Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Google si nás vybral, protože jsme malá firma, říkal Hlavenka o Skypickeru

PozvánkaReportáž

eshopista-skypicker-webProjekt Skypicker je jeden nejvýraznějších českých startupů posledních let. Jak začínal a jaké společnosti jeho zakladatelé oslovovali během začátků? O tom se rozhovořil v rámci panelové diskuze Eshopista Jiří Hlavenka, jeden z investorů Skypicker, jehož ziskovost a odhadovaná tržní hodnota činí 2 miliardy korun. Společně s ním vystoupil v restauraci Danubio v Karlíně na pódiu Jiří Pikrt z Čedoku.

Skypicker je de facto IDOS pro letenky. Naší největší výhodou je, že máme na rozdíl od konkurence zdaleka největší přístup ke všem možným leteckým kombinacím. Navíc jako jediní umíme propojovat nízkonákladové lety s běžnou dopravou,“ popisuje Hlavenka základní princip Skypickeru.

Vývoj tohoto projektu s globálním přesahem trval rok a půl, počáteční investice činila 1,5 milionu korun. „Ze začátku na tom pracovala úzká skupinka lidí. Celý rok žili bez výplaty, do Skypickeru investovali své peníze. Výsledky nebyly jisté, vše se zdálo být bláznivé,“ popisoval těžkosti startupu Hlavenka, významná osobnost české e-commerce scény.

Eshopist_Hlavenka_2

Když byli se základním produktem ve Skypickeru hotovi, začal Hlavenka společně se zakladatelem Oliverem Dlouhým hledat další investory. Jako jednoho z prvních oslovili Radima Jančuru, českého podnikatele, který vybudoval firmu Student Agency. Neúspěšně… „Bylo nám naznačeno, že jsme pro ně moc malí. A že oni jsou na českém trhu přes deset let a my pouze rok. Takový přístup v navazování obchodních vztahů v České republice mě trochu zamrzel,“ dodal Hlavenka v rámci diskuze na konferenci Eshopista, který pořádá konzultační společnost ACOMWARE.

Když nevyšel investor z České republiky, poslali stejnou nabídku do zahraniční centrály společnosti Google.

Eshopista_2

Velké společnosti neřeší, zda je někdo z Indie, z Polska nebo Česka. Důležitý je mít dobrý nápad a produkt, kterým je můžete zaujmout,“ dodal Hlavenka. Celosvětový trh s prodejem letenek patří k největším ze všech možných segmentů a ročně generuje podle Hlavenky 500 miliard dolarů. „Stačí si z něho urvat pouhé malé procento a bavíme se o částkách 10 až 20 miliard dolarů (cca 813 miliard korun). Takže je šance, že ze Skypickeru uděláme největší českou firmu,“ myslí si investor Hlavenka.

Další podnikatelskou možností Skypickeru je investovat do vlastních letadel. „Nevíme, jak vlastnit letadla, ale rádi bychom si nějaké pronajali. Chceme najít někoho, kdo je k tomu kompetentní. Myslím, že toto se uskuteční v dubnu nebo květnu letošního roku. Je to nízko rostoucí ovoce, které chceme sklidit.

Hlavenka během diskuze připustil nevýhodu startupů – investice je nejistá. „Já nevím, jestli tu budeme za tři roky. Stačí jednou šlápnout blbě a vše se může pokazit. Variantou je, že nás také může někdo skoupit.“ Ve Skypickeru pracuje 1500 lidí ve čtyř směnném provozu. Ke změnám zde dochází velice často. „Desetkrát denně vymýšlíme nový software. Klidě může dojít k tom, že za pět minut se už může pracovat ve zcela jiném programu. Flexibilitou se tu obrnit musíte,“ doporučoval Hlavenka, který se rozmluvil také o maržích.

Průměrná cena zakoupené letenky na Skypickeru činí 350 euro (9 500 korun). „Naše obvyklá marže z nákupu letenky činí 16 %. Pořád se to všem vyplatí, protož letenka je o polovinu levnější, někdy i o 80 %,“ dodal Hlavenka, podle kterého je budoucností kombinace levně objednaných letenek na Skypickeru a Bookingu.com, který má podrobnou databázi referencí hotelů.

Eshopista_Hlavenka

4 letiště vs. 3000 letišť!

A právě datové přenosy jsou v cestovním ruchu velkým tématem. Každou minutou se pomocí manuálních či automatických zásahů mění produkty, termíny, pokoje, cena letenek… „Se vším ještě hýbou přeprodejci produktů, jedním z nich je třeba u nás známá Invia. Na vše musíte ihned reagovat, protože v České republice existuje zhruba 900 cestovních kanceláří, či podobně laděných subjektů. K tomu máme 4 letiště, což jsou další kombinační faktory, které vyvolávají velké datové toky,“ vysvětloval během diskuze Jiří Pikrt, ředitel e-commerce v Čedoku.

Po jeho proslovu si vzal mikrofon do ruky ihned Hlavenka. „Na tom lze přesně vypozorovat rozdíl mezi starším a novodobým přístupem. My operujeme s daty 500 aerolinek a 3000 letišť po celém světě, což nám přináší stovky milionů leteckých kombinací, které nikdo nemá. Obsazenost a cena se mění v každých minutách. Aktualizace musí být na minutové bázi, proto jsme vymysleli určité algoritmy.“

Na závěr se dostalo také na hodnocení českých e-shopů. Vždyť Jiří Hlavenka je významnou osobností české e-commerce scény, autorem několika článků a knih. „Můžeme být hrdí na stav e-commerce, české e-shopy jsou technicky výborné, hodně pokročilé. Je to skvělá práce váš všech, je vidět, že jsme v tomhle velcí hračičkové. Třeba rakouské e-shopy mi přijdou zaostalejší,“ doplnil Hlavenka.

Celé video:

Další Eshopista se uskuteční již ve středu 27. dubna v 15:30 v hotelu Barceló v Praze. Hosty budou Miton Boys. Zjistěte víc. Mladý podnikatel je mediálním partnerem Eshopisty.

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Komentáře čtenářů: 0

    Přidejte vlastní komentář

    Skrýt reklamu