Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Naučte se strategicky přemýšlet nad vaším byznysem.
Získejte praktické tipy, jak řídit vaši firmu chytřeji a efektivněji.
Poslechněte si zkušenosti TOP byznysmenů.
Zjistit více

Inzerce

Existuje vzor úspěšného podnikatele? Jaké vlastnosti by takový člověk měl mít?

O podnikatelích se často tvrdí, že jsou to sebestřední egoisté, horké hlavy, vypočítavé mrchy a podobně. U některých tomu tak možná je, ale rozhodně to není podmínkou, spíše urážkou. Na světě (Českou republiku nevyjímaje) je mnoho „druhů“ podnikatelů. Existuje ale nějaký prototyp úspěšného podnikatele či jen souhrn vlastností, které vedou k úspěchu?

Motivační knihy hovoří jasně. Každý člověk prahnoucí po úspěchu by si měl jít bezhlavě za svým, své chyby by měl umět uznat a zároveň je proměnit ve svůj prospěch. S kritikou by měl nakládat uvážlivě, přijímat ji a nebýt vůči ní uzavřený. Měl by mít výdrž, neboť ho čeká velké množství práce. Neměl by se zaleknout svých neúspěchů, vždyť i pád na hubu je pohyb kupředu.

Co na to říkají sami podnikatelé?

Na webových stránkách Harward Business Revue vyšel loni v říjnu zajímavý článek, který přinesl výsledky průzkumu prováděného společností Target Training International, Ltd. Průzkum zkoumal celkem 17 000 zaměstnanců s podnikatelskými vizemi a i samotné podnikatele. Jmenovaná společnost se již několik let aktivně věnovala výzkumům lidského chování, kladných i záporných vlastností, emoční inteligence a mnoha dalšímu.

Průzkum se zaměřil na tzv. serial entrepreneurs, což lze přeložit jako „sériové podnikatele“. To jsou ti podnikatelé, kteří v průběhu svého života založí a rozjedou několik firem nebo projektů, ale po rozjezdu například prodávají svůj podíl, provedou tzv. exit a nadále se již nemusí starat o management firmy a podobně. Svým způsobem to lze přirovnat k dnešním investorům, ale přesný výraz v češtině asi nenajdeme.

Doporučujeme

Premium rozhovory exkluzivně pro předplatitele

Praktické know-how pro řízení vašeho byznysu. Rady a tipy TOP podnikatelů a manažerů. Podrobné videorozhovory a podcasty.

Zjistit více

Jaké vlastnosti by měl mít úspěšný podnikatel?

Sériové podnikatele lze považovat za úspěšné, pokud budeme jako úspěch chápat rozjetí firmy či projektu a následný exit. Z výsledků průzkumu se dalo odvodit celkem 5 základních vlastností, které by měl každý úspěšný podnikatel mít. Jedná se o následující:

  • Přesvědčování
    Každý podnikatel asi někdy někoho přesvědčoval. Ať už se jednalo o klienta, zájemce o služby či zboží a podobně. Úspěšný podnikatel by měl být přesvědčivý, neboť právě umění navést člověka žádoucím směrem je mnohdy základem úspěšného prodeje.
  • Vedení
    Pokud podnikatel není pořádným leaderem, těžko bude moci vést svoje zaměstnance či spolupracovníky. Tah na branku a schopnost ostatní motivovat k co nejlepším výsledkům jsou klíčové vlastnosti při budování jakéhokoliv byznysu.
  • Osobní zodpovědnost
    Házet vinu na druhé a ze všeho vykličkovat rozhodně není to pravé ořechové. Podnikatel by měl umět přijmout osobní zodpovědnost, přiznat chyby a postavit se za svou práci.
  • Orientace a stanovení cílů
    Podnikatelé musí mít stanoveny vlastní cíle a jít za nimi. Řada z nich přiznává, že neplní úkoly, ale cíle. Mít cíl je základem všeho. Pokud jej nemáte stanovený, logicky jej nemůžete ani dosáhnout.
  • Mezilidské dovednosti
    Umět jednat s lidmi, správně se k nim chovat, vycházet s nimi a umět komunikovat. Pokud si s lidmi nerozumíte, s obtížemi dokážete splnit předchozí vlastnosti. Mezilidské vztahy jsou pro podnikatele (možná překvapivě) klíčové.

Když to tedy shrneme, podnikatel by měl umět s lidmi vycházet, ale zároveň je zvládnout přesvědčit. Měl by být schopným leaderem, takže vedení týmu by neměl být problém. Ego by měl umět dát stranou, neboť přijetí odpovědnosti je velmi důležité. A v neposlední řadě by si měl umět stanovit cíle a jít za nimi, ať už se daří nebo ne.

O čem průzkum nemluvil?

Trochu odlišné výsledky přinesla společnost Ernst & Young, která v roce 2011 provedla podobný průzkum se 657 dotazovanými. Podle nich je nejdůležitější zaujetí pro věc, tah na branku a vášeň.

Zmíněné vlastnosti, které se objevily ve všech průzkumech, ale nejsou tím jediným, co by úspěšný podnikatel měl splňovat. Důležitých vlastností je mnoho a asi bychom je nedokázali vypsat všechny. Někteří lidé dokonce říkají, že se podnikatelem musíte narodit. Existují však knihy i kurzy o přesvědčování druhých, o vedení týmu či o zvládání mezilidských vztahů. Kořeny ve vás asi být musí, ale většina se dá nějak vypilovat.

Kdybych měl sám do průzkumu připsat něco, co mi v jeho výsledcích chybí, asi by to byla zpětná sebereflexe. Při čtení blogů českých podnikatelů často narážím na články, kde sami hodnotí svoje chování a činy. Řada podnikatelů si zapisuje, co a jak udělala, aby v případě neúspěchu znovu nepochybila a v případě úspěchu věděla, jak na to. Umění zmonitorovat svoje postupy a případně je vylepšit je podle mě velmi potřebnou vlastností každého člověka.

