Franchising je v poslední době dost skloňovaný pojem. Jaké jsou jeho výhody a nevýhody a kdy je lepší budovat svou firmu od nuly?
Volba je jednoznačná, pokud máte jedinečný nápad k podnikání, unikátní službu, úplně nový produkt, nebo výraznou změnu v uspokojování zákazníkových potřeb. Postavíte svoje podnikání na tomto nápadu a děláte všechno pro to, abyste byli úspěšní. Samozřejmě k úspěchu nebude stačit jenom unikátní nápad, ale důležité bude i jeho převedení do praxe a vaše schopnost získat zákazníky.
Pokud se pohybujete na trhu, kde je velká konkurence a rozdíly v nabídce jsou malé, může být právě franchising to řešení, které vám přinese výraznou výhodu oproti konkurenci. Franchising je model podnikání, který umožňuje začít podnikat bez zkušeností a s malým rizikem. Dostanete jedinečný produkt, ověřené postupy na řízení firmy, školení, materiály a veškerou podporu. Klíčem k úspěchu je právě ověřené know-how, které replikujete. Právě kvůli tomu jsou nové firmy, které vstupují do podnikání ve formě franchisy mnohem úspěšnější než ty, které vznikají od nuly, dle know-how samotného zakladatele.
Pokud budujete svou vlastní firmu od nuly, nemusíte dodržovat žádné pravidla a směrnice. Máte úplnou volnost v tom, jak řídíte svůj prodej, od koho nakupujete tovar a služby, a jak děláte marketing.
Doporučujeme
Premium rozhovory
exkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Zjistit více
Ve franchisingu musíte dodržovat právě ty postupy a pravidla, které vám franchisor poskytne. Může se jednat o jednotný vzhled firmy, přesně dané produkty, dané dodavatele, nebo obchodní postupy. Avšak, to, že od franchisora dostanete jasné postupy a návody je i obrovská výhoda. Mělo by to totiž být ověřené know-how, které je vyzkoušené a vyvíjené několik let. A právě díky tomu máte vyšší šanci uspět na trhu. Ušetříte si mnoho času a učení se metodou pokus – omyl.
Příklad toho, co dostanete: jak produkt nebo službu prodávat, jakými kanály, jakým způsobem, jak mají být vyškoleni obchodníci. Taktéž otázky personalistiky – jaký je ten správný člověk pro jednotlivé pozice, jak zaměstnance zaškolit, jak je odměňovat, motivovat, hodnotit. Určitě taky grafický design a marketingové materiály.
Od franšízora dostanete i podrobné zaškolení a podporu, takže nové know-how budete umět aplikovat do praxe.
Právě díky ověřenému know-how na řízení firmy je % úspěšnosti nově založených firem vyšší u franchise než u samostatných firem.
Franchise licence se obvykle váže k určitému území a získáte pro to i nezanedbatelnou výhodu v podobě exkluzivity v dané lokalitě.
A jaké jsou nevýhody franchisingu?
Musíte počítat s určitou vstupní investicí a pak i ročními poplatky. Ty můžou být stanoveny jako % z tržeb, nebo pevnou částkou.
Při přemýšlení o koupi franšízové licence tedy zvažte, jaké know-how získáte, jakou vám dá konkurenční výhodu a v porovnání s tím kolik za ni zaplatíte. Třeba pokud vás láká podnikání ve vzdělávání, vstupní franchise licence může být jenom 20 tisíc Kč, ale získáte licenci k jedinečnému produktu a ve svém okresu budete mít zaručenou jedinečnost. Nebo kurzy BrickByBrick, ve kterých děti stavějí modely z kostek Lego a učí se základy konstrukce, architektury a techniky jsou založeny na know-how z USA a přinášejí vzdělávání STEM, které se stává stále důležitějším pro budoucnost našich dětí.