Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Franchising nebo moje firma od nuly?

inzerce
Před 9 roky

Franchising je v poslední době dost skloňovaný pojem. Jaké jsou jeho výhody a nevýhody a kdy je lepší budovat svou firmu od nuly?

Volba je jednoznačná, pokud máte jedinečný nápad k podnikání, unikátní službu, úplně nový produkt, nebo výraznou změnu v uspokojování zákazníkových potřeb. Postavíte svoje podnikání na tomto nápadu a děláte všechno pro to, abyste byli úspěšní. Samozřejmě k úspěchu nebude stačit jenom unikátní nápad, ale důležité bude i jeho převedení do praxe a vaše schopnost získat zákazníky.

Pokud se pohybujete na trhu, kde je velká konkurence a rozdíly v nabídce jsou malé, může být právě franchising to řešení, které vám přinese výraznou výhodu oproti konkurenci. Franchising je model podnikání, který umožňuje začít podnikat bez zkušeností a s malým rizikem. Dostanete jedinečný produkt, ověřené postupy na řízení firmy, školení, materiály a veškerou podporu. Klíčem k úspěchu je právě ověřené know-how, které replikujete. Právě kvůli tomu jsou nové firmy, které vstupují do podnikání ve formě franchisy mnohem úspěšnější než ty, které vznikají od nuly, dle know-how samotného zakladatele.

Pokud budujete svou vlastní firmu od nuly, nemusíte dodržovat žádné pravidla a směrnice. Máte úplnou volnost v tom, jak řídíte svůj prodej, od koho nakupujete tovar a služby, a jak děláte marketing.

Inzerce

Ve franchisingu musíte dodržovat právě ty postupy a pravidla, které vám franchisor poskytne. Může se jednat o jednotný vzhled firmy, přesně dané produkty, dané dodavatele, nebo obchodní postupy. Avšak, to, že od franchisora dostanete jasné postupy a návody je i obrovská výhoda. Mělo by to totiž být ověřené know-how, které je vyzkoušené a vyvíjené několik let. A právě díky tomu máte vyšší šanci uspět na trhu. Ušetříte si mnoho času a učení se metodou pokus – omyl.

Příklad toho, co dostanete: jak produkt nebo službu prodávat, jakými kanály, jakým způsobem, jak mají být vyškoleni obchodníci. Taktéž otázky personalistiky – jaký je ten správný člověk pro jednotlivé pozice, jak zaměstnance zaškolit, jak je odměňovat, motivovat, hodnotit. Určitě taky grafický design a marketingové materiály.

Od franšízora dostanete i podrobné zaškolení a podporu, takže nové know-how budete umět aplikovat do praxe.

Právě díky ověřenému know-how na řízení firmy je % úspěšnosti nově založených firem vyšší u franchise než u samostatných firem.

Franchise licence se obvykle váže k určitému území a získáte pro to i nezanedbatelnou výhodu v podobě exkluzivity v dané lokalitě.

A jaké jsou nevýhody franchisingu?

Musíte počítat s určitou vstupní investicí a pak i ročními poplatky. Ty můžou být stanoveny jako % z tržeb, nebo pevnou částkou.

Při přemýšlení o koupi franšízové licence tedy zvažte, jaké know-how získáte, jakou vám dá konkurenční výhodu a v porovnání s tím kolik za ni zaplatíte. Třeba pokud vás láká podnikání ve vzdělávání, vstupní franchise licence může být jenom 20 tisíc Kč, ale získáte licenci k jedinečnému produktu a ve svém okresu budete mít zaručenou jedinečnost. Nebo kurzy BrickByBrick, ve kterých děti stavějí modely z kostek Lego a učí se základy konstrukce, architektury a techniky jsou založeny na know-how z USA a přinášejí vzdělávání STEM, které se stává stále důležitějším pro budoucnost našich dětí.

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: inzerce

Publikujeme každý den, což nás něco stojí. Označený reklamní článek zde můžete mít i vy!

Komentáře

Omlouváme se, ale z technických důvodů nejde na celém webu momentálně přidávat nové komentáře. Na chybě pracujeme a brzy ji opravíme. Děkujeme za trpělivost.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

kovar-bazala-web

Umělá inteligence: Jak mění logistiku? | Max Kovář a Jaroslav Bazala

Premium
ondrej-kratky-web

Vyměnil Liftago za novou firmu. Co ho naučilo 11 let podnikání? | Ondřej Krátký

daniel-musil-web

Revenue operations: Co to je a proč by to vaše firma měla řešit? | Daniel Musil (AITOM)

jiri-jemelka-web

Roste vám konkurence? Jak to na to reagovat? | Jiří Jemelka (JPF)

Premium
jiri-rostecky-topline3

TOP Line #3: Rostou ceny reklamy i tržby e-shopů | Petr Miklík (Grizly) a Ondřej Chvojka (Shoptet)

Premium Nyní zdarma
jirkovi-klienti-3

Jirkovi klienti #3: Úspěšné podnikání neexistuje

Premium
jiri-navratil-web

Dr. Max roste. Co ho odlišuje ve velmi konkurenčním prostředí? | Jiří Navrátil

jaroslav-pokorny-web

Růst malé firmy na miliardu. Co je potřeba změnit? | Jaroslav Pokorný (ÚČTO.TEAM)