Znáte McDonald´s? Byli jste v něm někdy? Máte ho ve vašem městě? Každý s ním určitě přišel do styku. Většina lidí si ale myslí, že podobná rychlá občerstvení řídí někdo v Americe, jezdí se na ně podívat, určuje, co a jak se bude dít a podobně. Není to úplně pravda, jedná se totiž o franšízingové firmy a ty mají jednu zvláštnost…
Inzerce
Co to je franchising?
Franchising (česky franšízing) je určitá distribuce produktů, služeb, zboží, technologií a podobně. Podnikatel (franchisanta) si založí vlastní podnik. Musí k tomu ale mít licenci, kterou mu poskytne franchisor. Ten dále poskytuje návod k podnikání, určuje podmínky, ale zároveň mu zajišťuje i potřebné zázemí. Podnikatel může svůj podnik vesele provozovat, musí se ale daných podmínek držet a platit poskytovateli licence franchisové poplatky.
V prodejnách McDonald´s, které jsou pro nás asi nejznámějších příkladem, si můžeme celou věc demonstrovat. Provozovatel prodejny má licenci, kterou mu poskytla společnost McDonald´s. Všimnout si také můžeme podobnosti mezi prodejnami, což je důsledek oněch podmínek a provozovatel se jich musí držet. Nemá například možnost změnit prodávané zboží, dát do hamburgeru jinou okurku nebo přetřít prodejnu na zeleno…
Podobné podnikání je ale i velice výhodné. Podnikatel nemusí mít tolik zkušeností a franšízing pro něj znamená poměrně lehkou cestu k podnikání. Většinou nemusí svojí značku propagovat (kdo nezná „mekáč“?), budovat obchodní strategii, testovat svoje produkty a podobně…
Doporučujeme
Premium rozhovoryexkluzivně pro předplatitele
Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.
Ještě před pár lety byl podobný koncept podnikání takřka neznámý. Exploze nastala v roce 1995 a stála u ní právě společnost McDonald´s. Ta totiž v tomto roce měla největší rozmach na domácí půdě. Dnes má například v samotném Hongkongu přes 80 restaurací a některé z nich se mohou pyšnit největší ziskovostí na světě.
Mezi další podobné společnosti patří například KFC, jejíž zakladatel Harland Sanders začal kuřata prodávat už v roce 1930 a dnes má jeho společnost jen v České republice na 50 restaurací a z toho více než polovinu v Praze. Společnost Subway Restaurants, známe jí spíše jako Subway, byla založena v roce 1965. Dunkin‘ Donuts se proslavila prodejem koblih a kávy, dříve působila i v Česku. Její založení se datuje kolem roku 1950.
Na některých místech, například v Las Vegas, obchodníci nabízí produkty i více společností najednou, například produkty od Subway, Drunkin‘ Donuts a dalších. V Česku je známá třeba Dobrá čajovna otevřená roku 1993 představující síť dvaceti dvou čajoven v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a USA. Třetina podobných franšízen v ČR je provozována více než deset let. Mezi nejstarší systémy patří McDonald´s, YVES ROCHER a OBI. Nejčastěji se u nás setkáváme s prodejnami rychlého občerstvení, zapomenout ale nesmíme ani na sítě realitních kanceláří a obchody s módou a kosmetikou.
Na závěr bych rád odkázal na anglickou Wikipedii, kde se dozvíte mnoho dalších informací včetně počátečních nákladů nejen zmíněných společností…
Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.
Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.
Nenechte si ujít
E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra
Ahoj,
mám menší dotaz k věci. Když si třeba založím Autosalon pro luxusní automobilu a budu odebírat luxusní automobily od různých značek stane se ze mě tedy franchisanta jednotlivých automobilů?
