Doporučujeme

Rozhovory o řízení firem prakticky a do hloubky

Získejte praktické tipy pro řízení vaší firmy
Podrobné rozhovory se zkušenými podnikateli
Vytvořte úspěšnou strategii pro váš byznys
Zjistit více

Inzerce

Inzerce: Liberalizace trhu s plynem

Trh se zemním plynem byl v ČR liberalizován teprve od 1. Ledna 2007. Liberalizace znamená, že všichni komerční odběratelé plynu mají právo na bezplatnou změnu dodavatele komodity a tím mají možnost ovlivnit alespoň část ze svých celkových nákladů na dodávku plynu. V praxi je možné se ovšem setkat s aktivačním poplatkem za přechod k novému dodavateli

Inzerce

Proč lze celkové náklady za dodávky plynu ovlivnit přechodem k novému dodavateli pouze částečně? Je to dáno tím, že cena plynu je složena ze dvou částí, regulované a neregulované. Regulovaná složka je ovlivňována Energetickým regulačním úřadem (ERÚ), neregulovaná je pak plně dána smluvním vztahem mezi dodavatelem a Vámi jako odběratelem.

Problematika zemního plynu je upravována především zákonem č. 458/2000 Sb., přehled legislativy, která upravuje energetiku, je možné nalézt například na stránkách operátora trhu (OTE), ERÚ nebo některého z velkých dodavatelů plynu jako je např.  RWE.

Subjekty na trhu se zemním plynem:

  1. Výrobci – subjekty, které se zabývají těžbou zemního plynu a dodávají jej do plynárenské soustavy.
  2. Přepravci – v ČR je držitelem licence pro přepravu zemního plynu společnost RWE  Transgas Net. s. r. o.  Společnost umožňuje třetím stranám přístup do přepravní soustavy, zajišťuje tranzitní přepravu komodity přes Českou republiku a dovoz od zahraničních partnerů do ČR. Celková délka plynovodů v celé soustavě je 2460 km.
  3. Distributoři – provozovatelé soustavy. ČR je rozdělena na 8 distribučních území, na nichž působí 8 monopolních distributorů. V provozu jsou také menší lokální distribuční sítě.
  4. Obchodníci – komoditu nakupují za účelem jejího dalšího prodeje, ostatním účastníkům trhu. Na webových stránkách ERÚ je ke stažení seznam a kontakty jednotlivých licencovaných obchodníků.
  5. Oprávnění zákazníci  – koncový zákazník.
  6. Bilanční centrum  – má na starosti plánování dodávek, zpracování a vyhodnocování bilancí plynu, sledování výkyvů. Bilanční centrum dále zpracovává statistiky a zprávy, které předává Ministerstvu průmyslu a obchodu, ERU a Českému statistickému úřadu.
  7. Energetický regulační úřad – správní úřad pro výkon regulace v energetice.

Změna dodavatele podle ERÚ:

ERÚ radí, aby byla změna dodavatele řádně promyšlena, důvodem je především to, že jako maloodběratel, koncový zákazník má člověk nárok na změnu dodavatele podle zákona pouze jednou za 6 měsíců, pokud ovšem nedojde ke změně ceny komodity či VOP. V takovém případě má koncový zákazník rovněž právo na odstoupení od smlouvy, tím může být uskutečněna změna dodavatele. Před změnou by měl zákazník důkladně zvážit nejen nabízenou cenu plynu, ale také konkrétní podmínky dodávek plynu a také spolehlivost dodavatele a zkušenosti dalších lidí s ním.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Pokud bude nakonec změna dodavatele uskutečněna, řešíte si záležitosti spojené s přechodem sami, v  současné době však patří ke standardu většiny dodavatelů, vyřešení těchto záležitostí za Vás na základě Vaší plné moci.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Nenechte si ujít

adamcak-endler-web

Jak předat firmu novému CEO? Příklad 2 firem | Pavol Adamčák a Vít Endler

ondrej-vodehnal-web

Jak zlepšit výkon PPC kampaní? | Ondřej Vodehnal (Filipesmedia)

tomas-mitana-web

Největší technologické překážky v růstu e-shopů | Tomáš Mitana (Shoptet)

Právě vyšlo

jiri-jemelka-web

Růst vs. ziskovost. Na co se zaměřit? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
petr-miklik-web

Ziskovost e-shopu: Jak zvyšovat marže a snižovat PNO? Příklad Grizly.cz | Petr Miklík

Premium
tomas-matejcek-web

Systém odměňování zaměstnanců: Jak funguje v Megapixelu? | Tomáš Matějček

Nejoblíbenější

Premium
rozhon-bernatek-web

Oba prodali firmu. Oba úplně jinak. Příběhy Vivantisu a Ovečkárny | Martin Rozhoň a Martin Bernátek

Premium
jan-hanus-web

Řídil firmy jako Mall či Kostelecké uzeniny. Co se naučil o zvládání krizí a transformací? | Jan Hanuš

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP header

Premium
margareta-krizova-web

Průvodce začátky podnikání | Margareta Křížová

Premium
daniel-hejl-web

Úspěch Productboardu: Jak vytvořit produkt s miliardovou hodnotou? | Daniel Hejl

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
petr-ludwig-web

Petr Ludwig: 18 let v byznysu a kampaň s dosahem 1,3 miliardy lidí

Inzerce