Inspirace pro vaše podnikání a marketing

Franchising aneb Cesta za miliony. Jak se na ní vydat?

Znáte McDonald´s? Byli jste v něm někdy? Máte ho ve vašem městě? Každý s ním určitě přišel do styku. Většina lidí si ale myslí, že podobná rychlá občerstvení řídí někdo v Americe, jezdí se na ně podívat, určuje, co a jak se bude dít a podobně. Není to úplně pravda, jedná se totiž o franšízingové firmy a ty mají jednu zvláštnost…

Co to je franchising?

Franchising (česky franšízing) je určitá distribuce produktů, služeb, zboží, technologií a podobně. Podnikatel (franchisanta) si založí vlastní podnik. Musí k tomu ale mít licenci, kterou mu poskytne franchisor. Ten dále poskytuje návod k podnikání, určuje podmínky, ale zároveň mu zajišťuje i potřebné zázemí. Podnikatel může svůj podnik vesele provozovat, musí se ale daných podmínek držet a platit poskytovateli licence franchisové poplatky.

V prodejnách McDonald´s, které jsou pro nás asi nejznámějších příkladem, si můžeme celou  věc demonstrovat. Provozovatel prodejny má licenci, kterou mu poskytla společnost McDonald´s. Všimnout si také můžeme podobnosti mezi prodejnami, což je důsledek oněch podmínek a provozovatel se jich musí držet. Nemá například možnost změnit prodávané zboží, dát do hamburgeru jinou okurku nebo přetřít prodejnu na zeleno…

Podobné podnikání je ale i velice výhodné. Podnikatel nemusí mít tolik zkušeností a franšízing pro něj znamená poměrně lehkou cestu k podnikání. Většinou nemusí svojí značku propagovat (kdo nezná „mekáč“?), budovat obchodní strategii, testovat svoje produkty a podobně…

Jak je franchising rozšířený ve světě?

Ještě před pár lety byl podobný koncept podnikání takřka neznámý. Exploze nastala v roce 1995 a stála u ní právě společnost McDonald´s. Ta totiž v tomto roce měla největší rozmach na domácí půdě. Dnes má například v samotném Hongkongu přes 80 restaurací a některé z nich se mohou pyšnit největší ziskovostí na světě.

Mezi další podobné společnosti patří například KFC, jejíž zakladatel Harland Sanders začal kuřata prodávat už v roce 1930 a dnes má jeho společnost jen v České republice na 50 restaurací a z toho více než polovinu v Praze. Společnost Subway Restaurants, známe jí spíše jako Subway, byla založena v roce 1965. Dunkin‘ Donuts se proslavila prodejem koblih a kávy, dříve působila i v Česku. Její založení se datuje kolem roku 1950.

Na některých místech, například v Las Vegas, obchodníci nabízí produkty i více společností najednou, například produkty od Subway, Drunkin‘ Donuts a dalších. V Česku je známá třeba Dobrá čajovna otevřená roku 1993 představující síť dvaceti dvou čajoven v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a USA. Třetina podobných franšízen v ČR je provozována více než deset let. Mezi nejstarší systémy patří McDonald´s, YVES ROCHER a OBI. Nejčastěji se u nás setkáváme s prodejnami rychlého občerstvení, zapomenout ale nesmíme ani na sítě realitních kanceláří a obchody s módou a kosmetikou.

Na závěr bych rád odkázal na anglickou Wikipedii, kde se dozvíte mnoho dalších informací včetně počátečních nákladů nejen zmíněných společností…

Okomentovat článek

Sdílejte článek přátelům:

Autor: Jiří Rostecký

Jirkovi je 24 let. Hned po střední založil svoji první firmu. Tu v roce 2016 prodal. Od té doby se naplno věnuje Mladému podnikateli. Baví ho poslouchat lidské příběhy, inspirovat ostatní svými videorozhovory a pomáhat lidem v jejich osobním i podnikatelském rozvoji. Píše blog o podnikání na internetu.

Komentáře čtenářů: 2

  1. Pavel Mikovčák

    -

    Ahoj,
    mám menší dotaz k věci. Když si třeba založím Autosalon pro luxusní automobilu a budu odebírat luxusní automobily od různých značek stane se ze mě tedy franchisanta jednotlivých automobilů?

    Odpovědět
  2. Matej Šimala

    -

    Franchising je skvelý spôsob, ktorým sa dá mnohokrát predísť bankrotu, pretože v dnešnej dobe 80% začínajúcich firiem do 5 rokov skrachuje a je to teda výborný spôsob pre začínajúcich podnikateľov, ALE problém je v tom že zatiaľ čo v začiatkoch takého McDonaldu stála licencia 600 dolárov a udelili ju takmer každému – niektorí si ich nakúpili aj zopár desiatok :) títo ľudia sú už pravdepodobne viac ako dobre zabezbečení. Dnes ale licencia stojí okolo 12 mil. českých korún a okrem toho sa ešte koná výberové konanie. KFC, Starbucks a iné sú na tom myslím že podobne… čiže je tu potrebný dosť veľký kapitál. Existuje ale franšízing, ktorý vyžaduje omnoho menšie náklady a nazýva sa sieťový marketing alebo multi-level marketing. Preto je zaujímavé že väčšina ľudí chápe franšízing ako dobrú formu podnikania ale keď počujú o sieťovom marketingu tak už sa tie názory častokrát líšia. A pritom to funguje na rovnakom princípe akurát že sieťový marketing dáva šancu každému oproti klasickému franšízingu. Samozrejme treba vedieť ako na to a nie sa do toho bezhlavo pustiť, a potom nadávať že to nefunguje a podobne. Systém sám o sebe je veľmi dobre premyslení a chyba je teda v prístupe konkrétneho človeka. Veľa ľuďom uniká podstata a tak za multi-level marketing stále považujú predaj nejakých výrobkov od domu k domu. To mohlo platiť tak v 70.tych rokoch, všetko sa ale vyvýja tak je tomu aj v tomto odvetví. Táto téma by bola ale na dlho, kto má záujem rád sa s ním o tom porozprávam. Môj web: http://www.matejsimala.com

    Odpovědět

Přidejte vlastní komentář

Skrýt reklamu