Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Instalace a nastavení Google Analytics aneb Jak se dostat k nejlepšímu nástroji na měření návštěvnosti webu

Znáte své zákazníky? Víte, proč navštěvují vaše stránky, nebo proč z nich hned prchají? Odpovědi na tyto otázky a mnoho dalších vám poskytnou nástroje, jako je Google Analytics. Jedná se o nástroj pro měření a analýzu návštěvnosti stránek, přičemž analýza návštěvnosti probíhá externím způsobem. Google Analytics patří mezi nejkvalitnější nástroje svého druhu.

 Proč používat Google Analytics

Pokud ještě nepoužíváte Google Analytics nebo jiný kvalitní nástroj pro analýzu návštěvnosti, určitě nebude trvat dlouho než zjistíte, jak vám může takový nástroj pomoci při správě stránky. Uvedeme jen několik příkladů, jak vám může Google Analytics pomoci při správě vaší webové stránky:

  • Zjistíte, zda je obsah stránky zajímavý nebo ne, a to na základě toho, kolik času návštěvník na stránce stráví.
  • Zjistíte, které produkty nebo podstránky jsou nejzajímavější a které je potřeba vylepšit.
  • Můžete analyzovat výsledky Adwords kampaní.
  • Můžete zjistit, odkud návštěvníci přicházejí.

To je jen zlomek toho, co můžete pomocí Google Analytics zjistit. Naučme se tedy, jak se do této služby přihlásit, jak ji zprovoznit. Pak budete moci bez problémů začít analyzovat své návštěvníky.

Jak si vytvořit účet

Pokud již máte vytvořený účet v Google, připojení na Google Analytics je jednoduché. S účtem Google totiž máte přístup k mnoha dalším nástrojům, mezi které patří i Google Analytics. Pokud ještě v Google nemáte účet, nejprve se zaregistrujte.

1. Jděte na stránku https://www.google.com/analytics
2. Vytvořte si účet kliknutím na „Registrace“

3. V případě, že máte zcela nový účet, přidejte svoji první stránku vyplněním registračního formuláře tak, jak vidíte na obrázku.

4. Později, po přihlášení do Analytics, se vždy dostanete na domovskou stránku, kde budete mít všechny účty, které jste prostřednictvím služby Google Analytics vytvořili. Po stisknutí tlačítka „Správce“ můžete přidat novou stránku, a to buď vytvořením nového účtu, nebo přidáním stránky do již existujícího účtu.

5.       Proces spuštění služby však ještě nekončí. Je třeba přidat na vaši stránku sledovací kód, díky kterému budete získávat informace o návštěvnících.

 

Přidání sledovacího kódu

Jakmile si vytvoříte účet pro novou webovou stránku, budete přesměrováni do sekce, kde je měřící kód. Při vytvoření účtu získáte číslo pro měření ve tvaru UA-35257452-1. Pokud používáte nějaký CMS systém, přidání sledovacího kódu bude úplně jednoduché. Přidáte jej pomocí pluginu nebo modulu, do kterého bude stačit vložit toto číslo pro měření.

Existují ale i weby, kde nemáte možnost vložit sledovací kód pomocí pluginu nebo modulu. Tam budete muset vložit kód ručně. Nastavte si, co potřebujete sledovat, a vygenerovaný kód vložte před uzavírací značku </ head>.

Pokud jste úspěšně vložili sledovací kód, ať už ručně nebo automaticky, za několik hodin už budete moci sledovat přehledy o návštěvnících. Abyste však měli kvalitnější výsledky, můžete si sledování nakonfigurovat.

Konfigurace

První profil máte automaticky vytvořen k účtu. Pro podrobnější analýzu je však potřeba si vytvořit i další profily, ve kterých můžete určit rozdílné cíle. Pro jeden profil lze nastavit 5 cílů pro jednu sadu. K dispozici máte 4 sady. To znamená, že si můžete  nastavit až 20 cílů pro jeden profil.

Pro náš příklad jsme si vytvořili dva profily. Vy si ovšem klidně můžete vytvořit i tři nebo nechat jen jeden. Seznam budete vidět tak, jako na obrázku. Po kliknutí na profil si můžete kromě jiných nastavení nastavit i cíle.

