Více než 1300 videorozhovorů a podcastů o byznysu

Inzerce

Inzerce

Fake news: Jak se na ně dívá právo a kdy je šíříte i vy?

Získat premium obsah

Přidejte se
mezi předplatitele

Poslouchejte
neomezeně
Rozhovory
více do hloubky
Exkluzivní
hosté
Audio podcast
na cesty
VYBRAT TARIF

Světem obchází strašidlo “fake news”. Zmiňují ho novináři, zkoumají nejrůznější odborníci, kroutí nad ním hlavou laická veřejnost a poměrně často ho používá Donald Trump. Jak na to reaguje právo?

Právo obecně vždy reaguje pozdě, na každý nový fenomén. To je špatně, ale i dobře zároveň. Nikdy totiž není hned zřejmé, jak správně nastavit regulaci.

Fake news však ve skutečnosti není žádnou novinkou. Pokud ho definujeme jako šíření nepravdivých informací prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků (tisk, televize, internet…), tak tu je minimálně od vynálezu knihtisku. Krásně o nenávistných brožurách píše Umberto Eco ve svém románu Pražský hřbitov, kdy popisuje realitu 19. století. Ve 20. století pak lze vzpomenout nacistické antisemitské a jiné kampaně.

Naše doba jen umožňuje trochu jednoduší, levnější a rychlejší šíření desinformací, než tomu bylo dříve.

Inzerce

Právo samotný pojem fake news nezná. Reaguje však na konkrétní nepravdy. Právním nástrojem obrany tedy může být trestní oznámení pro pomluvu, žaloba na ochranu osobnosti či právo na odpověď v tisku. Sankce jsou tak převážně peněžní případně uvedení věci na pravou míru. To však nemusí před masivním přívalem nepravd stačit.

Česká republika tak nedávno zřídila kontroverzní Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám (zkratka CTHH), což je odborné analytické a komunikační pracoviště spadající pod Ministerstvo vnitra České republiky, které právě proti častým zdrojům fake news varuje.

Ondřej Preuss
advokát a zakladatel služby DostupnýAdvokát.cz

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

Autor: Jiří Rostecký

Jirka ve svých 18 letech založil MladýPodnikatel.cz. Posledních 8 let na něj zpovídá úspěšné osobnosti ze světa byznysu a vydává s nimi videorozhovory a podcasty, kterých má za sebou už více než 1 300. Jeho posláním je vzdělávat české a slovenské podnikatele, živnostníky, majitele firem a jejich zaměstnance. Pořádá také off-line akce, přednáší na vysokých školách a pomáhá s podnikáním ostatním v rámci konzultací. Časopis Forbes ho zařadil do žebříčku 30 pod 30 a získal řadu dalších ocenění a nominací.

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

Vybraná témata

Nenechte si ujít

Premium
martin-kucera-web

Jak se řídí letiště, kterým ročně projde 14 milionů pasažérů? | Martin Kučera (Letiště Praha)

marek-odehnal-web

Zlatá horečka umělé inteligence. Co znamená pro investory do akcií? | Marek Odehnal

jiri-rostecky-kariera-web

Jak na úspěšnou kariéru? Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
denisa-havrdova-web

Prodala přes 500 tisíc diářů a zápisníků. Jak Denisa Havrdová řídí papelote?

konstantin-margaretis-web

Posílá zboží do 180 zemí a sbírá světová ocenění. Jak se buduje Skladon? | Konstantin Margaretis

marek-cech-web

Jak se řídí malá digitální agentura? | Marek Čech (Digitální architekti)

jiri-rostecky-smb-web

Nejčastější chyby majitelů malých a středních firem. Přednáška Jirky Rosteckého

Premium
ondrej-machala-web

Ovečkárna se osamostatnila od zakladatele. Jak se změnila? | Ondřej Machala