Projekt Skypicker je jeden nejvýraznějších českých startupů posledních let. Jak začínal a jaké společnosti jeho zakladatelé oslovovali během začátků? O tom se rozhovořil v rámci panelové diskuze Eshopista Jiří Hlavenka, jeden z investorů Skypicker, jehož ziskovost a odhadovaná tržní hodnota činí 2 miliardy korun. Společně s ním vystoupil v restauraci Danubio v Karlíně na pódiu Jiří Pikrt z Čedoku.
Inzerce
„Skypicker je de facto IDOS pro letenky. Naší největší výhodou je, že máme na rozdíl od konkurence zdaleka největší přístup ke všem možným leteckým kombinacím. Navíc jako jediní umíme propojovat nízkonákladové lety s běžnou dopravou,“ popisuje Hlavenka základní princip Skypickeru.
Vývoj tohoto projektu s globálním přesahem trval rok a půl, počáteční investice činila 1,5 milionu korun. „Ze začátku na tom pracovala úzká skupinka lidí. Celý rok žili bez výplaty, do Skypickeru investovali své peníze. Výsledky nebyly jisté, vše se zdálo být bláznivé,“ popisoval těžkosti startupu Hlavenka, významná osobnost české e-commerce scény.
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Když byli se základním produktem ve Skypickeru hotovi, začal Hlavenka společně se zakladatelem Oliverem Dlouhým hledat další investory. Jako jednoho z prvních oslovili Radima Jančuru, českého podnikatele, který vybudoval firmu Student Agency. Neúspěšně… „Bylo nám naznačeno, že jsme pro ně moc malí. A že oni jsou na českém trhu přes deset let a my pouze rok. Takový přístup v navazování obchodních vztahů v České republice mě trochu zamrzel,“ dodal Hlavenka v rámci diskuze na konferenci Eshopista, který pořádá konzultační společnost ACOMWARE.
Když nevyšel investor z České republiky, poslali stejnou nabídku do zahraniční centrály společnosti Google.
„Velké společnosti neřeší, zda je někdo z Indie, z Polska nebo Česka. Důležitý je mít dobrý nápad a produkt, kterým je můžete zaujmout,“ dodal Hlavenka. Celosvětový trh s prodejem letenek patří k největším ze všech možných segmentů a ročně generuje podle Hlavenky 500 miliard dolarů. „Stačí si z něho urvat pouhé malé procento a bavíme se o částkách 10 až 20 miliard dolarů (cca 813 miliard korun). Takže je šance, že ze Skypickeru uděláme největší českou firmu,“ myslí si investor Hlavenka.
Další podnikatelskou možností Skypickeru je investovat do vlastních letadel. „Nevíme, jak vlastnit letadla, ale rádi bychom si nějaké pronajali. Chceme najít někoho, kdo je k tomu kompetentní. Myslím, že toto se uskuteční v dubnu nebo květnu letošního roku. Je to nízko rostoucí ovoce, které chceme sklidit.“
Hlavenka během diskuze připustil nevýhodu startupů – investice je nejistá. „Já nevím, jestli tu budeme za tři roky. Stačí jednou šlápnout blbě a vše se může pokazit. Variantou je, že nás také může někdo skoupit.“ Ve Skypickeru pracuje 1500 lidí ve čtyř směnném provozu. Ke změnám zde dochází velice často. „Desetkrát denně vymýšlíme nový software. Klidě může dojít k tom, že za pět minut se už může pracovat ve zcela jiném programu. Flexibilitou se tu obrnit musíte,“ doporučoval Hlavenka, který se rozmluvil také o maržích.
Průměrná cena zakoupené letenky na Skypickeru činí 350 euro (9 500 korun). „Naše obvyklá marže z nákupu letenky činí 16 %. Pořád se to všem vyplatí, protož letenka je o polovinu levnější, někdy i o 80 %,“ dodal Hlavenka, podle kterého je budoucností kombinace levně objednaných letenek na Skypickeru a Bookingu.com, který má podrobnou databázi referencí hotelů.
4 letiště vs. 3000 letišť!
A právě datové přenosy jsou v cestovním ruchu velkým tématem. Každou minutou se pomocí manuálních či automatických zásahů mění produkty, termíny, pokoje, cena letenek… „Se vším ještě hýbou přeprodejci produktů, jedním z nich je třeba u nás známá Invia. Na vše musíte ihned reagovat, protože v České republice existuje zhruba 900 cestovních kanceláří, či podobně laděných subjektů. K tomu máme 4 letiště, což jsou další kombinační faktory, které vyvolávají velké datové toky,“ vysvětloval během diskuze Jiří Pikrt, ředitel e-commerce v Čedoku.
Po jeho proslovu si vzal mikrofon do ruky ihned Hlavenka. „Na tom lze přesně vypozorovat rozdíl mezi starším a novodobým přístupem. My operujeme s daty 500 aerolinek a 3000 letišť po celém světě, což nám přináší stovky milionů leteckých kombinací, které nikdo nemá. Obsazenost a cena se mění v každých minutách. Aktualizace musí být na minutové bázi, proto jsme vymysleli určité algoritmy.“
Na závěr se dostalo také na hodnocení českých e-shopů. Vždyť Jiří Hlavenka je významnou osobností české e-commerce scény, autorem několika článků a knih. „Můžeme být hrdí na stav e-commerce, české e-shopy jsou technicky výborné, hodně pokročilé. Je to skvělá práce váš všech, je vidět, že jsme v tomhle velcí hračičkové. Třeba rakouské e-shopy mi přijdou zaostalejší,“ doplnil Hlavenka.
Celé video:
Další Eshopista se uskuteční již ve středu 27. dubna v 15:30 v hotelu Barceló v Praze. Hosty budou Miton Boys. Zjistěte víc. Mladý podnikatel je mediálním partnerem Eshopisty.
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Máme pro vás exkluzivní premium rozhovory s TOP podnikateli, manažery a dalšími byznysmeny. Čerpejte z jejich know-how o řízení firem, e-commerce, marketingu a dalším.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.