 

Pro každý profil si můžete dohromady nastavit 20 cílů. Výsledky pak můžete sledovat na základě typu cíle:

  • Cíl adresy URL
  • Doba trvání návštěvy
  • Stránka/návštěva
  • Událost

Nyní máte nastaveno vše podstatné k tomu, abyste mohli bez problémů používat službu Google Analytics. Pro upřesnění – nastavení cílů není vůbec nutným krokem. Díky nim ale získáte lepší analýzu. Pokud ji však nepotřebujete, můžete zůstat při standardní analýze.

Hierarchie v Google Analytics

Pro lepší vysvětlení hierarchie v Google Analytics nám poslouží tento náčrt:


Když jste se registrovali do Google Analytics, vytvořili jste si „Účet“. Do něj můžete přidat ke sledování více webů nebo si můžete vytvořit pro každým web nový účet. Rozhodnutí je jen na vás. V službě Google Analytics máte jeden základní účet, kde máte jeden základní web, ve kterém je jeden základní profil.

Každý web může mít více profilů a každý profil může mít různé nastavení. Když si vytvoříte více profilů, můžete sledovat podrobněji více cílů, a tím získáte kvalitnější výsledky měření návštěvnosti.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Vladimír Macko

Student oboru Finance, bankovnictví a investování na Ekonomické fakultě Technické univerzity v Košicích. Mladý podnikatel, který rozjíždí svou činnost.

Komentáře čtenářů: 4

  1. KALI

    -

    Ahoj, opět budu asi rejpavej, ale s tím co si napsal se nemohu v některých bodech ztotožnit, zejména pak s tvrzením, že:
    1) „Zjistíte, zda je obsah stránky zajímavý nebo ne, a to na základě toho, kolik času návštěvník na stránce stráví.“
    – Čas ztrávený na stránce neříká nic o její zajímavosti, může třeba říkat i něco o její nepřehlednosti, nekvalitě atd. Navíc vůbec asi netušíš, jak GA měří – u poslední stránky (tedy stránky odchodu) ti čas nezměří, protože GA neví, kdy si odešel. Průměrný čas na stránce tedy vždy zobrazuje kratší, než ve skutečnosti je.
    2) „Můžete analyzovat výsledky Adwords kampaní.“ – opět asi netušíš možnosti GA – můžeš analyzovat nejen Adwords kampaně, ale všechny kampaně, velice efektivně a můžeš analyzovat veškeré zdroje návštěvnosti, konverzní cesty a stovky dalších možností…

    Myslím, že článek nám řekne jak se zaregistrovat, ale nic víc, což asi není správná hloubka, kterou bych čekal.

    Odpovědět
    • Vladimír Macko

      -

      těžko souhlasit s tím, že čas strávený na stránce nesouvisí s její zajímavostí. Pár příkladů:
      – Pokud se někomu článek nelíbí, pravděpodobně ho nebude číst
      – Pokud se někomu nelíbí obrázky, nebude je dívat
      – Pokud se někomu nelíbí jakýkoliv obsach, půjde na jinou stránku
      To vede k rychlejšímu opuštění stránky. Pokud je stránka nekvalitní, nepřehledná, kvůli tomu tam může zůstat déle pár lidí, kteří se budou trápit. Většina půjde hledat na zajímavějším stránky.

      Odpovědět
      • KALI

        -

        Tady se Vladimére neshodneme. Je vidět, že nevíš, jak GA měří. Pokud bude koncová (poslední navštívená) stránka (článek, obrázek, cokoliv) nekvalitní jak píšeš, tak ti to GA neřrekne. GA nezměří nikdy délku posledního zobrazení stránky. To by po načtení takové stránky musel uživatel ještě někam kliknout, pak by se to změřit dalo, ale to když přijdu na nekvalitní obsah a stránku proto vypnu nikdy nezměříš…
        GA má tolik možností, že by se o nich dalo napsat 100 článků a pořád by byly zajímavé a čtivé… Hlavně statistické věci (jao třeba vyhodnocení nepřehlednosti stránek) není tak lehké vyhodnocovat, jak si uvedl a GA hlavně k tomuto vůbec neslouží. Má zcela jiné účely.

        Odpovědět
      • Michal

        -

        Souhlasím, je to spíš návod jak se registrovat do programu na Google.cz. Chtělo by to trochu rozepsat se výhodách a k čemu je to dobré, na konkrétních příkladech.

        Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu