Doporučujeme

Jak se řídí české firmy? Nahlédněte pod ruce jejich šéfům

Praktické tipy pro řízení firmy na českém trhu
Zkušenosti předních podnikatelů a manažerů
Reálné know-how pro budování vaší firmy
Zjistit více

Franchising aneb Cesta za miliony. Jak se na ní vydat?

Inzerce

Inzerce

Znáte McDonald´s? Byli jste v něm někdy? Máte ho ve vašem městě? Každý s ním určitě přišel do styku. Většina lidí si ale myslí, že podobná rychlá občerstvení řídí někdo v Americe, jezdí se na ně podívat, určuje, co a jak se bude dít a podobně. Není to úplně pravda, jedná se totiž o franšízingové firmy a ty mají jednu zvláštnost…

Inzerce

Co to je franchising?

Franchising (česky franšízing) je určitá distribuce produktů, služeb, zboží, technologií a podobně. Podnikatel (franchisanta) si založí vlastní podnik. Musí k tomu ale mít licenci, kterou mu poskytne franchisor. Ten dále poskytuje návod k podnikání, určuje podmínky, ale zároveň mu zajišťuje i potřebné zázemí. Podnikatel může svůj podnik vesele provozovat, musí se ale daných podmínek držet a platit poskytovateli licence franchisové poplatky.

V prodejnách McDonald´s, které jsou pro nás asi nejznámějších příkladem, si můžeme celou  věc demonstrovat. Provozovatel prodejny má licenci, kterou mu poskytla společnost McDonald´s. Všimnout si také můžeme podobnosti mezi prodejnami, což je důsledek oněch podmínek a provozovatel se jich musí držet. Nemá například možnost změnit prodávané zboží, dát do hamburgeru jinou okurku nebo přetřít prodejnu na zeleno…

Podobné podnikání je ale i velice výhodné. Podnikatel nemusí mít tolik zkušeností a franšízing pro něj znamená poměrně lehkou cestu k podnikání. Většinou nemusí svojí značku propagovat (kdo nezná „mekáč“?), budovat obchodní strategii, testovat svoje produkty a podobně…

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Jak je franchising rozšířený ve světě?

Ještě před pár lety byl podobný koncept podnikání takřka neznámý. Exploze nastala v roce 1995 a stála u ní právě společnost McDonald´s. Ta totiž v tomto roce měla největší rozmach na domácí půdě. Dnes má například v samotném Hongkongu přes 80 restaurací a některé z nich se mohou pyšnit největší ziskovostí na světě.

Mezi další podobné společnosti patří například KFC, jejíž zakladatel Harland Sanders začal kuřata prodávat už v roce 1930 a dnes má jeho společnost jen v České republice na 50 restaurací a z toho více než polovinu v Praze. Společnost Subway Restaurants, známe jí spíše jako Subway, byla založena v roce 1965. Dunkin‘ Donuts se proslavila prodejem koblih a kávy, dříve působila i v Česku. Její založení se datuje kolem roku 1950.

Na některých místech, například v Las Vegas, obchodníci nabízí produkty i více společností najednou, například produkty od Subway, Drunkin‘ Donuts a dalších. V Česku je známá třeba Dobrá čajovna otevřená roku 1993 představující síť dvaceti dvou čajoven v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a USA. Třetina podobných franšízen v ČR je provozována více než deset let. Mezi nejstarší systémy patří McDonald´s, YVES ROCHER a OBI. Nejčastěji se u nás setkáváme s prodejnami rychlého občerstvení, zapomenout ale nesmíme ani na sítě realitních kanceláří a obchody s módou a kosmetikou.

Na závěr bych rád odkázal na anglickou Wikipedii, kde se dozvíte mnoho dalších informací včetně počátečních nákladů nejen zmíněných společností…

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už bezmála 1 200. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Nenechte si ujít

dan-nytra-web

E-mail marketing a AI. Co už dnes funguje v praxi? | Dan Nytra

jiri-jemelka-web

Firemní hodnoty: Jak si je určit a jak s nimi pracovat? | Jiří Jemelka

Premium
jiri-rostecky-senta-cermakova-web

Jirka Rostecký: Úspěch v podnikání určuje i naše rodina | Senta Čermáková

Premium
dominik-nabelek-web

Jak se buduje módní značka DON LEMME? | Dominik Nábělek

petr-macek-web

Díky čemu roste aplikace Caflou? | Petr Macek

Premium
pavel-milan-cerny-web

Vybudoval Econea.cz, ale nakonec z ní odešel. Cesta za štěstím Pavla Milana Černého

michaela-steinhauser-web

Růst firmy: Jak ho zvládá Skinners? | Michaela Steinhauser

jindra-dohnal-web

Bez strategického myšlení nemáte v byznysu šanci | Jindra Dohnal (Creatixo)

Komentáře

Pavel Mikovčák

Před 12 roky

Ahoj,
mám menší dotaz k věci. Když si třeba založím Autosalon pro luxusní automobilu a budu odebírat luxusní automobily od různých značek stane se ze mě tedy franchisanta jednotlivých automobilů?

Odpovědět »

Matej Šimala

Před 11 roky

Franchising je skvelý spôsob, ktorým sa dá mnohokrát predísť bankrotu, pretože v dnešnej dobe 80% začínajúcich firiem do 5 rokov skrachuje a je to teda výborný spôsob pre začínajúcich podnikateľov, ALE problém je v tom že zatiaľ čo v začiatkoch takého McDonaldu stála licencia 600 dolárov a udelili ju takmer každému – niektorí si ich nakúpili aj zopár desiatok :) títo ľudia sú už pravdepodobne viac ako dobre zabezbečení. Dnes ale licencia stojí okolo 12 mil. českých korún a okrem toho sa ešte koná výberové konanie. KFC, Starbucks a iné sú na tom myslím že podobne… čiže je tu potrebný dosť veľký kapitál. Existuje ale franšízing, ktorý vyžaduje omnoho menšie náklady a nazýva sa sieťový marketing alebo multi-level marketing. Preto je zaujímavé že väčšina ľudí chápe franšízing ako dobrú formu podnikania ale keď počujú o sieťovom marketingu tak už sa tie názory častokrát líšia. A pritom to funguje na rovnakom princípe akurát že sieťový marketing dáva šancu každému oproti klasickému franšízingu. Samozrejme treba vedieť ako na to a nie sa do toho bezhlavo pustiť, a potom nadávať že to nefunguje a podobne. Systém sám o sebe je veľmi dobre premyslení a chyba je teda v prístupe konkrétneho človeka. Veľa ľuďom uniká podstata a tak za multi-level marketing stále považujú predaj nejakých výrobkov od domu k domu. To mohlo platiť tak v 70.tych rokoch, všetko sa ale vyvýja tak je tomu aj v tomto odvetví. Táto téma by bola ale na dlho, kto má záujem rád sa s ním o tom porozprávam. Môj web: http://www.matejsimala.com

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

TOP header

Premium
michael-rostock-poplar-web

Pokud vám jde o rodinu, tak byznys není pro vás | Michael Rostock-Poplar

john-vanhara-web

John Vanhara a Jirka Rostecký: Vzdělávejte se a nebojte si říct o pomoc

Premium
vydrzel-budnik-web

Microsoft, PPF, O2. Duel dvou TOP manažerů o řízení firmy | Michal Vydržel a Tomáš Budník

Premium
bednar-dlouhy-web

2 miliardáři, 2 přístupy k řízení firmy. V čem se liší Shipmonk a Kiwi.com? | Jan Bednář a Oliver Dlouhý

Inzerce