Franchising je skvelý spôsob, ktorým sa dá mnohokrát predísť bankrotu, pretože v dnešnej dobe 80% začínajúcich firiem do 5 rokov skrachuje a je to teda výborný spôsob pre začínajúcich podnikateľov, ALE problém je v tom že zatiaľ čo v začiatkoch takého McDonaldu stála licencia 600 dolárov a udelili ju takmer každému – niektorí si ich nakúpili aj zopár desiatok :) títo ľudia sú už pravdepodobne viac ako dobre zabezbečení. Dnes ale licencia stojí okolo 12 mil. českých korún a okrem toho sa ešte koná výberové konanie. KFC, Starbucks a iné sú na tom myslím že podobne… čiže je tu potrebný dosť veľký kapitál. Existuje ale franšízing, ktorý vyžaduje omnoho menšie náklady a nazýva sa sieťový marketing alebo multi-level marketing. Preto je zaujímavé že väčšina ľudí chápe franšízing ako dobrú formu podnikania ale keď počujú o sieťovom marketingu tak už sa tie názory častokrát líšia. A pritom to funguje na rovnakom princípe akurát že sieťový marketing dáva šancu každému oproti klasickému franšízingu. Samozrejme treba vedieť ako na to a nie sa do toho bezhlavo pustiť, a potom nadávať že to nefunguje a podobne. Systém sám o sebe je veľmi dobre premyslení a chyba je teda v prístupe konkrétneho človeka. Veľa ľuďom uniká podstata a tak za multi-level marketing stále považujú predaj nejakých výrobkov od domu k domu. To mohlo platiť tak v 70.tych rokoch, všetko sa ale vyvýja tak je tomu aj v tomto odvetví. Táto téma by bola ale na dlho, kto má záujem rád sa s ním o tom porozprávam. Môj web: http://www.matejsimala.com
Nebuďte na podnikání sami. Čerpejte know-how zkušených podnikatelů. Praktické informace pro vaši firmu. Přidejte se mezi podnikatele, co rostou s námi.
Na našich stránkách používáme cookies. Kliknutím na „Přijmout vše“ souhlasíte s použitím všech cookies. Kliknutím na „Nastavení“ nám můžete poskytnout souhlas jen s konkrétními cookies. Zjistit více Přijmout všeOdmítnout všeNastavení
Nastavení cookies
Nastavení cookies
Tento web používá cookies, aby zlepšil váš zážitek při procházení našeho webu. Z nich jsou cookies, které jsou ohodnoceny jako nezbytné, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou třeba pro základní fungování webových stránek. Používáme také soubory cookies třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a pochopit, jak náš web užíváte. Tyto soubory cookies budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s Vaším souhlasem. Současně máte možnost se z těchto cookies odhlásit. Odhlášení z těchto souborů cookies však může ovlivnit váš zážitek z užívání webových stránek.
Nezbytné soubory cookies jsou zásadní pro správnou funkci webových stránek. Tyto cookies zajišťují základní a bezpečnostní funkce webu zcela anonymně.
Cookie
Délka
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Analytické”.
cookielawinfo-checkbox-functional
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Funkční”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookies slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Nezbytné”.
cookielawinfo-checkbox-others
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Ostatní”.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 měsíců
Tento soubor cookie je nastaven pomocí pluginu GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání souhlasu uživatele s cookies v kategorii “Výkonnostní”.
PHPSESSID
relační
Tato cookie je nativním prvkem aplikací PHP. Tento soubor cookie se používá k ukládání a identifikaci jedinečného ID relace uživatele za účelem správy relace uživatele na webových stránkách.
viewed_cookie_policy
11 měsíců
Cookies jsou nastaveny pluginem GDPR Cookie Consent. Cookie slouží k ukládání informace, zda uživatel udělil souhlas s použitím cookies. Neukládá žádné osobní údaje.
Funkční soubory cookies pomáhají provádět funkce, jako je například sdílení obsahu webových stránek na sociálních sítích, sbírání zpětné vazby a další funkce třetích stran.
Cookie
Délka
Popis
language
relační
Tato cookie zaznamenává jazykové preference uživatele.
sb
2 roky
Tuto cookie používá společnost Facebook pro zapamatování si jazykových preferencí uživatele, kontrole funkcí a sdílených stránek.
sp_landing
1 den
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
sp_t
1 rok
Tuto cookies používá společnost Spotify za účelem implementace zvukového obsahu a také k zaznamenání informací o interakcích uživatele souvisejících s obsahem.
wordpress_logged_in_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_sec_*
14,5 dne
Cookie slouží k autorizaci přihlášení
wordpress_test_cookie
wpj_is_logged_in
14,5 dne
Cookie slouží k informaci, zda je uživatel přihlášený
Analytické soubory cookies slouží k pochopení interakce mezi návštěvníky a webem. Tyto soubory cookies poskytují informace o statistikách, počtech návštěvníků, míře okamžitých odchodů, zdroji návštěvnosti atd.
Cookie
Délka
Popis
_ga
2 roky
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_gat
1 den
Tuto cookies používá společnost Google k omezování počtu požadavků k omezení sběru dat na stránkách s vysokou návštěvností.
_gid
1 den
Tuto cookies používá společnost Google jako uživatelské ID, na základě kterého generuje statistická data o užívání stránek uživatelem.
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minut
Tato cookie počítá, kolikrát byla webová stránka navštívena různými návštěvníky. Tento proces je prováděn přidělením unikátního identifikátoru každému návštěvníkovi, aby nebyl do součtu zaregistrován dvakrát.
_hjFirstSeen
30 minut
Určuje, zda návštěvník tuto webovou stránku v minulosti již navštívil, nebo se jedná o nového návštěvníka.