Souvisí s tím i sebekritika. Pokud není podnikatel sám k sobě kritický, nikdy si nevšimne svých chyb. Rád s oblibou říkám, že i fungující procesy se mají kritizovat, i když fungují. Všechno se dá vylepšit a to, že něco funguje, neznamená, že to nemůže fungovat lépe. Zapomenout nelze na pracovitost, trpělivost, umět se na věc dívat reálně, pilnost, důslednost a další a další.

Jaké vlastnosti by úspěšný podnikatel měl mít podle vás? Jaké v našem výčtu chybí?

Veškerá doporučení, informace, data, služby, reklamy nebo jakékoliv jiné sdělení zveřejněné na našich stránkách je pouze nezávazného charakteru a nejedná se o odborné rady nebo doporučení z naší strany. Podrobnosti na odkazu zde.

jiri-rostecky

Jiří Rostecký

Jirkovi je 29 let a je zakladatelem MladýPodnikatel.cz. Podnikat začal ještě na střední škole, ale jeho první firma mu vůbec nevyšla. Po ní se začal naplno věnovat natáčení rozhovorů a podcastů, kterých má za sebou už bezmála 8 stovek. Ročně pořádá desítky akcí pro podnikatele a často přednáší na vysokých školách. Časopis Forbes ho umístil do českého výběru 30pod30, několikrát byl nominován na Osobnost digitálního marketingu WebTOP100 a opakovaně se umísťuje i v Křišťálové Lupě. Nabízí konzultace a sledovat ho můžete třeba na Facebooku nebo na LinkedIn.

Nenechte si ujít

Premium
ladislav-dyntar-web

eSport: Co o něm musíte vědět pro váš byznys? | Ladislav Dyntar

Premium
martin-mikulenka-web

Vybudujte úspěšnou kamennou prodejnu | Martin Mikulenka

konstantin-margaretis-web

Technologie pro vaši logistiku | Konstantin Margaretis (Skladon)

Právě vyšlo

juraj-harkabuzik-web

Zákaznická podpora: Nejčastější chyby a nevyužité příležitosti | Juraj Harkabuzík (CustomerHero.cz)

Premium
jiri-navratil-web

Ziskovost v e-commerce. Naučte vaši firmu počítat | Jiří Navrátil (Dr. Max)

jiri-jemelka-web

Jak budovat management ve firmě? | Jiří Jemelka (JPF)

Nejoblíbenější

Premium
vladimir-slavik-web

Strategie pro e-shop, který chce růst | Vladimír Slavík

Premium
ondrej-kratky-web

Strategie modrého oceánu v praxi. Takhle se řídí Liftago | Ondřej Krátký

Premium
ondrej-fryc-web

Ondřej Fryc: Budování managementu firmy (Mall, Reflex Capital)

Komentáře

wqr

Před 10 roky

Dlouho jsem zjišťoval co úspěšný podnikatel musí mít. Pak jsem potkal staršího pána, který na první pohled vypadá jako dělník, mluví pomalu, nevyzná se v IT a jezdí v 20 let staré dodávce. Zjistil jsem, že ročně mu jeden z jeho podniků vynáší 15 milionů korun a má jich několik.

Pak jsem četl o Steve Jobsovi a s překvapením jsem zjistil, že byl na lidi tak přísný, že ho nesnášeli a on ani nebyl ten, kdo vytvořil počítač, kterým Apple nastartoval. Navíc smrděl. Doslova. Přitom vybudoval legendární impérium díky svým jiným vlastnostem.

A taky jsem viděl rozhovor se shrbeným, těžce koktavým a zadrhávajícím se Richardem Bransonem, majitelem impéria Virgin.

V ten moment mi došlo, že na ničem jiném než na odhodlání absolutně nezáleží a od té doby začal fungovat i můj úspěch. Do té doby jsem měl pochybnosti, což byly pouze zbytečné překážky.

Odpovědět »

Jiří Rostecký

Před 10 roky

Velmi hezký komentář, děkujeme za něj! :)

Odpovědět »

snoblondrei

Před 10 roky

s wqr hluboce souhlasím až na toho Bransona. Jako není to zrovna slovutný člověk, ale shrbený? :)

Odpovědět »

WaQueRe

Před 10 roky

Snoblondrei, nechápejte mě špatně, každý si to může vykládat po svém, vnímání vzhledu je hrozně subjektivní a záleží na momentální náladě. Já jsem na tom videu viděl Richarda poprvé v životě, před tím pouze na fotkách. Byl jsem napěchovaný stereotypem úspěšných, hrdě pochodujících, skvěle oblečených, gestikulačně dokonalých řečníků a pak tenhle típek. Podívejte se sám:
http://www.youtube.com/watch?v=S_3Dj5GZJNc

Je to naprosto skvělý velikán s obrovským srdcem. Mě jen prostě překvapila a musím říct, že příjemně, ta jeho nedokonalost. Překvapivě ho dělá naprosto perfektním. :-)

Odpovědět »

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

Premium
ladislav-vesely-web

Strategie Slevomatu: Jak firma připravuje nový produkt? | Ladislav Veselý

daniel-kafka-web

Daniel Kafka (Fragile): 10 let budování agentury, vytváření firemní kultury, hledání odborníků na trhu práce

Premium
miroslav-tesar-web

Astratex: Jak dobývá Evropu? | Miroslav Tesař

Premium
radovan-vavra-web

Radovan Vávra: Jak přemýšlet nad budoucností firmy?

Inzerce