuhle firmu a podobnou kterých je víc jak těch eshopů pomalu nepoptám. Fakt mi to dost pomohlo v ujištění a tvoje videa začinají být místy zdravou osvětou pro majitele firem a eshopu!

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

katka-luskova-web

Z korporátu na volnou nohu. Jak rozjet úspěšný byznys? | Jiří Rostecký & Katka Lusková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

Premium
martin-kus-web

Vuch: Strategie firmy, riskování, finance i vstup investora | Martin Kůs

Premium
zdenek-vlcek-web

3 roky neinvestují do reklamy. Jak rostou JablečnéDíly.cz? | Zdeněk Vlček

Premium
jan-herka-web

Wuders: Jak se buduje a řídí firma na nábytek? | Jan Herka

Premium
michal-vodak-web

Heureka: E-commerce čekají obrovské změny. Co mají e-shopy dělat? | Michal Vodák

jakub-oska-web

Jirka Rostecký o rozjezdu podnikání: Pokud opravdu chcete, cestu si najdete | Jakub Oška (BYMFIT.cz)

martin-jares-web

Zákaznická spokojenost: Co ji nejvíce ovlivňuje? | Martin Jareš (Foxdeli)