_hjid
365 dní
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Registruje data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analýzu a optimalizaci stránky.
_hjIncludedInSessionSample
2 minuty (prodlužováno o 30 sekund)
Určuje, zda by měl být uživatelův pohyb registrován v určitém statistickém zástupném symbolu.
_hjRecordingEnable
relační
Tato cookie se používá pro identifikaci návštěvníka a optimalizaci relevance reklam pomocí sbírání dat o návštěvníkovi z několika webových stránek. Tato výměna dat o návštěvníkovi je obvykle zprostředkována datovým centrem či reklamní výměnou třetích stran.
_hjRecordingLastActivity
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
_hjRecordingLastActivity
Soubor cookie, který obsahuje data aktuální relace.
_hjTLDTest
relační
Registruje statistická data o návštěvníkově chování na webové stránce. Data jsou použita pro interní analytiku provozovatelem webové stránky.
CONSENT
2 roky
Tuto cookies používá společnost YouTube k ukládání prostřednictvím embeddovaných videí a využívá je k získávání anonymizovaných statistických údajù.
hjViewportId
relační
Nastavuje unikátní identifikátor pro danou relaci. Tímto způsobem získává webová stránka data o návštěvníkově chování pro statistické účely.
Vuid
2 roky
Tuto cookies používá společnost Vimeo k ukládání statistických údajů o používání uživatelem, včetně informací o stránkách, které byly zobrazeny.
Reklamní soubory cookies se používají k poskytování relevantních reklam a marketingových kampaní návštěvníkům. Tyto soubory cookies sledují návštěvníky na různých webových stránkách a shromažďují informace za účelem poskytování reklam přizpůsobených na míru.
Cookie
Délka
Popis
_fbp
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k sledování Vašich návštěv.
fr
3 měsíce
Tuto cookies používá společnost Facebook a slouží k zobrazování reklamy v rámci inzertního systému této společnosti
NID
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Google a slouží k omezení zobrazení reklamy uživateli, ztlumení nežádoucí reklamy a měření účinnosti reklam.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 měsíců
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a určení zobrazení rozhraní přehrávače.
YSC
relační
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k měření a sledování Vaší interakce.
yt-remote-connected-devices
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt-remote-device-id
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží ji k získávání informací o nastavení při užívání YouTube přehrávače.
yt.innertube::nextId
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
yt.innertube::requests
Neomezené
Tuto cookies používá společnost Youtube a slouží k zaznamenání informací o tom, jaká videa uživatel viděl.
Pavel Mikovčák
Před 12 roky
Ahoj,
mám menší dotaz k věci. Když si třeba založím Autosalon pro luxusní automobilu a budu odebírat luxusní automobily od různých značek stane se ze mě tedy franchisanta jednotlivých automobilů?
Odpovědět »
Matej Šimala
Před 11 roky
Franchising je skvelý spôsob, ktorým sa dá mnohokrát predísť bankrotu, pretože v dnešnej dobe 80% začínajúcich firiem do 5 rokov skrachuje a je to teda výborný spôsob pre začínajúcich podnikateľov, ALE problém je v tom že zatiaľ čo v začiatkoch takého McDonaldu stála licencia 600 dolárov a udelili ju takmer každému – niektorí si ich nakúpili aj zopár desiatok :) títo ľudia sú už pravdepodobne viac ako dobre zabezbečení. Dnes ale licencia stojí okolo 12 mil. českých korún a okrem toho sa ešte koná výberové konanie. KFC, Starbucks a iné sú na tom myslím že podobne… čiže je tu potrebný dosť veľký kapitál. Existuje ale franšízing, ktorý vyžaduje omnoho menšie náklady a nazýva sa sieťový marketing alebo multi-level marketing. Preto je zaujímavé že väčšina ľudí chápe franšízing ako dobrú formu podnikania ale keď počujú o sieťovom marketingu tak už sa tie názory častokrát líšia. A pritom to funguje na rovnakom princípe akurát že sieťový marketing dáva šancu každému oproti klasickému franšízingu. Samozrejme treba vedieť ako na to a nie sa do toho bezhlavo pustiť, a potom nadávať že to nefunguje a podobne. Systém sám o sebe je veľmi dobre premyslení a chyba je teda v prístupe konkrétneho človeka. Veľa ľuďom uniká podstata a tak za multi-level marketing stále považujú predaj nejakých výrobkov od domu k domu. To mohlo platiť tak v 70.tych rokoch, všetko sa ale vyvýja tak je tomu aj v tomto odvetví. Táto téma by bola ale na dlho, kto má záujem rád sa s ním o tom porozprávam. Môj web: http://www.matejsimala.com
Odpovědět »